Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Je pushd de data naar de U DAC, zowel de + als de -DAC, door een software glitch staat op de - voeding -12V zoals de bedoeling is en als het slecht uitkomt +20 op de positieve uitgang.

Per voeding een Arduino Pro Mini, kosten nog geen 2€ per stuk, de interne 10 bits ADC is goed genoeg voor het meten van U en I, instellen van Uuit en Imax via 12 bits dac's. De Arduino Pro Mini communiceren met elkaar of met een PC via een galvanisch gescheiden serieele poort.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Op 14 januari 2016 19:30:58 schreef blackdog:

Ik ben bezig de power transitoren op een PC processor koelblok te boren met mijn automatische ventilator sturing.
Kan ik morgen wat testen gaan doen aan de nieuwe CO voeding.

Ik ben benieuwd :)

Op 14 januari 2016 20:07:27 schreef SparkyGSX:
@Sine: 39 euro, dat is niet mis! Ik heb vorig jaar 2 dergelijke koeltunnels meegenomen op een beurs, aan het eind van de dag, samen 3x zo groot als die, met een lading torren en gelijkrichters erop voor 5 hele euro's.

Score!

Goedkoop is relatief, als je ziet wat die krengen nieuw kosten ...

Dat gezegd, ik heb op Rosmalen jaren geleden ook zo'n tunnel gescored .. dat moet nog ooit eens een dummyload worden ... ooit.

Op 14 januari 2016 21:02:02 schreef necessaryevil:
[...]
Ik doelde eigenlijk meer op je idee met rood "glas" met de displays daarachter. 'Imitation is the sincerest form of flattery'.

Go your gang, dat is ook iets wat ik heb geleend, oa keiythley deed dat in de jaren 70 met hun multimeters.

Op 14 januari 2016 20:40:47 schreef olaf88:
Ik heb een trafo 2x12V 160VA.

Is dit mogelijk hiermee?

Jep,

Dat maakt 25V 4A, en het is een veiligheidstrafo, dus prima geschikt voor een labvoeding.

@blackdog,
Staat de kortsluit test welke je op je eigen ontwerp ook gedaan hebt ook op de planning?
Zit te twijfelen of ik namelijk de constructie wil gaan toevoegen om de kortsluit stroom in te perken, door gebruik te maken van de transistor welke je ook in je eigen ontwerp (Q7) hebt toegepast.

@necessaryevil
Zal het eens uittekenen zoals je voorstelt, denk dat ik al weet waar ik de fout heb zitten in mijn hoofd.
De negatieve rail welke ontstaat door de koppeling is niet de plus maar de 0 (het doorverbind punt)
De stroom zal hierdoor altijd (mits de load niet inductief is) vanaf het 0 punt naar de negatieve rail lopen en niet andersom.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op donderdag 14 januari 2016 21:42:55 (37%)

Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Blackdog!
Ik ging van het mooie beeld van Sine's minivoeding uit
Ik moet bekennen dat ik het schema nog niet zo goed heb bekeken. Ik wilde eigenlijk primair weten of ik nu nog een tweede print er bij most kopen of niet. Als ik het zo zie is dat inderdaad te ver gezocht met deze voeding.
Niet doen dus en gewoon uitgaan van die mooie Philips trafo, die ik hier heb liggen. Kom ik tot 36V/3A
Een echte zware voeding heb ik niet nodig, dus die ringkern van 2 × 25V 4,7A blijft gewoon in de kast liggen, of misschien naar V&A voor een liefhebber....
Heb nog een prachtige koeltunnel met 220V fan en een RCA 40411 liggen. Dat moet lukken ;) Of ik maak gebruik van de 6 aparte 6V wikkelingen van die trafo, om de spanning over de regeltransistordoorlaat tor laag te houden en daarmee ook de dissipatie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi,

Om te kunen testen heb ik een koelblok nodig om de power transissoren op te bevestigen.
En ik heb gekozen voor een oude CPU koeler van CoolerMaster.

De power transistoren heb ik aangepast na het doornemen van de datasheet van de BDW93C en de TIP142.
De TIP142 heeft als voordeel een grotere behuizing met daarbij een lagere thermische weerstand.
De andere specificaties wijken verder weinig af van de BDW93C.
Ik verwacht dynamisch geen verschil met de BDW92C, ja de TIP142 zijn duurder, die van mij komen bij Farnell vandaan en zijn van ST

Dit zijn de onderdelen die op het koelblok komen.
Links de mini 100K NTC en boven de IRF540 Fet die de ventilator gaat sturen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-01.png

Het gat dat reikt tot onder het hart van een van de TIP142 transitoren.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-02.png

Zo ver komt hij dus.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-03.png

Gesoldeerd en voorzien van kousjes, teflon.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-04.png

Eerst wat koelpasta onderin het gat aangebracht, klein puntje koelpasta aan de NTC.
De NTC tot aan de bodem ingebracht en even gedraaid.
Het gat en de groene draadjes met 10 seconde lijm ingesmeerd, ik heb een flesje met een kwastje, dan is het makkelijk.
En als laatste voorzichtig de tandenstoker in het gaat gedaan en hen afgeknipt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-05.png

De ventilator, aan de andere zijde zit dus een stikker van CoolerMaster maar het is een echte Delta met een vermogen van rond de 5 Watt.
Deze ventilator start bij 3,8V en bij mij staat de startspanning d.m.v. R2 ingesteld op 4,3V.
Het schema is niet volledig, het is een beetje aangepast, over de NTC staat een kleine elco om hem op volle snelheid te laten draaien bij het inschakelen.
Dit duurt een kleine 2 seconden en daarna valt hij terug naar de rustspanning van 4,3V.
De schakeling wordt dus nog aangepast en ik plaats hem hier op CO.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-06.png

Hier wordt de schakeling getest met de 160 Watt JBC soldeerbout :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-07.png

Deze temperatuur regeling is zo gemaakt dat bij lagere vermogens de standaard snelheid van de ventilator voldoende koelt
en hij boven de ingestelde limiet met de potmeter hij gaat regelen, maar wacht aanpassingen even af.
In de ruststand is de ventilator bijna niet te horen,

Dat was het voor vanavond...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 14 januari 2016 22:49:18 schreef blackdog:
Om te kunen testen heb ik een koelblok nodig om de power transissoren op te bevestigen.
En ik heb gekozen voor een oude CPU koeler van CoolerMaster.

Je brengt me op ideeen!
Ik heb nog een oude Intel CPU koeler liggen, en een Zahlman.
Ik denk dat 1 van die 2 ook omgebouwd gaat worden :).

Ik soldeer op gas :P.
blackdog

Golden Member

Hi,

Even wat bewijs dat ik echt werk aan de testsetup van de nieuwe CO voeding.

Bovenaanzicht van de testomgeving gemaakt van dun dubbelzijdig print materiaal.
Aan de linkerzijde is nog plek voor de stuurtrafo en de hoofdtrafo (als die past)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-08.png

De uitgangs klemmen, de hoogte is zo gekozen dat mijn snelle Dummy Load op tafel liggend er zo ingeschoven kan worden.
De BNC is om te meten aan de uitgang.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-09.png

De stroom en de spanning potmeter.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-10.png

De plek waar mijn trafo's komen.
Aan deze kant komt ook nog een schotje dat ook hier de ventilator minder valse lucht kan anazuigen,
Net als op de eerste foto hierboven.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-11.png

Nu weer verder met het bedraden en het printje dat op de uitgangs klemmen komt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat weer opvalt dat er zeer weinig reactie komt op wat ik hier doe, zijn jullie bang om iets te zeggen?

Ik verwacht vragen van: Bram, waarom bouw je dit zo op? moeten die potmeters niet afgeschermd bedraad? enz, maar helemaal niets...

Maar goed ik heb nog wat foto's van de werkzaamheden van vandaag en de eerste testen.

Nu zit alles vast, de koelplaat is met goed dubbelzijdig plakband vastgezet.
Aan de onderzijde van de basis heb ik ook wat strookjes print gesoldeerd om het steviger te maken.
Dat geld ook voor het kleine vertikale schotje waar je tegenaan kijkt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-12.png

Hier is aan de rechter zijde het printje te zien met de 0,1uF SMD Film condensator (WIMA) en de 150uF elco, deze ook in SMD uitvoering.
Er hangt een groen en een wit draadje los, dat is nu nog zo na een aantal testen.
Als jullie goed kijken zie je bij het beginpunt van het witte draadje een extra weerstand op de print gesoldeerd.
Ik heb er een sense aansluiting bij gemaakt, zodat ik daarmee kan testen.
Ik hoef dan alleen de groene draad aan de - te verbinden en de witte draad aan de + pool.
Onder op de print zit de 100 Ohm weerstand voor de groene draad.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-13.png

Dit is de meetaansluiting, bij de BNC zit een 50 Ohm weertand in serie met de witte draad.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-14.png

Na weer wat metingen te hebben gedaan wat het strooiveld van de trafo betreft,
Moet de trafo met het papier naar de gevoelige electronica wijzen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-15.png

Natuurlijk werkte het niet in een keer, maar er traden geen thermonucleaire ontploffingen op!
Sine had me al gewaarchuuwd dat de print al wat te lijden had gehad van zijn werk er aan.
Bleek er een senselijnspoortje gebroken te zijn, daar kwam ik achter,
doordat ik tegen de dunne sense draden met mijn finger aan kwam.
Dat kan niet zo gevoelig zijn omdat de impedantie op die punten laag is, dus was het duidelijk in welke richting ik moest zoeken.
Natuurlijk weer op een boodplank gebouwd ;-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-16.png

De totale eerste meet setup, de DELTA voeding diend voor de ventilator schakeling.
De OWON scoop staat op 2mV en er loopt een stroom van 1,7 Ampere, aangegeven door de Agilent DMM aan de rechter zijde.
De 297 van FLuke, geeft de gemiddelde spanning aan over de buffer elco.
De scoop laat zo geen grijntje brom zien (2mV/Div) over de Ri van de bedrading en de Ri van de meter.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-17.png

Wat ik hier aan het testen was, is de basis werking en vooral de ventilator regeling die ik nog niet geoptimaliseert heb.
De regeling werkt uitstekend en ook het koel element is van goede kwaliteit.
Bij 50-Watt dissipatie kan je de ventilator net goed horen,
dissipeer je nu zeg 25-Watt dan komt hij eigenlijk niet uit zijn ruststand.
Wil je nog minder geluid vooral als je boven de 50-Watt dissipatie komt,
denk dan aan een CPU Cooler met een grote ventilator.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor passieve koeling, maar dat wordt snel flink groot bij een 5-Ampere voeding voor 30 a 40V.

De volgende stap wordt het stroomberijk opvoeren, dat is nu Max 1,7-Ampere, er moeten dan wat weerstanden worden aangepast.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog :)

Dat ik niks zeg wil niet zeggen dat ik het niet met interesse volg. ;)

Ik vind dat je weer een mooi stukje werk hebt afgeleverd. Vooral het in elkaar loodgieten van de pcb's tot een afgeschermde behuizing is een kunstwerk.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Blacdog,

Die afbeeldingen doen het niet!

't Is dat je het wil: ;)
Hier dan mijn vragen:

  • Is die NTC een glaspareltje?
  • Wat is de afmeting van die ventilator?
  • Hoe dek je de bovenkant af (de ventilatorstuurprint komt boven de kastranden uit)?
  • Waarom plaats je de print niet verticaal voor het koelblok? Dat scheelt "loze ruimte".
  • Houd die secondenlijm wel op die vette koelpasta?
  • Wat moet dat printje doen dat aan de uitgangsklemmen komt

De rest van de vragen kan ik pas steleln als ik de foto's uit je tweede post kan zien.... >:) :P

[edit]
Ah op bestelling, dus...

Ik zal nog wat vraagjes voorbereiden Grinnnn...
[/edit]

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

De plaatjes doen het al.
De ventilator is 70x70mm
Koelblok is 90x76mm
De NTC is een glasparel NTC van ebay, kost geen drol.
De NTC zit diep in het koelblok en de bedrading is dus vastgezet met 10-secondelijm en de Sate prikker.
Dat prinje op de uitgangsklemmen zorgt voor een lage impedantie ontkoppeling.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Dat ik mijn mond niet open doe wil niet zeggen dat ik dit vol interesse volg....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Ik zie trouwens een èchte beukenhouten broodplank! :) :D

Blackdog,

Zoals je dat schotje nu geplaatst hebt, blaas je de warme lucht voor een groot deel terug in de "kast". Je kunt het beter ter hoogte van het aluminiumblok zetten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bram,
Wat maak je er weer een werk van. Ziet er wederom prachtig uit en razend interessant om te volgen. Vele zaken gaan boven mijn pet...maar omdat ik ook ingetekend heb voor (danwel) een pcb, volg ik je bewegingen op de voet. Ik leer er veel van.
Groet Fred

blackdog

Golden Member

Hi,

De lucht blaast niet de kast in, dat is een aanname *grin*
Zuige, dat is wat ze doet!
Er moet eignelijk ook nog een schotje rechts komen van de ventilator, maar het is al zo goed.
Ik plaats het schotje wel, als ik de ventilator schakeling heb aangepast.

Met deze simpel opset is de ventilator schakeling te gevoelig voorvoedingsspanning variaties.
Ik wil twee schematjes hier plaatsen zodat de gebruiker kan kiezen.

Hier haal ik de NTC weerstanden, 10 stuks voor 2,47 Euro, de laatste ker ben ik vergeten de platte versie ook mee te bestellen, die komt de volgende keer wel.
http://www.banggood.com/search/ntc.html

Gegroet,
Blackog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo, ik volg dit topic ook met grote interesse.

Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet 2 printen op 1 ringkerntrafo kan zetten met een midden aftakking parallel.
Dus 2x een voeding 26V 1,5A op 1 ringkerntrafo.
En ook de stuurtrafo kan toch wel voor beide printen gebruikt worden?

Is dit alleen omdat je anders geen volledig gescheiden voedingen hebt?
Of krijg je dan vreemde verhoudingen aan de uitgangen onderling?

Ik probeer het te snappen, maar het lukt me nog niet.

Ik soldeer op gas :P.
blackdog

Golden Member

Hi NielsDerksen,

De manier zoals jij het omschrijft kan niet, klaar!

Je kan met een ringkern met twee gescheiden wikkelingen geheel los van elkaar wel twee voedingen maken als je OOK twee aparte stuurtrafo's gebruikt!

Je krijgt dan twee geheel losse voedingen die je in serie kan zetten en waarbij je ze ieder geheel onafhankelijk bediend.
Je kan ze in serie zetten als je er voor zorgt dat er in ieder geval een redelijk dikke diode anti-parallel over de uitgang van iedere voeding staat, denk aan een 1N5407 als diode.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Ik ben trouwens wel benieuwd naar je bevindingen met de TIP142. Ik heb daar ook een zakje van liggen en die gebruikt in een programmeerbare voeding (zoals als de van Gerry Sweeney, maar dan veel beter). Ik moest in de aansturing best al wel wat terugkoppeling zetten, om dat beestje in de hand te houden. Bovenop de "normale" terugkoppeling.

blackdog

Golden Member

Hi JBerg54,

Als eerste is een basisweerstand nodig om de emittor generatie verschijnselen de kop in te drukken.
Verder is de Ft van deze transitor ongeveer gelijk aan de voor gestelde BDW93C.
Ik verwacht geen grote aanpassingen met de TIP142.

In mijn voedings ontwerp ben im van de Darlingtons zoals de TIP142 overgestapt naar de Compound versie met snelle audio transistoren.
Zelfs een dubbel setje hiervan.
Dit dan ook nog eens samen met een in verhouding lage meetweerstand.

Waarom, ik wou over een groot bereik een lage Ri van de voeding, zie mijn voedings topic.
Ik denk dat de CO voeding die ik nu aan het testen ben, goed is voor alle dagelijks gebruik
en dat komt niet overeen met de specificaties met wat ik ontworpen heb en daar is niets mis mee.

De compound tranistoren samen met de lage meetweerstand heb je al een zeer lage impedantie aan de uitgang.
Ik heb lang geleden ook een voeding ontworpen die 8x een LM395 als regeltransitor had,
er was geen terugkopeling nodig, zo laag was de Ri hier van :-)

Vanochtend weer wezen spelen met de ventilator regeling, de DELTA voeding uitgezet waardoor de ventilator niet draait.
Bij 50 Watt dissipatie van de transistoren loopt de temperatuur van het koelblok lekker op.
Bij inschakeling van de ventilatorvoeding is de temperatuur snel weer de normaal
en draait de ventilator weer op de snelheid die nodig is om de transistoren koel te houden.

Over de electronica en zijn regeleigenschappen van de CO voeding zeg ik nu nog niets omdat ik dus eerst overleg met Sine en MAH hierover.
Goed één meting dan, omdat die weinig met het regelen te maken heeft.
De spanningsdrift bij 25V uitgangspanning van de uit stand naar 15 minuten aanstaan, was 32mV drift.
Weinig spannends, het is de drift van de 7805 die als referentie wordt gebruikt.
En dit is sterk afhankelijk van het merk en productie data enz. en deze waarde is verder normaal,
als je bedenkt dat bij 25V uitgangsspanning de drift 5x versterkt is.

