Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Hi Blackdog,
Dat teflontape plakt niet, maar kleeft (elektrostatisch?) wel voldoende, vooral als je het iets uitrekt. Wel meerdere overlappende lagen gebruiken.
Ik heb geen doorslagspannig gemeten, maar voor die 180V (met pieken) en de ontsteking van de geiser, was het voldoende.

Er zijn zelfs coaxkabeltjes (geweest?), die omwonden zijn met een teflon tape.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Martijn heeft ondertussen de definitieve versie van het schema uitgetekend en gefatsoeneerd.

En zoals in het IA topic al stond zijn de printen onderweg :)

Het schema ziet er netjes uit. Raakte alleen even in de war.
Ik zie dat er aansluit punten zijn aangegeven voor de uitgangs- en ingestelde spanning, daarna zag ik 2 aansluitingen welke a worden genoemd. Dacht al van waarom een ampèremeter in serie, maar dat is de aansluiting van de wikkeling schakeling.
Was al aan het zoeken waar die was gebleven totdat ik bij het label keek van de schakeling.

Zie ook wel een aanpassing van blackdog, de regeling rond de opamps. Uit m'n hoofd om de regeling lineair te houden en niet in verzadiging waardoor deze trager reageert.

Sine

Moderator

Tjek, de diodes rond de opamps en de aanpassing van de compensatie rond de U amp zijn van Blackdog.
Alsook de weerstanden om er eventueel sense lijntjes aan te knopen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 27 januari 2016 16:06:08 (12%)

bprosman

Golden Member

Bij Baco vragen ze zich ook af waar die piek in de trafo verkopen ineens vandaan komt :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoe presteert dit ding nou t.o.v. de vorige Circuits Online voeding? Even een afbeelding uit het topic over de oude voeding.

Belasting: PWM, 22 kHz, 1,35A (90%)
Oscilloscoop: 0.5v/div en ca. 50 µS (volgensmij)
http://www.circuitsonline.net/img/000335.jpg

blackdog

Golden Member

Hi,

Een van de metingen, laters meer.

Geel is de spannings variatie op de uitgang met sense draden.
Blauw is de stroom puls de basis van de blauwe lijn is 0,5A, de top van de puls is 1,5A.
Het ringen van de gele lijn is van diverse zaken afhankelijk die ik later zal uitleggen hoe je
een afweging kan maken tussen snel regelen en een beetje ringen of trage reactie met grote variatie van de uitgangs spanning.
Let goed op de schaal van de gele trace, deze is 5mV/Div.

Tussen de twee flanken zie je dat de gele lijn weer netjes in het midden staat,
dit kan alleen als je de sense aansluitingen gebruikt.
Dit geeft dus de Ri aan van de voeding, hoe verder dit lijntje daar zakt, des te hoger is de Ri.

http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/Klaar-C10-39pF+ExtraR-330K.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zijn de s aansluitingen nu voor spanning te meten of sense aansluit punten?
Heb zelf nog geen ervaring met sense aansluitingen, dus ook eigenlijk geen idee wat je er mee kunt. Dacht dat blackdog wel een stukje bij zijn voedings ontwerp had vermeld (als ik me dus niet vergis), het is niet blijven hangen.

De tape voor de wikkelingen, aan welke specificaties moet deze voldoen? Denk dat het belangrijkste is dat de tape tegen de warmte moet kunnen. Maar hoe warm wordt normaal gesproken een transformator?
Om het misschien makkelijk te houden uitgaande van de gespecificeerde ringkern uit het ontwerp. Snap natuurlijk wel dat je anders nooit een antwoord kunt geven, teveel afhankelijke factoren.
Kwam namelijk tape tegen tot 85 graden maar ook 105 en zelfs 130 (helaas alleen dan niet zelf klevend)

Is Scotch 62 niet het soort tape dat word bedoelt?
http://solutions.3mnederland.nl/wps/portal/3M/nl_NL/EU_ElectricalMarke…
Wel goed aan de prijs, 15mm*33 meter zit ergens rond de €80... en moet afgebakken worden.

Zie net dat de huidige versie hiervan niet meer gebakken hoeft te worden.

[Bericht gewijzigd door r3m op woensdag 27 januari 2016 23:21:26 (11%)

blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Kapton tape is vrij stug en "plasticachtig"

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 28 januari 2016 00:57:28 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt voor de link Bram, is dat de tape die jij ook zelf gebruikt?
Opzich zal de tape prijs per transformator wel meevallen aangezien je er wel een aantal mee moet kunnen isoleren, het is alleen even voor 1 a 2 trafo's veel. (Zag ook order kosten erbij komen en verzendkosten zullen er ook nog wel bijkomen)

Zit echt te twijfelen of ik een transformator bij ga bij wikkelen of extra transformatoren bij plaats. De kosten van een 2x 9V 0,5A transformator vallen wel mee, zit alleen dan er mee de extra ruimte die nodig is maar belangrijker denk ik de extra strooivelden die erbij komen.

Kapton tape, ik weet niet of dat een verstandige keuze is. Ja het kan tegen warmte en het isoleert. Alleen het stukje van het beschadigd redelijk snel naar mijn idee, en dat wil je nu net niet hebben. (Ja ik heb er in het verleden wel mee gewerkt maar niet op die manier)
Die tape die Bram aangeeft heb ik bij 3M gezien dat die gemaakt wordt om spoelen in de mijnbouw te beschermen. Ja misschien overkill voor deze applicatie maar wel een veilige gedachte. Daarnaast plakt de kapton tape niet heel erg al zal het bij overlappend wikkelen wel blijven zitten.

Sine

Moderator

Ik heb er een wikkeling op gelegd met wirewrap draad, de uiteindes in een krimpkousje bij elkaar gepakt, en that's it.

Ik snap het schema niet helemaal.. althans, ik denk dat ik wel begrijp wat er wordt bedoeld, maar het is anders getekend als dat ik gewend ben.

Als ik ergens bijvoorbeeld S+ als signaalnaam zie staan, dan ga ik er vanuit dat deze S+ precies hetzelfde signaal is als ik die elders in het schema tegenkom (dus kan beschouwen als elektrisch verbonden, als ware er een directe lijn in het schema getekend stond, wat enkel weggelaten werd vanwege overzichtelijkheid).

In dat geval zie ik dus 2x een S+ signaal, maar als die onderling elektrisch verbonden worden beschouwd, waarom zou je ze in het schema dan nog met een 120Ω weerstand verbinden?

Mijns inziens moet de aanduiding S+ (en S-) bij de aansluitbussen weggelaten worden. Dan blijven ze alleen nog rond de opamp staan, en zijn ze middels de 120Ω weerstanden verbonden met de uitgangsbussen (voor de momenten dat je geen aparte sense-aansluiting wenst te gebruiken).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 27 januari 2016 23:24:12 schreef blackdog:
Hi,

Kijk hier eens voor de tape...
http://www.elektrowestland.nl/mmm-tape-69-33-19.html

Gegroet,
Blackdog

Hallo Blackdog (en alle anderen)

Dat is 3M tape type 69 met 33 meter op een rol en 19 mm breed.
Meestal simpelweg glastape genoemd.
Deze heb ik vroeger ook veel gebruikt.
Zelf gebruik ik bijna alleen maar 3M tapes.
Mijn favoriet is de 3M Scotch tape 33+ als je die eenmaal gebruikt heb wil je nooit meer een gewoon rolletje isolatie tape aanraken. :P

Linkje naar 3M Scotch tape 33+
http://nl.farnell.com/3m/33-19mm-x-20m-vinyl-tape/tape-vinyl-scotch-33…

Bij Farnell verkopen ze ook de 3M glastape maar kan je ook een vervanger vinden die goedkoper is en er zit meer op een rol. Geen idee of de kwaliteit ook gelijk is. Ik zal binnenkort van allebei een rolletje bestellen.

Linkje naar glastape 19mm breed 50 meter
http://nl.farnell.com/pro-power/ppc210/tape-glass-cloth-white-19mmx50m…

blackdog

Golden Member

Hi Jochem,

De extra aansluitingen op de print knoop je gewoon aan de desbetreffende aansluiting achter op je aansluitbussen.

Zo moeilijk is het niet, en als je de aansluitingen niet gebruikt zitten er dus twee 120 Ohm weerstanden in serie met de interne sense leidingen.
Dit doet helemaal niets af aan de kwaliteit van de voeding.

Wel wil ik hier nog op wijzen, de sense bedrading hier aangegeven niet voor extern gebruik is.
Dit kan natuurlijk wel maar is niet getest wat stabiliteit betreft.
Ook is er geen beveiliging aanwezig op deze sense lijnen.

Dratsabylgu
Dank je voor de link van het andere merk glastape, die had is een jaar of drie geleden niet gevonden.
Je mening betreffende tape 33 van 3M deel ik geheel.
Moet wel zeggen dat ik ook een heel goed tape'je gebruikt heb, deze was van Hitachi was.
Geen idee van een type nummer en ik heb het dan dat ik het gebruikte in 1975-1980.
Als ik het goed heb, was het bedrijf waar we dat kochten Romal in de Willibrordusstraat in Amsterdam, natuurlijk al vele jaren daar weg.

Ik hoor graag hoe goed of slecht het andere merk glastape is.

Later vandaag plaatjes van de tweede trafo die ik dan gewikkeld heb.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

De tweede trafo is net gewikkeld maar nog niet van een laag tape voorzien, die foto voeg ik later even toe.
Hier de trafo weer belast met ruim 4 Ampere en de netspanning was net boven de 226V.
Ietsje meer spanning, door een paar extra wikkeling.
Ik wil voor de referentie sectie, filtering toepassen zoals Miedema dat ook gedaan heeft met zijn OCXO project.
Dit betekend spoeltjes weerstanden e.d. rond de gelijkrichter, zodat deze een zo schoon mogelijk gelijkgericht signaal ter beschikking steld.
Dit geeft natuurlijk een beetje verlies en dit compenseer ik op deze manier, hoeveel hangt af van het verbruik
en hoeveel verlies ik wil nemen en de minimale netspanning waarbij het nog goed moet werken.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-25.png

Hier is goed te zien dat het nu 5 wikkelingen zijn, niets vergeten deze keer. :-)
Het draad is nu 0,3mm en dat is voldoende voor het verbruik van de meters en de referentie sectie.
Dit was een stuk makkelijker te wikkelen, ik denk dat het wikkelen nu de helft van de tijd heeft gekost en geen spierpijn!
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-26.png

Oja,
Je kan het hele trafo deel ook zo bouwen zoals op het CO-2016 schema staat.
Ik stel wat andere eisen, maar bijna alle lineaire voedingen hebben geen enkel filtering en die voedingen voldoen ook, de keuze is aan jullie.
Ik heb nu eenmaal de abberatie dat ik het zo wil maken dat het aan mijn strenge eisen voldoet.
Daar ben ik niet de enige in, de Heer Beckers en Miedema kunnen er ook wat van :-)

Misschien denken sommige, dat de extra windingen er voor gaan zorgen dat je boven het vermogen van de trafo komt.
Nou, van die ~5 Watt extra als je daar al aan komt, wordt die trafo niet warm of koud.

Gegroet,
Blackdog

PS,
Ik ben over gestapt op een VPN verbinding als ik stukjes op CO plaats.
Waarom vertel ik dit, heeft toch niets met dit voedings project te maken...
Nou, het heeft alles te maken met hoe ik het zie als ik een posting doe.
De plaatjes die ik ter beschikking stel, staan op mijn server, en die krijg ik dan niet te zien.
Na vervanging van de hoofdrouter hier, kan ik de plaatjes ook niet meer zien in IE, wat eerst wel kon.
En nu bouw ik een VPN op buiten mijn domain en is alles zoals jullie het ook te zien krijgen.

En nu komt het, ik kan het direct controleren wat ik heb getyped en dat zal hopelijk minder fouten geven in mijn teksten ;-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeroen

Moderator

Blackdog: je kunt de afbeeldingen ook rechtstreeks naar Circuits Online uploaden :)

bprosman

Golden Member

Hoeveel wikkelingen heb je om de kern gelegd Bram ?
52...53 ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Jeroen, dat weet ik allang dat dit mogelijk is, maar heb het graag onder eigen controle als je het niet erg vind.

bprosman
Denk dan aan 55 windingen op de Baco trafo voor de 9,5V.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

... ik later zal uitleggen hoe je een afweging kan maken tussen snel regelen en een beetje ringen of trage reactie met grote variatie van de uitgangs spanning.

Ik ben er benieuwd na. Ik heb me recentelijk met het tunen van feedbackregelingen (PID) bezig gehouden, gericht op de procestechniek, zowel praktisch als theoretisch. Ik vraag me af wat de verschillen en overeenkomsten zijn.

Ik vraag me ook af, is ringing en een snelle reactie inherent in een labvoeding? Ik herinner me vaag zoiets als kritische demping (zie de rode lijn in het plaatje). Is dit niet mogelijk? Of is dit wel mogelijk maar wordt de regeling onder andere omstandigheden dan weer trager?

De afbeelding komt van deze wiki.

Ik ben na het zien van al die post over zelf wikkeling ook maar begonnen.

Ringkern met te kort afgeknipte draden is mooi sloopproject om ervaring op te doen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160128_154909_v2.jpg

Zelfde ringekern maar met heeeeeeeel veeeeeeel wikkelingen minder.
En een paar rolletjes 0,4 mm wikkeldraad met lak 0,49 mm.
Dit was de primaire zijde ga nu verder met afwikkelen van secundair want dan heb ik direct ook wat dikker wikkeldraad.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160128_215823_v2.jpg

Toch leuk zo'n hobby ben een hele dag bezig en heb ipv geld uit te geven geld bespaard, zeker wel 2 euro bespaard. :P

bprosman

Golden Member

@Blackdog,

Dan nu nog even de domme vraag :+, waarom 5 wikkelingen , 2 begrijp ik, 4 misschien ook nog maar 5....

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten