Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Op 3 januari 2016 14:11:54 schreef Thevel:
Het moet toch niet gekker worden, zie onderaan deze pagina.

Ja, maar ze hebben het cryogeen behandeld. Dat wil zeggen dat het een dag in de diepvries heeft gelegen. Laat ik nou eens een ideetje hebben. Als jullie cryogeen behandelde netsnoeren willen hebben voor een warm geluid, wil ik ze hier graag een dagje in de diepvries leggen. Kost slechts 100 euro per snoer. Je weet best dat het koper beter geleidt bij lagere temperaturen en de atomen zich dan in de juiste kristalvorm schikken. Net zoals de briefjes in mijn portemonnee. Het is ongeloofelijk hoe breder en ronder en gedetailleerd het geluid wordt en hoe het naar voren komt. Zo wordt de portemonnee ook ongeloofelijk rond en breed.

Tidak Ada

Golden Member

Zal je wel een super vriezer moeten aanschaffen, die tot 113K - 133K gaat, of een bak met vloeibaar stikstof, althans voor zover ik uit artikelen over cryo-behandeling heb begrepen >:)

@FET (ver hierboven):
Dat deden ze bij TransTec (QUAD) al op de Firato (jaren 60)!
Luisterzaaltje was deels afgeschermd met een gordijn, waarachter een strijkkwartet en een viertal QUAD ESL's Van het strijkkwartet werden life opnamen gemaakt met een Telefunken M45(?) bandopnemer, die dan later werden afgespeeld. Publiek mocht 'raden' wat origineel was en wat de opname via de QUAD-T (en later de QUAD 33/303) werd afgespeeld. Dat was verrekte moeilijk!
Ik kan me nog herinneren, dat ik op een moment de luisterruimte binnen kwam en dacht verkeerde zaal binnen gekomen was!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak: Zoiets heb ik op de Firato ook eens meegemaakt, met een orkestje achter een gordijn. Zal in 1969 geweest zijn, op een stand van Philips. Ik kreeg de vraag wat is origineel, en wat is opname? Daar was ik snel mee klaar. Ik zei: dit is een opname. Vroeg die Philipsmeneer: hoe weet u dat? Ik weer: ik hoor ruis uit de luidsprekers komen.
Was trouwens in een periode dat ik nog tot boven 20kHz kon waarnemen.

GJ_

Moderator

Uit een moderne installatie zal de muziek toch wel een stuk beter zijn dan van een echt orkest mag ik aannemen. En een stuk echter. Zeker na een cryogene behandeling, dat zal de prestaties van het orkest niet perse ten goede komen.

Henry S.

Moderator

Ondat er ook serieuze high-ed bestaat, serieuze posts graag hier plaatsen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 januari 2016 17:18:26 schreef KlaasZ:
hoe weet u dat? Ik weer: ik hoor ruis uit de luidsprekers komen.
Was trouwens in een periode dat ik nog tot boven 20kHz kon waarnemen.

Nog in de luiers en toch al kunnen praten :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

Met 12 jaar hoorde ik nog die irritante 15.625 Hz uit de TV's maar dat werd al snel minder.
Later nog wel eens met een toongenerator proeven gedaan. Bij het flink opschroeven van de geluidsterkte hoorde ik die 16 kHz weer. Maar dat is vals spelen. Tenslotte valt bij niemand de natuurlijke gehoorgrens met 24 dB per octaaf naar beneden.

edit

Flechter-Munson kromme
Luidheid versus frequency van het menselijk oor

Flink dicht met het oor bij de tweeter hangen scheelt ook al gauw 10 dB...

Tidak Ada

-180 graden C kan mijn temperatuurkastje aan. Tot +300C.

Maar handiger is gewoon een emmertje stikstof halen. -196 graden, container heb ik ook al. En anders helium.

Maar de audiojongens kennend zal het wel de diepvries zijn.

Op 3 januari 2016 18:10:59 schreef Gadget_inc:
Nog in de luiers en toch al kunnen praten :P

Zal wel grappig bedoeld zijn, maar ik vat hem niet.

De meeste personen die op een dergelijke leeftijd naar een beurs gaan en kennis van zaken hebben....
Zijn redelijk doof boven de 20 kHz

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Semtexx

Golden Member

Iets waar ik ook altijd jeuk van krijg is als in advertenties (met name Marktplaats) staat: "de kenner weet genoeg."

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/kabels/m965892962-siltech… 4m kabel voor 725 euro. En dan is ie nog gebruikt ook.

Het wordt wel een beetje duidelijk als je ziet in welke buurt/straat dat bedrijf zit....

Nee het ergste: 2x2m, 2m !!!
Daar krijg je inderdaad spijt van.

Op 3 januari 2016 19:48:45 schreef Gadget_inc:
De meeste personen die op een dergelijke leeftijd naar een beurs gaan en kennis van zaken hebben....
Zijn redelijk doof boven de 20 kHz

Ik was toen 22 en kwam bijna aan 21kHz. Had toen al 3 zelfbouwversterkers achter de rug. Overigens hoef je niet veel kennis van zaken te hebben om ruis te horen.

Tidak Ada

Golden Member

@Gadget:
Jij was toen nog niet eens in de maak! Ik kon in die tijd nog net een 22kHz toon waarnemen (25 winters oud). Daarom wilde ik nooit TV kijken, van wege de 15.625 afbuigfrequentie. Dat ligt nu echt wel een 10 kHz lager ;( (behalve dan die afbuigfrekweentie)

@KlaasZ: Dat was bij Philips, das andere waar dan bij QUAD....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 3 januari 2016 20:11:27 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het was voor mij ook wat jaren geleden dat ik die frequentie test eens had gedaan, dus de toongenerator maar eens op de speakers en koptelefoon gezet. beide oren gaan nog tot 14kHz, hoger gaat niet meer. voor een jaar of 5 terug kon ik nog tot 16kHz horen met links..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb intussen dan wel wat van een piep/ruis in m'n gehoor, maar ik kan nog steeds redelijk hoge frequenties horen.
Ik wordt nog altijd knettergek van die marterverjagers die in sommige auto's zitten. Een half jaartje geleden op de parkeerplaats van de bouwmarkt had ik m'n auto naast eentje gezet met zo'n ding. Net toen ik langs die auto liep ging hij af. Ik verschoot meteen van de 'pijn' en nogal harde pieptoon die dat ding produceerde. M'n moeder die mee was vroeg aan me wat er aan de hand was. Zij hoorde dat ding helemaal niet.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

ik vond het vroeger ook irritant dat ik elke TV hoorde spelen. ik kwam beneden binnen en kon al onmiddelijk zeggen of mijn zus haar tv op de slaapkamer had opstaan.

mijn gehoor heeft wel serieus dipjes. bij links heb ik diepe gaten van 4 tot 6khz terwijl rechts ermee ophoud rond 15khz (links gaat door naar 17-18khz).
ECHTER, boven de 20khz hoor ik rechts dan wel weer. 21khz is absoluut niks meer.
heb de laatste jaren niet meer getest, er zijn ook geen 'fluitende' TV's meer nu. soms hoor ik wel eens een schakelende voeding janken, maar dat is dan eerder door een defect (meestal kapotte elco's).
oja, men laptopcpu hoorde ik vroeger ook. als ik die belaste, hoorde ik gepiep (waarschijnlijk de schakelende voeding van 12 naar 3,3V).

nogthans hoor ik weinig verschil bij verschillende versterkers/speakers. ze hebben mij ook al willen overtuigen van die 'warmere klanken'. nope, echt niet.

ook bij die audio mensen in autos scheelt wel wat hoor. als ze teveel vermogen hebben dat de dynamo het niet trekt en de accu leegloopt, lossen ze het op met een extra accu. ik wordt al doof met 100W in de auto, wat moet 1000W wel niet doen. en dan mogen ze maar tot de helft open draaien, of de boel ontploft.
das net hetzelfde als een ferrari motor steken en maar tot 150km/h kunnen omdat de bandjes niet sneller mogen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Ja, de jonkies horen nog best....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 januari 2016 20:01:06 schreef KlaasZ:
[...]Ik was toen 22 en kwam bijna aan 21kHz. Had toen al 3 zelfbouwversterkers achter de rug. Overigens hoef je niet veel kennis van zaken te hebben om ruis te horen.

Toegegeven,
Walkman? portable cd-spelers, mp3 en in ear phones met 120dB aan kabaal had je toen nog niet

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Hubie

Special Member

Ik heb het hele topic met een glimlach nog eens doorgelezen.
Inmiddels is mij het lachen vergaan.
Er bestaan werkelijk mensen op deze wereld die het over de klankkleur van een glaszekering hebben en het 'inspelen van een netsnoer'
Om maar even in CO termen te spreken ' dan zit er een draadje los'
Jomanda had een eenmalig optreden bij de publieke radio,mensen moesten toen een fles water naast de radio plaatsen,dat werd toen ingestraald.
BARKING MAD ;-) Bonkers

Op 4 januari 2016 00:42:25 schreef Hubie:
Er bestaan werkelijk mensen op deze wereld die het over de klankkleur van een glaszekering hebben en het 'inspelen van een netsnoe'

die mensen bestaan werkelijk, mijn achterbuurman gelooft heilig in cryogeen getrokken luidsprekersnoer. ik dacht hem effe bij te praten en stelde voor om met twee stukken draad, 1 normaal koper van de multimate en een van zijn snoeren in de lokale gymzaal een frequentierespons te bepalen. Functiegenerator aan de ene kant, oscilloscoop aan de andere kant en dan de verschillen zoeken.

Was geen goed idee, gr A

ik heb het allang opgegeven dergelijke mensen terug met hun voeten op de grond te brengen.
als ze daar gelukkig mee zijn, zo be it. maar mij gaan ze toch ook niet overtuigen. mijn kabeltje voor mijn surround systeem is onderweg van china. 0,80€ ipv 11,99€ in de carrefour hier

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De man is psycholoog en moet dus een objectief oordeel kunnen vellen. Heeft een goede opleiding gehad en moet dus zin en onzin kunnen scheiden. Ook buiten zijn vakgebied. In ieder geval zit hij in een positie dat hij anderen beoordeelt op zijn waarnemingen. Gr A

joopv

Golden Member

Op 4 januari 2016 06:53:54 schreef fcapri:
.... mijn kabeltje voor mijn surround systeem is onderweg van china. 0,80€ ipv 11,99€ in de carrefour hier

Er is een redelijke kans dat je ijzerdraad krijgt (ipv koper). En laat het kabeltje ook niet te lang in de zon liggen.

EricP

mét CE

Als het dan geen optische kabel is, werkt het met ijzerdraad ook wel.
Ik geloof niet dat het beetje extra weerstand dat die draad introduceert een rol speelt bij de ingangsimpedantie...

Dit topic is gesloten