miedema
Golden Member
Ha necessaryevil,
Dank je voor je info 
Maar als je naar jouw grafiek kijkt:
Dan ging het mij juist om het stuk waar die grafiek ophoudt....
Het gaat hier om een 50VA trafo die gemeten wordt tot ongeveer 42W.
Waar het mij om ging is om juist te kijken wat er gebeurt wanneer je de trafo gaat overbelasten. (door de grote stroompulsen van het laden van de bufferelco) In mijn ervaring stijgt de primaire stroom dan sterk, en daalt dus het rendement.
Overigens las ik dat Henry S. mijn ervaring deelt:
Zoveel tijd heb je daar niet voor nodig, als je de trafo overbelast dan merk je dat snel genoeg. Als je primair een ampèremeter opneemt dan kan je aan het sterk toenemende trafostroom merken dat je de trafo overbelast.
Dat verschijnsel lijkt bij de (ringkern, ruim bemeten?) trafo van Blackdog niet op te treden....
Overigens een interessante site van Olino, waar je naar linkte....
Ik had ze eerder al gevonden toen ik op zoek was naar info over de kleurnauwkeurigheid van LED lampen. Niemand geeft dat op, en zij meten dat uitgebreid bij elke LED lamp die ze testen!
groet, Gertjan.
Op 14 februari 2016 18:14:59 schreef bprosman:
Klein zijsprongetje, als ik er ICL7107 meters in wil maken heeft het dan nog zin de referentiespanning uit een TL431 of zo te halen of is de standaard weerstandsdeler uit de datasheet goed genoeg ?
Of je neemt een betere uitvoering van de 7805. Ik meen dat in een HP voeding op die plaats een LT*** type zat omdat de Vref voor de voeding ook uit de +5V wordt gehaald.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ook wordt de referentiespanning van een µA723 vaak gebruikt. Mogelijk kan je dan gelijk de uitgangsspanning nog ergens anders voor gebruiken.
Nergens voor nodig, die dingen hebben een prima bruikbare interne referentie.
-edit-
Ho, 7107 Daar heeft het wel zin ja, een simpele LT431 is meer dan voldoende.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@Sine:
Bedoel je dit m.b.t. mijn post?
Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar ik bedoel precies wat jij zegt. daarom worden die 723's vaak gebruikt om hun interne referentie voor andere doleinden te gebruiken, met daarnaast de mogelijkheid om de gewone functie van de 723 nog als extra voedingsspanning te gebruiken.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik zie niet in waarom er verschillende mensen zijn die met en ICL7107 willen frutten.
De door mij voorgestelde ebay metertjes laten die ICL7107 alle hoeken van de kamer zien!
De ICL7107 blijft een leuk IC, jaar na jaar na jaar 
De ebay metertjes verbruiken erg weinig voor led meters <13mA, in drie kleuren verkrijgbaar voor rond de 5 Euro.
Auto range, schakeld om bij 4,5V beneden de 4,5V heb je 0,1mV resolutie, bij b.v. 30V heb je 1mV resolutie.
Ik zal hier nog laten zien hoe je de meters ombouwd naar stroombereik.
De referentie voor de ICL7107 kan iedere goede 1,23V referentie zijn.
Een externe goede referentie zal een paar digits schelen in temperatuur gevoeligheid.
Gegroet,
Blackdog
rubbish dev>null
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (39%)]
Op 14 februari 2016 22:01:29 schreef Sine:
Nergens voor nodig, die dingen hebben een prima bruikbare interne referentie.-edit-
Ho, 7107 Daar heeft het wel zin ja, een simpele LT431 is meer dan voldoende.
6/7
Vele wegen leiden naar Rome 
Op 14 februari 2016 19:55:10 schreef miedema:
Overigens las ik dat Henry S. mijn ervaring deelt:[...]Dat verschijnsel lijkt bij de (ringkern, ruim bemeten?) trafo van Blackdog niet op te treden....
Ik heb dat eerder benoemd, de trafo gaat zich "Ohms" gedragen 
Dat hij bij Blackdog niet optreed betekend waarschijnlijk dat hij nog niet over de grens gaat.
Het zou natuurlijk wel heel mooi zijn als er geen bovengrens aan het vermogen van een trafo zou zitten. Dan konden al die geschakelde voedingen de prullenbak in .. 
(Frequentie is ook een parameter in het te transporteren vermogen van een kern)
Edit: hier wel een leuk linkje, met wat uitleg over de diverse parameters, en een meetopstelling op de hysteresis en verzadiging te bepalen: http://meettechniek.info/passief/magnetische-hysterese.html
miedema
Golden Member
Ha JBerg54,
Ik denk dat je hier de kern van het vraagstuk wat er gebeurt bij trafo overbelasting & kernverzadiging duidelijk gemaakt hebt.
Dank dat je ons weer een beetje wijzer hebt gemaakt 
groet, gertjan.
Bert_Camper
Golden Member
Sorry, maar de flux in de kern van een 50Hz trafo wordt echt niet groter bij een hogere belasting. In de bron van het artikel staat ook niet dat het over een trafo (dat zijn gekoppelde spoelen) gaat. Natuurlijk worden de kernverliezen groter bij grotere uitsturing.
Groeten, Bert
Het geinige aan het getoonde linkje is dat je echt de kern meet. De wikkelingen doen in het hele verhaal niet mee. Die zijn alleen van belang om de koperverliezen te bepalen.
Het wordt ook duidelijk als je naar de formule van het te transporteren vermogen (= maximum flux dichtheid) van een kern kijkt. Daar zit Frequentie, aantal windingen, oppervlakte en kernmateriaal in.