Terug naar de koeling, de oplettende kijker heeft gezien dat ik de transistoren direct op het koelelement heb gemonteerd.
Samen met een goede positie van de sensor heb ik een snelle regeling gemaakt.
Dit zorgt er voor, dat de chip in de transitoren zo koel mogelijk blijft en hierdoor de SOA optimaal blijft.
Natuurlijk ga je de ventilator goed horen als de uitgansspanning die je nodig hebt bij grote stromen ongunstig is.
Er moet dan nu eenmaal flink wat warmte worden afgevoerd en gisteren heb ik al duidelijk gemaakt dat grote ventilatoren minder geluid maken.

Voor de gene die nu denken, ik koop wel een ventilator van "Ik Ben Stil" want ik wil hem niet horen, dan zeg ik, jij wilt niet horen of weten ;-)
Zoals altijd gaat het om het koelend vermogen van de ventilator, de ventilator die ik nu gebruik is van een 5-Watt type.
Een 1 Watt ventilator gaat het niet redden en natuurlijk zijn er ventilatoren die voldoende vermogen hebben en in verhouding "stil" zijn.
Hier is in ieder geval groter "beter" wat geluid betreft, natuurlijk passend bij het te koelen element!
Voor de hobbyist leuk om mee te experimenteren en uit ervaring weet ik dat een ventilator van wat meer vermogen rustig laten draaien
beter is dan een klein vermogen vertilator op hogere snelheid.

Let bij gebruik van heat pipe koelrs/ventilatoren er op dat je niet door de buisjes heen boort, want dan is het over en uit met dat ding.
Monteer je transitoren dus direct op het opervlak en monteer daarna je koelelement zwevend/geisoleerd.
Je kan ook isolatie materiaal gebruiken, maar je rendament loopt daar dus terug van en hierdoor moet je ventilator harder draaien
en je chip temparatuur is hierdoor hoger.
Zoals altijd veel variabelen waar je rekening mee moet houden.

Ik zij in een eerdere post al, dat de ventilator zuigt, dus dat houd in dat de bovenkant van de ventilator de warme lucht uitkomt.
Deze warme lucht mag niet door de kast maar moet direct de kast uit.
Er zullen ook voldoende aanzuig mogelijk heden zijn, zadat de koele lucht naar binnen kan, de goede plekken hiervoor zijn ondermeer,
rond de trafo, brugcel en elco, denk daar aan als je de voeding gaat bouwen.

Wat ik hier heb laten zien is niet mijn kast voor deze voeding, maar een test omgeving,
zodat ik goed kan meten aan deze voeding en er een redelijke afscherming is.
Bij gebruik van een E-I kern trafo hou dan zeker rekening met het strooiveld, deze komt sterk naar buiten op de hoeken van het blikpakket.
Kijk maar naar mijn gebruikte opstelling, bijde trafo's zijn op een bepaalde manier gemonteerd.
Kijk ook naar de bedrading die van de trafo's komen deze zijn alle getwist!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2016 23:16:46 schreef blackdog:
Hi,

[...]
De lucht blaast niet de kast in, dat is een aanname *grin*
Zuige, dat is wat ze doet!
[....]

Gegroet,
Blackog

Niet zozeer een aanname, maar de computervoedingen, die ik hier heb, blazen lucht tegen de vinnen, vandaar... :)

@Sine, MAH, Blackdog:

What about een SIPMOS-FET als de BUZ27? Daar heb ik er nog een paar van liggen. Of is dat af te raden vanwege de hoge CG-S?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 17 januari 2016 12:09:05 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik kijk iedere keer weer hoe ik het toepas bij een koel situatie of het blazen of zuigen wordt.
De warme lucht moet in ieder geval NIET in de kast geblazen worden.
Bij mijn 200-Watt Dummy Load heb ik er uitgebreid gemeten aan de koeling.
Een paar extra schotjes geplaatst om er voor te zorgen dat het rendement hoger werd, ik beperkt hier mee,
dat er op een bepaald punt de lucht te makkelijk aangezogen werd waar te weinig koelvinnen zaten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Om 50 watt of meer in een passieve koeling kwijt raken, is toch een behoorlijk koelblok nodig. Mij stoort het niet als er een ventilatortje loopt, mijn EA doet dat standaard meen ik. Net als erg veel nieuwe apparatuur. Alleen die in mijn mantis is net een hypnotiserende bromvlieg, wat soms ook zijn voordelen heeft.

Je kan met de temperatuursmeting ook eenvoudig een oververhittingsbeveiliging toevoegen.

Mooi werk Bram, ik ben benieuwd!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

@Blackdog:
Gesnopen!

Zie ook mijn toegevoegde vraag over FET's in mijn vorige post

Grtz.,

T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 17 januari 2016 12:14:37 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten