Op 2 februari 2016 01:20:09 schreef Shock6805:
De volgende vraag doet zich voor bij mij. ![:P](/images/smilies/puh2.gif)
Ik ben uitgegaan van een trafo van 2x15V en een maximum stroom van 2A. Dat Wilt zeggen dat bij 20V er maximaal 22V over de torren staat. Bij een stroom van 2A wordt er dus 44W verstookt in de torren of 22W per tor. Uit de datasheet blijkt dat de case bij 2A maximaal Ca 100C (Stel Tamb=30C) mag worden en dat Rj-c ongeveer 1.6 K/W is. Nog een mica plaatje van 0.6 K/W en dan blijkt dat elke tor een koelplaat van maximaal 0.98K/W moet krijgen. Ik vind dat precies heel weinig en zo'n koelplaat is 20cm x 10cm. Heb ik nu iets gemist of moeten ze echt zo groot zijn?
Ik weet niet zeker of de winding schakeling afschakeld als er sluiting ontstaat maar in het geval van wel kom je tot het volgende:
mits deze dus terug schakelt anders is een kortsluiting in maximale spanning erger en moet er meer vermogen weg gekoeld worden.
Enkele wikkeling gelijk gericht √2 x 15 = 21,21V
Hiervan moeten nog een paar spanningen af, namelijk gelijk richters, diode d7 en de emitor weerstand.
Ure = 0.33 x 2= 0,66V
21,21 - 0.7 - 0,63 - 0.66 = 19,22V
Het schakel punt waarop de voeding minimaal moet verdubbelen ligt op 19,22 - 5,88 = 13,34V (ik kom aan 5,88 door een berekening van Sine terug te rekenen)
Door de hysteresis in de schakeling blijft deze iets langer op verdubbeling staan. Heb deze niet uitgerekend maar laten we hier 2V voor nemen.
Je maximale uitgangs spanning zou ongeveer liggen op 34V.
De spanning welke dus over de power transistor zou kunnen staan is:
34 - (13.34 - 2) = 22,66V. <-- komt dus ook nog de 5.88V bij van de spanning standaard over de power transistor
Je zit er zelf dus al niet ver vanaf ![;)](/images/smilies/wink.gif)
Dit scheelt al een klein beetje, daarnaast heeft blackdog geopperd om geen isolatie materiaal tussen de power transistor en het koellichaam te plaatsen. Maar om het koellichaam te isoleren van de behuizing. Let wel op dat er dan spanning op het koellichaam komt te staan (kortsluitings gevaar). Als je gelijk zijn oplossing pakt van bijvoorbeeld een oude Pentium4 processor koeler kan je relatief makkelijk het koellichaam isoleren van de behuizing.
Het mooiste hiervan is dat de thermische weerstand niet extra toeneemt door een extra overgang. Bij mica moet je ook nog 2 x koelpasta rekenen, een sil pad is misschien een betere keuze omdat je geen extra koelpasta nodig hebt.
Ja het klopt dat je een groot koellichaam nodig hebt als je niet actief koelt, een lineaire voeding heeft daarom altijd zo'n groot koellichaam op de achterzijde zitten.
Edit na wat nadenken en terug lezen van de vraag.
Tweede edit: Ben er echt niet bij vanochtend, vergeet helemaal de spanning welke al over de power transistor staat mee te nemen