Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 januari 2016 20:54:01 schreef BJ2:
Dat is uw muziek smaak? Ik neem aan als je de speakers ontsmaakt hebt dat deze meer waard zijn. heavy metal elektronen zijn er toch hardnekkig eruit te krijgen met Bach.

Maar niet zo hardnekkig als Karlheinz Stockhausen of Karl Amadeus Hartman >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 12 januari 2016 21:23:52 schreef BJ2:
Hahaha stom had ik ff niet aangedacht. Net zoals: Nightwish, Epica, Within Temptation...

Ik heb hier even geen HIFI verklaring voor.

Laten dat nou, naast het ook al genoemde Apocalyptica, bij uitstek de bands zijn die ik live heb gezien en beluisterd... Dat geeft nog een veel soepeler flow van de electronen: door de lucht en zo je oren in.

Als je te dicht bij staat moet je uitkijken dat er geen overschot aan electronen in je gehoorgang blijft plakken, dan gaat het ruisen en piepen. Oplossing is om in elk oor een audiofiel schuimrubber dopje aan te brengen met precies genoeg openingen om de electronen binnen te laten en af te voeren.

@Ar-gee: was dat geen mislukte reparatiepoging? Het Akai van toen zal doorgaans Japanse torren gebruikt hebben, 2SA... t/m 2SD...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@Ar-Gee:Een eindtrap bouwen met 2N3055's kan prima hoor !

High met Henk

Special Member

probleem was dat die dingen meestal ASYMETRISCH waren...
dus er was niet echt een complementair paartje, maar je had 2 2n3055's of 4 2n3055's als eindtrap.

dat bleek nogal kwetsbaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hubie

Special Member

Hier boven: lijkt mij geen probleem,matchsed pair(s)
Het zou ook niet mijn eerste keuze zijn,dat dan weer wel,euh niet ;-)

Edit\ In het filmpje van een audiofiel(ver hierboven) zag ik een 'houten ringkern'om een kabel zitten,een paarse 4C65 lijkt mij hier meer op zijn plaats of desnoods een ferrietclamp,niet dat dat veel uitmaakt 'gestoord is hij i.i.g ;-)

jaren geleden heb ik weleens een 2n3055 zelfbouw amp omgezet in onderdelen. denk dat ik de rca's 2n3055 daaruit nog steeds heb..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een eindtrap bouwen met 2N3055's kan prima hoor !

Zelfs high-end (in class-A).

Op 12 januari 2016 20:54:01 schreef BJ2:
Dat is uw muziek smaak? Ik neem aan als je de speakers ontsmaakt hebt dat deze meer waard zijn. heavy metal elektronen zijn er toch hardnekkig eruit te krijgen met Bach.

Daarvoor is Tjaikovski's ouverture 1812 uitstekend geschikt. Knalt letterlijk alle foute elektronen eruit.

Op 12 januari 2016 17:39:25 schreef ohm pi:
Wat is de kromtestraal van de buitenbocht?

De buitenbocht is de rode lijn.

En als je nu denkt dat de elektronen niet slim genoeg zijn om die rode lijn te volgen, hoe kan het dan dat als je een 100k en 1k weerstand paralel zet de vervangings weerstand niet 50k5 is? Blijkbaar kunnen elektronen prima vooruit kijken en de makkelijkste weg kiezen :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

hoe kan het dan dat als je een 100k en 1k weerstand paralel zet de vervangings weerstand niet 50k5 is?

Eigenlijk is het volgende gewoon waar, maar het is toch erg grappig.

Stel dat je van te voren niet weet hoe de totale stroom (zeg: 1mA) zich zal verdelen over de 100k en de 1k weerstand.

Nu neem je maar eens een verdeling aan: I(100k) = a mA; automatisch is I(1k) dan de rest, dus (1-a) mA.
Nu kun je het totaal in de twee weerstanden gedissipeerde vermogen uitrekenen.
Dit kun je voor allerlei a's doen, en wat blijkt nu? De werkelijke verdeling van de stroom (100/101 mA door de 1k, en 1/101 mA door de 100k) is die, waarbij het kleinste vermogen gedissipeerd wordt.

--
Dat bewijst dat elektronen niet alleen vooruit kunnen kijken, maar ook kunnen rekenen, EN zuinig zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

.. en lui! Ze zijn te beroerd om te werken.

Op 13 januari 2016 09:24:37 schreef blurp:
...En als je nu denkt dat de elektronen niet slim genoeg zijn om die rode lijn te volgen, ...

Mijn elektronen zijn een beetje dom (net als hun baas). Ze vliegen bij mij de bocht uit. Zie deze posting

Op 11 januari 2016 16:30:45 schreef ohm pi:
...Nu snap je ook wel dat vlak voorbij een hoekige printspoor bergjes electronen naast de baan liggen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 13 januari 2016 18:09:40 (85%)

Thevel

Golden Member

300.000Km/s kan ik toch niet echt lui noemen.

Op 11 januari 2016 16:39:48 schreef Dok:
Volgen dit pdf lopen elektronen niet zo snel..

Volgens bovengenoemd pdf is een slak een racemonster. Electronen zijn te beroerd en te lui om een extra stap te verzetten.

Shock6805

Golden Member

Op 13 januari 2016 18:08:50 schreef Thevel:
300.000Km/s kan ik toch niet echt lui noemen.

Ja, als ie niets tegen komt. Maar in een koperen geleider zit nogal wat in de weg (al is dat ook relatief natuurlijk) Ik meen mij ook te herinneren dat in mijn handboek fysica stond dat elektronen in een geleider belachelijk traag vooruit gingen. Door al het terug kaatsen en afbuigen dankzij kernen en andere elektronen is de gemiddelde 'voorwaartse' snelheid echt wel laag.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Een theorie waarom een 1000 euro kabel beter is dan een van 10.

A. Men koopt een veel te dure kabel, omdat die slijmbal van een verkoper "hem thuis ook had".
B. Na installatie is de kwaliteit niet verbeterd, en je voelt je genaaid.
C. De buurman komt langs, En let op dit is het belangrijkste deel.
D. Je weet dat je genaaid bent, maar wilt dit natuurlijk niet toegeven aan de buurman die voor 100 euro nog steeds een betere set heeft dan die van jou.
E. Je laat de buurman horen hoe geweldig deze kabels zijn, en raad het hem ook aan om te kopen.
F. De buurman koopt ook een kabel, omdat hij immers bij jou heeft gehoord hoe geweldig de kwaliteit is.
G. Ook de buurman voelt zich genaaid en wil dit niet toegeven waardoor hij zijn buurman overhaalt.
H. Ect ect ect.

PE2BAS
evdweele

Overleden

Het zegt ook wel iets over het beoordelingsvermogen van de buurman :-)
Ik zou zeggen: "Dat klinkt ook goed waardeloos! Je hebt je laten beetnemen" ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 13 januari 2016 18:32:38 schreef Shock6805:
[...]
Ja, als ie niets tegen komt....

Nee hoor! Geen enkel electron loopt 300.000km/sec. Dat kan niet volgens de relativiteitstheorie. Alleen de spanning verplaatst zich met de snelheid van het licht (al of niet gecorrigeerd met het medium waarin de geleiders zich bevinden). De gemiddelde verplaatsingssnelheid van de electronen, is de stroom, is bijzonder laag. Vergelijk het met de verplaatsing van druk van het water in de waterleiding (is ongeveer gelijk aan de geluidssnelheid in het water) en de stroomsnelheid van het water als je de kraan opendoet.

PS:
Volgens deze opgave http://www.natuurkunde.nl/opdrachten/2291/em-velden-opg-5-waterstofato… is de snelheid van een electron rond een waterstofatoom (proton) 2,2.106 m/sec. Dat is grofweg 0,7 % van de lichtsnelheid

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 13 januari 2016 19:59:53 (16%)

Op 13 januari 2016 09:24:37 schreef blurp:
De buitenbocht is de rode lijn.

En als je nu denkt dat de elektronen niet slim genoeg zijn om die rode lijn te volgen, hoe kan het dan dat als je een 100k en 1k weerstand paralel zet de vervangings weerstand niet 50k5 is? Blijkbaar kunnen elektronen prima vooruit kijken en de makkelijkste weg kiezen :-)

#lol modus,
Hoho,
Hier zit een cruciale denkfout.
Volgens http://www.aljevragen.nl/images/sk/elektronenschil.jpg is een elektron rond. Wat ook rond is zijn stuiterballen. Daaraan is te concluderen dat elektronen stuiteren. Daarvoor hebben ze dus geen vloeiende beweging, maar stuiteren ze door de geleider heen. Zie onderstaande afbeelding voor verheldering.

PE2BAS
fred101

Golden Member

Voor de liefhebbers van naalden (mbt muziek dan ;-) ) Het is op zijn eigen manier high end audio, maar dan in de jaren 50.

Ik had het nog nooit gezien maar het idee is best gaaf.
https://youtu.be/nBNTAmLRmUg

Mans, ik zie nu dat ik idd een gender mixup heb gemaakt. Ik bedoelde idd jou kabels (ik heb er 3)

De foto die ik liet zien werd gebruikt om bv de trace van een scoop op te slaan. De voorganger van de usb stick. Ze waren er in 50 en 75kB versies

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 14 januari 2016 09:39:16 (37%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 januari 2016 18:02:58 schreef ohm pi:
.. en lui! Ze zijn te beroerd om te werken.[...]Mijn elektronen zijn een beetje dom (net als hun baas). Ze vliegen bij mij de bocht uit. Zie deze posting[...]

Ah, nu heb ik het! Ik ga conservatorium-getrainde elektronen verkopen voor de echte muziekliefhebbers.

Slechts €899,00 per Coulomb. Voor een meerprijs met specialicatie in Jazz, Rock, middeleeuws klassiek of Barok.
Metal elektronen zijn goedkoper, die win ik uit verbranding van afval :-)

Gezien de plaats waar de meeste storing voorkomt zouden veel audiofielen mogelijk gebaat zijn bij een ferrietkern rond hun nek...

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

of toch overwegen om ipv het alu hoedje een ferriet hoedje te kopen. dat zal zwaar en duur zijn, maar hun weten dat het dan zeker werkt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik ga low-end, mijn NAD was al een hele tijd dood en reparatie kwam er maar niet van. Toen bedacht ik me dat ik nog een of ander ding had liggen. Blijkt een pioneer SA-500A te zijn. Een of ander budget ding uit 1974. Mist een pootje en twee knoppen missen de alukleur afdekplaatjes. Als ik het goed heb zou hij nog moeten werken maar voor ik hem inprik kijk ik eerst even de boel na. Er zit bijna niks in en is compleet analoog.
Er zitten wel rare pluggen voor de boxen op.

Welke kabels en connectors raden jullie aan om mijn twee computerboxjes hi-end verantwoord aan te sluiten in mijn luister ruimte ?

Ik hou van hardrock dus ik dacht aan snelkoppelingen mbv directionele keilbouten. Dat geeft een goede beat. Voor de kabel wilde ik monsterachtige HV-leiding gebruiken. Dat geeft een zeer ruimtelijk effect met erg veel definitie, maar met weinig crosstalk naar de 4e dimensie. Dit geeft een pittig sub-hoog met tedere boventonen die net iets minder scherp zijn dan bij gebruik van bidirectioneel ultrasoon behandeld VD draad. Het heeft een lekker zompig middengebied met een zeer ruimtelijke diepgang.
Daardoor kan ik de boxen veel beter plaatsen. Het laag is verrassend dicht gespatieerd met een licht recalcitrante neiging. Vooral gothic klinkt erg goed zo, dat komt omdat de HV leidingen hiervoor zijn ingespeeld als bliksem afleider op de torren van de sint Jan kerk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

Voor hardrock vooral niet vergeten de audio componenten en met name de boxen op een onderplaat van graniet te zetten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten