Morge Heren,
Dratsabylgu
Het ringen is van vele zaken afhankelijk, zoals ik ook al bij mijn voedings project heb uitgelegd.
Snelheid van het regelsysteem, snelheid van de powersectie, ontkopeling op de uitgang
(simpele elco of netwerk dat geoptimaliseerd is), bedradings technieken enz.
Kijk vooral ook naar de schaal van mijn plaatje hierover, deze is maar 5mV/Div.
Dat is met mijn opstelling en met de compensatie van 39pF en de 330K en 150uF Low ESR condensator met parallel hier aan 0,22uF film.
Ik heb al aangegeven, dat als ik de tijd er voor heb een lijstje maak met waarden zodat je zelf kan kiezen hoe je het wilt.
Er is niet één optimale waarde er is ook niet één voeding die voor alle toepassingen geschikt is.
Een industriele acculader is niet geschikt om Arduino's te voeden, werk je veel met inductieve belastingen,
dan kan je beter een twee kwadrant voeding nemen.
Wat vele zich niet bewust van zijn is dit, een voeding kan zeer goed zijn ontworper, mooie lage Ri op de klemmen.
Als die eigenschappen gelden aan de klemmen en niet aan de in de gouwigheid gepakte draadjes die van de klemmen
naar de belasting lopen en daar zeer vaak zonder ontkoppel condensator op de belasting aangesloten zitten, FAIL!
Het gaat hier om een DC voeding maar de belangrijkste eigenschappen spelen in het AC domein af 
Er zijn een aantal merken die van die handige aansluitstrips aan de achterzijde hebben.
Hier kan je handige configuraties mee doen zoals externe sense, serie/parallel schakelingen enz.
Maar ook kan je daar bij een aantal typen de interne condensator voor een deel (een van de twee)
los halen om hem bij gebruik van de sense draden bij je load te zetten.
Dit zie je regelmatig bij voedingen van Kepco.
Nog een functie die handig is bij het af kunnen schakelen van een deel van de uitgangs capaciteit,
is het hoger maken van de uitgangs impedantie bij gebruik als stroombron.
Waarom zoveel aandacht van mij aan het regelgedrag als de bedrading naar het te voeden object het AC gedrag zoveel beinvoed?
Ik wil niet dat de voeding ontregeld raakt door de belasting, en het probleem dan nog groter wordt.
Komen we ook nog even bij de 5e wikkeling terecht, deze is voor een stroombron waar ik mee ga testen.
Deze trekt altijd rond de 50mA (daar wil ik mee starten) uit de voeding.
Dit verbeterd het regelgedrag en zorgt er voor dat als de voeding onbelast is, hij goed reageerd als je de uitgansspanning verlaagt.
Maarten
Als ik het goed heb, had Romal twee winkels in Amsterdam en de laatste die ik mij kan herrinneren was in de Hartenstraat (misschien de Reestraat) hier in Amsterdam.
Romal verkocht veel Pope dat weet ik in ieder geval, maar ook bijna alle kleuren montage draad van een Amerikaans merk,
waarvan ik nu even niet op de naam kan komen, ik heb nog één rolletje blauw hier, staan maar de stikker is er af...
Gegroet,
Blackdog