Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Op 17 januari 2016 11:34:07 schreef blackdog
Over de electronica en zijn regeleigenschappen van de CO voeding zeg ik nu nog niets omdat ik dus eerst overleg met Sine en MAH hierover.
Goed één meting dan, omdat die weinig met het regelen te maken heeft.
De spanningsdrift bij 25V uitgangspanning van de uit stand naar 15 minuten aanstaan, was 32mV drift.
Weinig spannends, het is de drift van de 7805 die als referentie wordt gebruikt.
En dit is sterk afhankelijk van het merk en productie data enz. en deze waarde is verder normaal,
als je bedenkt dat bij 25V uitgangsspanning de drift 5x versterkt is.

Hi Blackdog :)

32 mV op 25V is 1280 ppm. Vind ik best fors. Zelfs voor een huis, tuin en keuken voeding.

Nu zal de drift de eerste 1000 uur het grootste zijn, dus ben wel benieuwd hoe het er uit ziet na de burn in.

Was er niet met de dezelfde componentcount en gelijke kosten een referentie te maken die inherent wat beter is?

En van de TIP142 gaan we zien. Wel geinig dat je zelf bent overgestapt op een compound met audio torren :)
Mijn ervaring is dat als je de eindtrap zelf wat terugkoppelt, zodat de aansturende opamp ook wat swing aan de uitgang nodig heeft om bij te sturen het allemaal heel goed te doen is.

blackdog

Golden Member

Hi,

Over de korte termijn drift na inschakelen, de door mij opgegeven waarde is niet veel.
Kijk naar wat vele fabrikanten opgeven, dat is vaak na 0,5 uur aan staan.

Dit is vrij logies, het is een 7805, natuurlijk vrijwel onbelast maar geen spannings referentie.
Ik heb het een en ander ook al in mijn topic van de ELV voeding uitgelegt, ik dacht ongeveer 2 jaar geleden.

Vanmiddag ook en DELTA E030-1 voeding getest, die was van uit naar aan iets van 25mV.
De electronica als de voeding heeft uitgestaan, zal toch eerst moeten opwarmen
en het gaat uiteindelijk om de drift na de opwarm periode die gespecificeert staat.

De 1000 of 2000 uur drift is hier eigenlijk niet van toepassing.
Na 1000 uur weet je niet meer hoe je potmeter stond ingesteld :-)
Ook zijn er andere weerstanden in het spel die de uitgansspanning bepalen.
Dit is ondermeer in de CO voeding: RV1, R20, R19, offsetdrift, bias drift van de LM324 en de bedrading van de hoofdprint naar het printje op de aansluibussen.
De koper bedrading die warm wordt door de grote stroom, zeg 5-Ampére enz.
Nu focussen op de 7805 is niet zinnig, daar er veel meer mee speeld en wat ik gemeten heb niet slecht is.

Dat ik bij snelle audio transitoren terecht kom bij mijn voeding, is omdat deze minder fase draaing geven.
Hierdoor hoef ik minder te compenseren en reageert de voeding beter op belasting variaties.

Het duurt nog even voor ik verder kan, nu aan het worstelen met VLAN's...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Precies, de drift nadat het ding een half uur aangestaan heeft (bij voorkeur met een beetje belasting natuurlijk) is veel interessanter. Persoonlijk boeit 30mV me echt niet, zelfs 100mV zou ik in de meeste situaties acceptabel vinden, zolang hij maar niet cumulatief is.

Ik snap dat het sport is om zo'n voeding zo schoon en stabiel mogelijk te maken, maar ik denk ook dat dat voor de meeste gebruikers niet zoveel uitmaakt. Bij mij hangt er toch meestal iets aan wat wild aan het schakelen is, en niet heel moeilijk doet over iets meer of minder spanning. Ik gebruik een voeding toch niet direct als analoge referentie of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Of bij low level audio, IR, radar en andere sensor experimenten is het wel prettig als er weinig noise is. Volgens mij komt de noise uit een voeding vnl. uit de referentiebron en de actieve elementen. Weerstandruis speelt een ondergeschikte rol.

Arco

Special Member

Als je er de ruimte voor hebt, kun je beter voor een ultra low-noise fan kiezen. Dan heb je helemaal geen regeling nodig... :)
(een 120x120 fan van Scythe maakt op vol vermogen minder geluid als die Delta op laag vermogen, maar 10dB, hoor je echt niet...)
https://www.alternate-b2b.nl/Scythe/Slip-Stream-800-Case-fan-/html/pro…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 januari 2016 18:43:18 schreef Arco:
Als je er de ruimte voor hebt, kun je beter voor een ultra low-noise fan kiezen. Dan heb je helemaal geen regeling nodig... :)
(een 120x120 fan van Scythe maakt op vol vermogen minder geluid als die Delta op laag vermogen, maar 10dB, hoor je echt niet...)
https://www.alternate-b2b.nl/Scythe/Slip-Stream-800-Case-fan-/html/pro…

Dat geldt voor de kale fan, maar zodra er obstructies in de luchtbaan komen, krijg je altijd ruis te horen en wel meer, naarmate de flow hoger is en/of er meer turbulentie ontstaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Tja,
De fabrikant gaat er vanuit dat er ook aandacht aan de behuizing geschonken wordt qua airflow... ;)
Ik heb de kleinere scythe 10cm fans. Op 50cm afstand hoor je niet of ze wel of niet aan staan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Een koelblok/-tunnel vlak voor de fan maakt altijd herrie, of je koelt weinig. He gaat immers om liters/kubieke meters per min./uur.

Deze kan natuurlijk bij een zeer laag toerental een voldoende debiet geven, maar of het rendabel is....>:)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Bundesarchiv_Bild_102-17158%2C_Deutsche_Versuchsanstalt_f%C3%BCr_Luftfahrt.jpg

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 17 januari 2016 20:27:32 (49%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Zijn deze metertjes ook te gebruiken of niet "gescheiden" genoeg ?

http://www.banggood.com/0_28-Inch-2_5V-30V-Mini-Digital-Voltmeter-p-97…

Overigens valt een "echte" 7107 ook wel mee :

http://www.banggood.com/ICL7107-Digital-Ammeter-DIY-Kit-Electronic-Lea…

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 17 januari 2016 22:49:30 (33%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Die bovenste kan je direct aan de uitgang hangen. Onder de 3V 2.5V zal die niks meer aanwijzen. Wil je ook het 0-3V 2.5V traject willen bekijken zal die extern gevoed worden. En dan kom je bij een ander type meter terecht, die vanaf 0V is af te lezen.

blackdog

Golden Member

Hi Arco,

hieronder orginele Blackdog bullshit
Het vermogen van de door jouw voorgestelde ventilator veel te laag, dit is zacht uitgdrukt.
De Delta die ik gebruik doet 1246 M3/min en jouw voorgestelde ventilator 68!!!

Het is natuurlijk altijd een combinatie met het koel element,
maar de ventilator die je voorsteld is echt te klein om als je een 5-Ampere voeding maakt,
deze in het ongunstig instelling goed te koelen.
Einde Bullshit

Een ventilator die niet voldoende debiet kan leveren voor wat er nodig is, is geen goede ventilator.
Een "Low Noise" ventilator ligt tegen een niet goede ventilator aan met zijn eigenschappen.
Veel debiet gaat gepaart met meestal meer geluid, en er is winst als je van mijn ventilator die 7cm is,
naar een moderne koeltoren gaat voor een CPU waar 12 of zelfs 15 cm gebruikt wordt.

Het nadeel is natuurlijk de afmetingen van het geheel, veel vermogen, compakt en low noise is erg lastig.

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op maandag 18 januari 2016 09:52:08 (15%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Dok

Golden Member

Koelblokje zonder vantilator?

Heb er even een stukje magnetron voorgelegt om een idee te hebben hoe groot het ding is.
Voor de liefhebber, het blok alu komt uit een oerlikon500.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 17 januari 2016 23:16:54 schreef blackdog:
De Delta die ik gebruik doet 1246 M3/min en jouw voorgestelde ventilator 68!!!

1246 m^3/min? Dat klinkt toch wel onwaarschijnlijk denk je zelf ook niet?

Mijn studeerkamer zal zo'n 40 m^3 zijn, die zou er dan elke 2 sec volledig doorheen moeten.

Overigens is mijn ervaring dat het verschil tussen "redelijk blazen" en "heel hard blazen" niet zo groot is, als je de lucht snel genoeg ververst is deze lokaal nauwelijks opwarmt, en win je dus ook bijna geen delta-T door nog harder te blazen. Je wilt natuurlijk wel turbulente flow over het koelblok, anders doet een groot deel van de lucht niet mee, en krijg je juist een stilstaande, isolerende grenslaag langs het koelblok. Daarbij natuurlijk verse lucht van buiten halen en niet dezelfde lucht in de kast eindeloos hergebruiken, en zorgen dat je de warme lucht niet terug naar binnen trekt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
flash2b

Special Member

De Delta AFB0712HHB van Blackdog 37.54 CFM vs. 40,17 CFM voor de Scyte.

Zie: http://www.delta.com.tw/product/cp/dcfans/download/pdf/AFB/AFB70x70x15…

De Delta is ook maar een 7x7 Fan terwijl de Scyte een 12x12 is. Lager toerental en groter is in dit geval ongeveer gelijke lucht verplaatsing met minder geluid.

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 18 januari 2016 08:11:44 (34%)

Arco

Special Member

@Blackdog: Iets overdrijven mag, maar 1246 kuub per minuut is wel lachwekkend... :) :) (maak er maar 1 kuub van)
De Scythe is 10% sterker en maar 10dB t.o.v. bijna 40dB voor de Delta.
Voordeel van een continu draaiende fan is ook dat de boel koel blijft en niet hoeft te worden afgekoeld als het al warm is.

Voor 1246 kuub heb je inderdaad die fan van @Tidak nodig...

Veel debiet gaat niet altijd samen met veel geluid. Goed vormgegeven fanbladen beperken het geluid behoorlijk.
Omgekeerde geldt ook. De kleinere Sunon fans maken een vreselijke pokkenherrie en er komt maar weinig lucht vanaf...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 18 januari 2016 08:25:45 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Tja lachen natuurlijk, nu goed omgerekend door mij ;-)
Scythe serie: 10,70 dBA / 68 m³/h / DC12 V / 0,10 A (800 rpm Version) 12x12cm
De DELTA 4300-RPM 64 m³/h bi 38.5dBA 7x7cm

Jammer dat er voor dit koelblok geen kleinere ventilatoren zijn met minder geluid.
7x7 cm is een formaat dat minder vaak voorkomt, in ieder geval voor de Low Noise typen.

Mijn onzin heb ik verwijderd in de post hierboven.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Is het een idee om iedere tip142 op een eigen koeler te zetten waardoor de koeler minder te koelen heeft? Of is het belangrijk dat ze thermisch gekoppeld zijn?

Binnenkort maar even naar de kringloop, heb in het verleden al een keer opruiming gehouden van de computer spullen. O.a. dus koelers weggedaan.

Wil je de aanpassingen vermelden om de tip142 te gebruiken? Deze heb ik ook nog op voorraad liggen.

Offtopic: VLAN's zijn opzich niet moeilijk blackdog. Je hebt een trunk poort waar meerdere VLAN's tagged doorheen gaan en de rest van de poorten zijn untagged op een door jou bepaald VLAN. Zelf als ik de luxe heb houd ik VLAN1 als management en elke switch krijgt hiervan er 1 untagged. Op de trunk zit deze getagged waardoor ik vanaf iedere switch bij elke kan komen vanaf de untagged poort.

Arco

Special Member

Een fan van 70x70 is inderdaad exotisch. Normaal zijn ze 40, 50, 60, 80, 100, of groter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi MdBruin,

Vreselijk off Topic.
Al jaren terug met VLAns gewerkt mij eigen server rek had ik het ook toegepast net als in mijn twee colo servers.

Nu zit ik met materiaal voor een klant, waarvan het merk weer denkt dat ze het anders moeten doen.
Het probleem zit grotendeel bij de router die de DHCP scoop voor die vlan niet door geeft.
Wil je hier meer over zeggen dan kan dat via mijn mail adres :-)

Terug naar de TIP142, als je kijkt naar de manier van montage van de twee TIP142 transistoren op mijn gekozen koelblok,
dan zitten ze goed verdeeld.
Niet te dicht bij elkaar maar ook niet aan de rand, dus ik heb geprobeerd zo optimaal mogelijk de montage te doen.
Neem je een ander koelblok dan zal je bij dat koelblok moeten kijken wat de beste oplossing is.

Plaatje van een verschillende koelers hier aanwezig.
De koeler in het midden met de ventilator is zeer goed, het jammere van de meeste koeltorens is,
dat het koper oppervlak vrij klein is waardoor je geen gaatjes kan boren.
Een oplossing hiervoor is een goede klembevestiging.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-18.png

Bij de koelers links voor en de gene helemaal rechts achter heb je geen last van heathpipes.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-19.png

Bij alle koeltorens/elementen geld natuurlijk dat je een goede kopeling met je ventilator moet hebben.
Een ventilator wordt snel inefficient als hij een stuk groter is als het te koelen element.
Ook het geluid moet je op letten, te dicht bij kan weer meer geluid opleveren.
Bij iedere comby zal je dat een beetje moeten uitzoeken wat werkbaar voor je is.

