Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Helpt gewoon ijzer al voldoende of moet er mu metaal gebruikt worden om de trafo af te schermen van de rest.

Was namelijk wel van plan om iets van afscherming te maken om de trafo heen maar ik schrok van de prijzen van mu metaal.

miedema

Golden Member

Ha Dratsabylgu,

Zo'n kast zou prima zijn om een dubbele voeding in te zetten.
Eentje links, eentje rechts, trafo midden achter. Net als een stereo versterker :-)
(Wel goed kijken of het past. Door die koellichamen wordt de kast inwendig flink smaller. Misschien printen verticaal?)

Ik zou eerst testen of je afscherming nodig hebt. Opstelling op een plank, of los in de kast met tijdelijke langere draden, en schuiven voor ideale positie. Trafo kantelen of draaien kan alle verschil maken.
Het zou zo maar kunnen dat je het zonder extra afscherming prima werkend krijgt. Gewoon ijzer helpt flink, mu metaal is beter. Maar mu metaal in een voeding komt zelden of nooit voor.

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Op 2 februari 2016 13:16:34 schreef Tidak Ada:
trafo met een secundaire van 36Veff (vandaar dat ik een 100V elco heb uitgezocht).

Die van 50V zijn veel goedkoper. http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3224 of 63V http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=15612

Het zijn geen long life elco's die zijn duurder.

Ha Gertjan,

Ik heb even zitten meten en het is inderdaad krap, ik heb er nu 8 zonder de koelprofielen en zal er om te beginnen 1 bestellen met koelprofielen dan kan ik op mijn gemak met de onderdelen schuiven om te kijken of ik alles kwijt kan.

Het zijn verder wel mooie kastjes de OCXO komt er ook in en ik ben nu bezig met 2 Delta Elektronika symmetrische voedingen er in te bouwen.

Ik wilde eigenlijk in alle kastjes een metalen schot plaatsen en zo de achterkant met trafo gescheiden houden van de elektronica in dit schot maak ik dan ook de aan/uit schakelaar zodat er geen 230 V AC bedrading naar voren hoeft.

Ik zoek nu nog een mooie oplossing om die schakelaar te bedienen.
Dus een knop die middels een lange as de werkelijke schakelaar bediend.

Edit: foto van Delta 15-0-15 Volt in Galaxy behuizing

http://www.uploadarchief.net/files/download/20160202_185456.jpg

Op 2 februari 2016 18:39:09 schreef miedema:
Ha MdBruin,[...] En hoe erg is dat? Daar aan vast komen de kabels naar je belasting en die zijn vast veel langer :-)

De indeling van de kast van een voeding is een puzzel op zich.
Ik zou koelprofiel op de achterkant zetten, warmte buiten de kast en schakeling koel.
De print daar vlak voor, korte bedrading naar eind torren.
Trafo in de andere achterhoek, met daarachter net entree en filter. Netschakelaar aan dezelfde kant voor.
In het geval van een ringkern misschien op z'n kant tegen de zijkant?

En dan wat testen en schuiven & draaien om instraling minimaal te maken....
Evt. ijzeren schotje tussen trafo en print.

groet, Gertjan.

Hi Gertjan,

Is op advies van Bram ;)
De aansluitingen zijn voorzien van condensatoren welke de voeding stabiel houden.
Natuurlijk kan je de kabel langer maken maar als gevolg heb je dan wel dat de condensatoren op de uitgang ook aangepast moeten worden. Dat heeft gelijk weer een nadeel, de stroombegrenzing word trager aangezien de eerste stroom door die condensatoren geleverd gaan worden.

Het is echt een puzzeltje waarmee je compromissen moet gaan sluiten, iets perfects maken gaat niet lukken. Het is of het een of het ander, wat werkt in de ene situatie kan je bij een andere weer tegenwerken.

De aansluit kabels zijn inderdaad langer, maar die hoeven niet mee te helpen om de voeding stabiel te houden. Ze werken eigenlijk alleen maar tegen.

groet, Marius.

blackdog

Golden Member

Hi,

Erg drukke dagen hier en daarom weinig input van mij, ik kan geen "Thin Client" meer zien :-)

Nu even ontspannen met CO...

Dratsabylgu
Mooie kastjes, foldertje licht hier naast mij om een modelletje uit te zoeken met de koelplaten aan de zijkant.
Ik heb ook gekeken wat het grafferen kast, dat wordt bij elkaar wel een heel duur kastje...

