Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

blackdog

Golden Member

Hi Peter_dtn,

Jij krijgt bonus punten!!!
Met het aanpassen ben ik die weerstand vergeten terug te plaatsen...
Regelmatig ben ik een blind paard ;-)

Morgen ververs ik het schema, dank je!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Peter_dtn

Golden Member

Hi Bram,

De bonuspunten zijn echt voor jou,

Je artikelen hier op het forum vind ik heel interessant om te volgen, de metingen, uitleg en fraaie fofo's zijn buitengewoon !

Komplimenten en beste groeten,

Peter

2blackdog:

Kunt u controleren het opgenomen vermogen aan de SCR? Mijn simulatie laat zien als ~ 0,5 W gemiddelde, terwijl de datasheet zegt 0.1 is de maximale toegestane waarde.

---
Could you please check the power dissipated on the SCR? My simulation shows like ~0.5W average, while datasheet says 0.1 is the maximum allowed value.

curious student
blackdog

Golden Member

Hi exe,

Ik zal er naar kijken, ik heb de Thyristor vervangen door het type dat in het schema staat.
En ik denk dat je gelijk hebt, er is wel een ruime marge voor piekstroom naar de gate.
Maar ik zal er voro zorgen als ik dit type Thyristor blijf gebruiken dat het gate vermogen omlaag gaat :-) Thanks ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

2blackdog:

Mag zijn wij niet dit SCR helemaal nodig? Ik herinner me dat er een heel simpel "zachte vergrendeling" transistor regeling die geschikt zouden kunnen zijn in dit geval ... Ik herlezen "de kunst van elektronica", moet het er ... Of zoiets als dit: https://youtu.be/Foc9R0dC2iI?t=3m7s (EEVblog #262 - World's Simplest Soft Latching Power Switch Circuit)

---

May be we don't need this SCR at all? I remember there is a quite simple "soft latching" transistor scheme that could be suitable in this case... I'm re-reading "the art of electronics", it should be there... Or something like this: https://youtu.be/Foc9R0dC2iI?t=3m7s (EEVblog #262 - World's Simplest Soft Latching Power Switch Circuit)

curious student
blackdog

Golden Member

Hi EXE,

Waarom zou ik de opset met de thyristor aanpassen, het is simpel en elegant...
Dan heb ik het nog niet over weer vele meetingen om te zorgen dat het goed werkt.

Ik heb nog in de datasheets gekeken van Thyristoren, het is moeilijk de gegevens van de gate duidelijk te krijgen.
Er wordt namelijk over Piekstromen van 1Ampere gesproken maar ook over 0,1 Watt...

Ik heb het schema in ieder geval aangepast, zodat er voldoende bescherming voor de gate is.
Even een "refress" op de pagina doen voor het aangepaste schema.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hmm, mijn NXP BT169D SCR was operationeel neer aan 0.4mA (door lm334z ingesteld) met spanning 0.7V overheen (totale voedingsspanning is 1.5V, de rest 0.8V was tegenover lm334z). Veel betere specs dan ik dacht. Ik denk dat ik dit SCR gebruiken minimaal 1 mA stroom, hoewel datasheet specificeert 6mA in het ergste geval. Maar, voor een enkel apparaat, heb ik niet nodig om rekening te houden met het ergste geval, toch? 1mA ook hebben een potentiële temperatuur variaties tegemoet te komen.

http://i.imgur.com/P7H92ht.png

---

Hmm, my NXP BT169D SCR was operational down to 0.4mA (set by lm334z) with voltage 0.7V across it (total supply voltage was 1.5V, the rest 0.8V was across lm334z). Much better specs than I thought. I think I'll use this SCR at minimum 1mA current, though datasheet specifies 6mA in worse case. But, for a single device, I don't need to account for the worst case, right? 1mA would also be enough to accommodate potential temperature variations.

curious student
blackdog

Golden Member

Hi exe,

Ik zal een test doen met verschillende thyristoren, geen Spice :-) maar een echte testopstelling.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 15 februari 2016 21:48:11 schreef blackdog:
Hi exe,

Ik zal een test doen met verschillende thyristoren, geen Spice :-) maar een echte testopstelling.

Gegroet,
Blackdog

Het was geen kruid :( Maar, waarschijnlijk, uw apparatuur een beetje beter dan de mijne :)

---

It was not a spice :( But, probably, your equipment a little bit better than mine :)

http://i.imgur.com/MxY1sRO.jpg?1

curious student

2blackdog:

Hoe heb je waarden voor secundaire RC buffer (R55-C31) te verkrijgen?

---

How did you obtain values for secondary RC snubber (R55-C31)?

curious student
blackdog

Golden Member

Hi exe,

De waarde heb ik "bepaald" door wat testen te doen met de trafo die ik op dat moment gebruikte.
Deze waarde zijn niet bedoeld voor het onderdrukken van de resonanties die door de spreidings zelfinducte veroorzaakt worden.
Deze hoge waarden helpen daar wel bij, maar is dus niet hiervoor bedoeld.
Ik heb de waarden proefondervindelijk bepaald bij het in en uitschakelen van de trafo en bij gebruik van de Fet voorregelaar.

Wat de optimale wwarden worden weet ik nog niet, zoals ik al aangaf moet ik nog meten als alles aan elkaar hangt.
Dan kom ik voor bepaalde delen waarschijnlijk aan hele andere waarden en kom ook zaken tegen waar ik nog geen rekening mee heb gehouden, Live Sucks ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi there :)

Een laatste vraag Blackdog voordat ik begin het samenstellen van mijn eigen "clone" (http://www.eevblog.com/forum/beginners/please-critique-this-linear-psu…). Het lijkt erop dat SCR wordt sterk beïnvloed door de temperatuur en het is een beetje onbetrouwbaar te vertrouwen op gate trekker voltage (I belive + -20 graden van de temperatuur variatie in een PSU is meer dan normaal). Dus, denk je dat het is de moeite waard om een Zener ergens te maken aan een stabiele triggering spanning te waarborgen?

---

One last question to blackdog before I start assembling my own "clone" (http://www.eevblog.com/forum/beginners/please-critique-this-linear-psu…). It seems SCR is greatly affected by the temperature and it is a little bit unreliable to rely on gate trigger voltage (I belive +-20 degrees of temperature variation inside a PSU is more than normal). So, do you think it is worth to put a zener somewhere to ensure stable triggering voltage?

curious student
blackdog

Golden Member

Hi exe,

Ik zal de thyristor schakeling testen.
Er is een vrij simpele manier om er voor te zorgen dat de gate niet overbelast word als er meer spanning op de buffer elco staat.
Zoals b.v. bij 25V of hoger uitgansspanning, R65 kan worden opgedeeld in twee weerstanden met een zener naar massa.
Hiermee is het dissipatie probleem van de gate opgelost :-)

Ik denk dat het allemaal wel meevalt, want is heb de schakeling al getest en eigenlijk geen problemen ondervonden.
Er is altijd nog een mogelijkheid tot het plaatsen van een thyristor van een wat groter vermogen.

Ik begrijp niet waarom je 4K7 in serie met je thyristor hebt gezet in jouw schema (r6)!!!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik begrijp niet waarom je 4K7 in serie met je thyristor hebt gezet in jouw schema (r6)!!!

Hartelijk dank, dat was een vergissing. Ik verzamelde de PSU, maar helaas, gesoldeerd bescherming uitgang diode de tegenovergestelde manier. Niets werkte, en ik heb geprobeerd om de regeling te zuiveren met een scope ... en de sonde kortgesloten één diode aan de grond ... De magie rook stapte uit :(

Mag ik u een paar vragen over uw systeem? Waarom d22 (5.6V)? En hoe heb je berekenen R48 (SCR's van poort tot de grond)?

--

Thank you very much, that was a mistake.
I assembled the PSU, but, unfortunately, soldered output protection diode the opposite way. Nothing worked, and I tried to debug the scheme with a scope... and the probe shorted one diode to the ground... The magic smoke got out :(

May I ask you a few more questions about your scheme? Why d22 (5.6V)? And how did you calculate R48 (SCR's from gate to ground)?

curious student

Bram,

Het is een tijdje geleden, maar ik vraag me af hoe je die bode plots maakt. Het gaat dan niet om de bode plot zelf, daar kom ik denk ik wel uit, maar om je meetopstelling.

