Startmotor automatisch laten uitschakelen

Hoi,
Bestaat er een sensor waarmee je kan waarnemen dat de motor draait?
Ik wil de motor in mijn boot automatisch laten voorgloeien alleen vroeg ik mij af of het mogelijk is de startmotor ook automatisch te laten inschakelen en uit te laten schakelen zodra de motor draait.

Is dit mogelijk en hoe?
Mvg wouter

Shiptronic

Overleden

als de motor aanslaat is het toerental hoger dan wanneer aangedreven door de startmotor ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ook is de stroom uit de accu naar de startmotor een stuk lager als de motor eenmaal draait. dat mag zeker niet te lang zijn, want je startmotorlagers draaien zo droog als deze steeds 3 seconden meedraait met starten als de motor al loopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klinkt logisch ja, met wat voor apparaatje kan ik bij bijvoorbeeld het hogere toerental de startmotor laten uitschakelen?

Of is het uitschakelen doormiddel van spanningsverschil beter en veiliger?

Shiptronic

Overleden

Op 12 februari 2016 21:37:40 schreef Wouter_v:
Klinkt logisch ja, met wat voor apparaatje kan ik bij bijvoorbeeld het hogere toerental de startmotor laten uitschakelen?

Arduino >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 februari 2016 21:51:20 schreef Shiptronic:
[...]

Arduino >:)

Hoe dan haha, ik ben nog niet zo heel ver met de arduino
Wat moet ik bijvoorbeeld op de arduino aansluiten om het toerental te gebruiken om te schakelen? Ik denk dan aan de kabel van de dynamo die ook naar de toerenteller gaat maar weet het niet zeker

Shiptronic

Overleden

Idd kan je daar de W aansluiting van de dynamo voor gebruiken.

Ik kan het maken aansluiten en programeren, maar zou het nooit willen.

Niet geschikt voor automotive, en niet betrouwbaar, dat moet je op het water al helemaal niet willen. daar geld KISS ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 12 februari 2016 22:08:21 (61%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Ik denk dat er naar meerdere factoren word gekeken of die wel kloppen.
Accuspanning, toerentalsensor en stroom naar de startmotor.
En misschien zelfs wel meer.

mvdk

Golden Member

Is die boot zo geluiddicht dat de motor niet te horen is ? Je start, afhankelijk van het type bendix trekt de startmagneet het rondsel in het vliegwiel, of, bij het andere type, trekt het rondsel door traagheid zelf in het vliegwiel. Bij beide varianten word het rondsel uit het vliegwiel geduwd zodra dat vliegwiel een beetje snelheid krijgt. Zo'n beetje 98% van de automobilisten heeft 't in z'n vingers om op dat moment de contactsleutel los te laten. Ik hoor echt maar zelden iemand doorstarten terwijl de motor al draait.
Ik rij zelf een pollo met een 1.9 TDI, en denk eigenlijk nooit na over gloeien. Zelfs in de winter draai ik in ene door, start altijd. Maarja, schijnt iets andere techniek te zijn.

jerome

Golden Member

Je gaat dat toch extra moeten beveiligen om te voorkomen dat er gestart kan worden bij draaiende motor, wat het einde van de startmotor betekent. De oliedruk sensor in combinatie met D+ kan daarvoor gebruikt worden. Een startpoging zal ook nooit meer dan 10sec. mogen duren. Pauze inlassen en dan start 2. Daarna moet de foutindicator oplichten als de motor dan nog niet op gang is.

Shiptronic

Overleden

Neutraal stand lijkt me ook wel veilig om rekening mee te houden.

Maar ik houd me ook aan bevolen als kapitein, hoef je ook niet te sturen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Ik zou er niet aan durven beginnen om dit soort systemen zelf te bouwen.
Hiervoor is behoorlijk wat kennis en ervaring voor nodig om dit betrouwbaar en veilig te krijgen.

Ik denk dat het starten tever gegrepen is voorlopig en denk dat ik alleen op het voorgloeien moet blijven en dan over een tijdje verder te kijken naar starten.

Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen in mijn andere forum over het voorgloeien met een arduino
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130590

Shiptronic

Overleden

Nee hoor , hetzelfde Forum, ander topic ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

zo gevaarlijk is starten ook niet: in het ernstigste geval start je niet en nog iets ernstiger draai je een startmotor in puin of nog erger een starterkrans. Gen hele dure onderdelen en ZEKER niet levensgevaarlijk vaak. Tenminste in de pleziervaart.
Dit gaat niet over een bedrijfsvaartuig wat tonnen weegt.

