Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2016 02:02:27 schreef evdweele:
De bitrate heeft niet heel veel invloed op de kwaliteit van tv-uitzendingen.

De BBC gebruikt een andere codec dan ITV, met een VBR ipv een vaste bitrate, dat scheelt bij dergelijke films gigabytes.

Op 5 januari 2016 12:48:34 schreef Aart:
Volgens mij valt dat tegen, zeker ringkernen kunnen behoorlijk breedbandig zijn.
Maar bij SMPS zal het sterker zijn omdat er minder verliezen zijn en zij doen daarna natuurlijk nog veel meer wilde dingen dan alleen gelijkrichten :)

En bij het gelijkrichten maakt het type diode nogal wat uit mbt hoeveel rommel er genereerd wordt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2016 17:39:04 (42%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Op 5 januari 2016 10:25:02 schreef pietplof:
Dijkmane; wat je maar ,,een simpele glaszekering" noemt.
Puur koper en nog verguld ook... Dan is € 18,- te geef.

wel massief koper dan, formaat 6 mm² :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 5 januari 2016 17:35:11 schreef Henry S.:
[...]
De BBC gebruikt een andere codec dan ITV, met een VBR ipv een vaste bitrate, dat scheelt bij dergelijke films gigabytes.
[...]
En bij het gelijkrichten maakt het type diode nogal wat uit mbt hoeveel rommel er genereerd wordt.

Bij een brug bestaande uit 4 diodes zit er in de betere schakelingen vaak een weerstandje van 1.5 of 1.8Ω in serie met alle diodes. Ik heb het nooit nagemeten maar dan zal de diode want minder snel switchen? Vooral voor gevoelige schakelingen die in het µV of mV bereik werken en gevoed worden uit het net kan dat voordeel bieden.

Henry S.

Moderator

Jazeker, en het scheelt per diode (ahv de eigenschappen).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Gewoon zorgen dat alles op elkaar afgestemd is, zomaar een condensator plaatsen heeft niet altijd nut.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Zowel 4 weerstanden als 4 condensatoren plaatsen kan ook. Zoiets is met een SA goed uit te zoeken. En natuurlijk een geaard statisch scherm tussen primaire en secundaire als het even kan. Een must als de voeding delicate schakelingen moet voeden in het <mV bereik. Accuvoeding is natuurlijk beter. Maar dat wil niet iedereen!

Lucky Luke

Golden Member

Natuurlijk hardstikke offtopic in dit topic, omdat het niet over kabels van elfenhaar gaat, maar waar kan ik meer info vinden over verstoringen veroorzaakt door het schakelen van diodes?

(Ik kan wel gaan meten of een sim starten, maar als iemand dat al gedaan heeft en het leuk heeft opgeschreven houd ik me aanbevolen :) )

Alleen op CO hoor, dat je een topic begint met onzin, en eindigt met het uitpluizen van de netvervuiling veroorzaakt door gelijkrichters... Met een beetje pech halen we er straks Fourier bij ook...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 5 januari 2016 22:44:31 (25%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Pff. Gelijkrichters, dat wordt hem niet, te moeilijk en te veel inhoudelijke discussie :+

Ik stel voor die 1 kW klasse-A eindtrappen voortaan te voeden met een elektrisch gestookte thermoelektrische generator. Passief gekoeld, uiteraard. Geen bewegende delen en een hele fraaie, warme gelijkspanning.
Hum. Ik denk alleen dat je die converters wel beter buiten kunt plaatsen..

High met Henk

Special Member

Men neme een in line ups, vervangen de accu's voor een condensatorbankje. Voila. Geld bespaard

Ik vroeg me af of een victron niet hetzelfde truukje uithaalt als je de lader omvormer combi pakt, maar meen dat die relais hadden

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Dat hangt van de leeftijd af. De 'recentere' hebben vaak de mogelijkheid om in te stellen hoeveel stroom je uit het net wilt trekken. Trekt de load meer, dan wordt dat 'bijgevoed' uit de accuset. Het idee is om zo bijvoorbeeld op een 6A aansluiting toch een waterkoker of een wasmachine te kunnen laten draaien. De accuset wordt weer bijgeladen op het moment dat je load minder trekt dan aangegeven...

Van die UPSsen e.d. kan ik geen audiospecificaties zoals vervorming vinden.. Nah.
Je kunt er veilig van uit gaan dat ze daar voor kosten, rendement en afmetingen gegaan zijn in plaats van aan power quality anders dan spanning en basis frequentie, en scheiding.

Ook bij die 'power plant' heb ik mijn bedenkingen. Wat je wilt is een goede scheiding van het net, een breedbandige ringkern met veel capaciteit tussen de wikkelingen is dan al geen handig uitgangspunt. Daarbij is de tekst bepaald geen reclame voor de soort :+

Gesteld dat je zoiets zou willen maken zou je na de gebruikelijke filters een goed gescheiden driefasen transformator als basis kunnen nemen, daar achter een twaalfpulsige of mooiere (de eerder gesuggereerde schakelende-) gelijkrichter opdat er weinig harmonischen ontstaan, dan nog een beetje bufferen en een ook weer schakelende eindtrap naar AC. Vervormingsarme sinus generatoren zijn met goede componenten vrij gemakkelijk te maken, zie de appnotes van LT e.d.
Ik denk dat ik de uitgang symmetrisch zou maken, met de optie voor single ended bedrijf voor de stekkerdraaiers en natuurlijk ook 115V / 60 Hz.

Als er daarna nog een netsnoer e.d. volgt dan moet dat wel met sense-aansluitingen uitgevoerd zijn. Zo kun je op de netaansluiting van de aangesloten apparatuur met beschaafde middelen echt een zeer lage netimpedantie waar maken.

Maar goed. Als je toch al driefasen hebt voed energie slurpende eindtrappen dan daar direct mee, het maakt veel uitdagingen drie keer zo klein..

Op 6 januari 2016 01:03:56 schreef Aart:
Pff. Gelijkrichters, dat wordt hem niet, te moeilijk en te veel inhoudelijke discussie :+

Ik denk dat High-End audio de killer-app wordt voor een energiedistributie op basis van gelijkspanning! Gelijk alle problemen met sinussen, gelijkrichters en hogere harmonischen opgelost!

Shiptronic

Overleden

Ehm, zit in of is DC niet een en al harmonischen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ship: Ik durf het F*****R woord niet in de mond te nemen, maar DC bevat juist geen harmonischen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In elk geval zouden die harmonischen dan, zoals altijd, veelvouden van de grondfrequentie moeten zijn.
De grondfrequentie is 0 Hz, dus alle harmonischen zijn dat ook... lieve hemel, ze vallen allemaal over de grondfrequentie! Daar helpt geen filteren meer tegen... ;)

DC is dus slecht, want niet filterbaar.
Het beste kunnen we de versterker met 44,1 of 48 kHz voeden, gelockt aan de klok van de afspeler.
Filteren doen we dan passief, met een 19-polig Bessel-laagdoorlaatfilter (faselineair!) vlak voor de luisprekers. :)

Hebben we het al over soldeertin gehad? Want de gewone geeft een irritant vezelig geluid; dat komt door de lange kristalstructuur van het gebruikte tin.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nee, want als je 44.1kHz frequentiesynchroon voed, dan komt je faseverschil er juist als DC uit!

Beter is juist veel hoger te gaan zitten, bijvoorbeeld 200kHz. Dan zitten alle mengproducten (155.9kHz, 244.1Khz) ruim buiten de audioband!

Op 6 januari 2016 14:06:40 schreef Frederick E. Terman:

Hebben we het al over soldeertin gehad? Want de gewone geeft een irritant vezelig geluid; dat komt door de lange kristalstructuur van het gebruikte tin.

U vraagt, wij draaien: http://www.mains-cables-r-us.co.uk/39-audiophile-grade-solder

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Jeemig. En ik dacht dat ik zomaar een dom geintje maakte. :)

@blurp: Nu dat weer. Mmmm...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht juist dat loodvrije tin (of is dat de 'gewone'?) juist die vervelende whiskers maakte ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
marcob

Golden Member

In de uitzending van Bright TV van 4 januari bezochten ze een 'echte' Audiofiel. Kun je er één in het echt zien :-) .

https://www.youtube.com/watch?v=sdFyVsIQEcs
Het is gelijk het eerste onderwerp

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

100.000 euro. tsjonge
vooral de bitconversie, maar ook de meterkast en de stralingszoekpen
tsjonge, ben er echt even stil van

Henry S.

Moderator

Op 6 januari 2016 15:24:48 schreef Frederick E. Terman:
Jeemig. En ik dacht dat ik zomaar een dom geintje maakte. :)

Alles wat bedacht wordt voor/door de audiofools is verkoopbaar :P.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten