Op 19 december 2015 09:27:56 schreef miedema:
Zoals beloofd heb nog een paar fotootjes gemaakt voor maartenbakker
Ik heb geprobeerd het zo te doen dat het voor de overige CO'ers ook prettig is om naar te kijken
't is niet voor niets dat showtopics altijd wel populaire kost zijn
Ik ben benieuwd wat je me aan de hand van die nummers over mijn counter kunt vertellen.....
Ik kan me herinneren dat, toen ik de counter net had, ik naar dat typeplaatje staarde en dacht "wat staat daar eigenlijk allemaal, en wat is nu eigenlijk het serienummer?".
Ik ken maar 1 merk waar dat meer voorkennis vereist voor het lezen van typestickers dan Philips, dat is vreemd genoeg Vestel. Die houden ook erg van nummertjes. Maar 'here goes':
Typesticker
* NC 9446 066 69011
Dit is wat tegenwoordig bij veel bedrijven heet de "stock keeping unit". Bij Philips heet dit de Commerciële 12NC of Commerciële NC. NC betekent Numerieke Code (in tegenstelling tot het oude systeem waar codenummers vaak ook letters bevatten).
94 stond bij invoering midden jaren '60 voor "Verkoopsartikelen PIT" maar na de nodige wijzigingen in de bedrijfsstructuur was de betekenis op enig later moment "Commercial products of industrial electronics Eindhoven, ISG/standardization". Wat dus niet betekent dat het apparaat iets met Eindhoven te maken heeft, dat is puur de verkoopafdeling die er op dat moment over ging.
46 is een groep apparaten binnen die verkoopsartikelen.
0
6669 wijst naar PM6669
011 is de uitvoering
* TYPE PM6669/011 is het commerciële typenummer, ook wel aangeduid met CTN. Voor klanten makkelijker te onthouden dan de NC, maar in principe is er voor elk CTN precies 1 NC en voor elke NC precies 1 CTN. Het zou Philips niet zijn als daar geen uitzonderingen op waren, maar daar is hier geen sprake van.
* NO SM654089 is het daadwerkelijke serienummer. In dit geval zonder productiestand en datumcode zo te zien (5 tot 7 extra tekens die anders tussen SM en 654089 hadden moeten staan), al ben ik niet zeker van de manier van tellen van het stukje 654089. Die manier verschilde per fabriek en per tijdsgewricht. Soms een batchnummer gevolgd door een volgnummer. Soms een doortellend fabrieksnummer. Etc. SM staat voor de fabriek waar de productie plaatsvond (origin letters, productiecentrum, zie topic over productiecentra). Die letters werden in principe willekeurig uitgedeeld maar er komen, vooral bij de wat langer geleden uitgedeelde letters, relatief vaak betekenissen in terug. Zou zomaar Sweden Malmö kunnen betekenen, al weet ik niet helemaal zeker of die fabriek op dat moment ook al in Malmö stond.
Nummers op printplaten
Ook hier is de 12NC belangrijk. Het gaat hier om fabrieks-12NC's die dus niet aan een verkoopafdeling hangen maar aangeven wie er achter ontwerp of aanpassing voor productie van het betreffende onderdeel zitten en vervolgens om wat voor onderdeel het gaat. Ik pak even het stickertje op de hoofdprint erbij. De inhoud van de sticker slaat op de samenstelling, Philipstaal voor module, terwijl het nummer op de print het nummer van de kale printplaat is (of bij consumentenspul zelfs nog erger, daar had elke laag van koper tot silkscreen een eigen schetsnummer dat vaak ook op de printplaat stond. Goed zoeken levert per print soms zomaar 5 nummers op).
40 = PIT (later Industrial Electronics of T&M)
31 = Sweden
10 = vestiging, 10 is meestal het eerst uitgedeelde nummer, 20 het volgende als men verwachtte dat een vestiging meerdere nummerreeksen nodig had, enz.
0 hier is men in Zweden mogelijk wat gemakzuchtig geweest. Vaak geeft dit cijfer samen met het daaropvolgende cijfer een artikelgroep aan. Het lijkt erop dat men in deze fabriek gewoon doorgenummerd heeft omdat er toch niet zo heel veel nummertjes nodig waren.
4326 = volgnummer
1 = revisienummer (1 t/m 9, als de nummers op waren werd er een nieuw volgnummer gebruikt).
Verder op de sticker het typenummer van het apparaat. In andere gevallen staat daar wel eens de naam van de samenstelling. Op de laatste regel KK1 REV11. Dat is een beetje afwijkend formaat van wat ik van andersoortige Philipsapparaten ken. Bij sommige apparaten staat daar vaak een productiestand bestaande uit de origin letters en een revisienummer, eventueel gevolgd door een datumcode dus ik zou iets verwacht hebben als SM11 645 of SM11 9645 (uitgaande van de fictieve productiedatum 1996 week 45). Een mogelijke uitleg (grote onzekerheid) is dat KK1 gewoon de naam van de samenstelling is. REV11 zal wel de revisie zijn.