Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Staat er helemaal niks op? Geen logo ingedrukt?
Afmetingen zijn ook wel handig, zonder referentie zo niet te zien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Diamon

Golden Member

Op 18 november 2015 19:43:38 schreef Arco:
Staat er helemaal niks op? Geen logo ingedrukt?
Afmetingen zijn ook wel handig, zonder referentie zo niet te zien.

Dat is dus ook een probleem. Bezig met reparatie van een autoradio (nog geen 3 jaar oud en €500euro aanschaf), en dit schakelaartje mist uit het frontje (weet iig wel zeker dat het dit model is).

maartenbakker

Golden Member

Bij een reparatie loont het om ook altijd te proberen de onderdelen op merk, type en positienummer van het apparaat zelf te zoeken. Geef die essentieele context er dus alsnog even bij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Is de ESE22 serie van Panasonic: http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalogId=15001…

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 18 november 2015 21:41:17 (46%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Diamon

Golden Member

Hier een aantal foto's.

Hoe het er nu uitziet, gat maten zijn:
8 bij 4 mm.

http://i64.tinypic.com/mrrepj.jpg

Dat wat er nog over is van de schakelaar.
http://i68.tinypic.com/23sdohg.jpg

Onderkant van de schakelaar, de 2 puntjes vallen weer in 2 gaatje van de PCB
http://i66.tinypic.com/2ce1d8g.jpg

Bij plaatsing nieuwe (wanneer gevonden) even netjes schoonmaken.
http://i64.tinypic.com/34qjj2q.jpg

Dit is het frontje, het bultje zorgt ervoor dat de schakelaar bediend wordt. Eerst dient deze kant in de radio geplaatst te worden en dan kantelen voor gehele plaatsing.
http://i64.tinypic.com/r6xt1l.jpg

Op Elektrotanya de servicemanual gevonden, de part code van deze schakelaar is CSN1057. Helaas is dit puur een Pioneer code en niet de code van de fabrikant.
De schakelaar zit maar op 2 plekken gesoldeerd op de PCB, de vervangende schakelaar zal in ieder geval 1 bultje moeten hebben.

Via Google wel een site gevonden waar de CSN1057 te bestellen is voor €14euro.

Via de link van Arco staat de "PANASONIC ELECTRONIC COMPONENTS ESE-22MV21T DETECTOR SWITCH, SPST, 10mA, 0.3N" gevonden. Zoals ik het zie, zou het deze kunnen zijn.
Alleen jammer dat ze geen foto van de onderkant hebben i.v.m. bevestiging in de gaatjes op de PCB.

Arco

Special Member

Hoezo? Staat toch in die datasheet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 20 november 2015 19:23:07 schreef Diamon:

Via Google wel een site gevonden waar de CSN1057 te bestellen is voor €14euro.

Dan probeert er weer es iemand rijk van te worden. Of is dat inclusief pakketpost?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Diamon

Golden Member

Je hebt gelijk Arco, heb er over heen gekeken.

Jammer, bij Farnell is het Amerikaanse voorraad en dus €25euro bestel kosten.

@Maartenbakker: Ja, dat is incl. verzendkosten, BTW en onderdeel.

[edit]
Inmiddels via RS besteld, wordt vervolgd
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Diamon op zaterdag 21 november 2015 13:04:17 (14%)

Hallo,

Ik ben bezig met het repareren van een printplaat. Alleen twijfel ik over de waarde van een spoel en over een smd component.

Kan iemand mij vertellen welke waarde de spoel heeft en weet iemand of het smd component een weerstand of een condensator is?

Arco

Special Member

Jammer genoeg weer eens geen vermelding van merk/type apparaat, dat maakt het lastiger...
De weerstand linksonder is in ieder geval ook overleden zo te zien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

SMD is volgens mij een weerstand. Die weerstand onderaan lijkt ook niet fris meer. Wat er uit dat bruine ding is gelopen weet ik niet maar dat verwacht ik niet van een spoel.
In die varistor lijkt ook een gaatje te zitten.

Zonder merk en type kom je nooit achter de waarden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zou me niet verbazen dat de tny279 er ook uit ligt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Gezien de vrij forse schade lijkt me het goed mogelijk dat het ic en/of brugcel ook overleden zijn.

[edit] 1 seconde te laat... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 24 november 2015 19:08:04 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Aan pin 1 van die tiny zit een condensatortje wat ook erg krokant lijkt

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Diamon

Golden Member

De bestelling van de schakelaar eind van de middag kunnen ophalen.
Uiteraard bij thuiskomst niet kunnen wachten en gelijk mijn "hok" ingedoken. Schakelaar gemonteerd en de werking / functie getest van de schakelaar en goed bevonden.

De weerstand is inderdaad ook overleden, maar hier weet ik de waarde van.