Ik heb nog wat kantsjes van dat merk hier op voorraad maar niet met de echte koelvinnen aan de zijkant.
aan het einde van de week als ik meer tijd heb bestel ik een model met koelvinnen.

Wat de opstelling betreft, nog maals voor iedereen denk na hoer de bedrading loopt.
Trafo bedrading altijd twisten, 230V bedrading en trafo draden worden NOOIT met andere bedrading samen gebonden.
Jullie kunnen dat miscchien netter vinden, maar ik kan je nu al zeggen dat je dan niet hebt nagedacht!

230V, trafo, brugcel en bedrading naar de bufferelco, hou je zo vermogelijk bij de print vandaan.
Hoe groter de stromen des te meer zorg je hier aan zal moeten besteden.

Dat compakt gebouw met een uitgezochte opstelling goede resultaten kan geven,
kan je zien aan de opstelling van de DELTA 30V 1 Ampere voedinkjes.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-34.png

Er is bij beide foto's goed te zien dat er zo veel mogelijk ruimte tussen de regelprint die rechts vertikaal staat en de trafo.
Wat levert een goede opstelling nu op, deze is < 10uV ruis/brom onder vollast.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-35.png

Koeling
Wat mij betreft kunnen jullie kiezen waar je voorkeur ligt.
Een goede CPU koeler met goede ventilator hoor je eigenlijk niet tot zo'n 25 Watt en bij een grote koeltoren kom je wel aan de 50 Watt voor de ventilator omhoog gaat in toerental.
Stilstaande ventilator? dat is bij mijn aansturing eigenlijk niet mogelijk en als de ventilator stuk is treed de clickson in werking bij zeg 75 graden.
Sluitage van de ventilator? dat ding draait normal misschien op 15% van zijn toeren, en voor hoeveel uur in de week?
Zoals ik al had aangegeven isoleer ik de koelelementen liever, dat scheeld gewoon erg veel.

Wat meerdere al aan gaven liever een paar powertransitoren meer,
krijg je nooit spijt van en is de simpelste manier om de voeding zeer degelijk te maken.
Bij meer transistoren natuurlijk wel de emittor weerstand goed schalen.
Je gebruikt goede koelpasta als je geen of wel mica isolatie plaatjes gebruikt.
De goede! koelpasta maakt het koelen beter als je het goed toepast.
Een hele dunne film aanbrengen, het is alelen bedoeld om de micro ruimter op te vullen waar anders lucht in zit.
Lekker dik aanbrengen is tegenproductief, het maakt de thermische weerstand juist hoger.
Goed aangebrachte koelpasta maakt de thermische weerstand juist lager.
Bij gebruik van een mica plaatje, de koelpasta aan bijde zijde van het mica plaatje zeer dun aanbrengen.

Wat betref de gene die denken aan een voeding vanaf 5 Ampere, in de brugcel begin je dan al een Watt of 10 te stoken onder vollast.
Dit is ook afhankelijk van de capaciteit van je buffer elco.

Buffer Elco's
Koop wel redelijk goed spul en dit hoeft niet 30€ per elco te zijn.
2 a 3x 4700uF is geen enkel probleem als je dat beter uitkomt.
Elco's die hoger zijn, zijn meestal beter dan de korte dikke modellen.

Marius
Ik heb mijn trafo ook niet onder vollast getest en dan ook nog met een gewone belasting weerstand,
iets van 4,5 Ampere totaal op de 15V wikkelingen.
Als je kijkt naar de spanning is die grofweg 9,5V daar gaat je brugspanning vanaf en omdat je belasting laag is op deze wikelingen,
zit je aan zeker 11V over je elko.
De 7805 heeft 8,5V nodig om goed te werken, ruime marge en van die ruime marge wil ik gebruik maken voor wat extra filtering.
Dit moet ik nog uitzoeken, maar ik had al aangegeven dat ik het een beetje druk heb.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Bram, even wat oprisping ertussendoor, heeft het nog enige zin om de bekabeling af te schermen?
Dwz, twisten en dan een buitenmantel van RG 58 oid eroverheen welke je dan weer aan aarde legt?
Of praat ik nu onzin?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@blackdog
Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat je je transformator op vollast aan het testen bent geweest.
Dacht al dat die behuizing een aantal grote vermogensweerstanden bevatte aangezien deze verder geen zichtbare regeling had.