Maar als je nu niet zo handig bent met zelfbouw kun je ook de gasten van Control-in eens bellen. de COM-AP doet wat jij allemaal kan bedenken.

En doet ook meteen een aantal herstarts. En ik MEEN dat de versie die NIET onder de keur valt (dus niet onder DNV, LR, GL, RIVA enz.) best betaalbaar was. Meen iets van 300 euro...

kijk niets tegen zelfbouw natuurlijk, maar het is er al kant en klaar. Alleen nog even instellen.

Voor zelfbouw moet je je Arduino kopen (ca 10 euro) uren gaan klooien, je hardware nog zelf doen (kopen en aansluit) Ik denk dat je aan hardware toch al snel >100 euro kwijt bent en dan nog VELE uren om alles zo te krijgen als je wilt. Dieplay, knopjes, kastje. Drivers, sensor ingangen.

Daarom geef ik je dit advies. en NEE heb geen aandelen. Maar ik weet dat de echte alternatieven als automaskin enzo VELE malen duurder zijn. de COMAP viel op door flexibiliteit en prijs als je geen keur nodig had. De comap wordt wel duurder als er ineens wel keur op zit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het leukste lijkt het me om het zelf te bouwen maar dat wordt moeilijk denk, nog ff nadenken dus

maartenbakker

Golden Member

Op 12 februari 2016 22:12:05 schreef mvdk:
Ik rij zelf een pollo met een 1.9 TDI, en denk eigenlijk nooit na over gloeien. Zelfs in de winter draai ik in ene door, start altijd. Maarja, schijnt iets andere techniek te zijn.

Klopt, direct ingespoten start prima zonder gloeien. Gloeipluggen of schermen worden soms wel gemonteerd maar dat is voor koude landen en/of om de emisie bij koude motor te verlagen. Voor een traditionele oliemotor van Mercedes gaat dat niet op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe doen ze dat dan bij auto's die met een knop starten, die diesels kunnen ook voorgloeien en daarna startmotor laten aan en uit gaan toch?

High met Henk

Special Member

@maarten. Direct of niet direct ingespoten maakt niet uit.
Mijn mechanische diesel start vanaf tik 1. Gloei nooit.
Vandaag was toevallig De eerste keer dat hij bokkig liep na starten..

Bij mijn pa zijn mech. Diesel moet je altijd volledig uitgloeien anders start hij niet.

Blijkbaar verschilt het per motorbouw

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

tegenwoordig hebben nieuwe auto's toch vaker dat bij het stoplicht de motor afslaat. geef je dan gas start de motor vanzelf weer.

voorgloeien maakt wel degelijk per motor verschil. van jaren terug weet ik nog dat een boot met een daf22 motor erin niet aansloeg als je niet minimaal 9 tellen deed gloeien, zelfs midzomer..

daar was de starterkrans van stuk ook nog, op 1 deel was de krans een paar tanden kwijt. zo af en toe kon het ding dus niet starten tenzij de motor verzet werd met de hand. snel zat werd daar een nieuwe starterkrans ingezet..

90's toyota motor starten onder nul, amper gloeien en het ding slaat al aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

En die moderne beginnen al met gloeien zonder dat je het door hebt, deur van slot = start gloeien ;) en na aanslaan motor blijven sommige ook nagloeien, ondanks evt gloeilampje je anders doet geloven

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 13 februari 2016 19:06:52 (33%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 13 februari 2016 18:23:48 schreef High met Henk:
@maarten. Direct of niet direct ingespoten maakt niet uit.
Mijn mechanische diesel start vanaf tik 1. Gloei nooit.
Vandaag was toevallig De eerste keer dat hij bokkig liep na starten..

Bij mijn pa zijn mech. Diesel moet je altijd volledig uitgloeien anders start hij niet.

Blijkbaar verschilt het per motorbouw

Daar zit vast wel wat verschil in. Mijn voorbeeld gaat over de 2,5 liter die Ford vanaf ongeveer 1985 in Transits toepaste. Die werd standaard zonder gloeiinstallatie geleverd. De andere DI-pioniers FIAT en VW hadden geloof ik wel gloeiinstallaties maar vooral om milieuredenen. Wat voor auto had jij ook alweer?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Mijne is een land rover uit 1991
Mijn pa rijdt een tata uit 1997 (das een PSA diesel 2.0)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???