Hoe groot moet het koelelement voor de CO voeding zijn? Dat weet ik niet!
Het is jullie voeding, ga je uit van 1,5-Ampere met een tap op de trafo en is je spanning Max 25V aan de uitgang?
Of wil je b.v. als SparkyGSX een voeding met 20 Ampere bij Max. 40 volt zonder trafo aftakking. ( Aanname :-) )
Dit zijn koeleisen die ver uit elkaar liggen, waar ik niet direct een antwoord op kan geven.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Qua koeling zal het bij mij wel meevallen denk ik.
Ik zit zelf te denken aan 0-24V en 2A.
Hogere spanning/stroom heb ik zelden nodig en anders kan ik dan altijd nog koppelen, al twijfel ik wel over het parallel schakelen. Gaat er een in stroom beveiliging krijgt de ander het zwaar te voortduren.

Aftakking weet ik nog niet of ik die wil gaan gebruiken. Wil namelijk 2 voedingen in 1 kast bouwen welke koppelbaar zijn. Voor de hulp voeding zie ik niet zo'n probleem die hoeft niet zoveel te leveren. Voor de voeding zelf wordt het al een stukje groter aangezien ik heb gelezen dat je na het gelijkrichten minder stroom tot je beschikking hebt. Eigenlijk nooit rekening mee gehouden ;)

Nu snap ik wel dat het toch misschien interessanter is om toch de aftakking te gaan gebruiken omdat ik vooral in het lage gebied zal werken. Misschien toch de optie om 0-15V te gaan. Kan ik een opamp symmetrisch voeden of eventueel een 30V er van maken.

qua processor koeler zat ik te denken aan die oude P4 koelers. Die kunnen zonder veel problemen 90W aan warmte verwerken.

Arco

Special Member

ik heb gelezen dat je na het gelijkrichten minder stroom tot je beschikking hebt

Na gelijkrichting/afvlakking wordt de spanning hoger, dus daalt de stroom. ('t moet tenslotte ergens vandaan komen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja eigenlijk wel logisch zo.Het moet ergens vandaan komen. Het vermogen blijft gelijk.
Mag ik dus aannemen wortel 2 meer spanning is een wortel 2 minder stroom of moet ik meer ruimte nemen?

blackdog

Golden Member

Hi,

De stroom bij een 1-Ampere trafo als je hem dubbelfasig gelijkricht is maar 63%.
Dit houd dan in 630mA DC continu.
Dit is ook afhankelijk van de buffer elco, Ri van de trafo enz.
Hou 63% aan wat DC stroom betreft, dat zit je veilig.

Even kort waarom, omdat dit vaak hier voorbijkomt op het forum
Bij gelijkrichting wordt in een korte tijd de elco opgeladen, van "0" tot de top van de sinus.
Doordat de tijd hiervoor maar kort is, betekend dat de stroom tijdens het laden omhoog gaat voor de zelfde hoeveelheid energie die uit de buffer elco getrokken wordt.
Deze hogere stroom veroorzaakt dus de extra verliezen in de transformator, brugcel en elco.
Voor verschillende soorten gelijkricht methode zijn er verschillende waarden van de Max. stroom die getrokken mag worden.
Er is voldoende info hierover te vinden op het internet.

Als je gelijkrichters/elco's het aan kunnen, kan je voor korte tijd de 100% of zelfs nog meer uit de trafo trekken.
Hoelang dan wel, ik ken jullie situatie niet, denk aan 1 minuut om het veilig te houden, ik adviseer dit echter niet.
Ik heb het dan over de energie die je op het punt van je buffer elco er uit trekt.
En ik heb het niet over het stabilisatie deel van de CO voeding!
Als je de stroombegrensing te hoog configureerd in de CO of andere voeding,
is de kans groot dat je buiten de SOA van je power transistoren komt.
De SOA is niet constant, deze is namelijk ook afhankelijk van de temperatuur van de transistoren.

Mijn collectie koelers zijn ondermeer van P4 types en van Server processoren uit DELL apparatuur.
Misschien als nabouwers goedkoop uit willen zijn kunnen ze kijken of het lokale reparatie bedrijf een oude koeler voor ze heeft.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

De stroom bij een 1-Ampere trafo als je hem dubbelfasig gelijkricht is maar 63%.
Dit houd dan in 630mA DC continu.
Dit is ook afhankelijk van de buffer elco, Ri van de trafo enz.
Hou 63% aan wat DC stroom betreft, dat zit je veilig.

Henry verwees in het verleden ook regelmatig naar dit doc :

http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten