Nieuw laser en dergelijke topic deel 3

Dit topic is gesloten

Op 6 december 2004 16:02:36 schreef ledfreak:
[...]

iohh valt reuze mee alleen een goede driver die zijn iets van 11 euro ofzo en wat optics die vallen ook erg mee
en dan te bedenken dat je dan een 50-80 mW rode laser hebt die als je hem zou moeten kopen over de 250 euro zou kosten

MOOI :o:o :+ ... en ik wou een 5 mw kopen die was nog veel duurder geweest :)

Op 6 december 2004 16:00:00 schreef BamiBal:
[...]

2 of meer dikken metalen standaartje.

nee je kan helaas laser diodes niet opvoeren dat betekend dat ie meteen de geest geeft

Op 6 december 2004 16:04:30 schreef BamiBal:
[...]

MOOI :o:o :+ ... en ik wou een 5 mw kopen die was nog veel duurder geweest :)

nou ja 5 mw rode laser 2,50 ofzo lol

Op 6 december 2004 16:07:18 schreef ledfreak:
[...]

nee je kan helaas laser diodes niet opvoeren dat betekend dat ie meteen de geest geeft

Jij leest af en toe echt slecht :+ eerder vroeg ik al wat voor konnektor jij antwoord waar :P Nu vraag ik hoe kan ik hem verhogen (verhogen in de zin van hoogte, altitude ;))en mag dat, jij... nee opvoeren is slecht :P

lol

Op 6 december 2004 16:10:53 schreef Jelmer:
[...]

Jij leest af en toe echt slecht :+ eerder vroeg ik al wat voor konnektor jij antwoord waar :P Nu vraag ik hoe kan ik hem verhogen (verhogen in de zin van hoogte, altitude ;))en mag dat, jij... nee opvoeren is slecht :P

lol

woeps lol ja da kan wel kloppen zit op het werk dus wordt veel te veel afgeleid lol ;)

Aart,

Toch nog 1 vraag over je schema... heb hem uitvoerig bestudeerd en het lijkt eigenlijk wel voor 100% te kloppen, hoop alleen dat de signal output van de controller boven de 5v ligt gezien er +/- 10v verwacht wordt op de catweazle driver.

Zoiezo kan ik er volgens mij niet zoveel mee slopen als ik volgens jouw schema aansluit.

Mijn vraag is, wat bedoel je nou precies met symetrisch en asymetrisch aansluiten, ook zie ik dat je een vierkantje tekent die naar de grnd gaat, moet ik daar een koppel punt maken voor de ground ofzo?

[Bericht gewijzigd door Jelmer op maandag 6 december 2004 16:30:05

ik heb hier nu nog een kapotte dvd speler en had nu voor de gein is gekeken wat voor een laser er in zat. nu geeft deze rood licht wat dus zichtbaar is dus.
is het nu moeilijk om deze los aan te sturen ?
edit:
sorry zag het al vorige blz staan

Symmetrische signalen kennen een aparte "-"-aansluiting om de stroomkring van het signaal te sluiten (je meet een signaal immers altijd ten opzichten van "iets", dat iets is daar dus een aparte draad, de "-" )
Asy-signalen gebruiken hiervoor een (niet-aparte) gewone ground, vaak gelijk de afscherming van het signaal. Dat kan de bekende problemen geven met aardlussen.
Het een en ander is het bekendste uit de audiotechniek, er is in die vorm veel over te vinden. De hier gebruikte signalen zijn sterk gelijksoortig, alleen bevatten ze wel DC en lopen soms wat verder naar boven door. SNR van 80 dB is in het algemeen voldoende (controllers zijn vaak ook maar 12 bit's -> 72 dB dynamiek)
Als je asymetrische 0-5 V signalen aanbied moeten ze 6 dB versterkt worden. Dat kan vrij simpel met een opamp-schakelingetje :)

Dat blokje is de afscherming van de ILDA-kabel en de D-connectoren. Als je van het geheel een module maakt heb je daar niets mee te maken. Zowiezo zijn er dan weinig problemen te verwachten denk ik.
Ik had met opzet alle GND's op een enkel punt (die zwarte stip :) met elkaar verbonden. Dan voorkom je hopenlijk locale probleempjes.

Ik weet niet of de aarde van de galvo-controller aan de GND hangt, denk het niet, lijkt me niet handig.

Op 6 december 2004 09:34:45 schreef ledfreak:
maar een fototje zou al wel handig zijn

IK heb brakke foto's van de lens van de dvd
als de fotows niet goed zijn maak ik wel betere met andre camera.
http://www.tweakzone.nl/f/g/29494yL00L6PT.jpg
http://www.tweakzone.nl/f/g/29494vez53TCn.jpg
http://www.tweakzone.nl/f/g/29494UkBHYZ9v.jpg

wat mij opviel dat hij 2 lezen heeft. dit is een OUDEN panasonic, de dvd's moeten in een soor chasette in de dvd speler :) dus kijk maar raak :P

[Bericht gewijzigd door BamiBal op maandag 6 december 2004 18:50:34

Ahey! het is duidelijk nu.

Ik kan nog geen goede connectoren vinden hier in de winkels en online, maar als ik zo'n connector vind dan ga ik de draadjes volgens je schema aansluiten en hoop ik dat het goed komt!

let op mijn woorden, als ik dalijk klaar ben zal het er ongeveer zo uit zien gezien ik nooit netjes weg kan werken :P

http://extra.kmarns.net/laser/zooi.gif

Op 6 december 2004 18:49:38 schreef BamiBal:
[...]

IK heb brakke foto's van de lens van de dvd
als de fotows niet goed zijn maak ik wel betere met andre camera.
http://www.tweakzone.nl/f/g/29494yL00L6PT.jpg
http://www.tweakzone.nl/f/g/29494vez53TCn.jpg
http://www.tweakzone.nl/f/g/29494UkBHYZ9v.jpg

wat mij opviel dat hij 2 lezen heeft. dit is een OUDEN panasonic, de dvd's moeten in een soor chasette in de dvd speler :) dus kijk maar raak :P

ahh ok 2 lenzen kan 1 voor dvd een voor cd's is het geen dvd-ram drive toevallig ?

kan trouwens zo niet zien wat voor diode dr in zit je kan het eigenlijk alleen aan de zijkanten zien

zou hem eigenlijk ff in de hand moeten hebben je zit zeker niet toevallig bij eindhoven in de buurt?

Op 6 december 2004 16:36:11 schreef Jorrit:
ik heb hier nu nog een kapotte dvd speler en had nu voor de gein is gekeken wat voor een laser er in zat. nu geeft deze rood licht wat dus zichtbaar is dus.
is het nu moeilijk om deze los aan te sturen ?
edit:
sorry zag het al vorige blz staan

kapote dvd speler zit meestal toch nog een 5 mw 650-660 nm laser diode in dus net zo fel als een fatsoenlijke laser pointer is best nog wat van te maken
enige wat je nodig hebt is een driver je kan die eventueel ook zelf maken maar raad het niet aan voor die paar euro koop je dr ook een

Heeft iemand van jullie een super dikke UV laser? Een CO22 laser bijvoorbeeld.

Ik wil nog een keer experimenteren met richten van ontladingen van mijn tesla spoel.
Met genoeg vermogen kun je met een uv laser lucht ioniseren waarna je er een ontlading door zou kunnen sturen. Uit de theorie heb ik begrepen dat je zo'n 24 GW per vierkantemeter nodig hebt.
Klinkt veel, maar minder als 1 mm2 is meer als genoeg en een nanoseconde is ook genoeg.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

CO2 lasers zijn IR :+

Je zult een N2 laser bedoelen. Maar het is nog vrij lastig om de elektrische puls die daarvoor nodig is de juiste tijdsduur en hoge intensiteit te geven. Met een tesla richt je dan niet veel uit denk ik. Lees de betreffende hoofdstukjes in de laserfaq maar eens door.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 6 december 2004 22:25:16

Oops foutje ja.
Als de theorie klopt dan is de golflengte niet belangrijk.
Het vermogen in watt/m2 meter moet groot genoeg zijn zodat het e-veld meer is als 3Mv/m.
De lucht zou dan enige mseconden geioniseerd moeten blijven. Binnen die tijd moet de tesla dan door dat kanaal ontladen. Aangezien die dat iedere 5 mseconde doet, moet dat wel lukken.
Lijkt me nou een leuk experiment om uittevoeren.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 6 december 2004 22:41:10 schreef fry:
Oops foutje ja.
Als de theorie klopt dan is de golflengte niet belangrijk.
Het vermogen in watt/m2 meter moet groot genoeg zijn zodat het e-veld meer is als 3Mv/m.
De lucht zou dan enige mseconden geioniseerd moeten blijven. Binnen die tijd moet de tesla dan door dat kanaal ontladen. Aangezien die dat iedere 5 mseconde doet, moet dat wel lukken.
Lijkt me nou een leuk experiment om uittevoeren.

yep dat klopt ook heb het zelfs in de praktijd werkend gezien

Op 6 december 2004 21:03:09 schreef ledfreak:
[...]

ahh ok 2 lenzen kan 1 voor dvd een voor cd's is het geen dvd-ram drive toevallig ?

kan trouwens zo niet zien wat voor diode dr in zit je kan het eigenlijk alleen aan de zijkanten zien

zou hem eigenlijk ff in de hand moeten hebben je zit zeker niet toevallig bij eindhoven in de buurt?

someren staat in mijn profiel... dat weet je tog wel waar dat is ?

anders maak ik nog wel een foto met beeteren camera (dezen kwamen van mijn mooie smartfoon)

Op 7 december 2004 07:36:24 schreef BamiBal:
[...]

someren staat in mijn profiel... dat weet je tog wel waar dat is ?

anders maak ik nog wel een foto met beeteren camera (dezen kwamen van mijn mooie smartfoon)

ahh someren das nog redelijk in de buurt lol
ohh wat voor eentje heb je ? (nokia 6600 hier )

btw voor de gene die zelfs nog een laser willen gaan bouwen of dr ergens een uit willen halen
alleen deze modellen zijn bruikbaar http://www.worldstartech.com/laser-diode2.jpg

of de 9 mm variand

[Bericht gewijzigd door ledfreak op dinsdag 7 december 2004 08:17:24

hehe daar heb ik nog een stuk of tien van liggen maar op me verjaardag komt er een laserdriver binnen

bovendien heeft er iemand al is over nagedacht een ir laser door rook te richten en dan met een irkamera te kijken

(digitale kamere's pakken het meestal ook)

Op 7 december 2004 08:32:00 schreef Electrogek:
hehe daar heb ik nog een stuk of tien van liggen maar op me verjaardag komt er een laserdriver binnen

bovendien heeft er iemand al is over nagedacht een ir laser door rook te richten en dan met een irkamera te kijken

(digitale kamere's pakken het meestal ook)

kijk das altijd handig weet je ook wat voor iets want dat bepaald namelijk welke driver je nodig hebt

ja hoor wel eens gedaan me 150 mw ir zie je prima in rook door een wilekeurige camera

het probleem is dat er geen type nummers op staan

Op 7 december 2004 08:38:30 schreef Electrogek:
het probleem is dat er geen type nummers op staan

oei das inderdaad een probleem want dan weet je ook niet hoe je ze moet instellen
dan is het verstandig om een driver te nemen die het vermogen regelt aan de hand van de photodiode in de laser
dan regelt ie zelf het vermogen tot de max

een driver die dit kan is bv de Eu 37
van roithner
http://www.roithner-laser.com/Pictures/Eu37.jpg

maar die is alleen voor n-type laser diodes

http://www.roithner-laser.com/Pictures/LDBELEG1.jpg

wat houd n type eigenlijk in en waaraan herken ik dat aan de diode

Op 7 december 2004 08:48:33 schreef Electrogek:
wat houd n type eigenlijk in en waaraan herken ik dat aan de diode

Nou die n-type kan je herkennen aan dat schematje hier boven

n-types worden op die manier aangesloten

Dit topic is gesloten