Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

't Kan ook zo'n 3W 12V lampje zijn voor auto-interieurverlichting.
Ik geloof dat dat een sofietenlampje heet....?

Maar het zegt nog niks van wat er in gestopt wordt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Hewlett

Honourable Member

Ik ben een beetje skeptisch omdat de loop antenne vrij klein is en uit 1 dikke winding bestaan, resonantie frequentie van de LC kring moet wel vrij hoog zijn (>100Mhz) en je hebt ook een vrij hoge spanning nodig. Hmm, ja, dit hoeft niet nep te zijn. Resonante inductieve koppelingen kunnen vrij efficient zijn, beide loops zijn even groot en staan op dezelfde as voor maximale koppeling, ook de afstand tussen de loops is niet overdreven groot. Zo'n klein lampje kun je wel laten branden, dat geloof ik wel. Vreemd is wel dat in het filmpje de koppeling intakt blijft en de lamp blijft branden wanneer de ontvangende loop plat ligt en dus loodrecht op de as van de zender staan... dat kan volgens mij niet zo maar en de koppelfactor moet dan wel dramatisch afnemen. In het fimpje wordt de zendende loop in het midden vastgepakt, beetje skeptisch gezien de hoge spanning die nodig is. Je ziet op de basis van de zendende loop een rij condensatoren zitten, dat zijn hoogspanning Wima condensatoren die samen met de loop de LC kring afstemmen. Bij een magnetic loop antenne zit de afstemcondensator altijd 180 graden van het feedpunt verwijderd, in dit geval zit het feedpunt op de plek van condensator. Je pakt nooit een met redelijk vermogen zendende antenne vast :-)

Nee, dit is nep.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Thevel

Golden Member

en de lamp blijft branden wanneer de ontvangende loop plat ligt en dus loodrecht op de as van de zender staan...

Dat viel mij ook al op, vandaar dat ik mij ook afvraag of het geen nep is.

Op 2 december 2015 11:49:12 schreef wielklem:
Niet mijn project maar toch erg leuk om even te bekijken.

Dit is wel degelijk echt hoor, ik heb een jaartje of twee bij een toko gewerkt die hetzelfde principe gebruikt om elektrische bussen op te laden. Ik heb ook zelf wel zulke experimenten doorgevoerd.
De primaire wikkeling van de trafo kun je best wel aan één punt beetpakken, zoals in het filmpje. De labvoedig zorgt voor galvanische scheiding met het net. Dat er langs de primaire wikkeling hoge spanningen kunnen ontstaan is logisch, maar zolang je allen de + pool van de anodebatterij aanraakt...

Zodra de spoel van de secundaire loodrecht staat op de hoofdas van de spoel van de primaire gaat de lamp uit, omdat de spoel dan geen veld meer uit de primaire spoel krijgt. Vlak op tafel liggend gaat het magneetveld er nog steeds doorheen.

Efficiency van dit soort systemen kan nog verbazend hoog liggen, het 22kW systeem waar ik aan werkte had toch wel meer dan 95%, en dat was inklusief de primaire wisselrichter en de secundaire diodes. de clou is dat beide loops in resonantie moeten zijn, vandaar de WIMA-kondensatoren.

wanneer de ontvangende loop plat ligt

Iedere keer als ie langs "haaks op het veld" komt valt het licht even weg. Als ie op te tafel ligt is ie net voorbij "haaks" en werkt het weer. Je ziet hem knipperen bij de "neerleg" actie.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 3 december 2015 16:00:29 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hewlett

Honourable Member

Ja, onderstaande schijnt het schema te zijn:
http://i.stack.imgur.com/qGK7J.jpg
Schakeling e.d. worden hier besproken.
EDIT: Hoewel, alleen dezelfde foto blijkt geleend :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

In werkelijkheid is het filmpje al best oud: https://www.youtube.com/watch?v=2ODW-ntPHSU
Het ontwerp wordt besproken in: http://4hv.org/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?74096
Het schema gepost door Hewlett is correct, maar voor informatie van de maker zelf kan men in het topic op 4hv meer vinden. Het is zeker niet nep zoals gesuggereerd.

Wie opent er een algemeen topic voor :)? Gisteren ook wat geëxperimenteerd, en met wat simpele componenten (VD draad, klosje draad, 30 jaar oude foliecondensatoren, H-brug motor driver) 5W overgebracht met 70% rendement, echter wel met erg korte afstanden. Echter komen er wel gelijk veel vragen bij kijken, bijvoorbeeld hoe je een led het beste kan voeden vanuit de secundaire spoel, gezien je liefst een resistieve belasting gebruikt.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Een ideale LC resonantie circuit maakt het niet uit hoe je de energie aftapt. Als er op een bepaald moment energie verloren gaat, dan is dat maar zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Nieuwe oscillator voor Philips/Fluke PM6669 counter

Ik heb een replacement oscillator printje gemaakt voor mijn Fluke PM6669 Counter.
De standaard oscillator is eenvoudig van opzet. Kristal met een paar gates. Als ik de counter aanzette kon hij er op 10MHz zomaar 30...40Hz naast staan. Na een half uurtje opwarmen kwam hij dan in de buurt, afhankelijk van de kamertemperatuur.

Ik heb een nieuw oscillator printje gemaakt op basis van een TCXO. Het printje is mechanisch identiek, en kan zo in plaats van de originele oscillator geprikt worden.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3772_Fluke_PM6669_new+old_osc_top-600pix.jpg
De replacement oscillator boven het origineel.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3774_Fluke_PM6669_new+old_osc_bottom-600pix.jpg
En de onderkant van beiden. Inclusief nummers voor maartenbakker :-)
Ik heb het massavlak van het oscillator+referentiedeel gescheiden gehouden van de uitgangsbuffer, zodat de piekstromen van die buffer niet de referentie kunnen beïnvloeden.

De PM6669 heeft wel een optie voor een goede oscillator. Echter, dit is geen OCXO, maar een slimme Philips opzet, waarbij tijdens fabricage temperatuurdrift en aging gemeten worden, en vervolgens tijdens bedrijf uit een tabel worden gelezen en gecorrigeerd.

Consequentie is dat er geen voeding voor een OCXO aanwezig is. Zowel geen 12V als niet genoeg vermogen. Vandaar mijn keuze voor een TCXO. (en als het preciezer moet, dan hang ik hem aan mijn 10MHz Master clock)

Ook heb ik nog gekeken naar de mogelijkheid om het bestaande kristal van een oventje te voorzien. Ik kreeg van Blackdog een heel mooi moduultje hiervoor. (Kuhne QH40A)
Ook dat lukte niet door gebrek aan voeding.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3750_Fluke_PM6669_old_osc_in_situ-600pix.jpg
De PM6669 counter met originele oscillator

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3747_Fluke_PM6669_new_osc_in_situ-600pix.jpg
En de PM6669 counter met de replacement oscillator.

De originele Philips oscillator heeft een temperatuur spec van 1.10-5 = 10ppm tussen 0...50°C. Wat neerkomt op 0,2ppm per °C, dat is bij 10MHz 2Hz drift per °C.
De nieuwe Rakon TCXO is gespect op 1ppm tussen -20....70°C, wat neerkomt op 0,011ppm per °C. Dat is op 10MHz 0,11Hz drift per °C.

Ruwweg dus een 20 voudige verbetering. Dat klopt met de praktijk. Als ik nu de counter koud aanzet staat hij er op 10MHz nog maar 1 à 1,5Hz naast. Erg fijn!

Ook de veroudering is nu een stuk beter. De originele Philips spec is 5ppm per jaar, de nieuwe Rakon TCXO is gespect op 1ppm per jaar. Hoe dat in de praktijk uitpakt kan ik helaas pas over een jaartje vertellen :-)

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/pm6669/IMG_3760_Fluke_PM6669_with_new_osc-600pix.jpg

Over stabiliteit heb ik weer wat bijgeleerd. Als spanning referentie, waarmee de frequentie insteld wordt, gebruik ik een Texas referentie, een klein SOT23 SMD. Bij het maken/optimaliseren van het prototype, op gaatjesprint, had ik flink aan die SMD gebakken en gebraden. Vervolgens duurde het 2 weken voor hij weer stabiel was! Naast natuurlijk de hogere initiële drift had ik kennelijk zoveel temperatuur- en mechanische stress geïntroduceerd dat het weken duurde voor dat die er weer uit was.
Voortaan ben ik dus voorzichtiger....

De uiteindelijke print heb ik dus zorgvuldiger gesoldeerd. Nu zakte de frequentie de eerste 24 uur 1Hz, de eerste week nog een Hz. Toen was dat eigenlijk al nauwelijks zichtbaar meer in de temperatuurschommelingen. (Door m’n metingen te middelen, en zo de temperatuurschommelingen grotendeels kwijt te raken kon ik het toch zien)

Als er mensen zijn die ook hun PM6669 willen upgraden, ik heb nog een paar printjes, TCXO’s en connectors liggen.

Groet, Gertjan.

Wat een keurige replacement zeg!