Werk gaat voor, vooral als je eigen baas bent ;)

Tidak Ada

Golden Member

@Dratsabylgu :
Kan je die ook op halve breedte krijgen?

@RAAF:
Oeps, dan zat ik een rekenfoutje te maken (of een tikfoutje).
Ik kan dan inderdaad met een 63 tot 70V elco werken. Scheelt weer wat.

@Blackdog en Sine:
Even een vraagje over de trafo van de hulpvoeding: Zou hier een 1,8VA type voldoende zijn? Sine sprak 'uit de losse vuist' over 3VA. Jullie kennen het verbruik.
Ik kan namelijk een net trafo'tje van die 1,8VA waarde krijgen.

Nu nog iets over netfilters.
Ik heb er een stel van Schaffner liggen, waar ik deze twee heb uitgevist. Geldt Schaffner nog als betrouwbaar? Ik heb hier ooit iets horen zoemen over slechte condensatoren....

VISHAY heeft kereamische C's van 0,1µF in X2 klasse Zijn die beter dan die eeuwige RIFA, waar ze mee aankomen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi,

MdBruin
Goed he, die spraak verwarring ;-)
Ik geef aan hoe ik heb getest, ik wou niet onbelat testen dus heb dat met een belasting weerstand gedaan,
Ik heb de belasting stroom aangegeven van ruim 4 Ampere.
Dat blauwe kastje is een Heathkit Audio Dummy Load met 4x 8 Ohm weerstand die inductie arm is.
Als meer dan 30 jaar veel plezier aan :-)

Jinny
Als je bekabeling naar je pormeters wat lang worden door de door jouw gekozen opstelling,
kan het zinnig zijn deze af te schermen.
Een stukje symetrische microfoon kabel is daar geschikt voor.
De afscherming komt aan de CCW aansluitng van de potmeter.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Wat te denken van afgeschermde netwerkkabel?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 2 februari 2016 22:26:34 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Geen probleem hoor blackdog, had alleen even van heb ik nu iets verkeerd neergezet (had makkelijk gekund). Ben zelf ook af en toe niet zo duidelijk, al ligt het voor mijn gevoel aan de ander ;)

Net zoals je makkelijk even de term CCW vermelde, had echt wat bedoel je daar nu weer mee.
Gelukkig hebben we Google en snap ik wat je bedoeld (de eind aansluiting waarop de weerstand minder word als je linksom draait).
Meestal dus het linker pootje als je het asje naar je toe houd.

RAAF12

Golden Member

Als iemand nog belastingsweerstanden zoekt om de voeding te testen (5A) de Action heeft goedkope 12V 55W lampjes. Twee in serie kan natuurlijk ook.
55/12=4.58A

Heeft iemand al eens plaatjes op de oscilloscoop gemaakt van wat er met de uitgang van de voeding gebeurt als er tussen de trafowikkelingen wordt geschakeld?

Op 2 februari 2016 00:45:12 schreef Sine:
....

Nee, maar wel getest, je ziet het overschakelen niet terug in de uitgangsspanning. (ik krijg het in ieder geval niet zichtbaar)

Even een quote van Sine voor je necessaryevil.

Op 2 februari 2016 22:08:19 schreef Tidak Ada:
@Dratsabylgu :
Kan je die ook op halve breedte krijgen?

Hallo Tidak Ada,

Geen idee wat je bedoeld met halve breedte, maar ze zijn er in diverse breedte maten.

De maat die ik gebruik is 230 mm breed.

Check hier alle modellen en maten van het merk Modu

http://www.eltim.eu/data/mediablocks/Modu%20Catalog.pdf

Groeten,

Wim

@Dratsabulylgu: Zie het plaatje onderaan, klik voor een grotere versie. Je ziet een vergelijking tussen ijzer en mu-metaal. IJzer moet je gewoon wat dikker nemen. Bron van de afbeelding: "Wiley encyclopedia for electrical and electronics engineering".

@MrBruin, Sine: Oeps, ik had er overheen gelezen.