Voor sinusvormige signalen kun je deze (vereenvoudigde) formule gebruiken:
Bmax = V / (4.44 f N A)
Bmax = Maximum Flux Dichtheid (0,4 Tesla is een mooie waarde)
V = Aangelegde RMS Spanning
f = frequentie
N = aantal windingen
A = dwarsdoorsnede oppervlakte (m2)
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Kan een transfo, bedoeld voor hallogeenverlichting hier voor deze voeding ook gebruikt worden,ik bedoel wel degelijk draad gewikkelde trafo's, of is er in de constructie ervan een verschil?
Bob.
Bert_Camper
Golden Member
Op 15 februari 2016 11:42:08 schreef JBerg54:
Voor sinusvormige signalen kun je deze (vereenvoudigde) formule gebruiken:Bmax = V / (4.44 f N A)
Bmax = Maximum Flux Density (0,4 Tesla is een mooie waarde)
V = Aangelegde RMS Spanning
f = frequentie
N = aantal windingen
A = dwarsdoorsnede oppervlakte (m2)
Inderdaad, nu zijn we het eens! In de formule voor Bmax komt de secundaire stroom niet voor. Kernverliezen zijn een functie van Bmax (en andere parameters, maar niet van de secundaire stroom).
Op 15 februari 2016 11:47:39 schreef Opabob:
Kan een transfo, bedoeld voor hallogeenverlichting hier voor deze voeding ook gebruikt worden,ik bedoel wel degelijk draad gewikkelde trafo's, of is er in de constructie ervan een verschil?
Bob.
Een gewikkelde trafo kun je prima gebruiken, twee de zelfde is nog mooier.
Voordat iemand het vraagt, de HF inverter varianten zijn NIET geschikt !
Op 15 februari 2016 11:34:27 schreef Bert_Camper:
Sorry, maar de flux in de kern van een 50Hz trafo wordt echt niet groter bij een hogere belasting. In de bron van het artikel staat ook niet dat het over een trafo (dat zijn gekoppelde spoelen) gaat. Natuurlijk worden de kernverliezen groter bij grotere uitsturing.Groeten, Bert
Nog sterker. Ik heb net op deze site geleerd dat de flux bij hogere belasting juist omlaag gaat.
Op 9 februari 2016 13:27:40 schreef blackdog:
Het kastje ben ik nog niet uit, komt waarschijnlijk bij Eltim vandaan, ...
Hi Blackdog,
Ik dacht, die hebben mooie behuizingen dus ik heb er daar twee besteld. Ik vind de website wat knullig, en ik kreeg ook twee keer een fout (een keer bij bestellen < € 25,- en een keer als ik mijn orderhistorie wil zien), maar heb toch besteld en betaald.
Dat is nu al een paar dagen geleden. Niets meer gehoord, en ik heb ook geen antwoord op mijn emails gehad?
D.W.
DW
In de CO voeding lees ik allerlei over het twisten van kabels, plaats van de kabels en oriënteren van de trafo ivm eventuele stoorsignalen.
Nu wil ik een met triac temperatuur gestuurde ventilator voorzien.
Mijn ventilator is een 115 V ac. 8.5 Watt
Mijn transformator heeft als primaire 0 - 220 - 380 V
1. Ik haal de voeding voor de ventilator sturing af tussen de 220 en 380 V (=160 V). De verlaging van de aangeboden spanning tot 115 V zal met een eenvoudige weerstand wel niet gaan ?
2. Als snubber heeft mijn schakeling een Rfc spoeltje (15 windingen op een 5/8" ferrit) een 330 Ohm weerstand en een 0,1µF condensator. In hoeverre gaat deze schakeling dan storen gezien de spanningsafname op de primaire van de voedingstransformator zit ?. Is er verder dan nog rekening te houden met het strooiveld ?
3. Bij het toepassen van mijn PTC en het het aanpassen van een weerstand kan ik het start-toerental zelf bepalen. Ik kan het zo instellen dat bij 22°C de ventilator slechts 36 V ac aangeboden krijgt, en dus stilstaat.
Mag dit of komt er na een tijdje rook uit ?
Inzoverre alvast bedankt
@JBerg,
Mag ik vragen welke behuizingen je besteld hebt en f t gelukt is bij die webshop ?
Groeten, Bram
@D.W.
Slecht idee. Beter is een grote heatsink gebruiken. En als dat niet genoeg is een 12V fan gebruiken met evt. een regelaar.
edit
De trafo wordt primair ongelijk belast en aan de sec. zijde ontstaan er stoorpieken uit de faseregeling van de triac. Dan kan weer onbedoelde effecten hebben op de regelkring van de voeding. Bovendien is het stoorniveau op de output hoger.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
The Eagle Has Landed!
En in dit kastje komt een van de printen in gebouwd...
Laters meer!
Nog mijn dank Martijn voor de kaart. 
Bram
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
@sparky ik wil graag meewerken aan het ontwikkelen van een digitale aansturing met een STM32. Ik heb zelf een STM32F411RE en een STM32L073(nieuw speelgoed;)), maar een STM32F3 is ook goed. Ik kan zowel met hardware als met software meehelpen.
Maken jullie daar een topic voor? Ik ben daar ik wel in geïnteresseerd! Mogelijk kan ik ook nog een steentje bijdragen.
olaf88
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Op 11 maart 2016 17:31:51 schreef blackdog:
...En in dit kastje komt een van de printen in gebouwd...
[afbeelding]...
Hoi, welke paneelmeters zijn dat en waar zijn deze te verkrijgen ? 
Alvast bedankt, olaf88