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

@miedema
Super mooi gemaakt zeg! Heb maar één vraag waarom zit het ground plane niet aan de onderdelen zijde (zoals in het orginieel). Reden was volgens mij dat de metalen kast de onderzijde zou afschermen, zeg maar gesandwiched.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Dank voor het compliment :-)

Ik geloof niet dat het hier veel uitmaakt aan welke kant de groundplane zit. De print staat redelijk vrij in de kast.
Als je naar het origineel kijkt hebben ze daar eigenlijk aan 2 kanten zoveel mogelijk een massavlak aangehouden.
Ik heb voor het referentie+oscillator gedeelte ook aan de bovenkant een massavlak gemaakt. Hopelijk helpt dat met afschermen. Of dat in dit geval uitmaakt......

Inmiddels heeft de eerste gegadigde zich gemeld voor een setje van print + TCXO + print connector. Dat is snel :-)
De kosten zijn Eur 24,- voor een setje plus Eur 3,- verzendkosten.
Ik kan maar een paar mensen helpen met de spullen die hier nog liggen, en ik was niet van plan er weer een nabouwtopic van te maken :-)

groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

Strak gemaakt zo, is net origineel. :)

Denk ook niet dat de groundplane er veel toe doet in deze opstelling, er zit niet echt veel in de buurt dat een eventuele storing kan veroorzaken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 december 2015 13:55:58 schreef Lambiek:
Strak gemaakt zo, is net origineel. :)

Denk ook niet dat de groundplane er veel toe doet in deze opstelling, er zit niet echt veel in de buurt dat een eventuele storing kan veroorzaken.

De ontbrekende redundant groundplane aan de bovenkant... Wauw, iemand heeft nog een minpuntje weten te vinden. ;-)

Gekkigheid natuurlijk. @miedema: Heel netjes gemaakt.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi,

Mooi gemaakt Gertjan en ook de testpennen die je op de print hebt gezet!
Handig, ziet er professioneel uit en is dat ook :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog, Jinny, etc,

Nu moeten jullie eens ophouden, anders ga ik nog blozen :-)
Maar natuurlijk leuk om te horen hoor...

Inmiddels heb ik al een andere CO'er met een PM6669 counter blij kunnen maken met een printje.
Squant was zo snel, dat ik niet achter kon blijven. Ik heb printje, TCXO en connector net op de bus gedaan.

groet, Gertjan.

Op 18 december 2015 17:01:01 schreef miedema:
... Nu moeten jullie eens ophouden, anders ga ik nog blozen :-)

Ik wil nog even kwijt dat deze print mooi gemaakt is en dat deze er perfect uit ziet. Ook de foto's zijn zeer mooi gemaakt. Complimenten.

I love it when a plan comes together !
haasje93

Golden Member

Miedema

Ik wil het toch ook nog even kwijt.
Ik vind het erg mooi gemaakt, het ziet er inderdaad echt professional uit.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
maartenbakker

Golden Member

Dankje voor de nummertjes (ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik het typeplaatje er ook nog bij? Ik hang namelijk zoveel mogelijk de onderdelen aan het apparaat waar ze inzitten; als het goed is verwijzen de suffix van het typenummer en de bijbehorende 12NC ook naar de aanwezigheid van opties zoals deze oscillator) en als je het niet erg vind wil ik toch ook graag een veer op je hoed plaatsen (als dat nog past).

Je kunt zo bij die tent in Zweden in dienst (Pendulum heten die geloof ik tegenwoordig) die die dingen maakt. Zowel de afwerking als de functionaliteit zijn beter dan origineel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Mag ik dan de indianentooi afmaken ....? ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha maartenbakker,

Ik zal morgen even een foto voor je maken. Wordt een nieuwe ervaring, fotograferen met verentooi :-)

De gegevens van het typeplaatje kan ik echter wel alvast uit mijn administratie oplepelen:

NC 9446 066 69011
TYPE PM6669/011
NO SM 654 089

moederbord Rev.11
oscillator Rev.3

Nieuw: waarschijnlijk 07-1996 (stickers op behuizing)
Bouwjaar waarschijnlijk 1996 (chip date codes)

groet, Gertjan.

Beste heer Miedema en anderen,

ook ik sluit me graag aan bij de rij van bewonderaars. Niet alleen de uitvoering, maar de gedachte zelf al om zoiets te doen waardeer ik zeer als liefhebber van meetspullen.
Ik heb nog wel een vraag. Het valt me op -ook in andere publicaties- dat u steeds spreekt pardon schrijft over afwijkingen in ppm of zelfs ppb. De gebruikelijke notatiewijze is toch meestal 1.10e-5 etc. Nu moet ik steeds omrekenen. Maar misschien heeft u daar een goede reden voor.

N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Dit topic is gesloten