Tidak Ada

Golden Member

"Halve breedte" is 9½ inch. Gewoon een standaard maat bij kasten. Ik dacht eigenlijk dat het een 19"-kast was die je op de foto toonde.
Dat blijkt overigens te kloppen volgens je link. Die frontplaat past precies in een 19"-rack.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

@Tidak Ada

Ze zijn te verkrijgen met 19" frontplaat of met 450 mm frontplaat met dezelfde kastmaten, maar ook smallere kasten met 230 mm of 330 mm frontplaat.
De 230 mm is dus ongeveer 9,5" ik heb ze daarom ook gekozen omdat veel meetapparaten ook deze maat hebben.
Ik gebruik nu het model Galaxy en overweeg om een mini Dissipante te kopen voor de dubbele CO voeding die ik ga maken.
De enkele voedingen die ik ga maken hebben grotere trafo's en kan ik beter in de Galaxy maken en dan een koelblok achterop monteren.

@Necessaryevil

Thnx voor de info, ik ga ijzer gebruiken maar als ik meer demping wil hebben zal ik mu metaal platen moeten gebruiken.
Ik denk niet dat dat nodig zal zijn.

@Blackdog

Het zijn zeker mooie kastjes en ik wilde ze ook laten frezen en graveren totdat ik ging rekenen.
8 keer frezen voor en achterpaneel en graveren = veel geld :(
De CNC portaalfrees gaat er echt komen.

Ik ben nu bezig met het wikkelen van 4 hulp wikkelingen voor de eerste voeding.
Lees ik net dat je een audio dummyload gebruikt heb bij je metingen.
Toen ging er bij mij een lichtje branden en herinnerde ik me dat 1 van de 8 kastjes bedoeld is voor een 4 x 8 ohm dummyload dus die ben ik nu in elkaar aan het zetten.
Ik had de weerstanden al binnen en ze zitten nu al op een mooi koelprofiel.
Dus morgen kan ik die gebruiken als load voor de meting aan de 4 wikkelingen.
Stom dat ik daar niet aan dacht en zelfs naar de Hornbach ging om een paar lampjes te kopen als load. ADD sucks :)

maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2016 22:08:19 schreef Tidak Ada:

Nu nog iets over netfilters.
Ik heb er een stel van Schaffner liggen, waar ik deze twee heb uitgevist. Geldt Schaffner nog als betrouwbaar? Ik heb hier ooit iets horen zoemen over slechte condensatoren....

VISHAY heeft kereamische C's van 0,1µF in X2 klasse Zijn die beter dan die eeuwige RIFA, waar ze mee aankomen?

Ik heb wel gehoord dat die Conducteurs (Was ist in einem Namen?) vaak nog papiercondensatoren bevatten en zo nu en dan wel eens stuk gaan (minder vaak dan RIFA's, waarschijnlijk ook omdat ze beter geseald zijn). Een ceramische X2 gaat in principe nooit stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Naast de goede ideeën van Sine heb ik nog een andere inspiratiebron voor de behuizing:

Het lijkt me geen gek plan voor een dubbele voeding om de knoppen zo te plaatsen als bij deze voeding, links en rechts. Eventueel nog een andere maat voor stroom en spanning, dan kun je 'm 'blind' bedienen. Overigens dacht ik dat het ook Sine was die ooit hier op het forum gezegd heeft dat hij deze voeding wou 'namaken'(qua uiterlijk), maar ik kan het mis hebben.

maartenbakker, wat bedoel je met een conducteur? Niet een persoon die 'kaartjes knipt' in een trein neem ik aan?

RAAF12

Golden Member

For the record, met een gemeenschappelijke 0 zijn de twee voedingen niet in serie te zetten.
Btw: zag net op Mouser TO220 pads met een 0.22°C/Watt staan. Clips hebben ze ook, maken beter contact dan die eenpunts bevestiging.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 3 februari 2016 19:47:21 (43%)

Wat zou de maximale gelijkspanning zijn die ik aan de huidige (ongewijzigde)
Co 2016 voeding zou mogen aanleggen ?

DW
Sine

Moderator

Zonder enige modificatie is hij geschikt voor 35V uitgangsspanning, dus iets meer aan de ingang om te kunnen regelen.

Tidak Ada

Golden Member

Ik kom tot aan 56 V, rekening houdend met een netspanningsverhoging van maximaal 5%.
Dan kan ik volgens mijn berekening gaan tot een uitgansspanning van maximaal 40V, bij een onderspanning van 10% op het lichtnet.

Ingecalculeerd zijn Ri van trafo en gelijkrichter en voldoende spanning over de doorlaat transistoren bij volle belasting van 4A.
Moet ik hiervoor toch nog iets modificeren?

Volgende vraag: Is het gebruik van een overvoltage crowbar mogelijk?

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 4 februari 2016 10:19:41 (8%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Dit topic is gesloten