Het is een voedingsprintplaat van een afzuigkap. Deze voeding zorgt voor de spanning naar de verlichting. Ik wacht nog op het type van de afzuigkap van de eigenaar van de print.

De tny279 lijkt in sluiting te liggen, dus zal ook wel kapot zijn.
De brugcel lijkt aan de metingen te zien nog intact.

Zoals ik kan zeggen is dat bruine ding wel een spoel, die samen met de (verbrande) weerstand een filter vormt. Ik twijfel alleen of de laatste ring geel of oranje is..

EDIT:

Het betreft een printplaat van de volgende afzuigkap:

Boretti shp990rvs

pietplof

Golden Member

Collegae,
Zoals bijna ieder lid van onze ,onmisbare, co club heb ik ook een soort afvalbak.
Jullie kennen dat natuurlijk, je hebt iets waarvan je denkt: ,, wat moet ik hiermee, wat is het eigenlijk".
Weggooien zou het meest verstandig zijn maar je kunt niet weten enzovoort en zo verder.
Na dit ( vermoedelijk enigszins overbodige) verhaal de vraag
Jullie zien een foto met daarop een viertal apparaatjes die allemaal zijn uitgevoerd met een soort trechter/ hoorn/ antenne(?).
Geen merk, geen typenummers.
Herkent een van jullie een of meerdere apparaten? Zo ja, wat is het?

De andere spullen varieren van een oude stappenkiezer, een wisp controller, hsp blokjes, middengolfspoelen, twee miniatuurbrandstofcelletjes enz.

festina lente
fatbeard

Honourable Member

Het complete(?) ding is een radar-bewegingsmelder.

Van de andere ben ik niet zeker, maar die kunnen variëren van radardetector (ontvanger) tot straalverbindingszender.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zou zoeken in "radar" gestuurde detectoren. Voor bv openen van garagedeuren. Gaat zelfs door een stenen muur heen.
Ik sluit me aan bij de snelle Fat.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

Links onder zou ook een LNA of LNB kunnen zijn voor satellietontvangst. Voor de rest sluit ik mij bij mijn voorgangers aan. Het zou uit deurautomaten of uit een inbraakalarm kunnen zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Het zijn idd schuif/deur openers..

Tidak Ada

Golden Member

@Piet
Komen die dingen soms uit een ziekenhuis? ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Dat complete ding heb ik aangesloten op de gewenste spanning van 24 Volt ac.
De uitgang aan de scoop gehangen en je ziet een serie pulsen.
Ook de rode led knippert in het ritme van de zichtbare pulsen.
Met mijn hand ervoor houdt de pulstrein even op en als de hand ervoor blijft begint de pulstrein weer opnieuw.

Een van de hoornantennes (links boven) heeft achter in de hoorn een dun wit staafje dar er uit te schroeven is. Er is aan dit ,,staafje" een soldeerlipje gemaakt.

Tidak; waar die dingen vandaan komen....
Uh, tja, deze junkbox is al jaren in gebruik en werd steeds voller en voller.
Wat ik leuk vind is op een vlooienmarkt in dozen wroeten met onbestemde rotzooi.
De verkoper heeft nog wel eens de neiging ( bij het scheiden van de markt) dan te zeggen voor €.... Mag de hele doos mee en dat gebeurde en dan thuis constateren dat er nuttige dingen in zaten maar ook spul dat, vanwege gebrek aan tijd, meteen de junkbox in ging.
En verder id mijn ,,ijzerboer" hofleverancier van rommel.
Wat ik daar al vandaan heb gesleept.
Een ziekenhuis is voor mij zoals Mekka voor de islamiet. Ik heb een keer in Haarlem een hele kamer van het elisabethgasthuis mogen leeghalen voor 250 gulden. En in Stadskanaal een meer dan 500 Kg wegende machine die rode bloedlichaampjes kon tellen. Wat een zeldzaam sloopplezier.

festina lente

Op 24 november 2015 18:47:20 schreef Dustyricardo:
Hallo,

Ik ben bezig met het repareren van een printplaat. Alleen twijfel ik over de waarde van een spoel en over een smd component.

Kan iemand mij vertellen welke waarde de spoel heeft en weet iemand of het smd component een weerstand of een condensator is?

Zou iemand mij nog kunnen vertellen wat de functie van de weerstand en spoel op de ingang van het circuit is?

Ik dacht namelijk dat dit een smoorspoel zou zijn, maar de waarde hiervan zou dan 210 of 21 mH zijn?

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

Mijn oude noris 8mm projector is zojuist spectaculair gestopt met werken (knal, flink wat rook, zekering er uit).
Even open geschroefd en de boosdoener was meteen zichtbaar.

Een (volgens mij) impulscondensator is ontploft. Het is de Siemens B81111-A-B41 0,1 uf (X) 250V~ (DIN 41171/HPF).

Kan iemand mij een passend/werkend alternatief voor deze condensator aanbevelen?

Dit topic is gesloten