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

Kan je mij een linkje sturen over welke meetwaarde je spreekt in mijn topics?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Wel, ik ben geïnteresseerd in de afregeling. Ik vraag me af hoe je tot het compensatienetwerk rondom de opamps komt, met name de waarden. Ik meen me te herinneren dat je iets met bode plots gedaan had, maar ik kan het mis hebben.

//edit
Ik wou dus iets meer weten over hoe je tot dit mooie plaatje komt. Ik weet dat je een dynamische load hebt gebruikt, maar hoe vertaal je dat naar componentwaarden? Is dat gewoon trial en error of zit er meer achter?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op vrijdag 27 mei 2016 10:50:17 (39%)

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

Ik heb de laatste metingen gedaan aan de CO-2016 voeding, de opbouw van de schakeling komt wat U en I regelaar betreft vrij goed overeen met mijn ontwerp.
Dat komt omdat beide zijn gebaseerd op het ontwerp van de HP Harrison divisie uit eind 50 jaren van de vorige eeuw.

Voor de fase metingen heb ik mijn meetsetje gebruikt dat ik daarvoor gemaakt heb.
Dat bestaat uit twee ruisarme breedbandige versterkers van 40dB en een breedbandig trafotje.
En op dit meetkastje is dan weer de scoop aangesloten met twee kanalen, die de fase meting doet als beide versterkers een even groot signaal weergeven.
Mijn Hameg scoop heeft de functie van fase meting, het was wel even zoeken in de menu's.. :-)

Ik lees dan het fase verschil af op de scoop, als op de scoop beide kanalen op de zelfde gevoeligheid staan, en controleer dat ik niet te veel signaal in de te testen voeding stop.
Zo heb ik uiteindelijk de compensatie condensator bepaald van de opgevoerde versie van de CO-2016 voeding.

Dit kan je ook met een natte vinger bepalen aan de hand van de pulsmetingen aan de uitgang van de te testen voeding, die je vast wel voorbij hebt zien komen.
Er zijn speciale meetsets voor deze metingen ontwikkeld, deze zijn echter schandalig duur, dat heb ik als eens laten zien hier op het forum.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Oke, en hoe zijn die twee versterkers dan aangesloten bij de fasemeting? Eentje zit op de uitgang van de labvoeding neem ik aan, maar die andere?

blackdog

Golden Member

Mooi,

necessaryevil jij was aan het typen en ik ook :-)

De waarden voor de RC combo's had ik al uitgezocht op vlakke dempings waarden.
Maar dat is niet het enige wat mee speelt voor een kleine error puls.

Wat je op de foto ziet is gemaakt met mijn dikke dummy load.
En het klopt als ik het goed onthouden heb, dat de 180pf en 12K met trial en error is bepaald.
Ik had toen mijn meetsetje nog niet af.

Nix mis met trial en error als je naar de puls hoogte kijkt van deze meting.
De voeding zelf ringt niet die is goed gedempt door de 180pF en de 12K weerstand.
Het ringen is het resoneren van de aansluitkabels samen met de 6,8uF die direct over uitgangsklemmen in de dummy load.
Deze 6,8uF heeft geen serie weerstand er mee in opgenomen, dit was expres zo gedaan.
Ik ga hier wel nog een modificatie in aanbrengen met een relais zodat ik een weerstand in serie met de condensator kan zetten zodat de resonantie bijna niet meer optreed.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

Bijna alles staat in mijn topics hierover....

Hierbij twee documenten links.

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/NS-AN-1733-Voedingstester.pdf

http://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/snva364a.pdf

Happy Reading :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dankje. Ik heb weer wat leesvoer. En ik ga even de topics doorzoeken :-)

Tidak Ada

Golden Member

Highly interesting stuff!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

He, bramcam doet het weer! Bram, heb je ook nog een opbouwfoto van de laatste versie van de labvoeding?