Op 7 februari 2016 16:51:35 schreef RAAF12:

[...]
Ik ga voor losse diodes, met een kleine serieweerstand ivm. de demping van steile flanken. En natuurlijk C's er overheen.

[...]
Ga ik bekijken!

edit: die zijn nogal middelmatig qua warmte geleiding volgens de specs 25 W/mK

Deze is 0.9W/mk
http://www.digikey.com/product-detail/en/SPK4-0.006-00-58/BER220-ND/52…

Deze 0.8W/mk

http://www.bergquistcompany.com/thermal_materials/gap_pad/gap-pad-VO.h…

Ben benieuwd wat het voordeel is van de extra weerstand in de brug t.o.v. wat blackdog bijvoorbeeld in zijn ontwerp heeft gedaan weerstanden in beide ac paden naar de brug toe?
Ik neem aan dat het geen verschil zou mogen uitmaken, alleen dat je een iets groter spanningsverlies gaat krijgen aangezien de brug ook half gebruikt wordt.

Gelijk een vraag die bij me opkomt, bij de opstelling zoals deze voeding is ontworpen. Moet in elk AC pad een weerstand worden opgenomen (3 stuks totaal)?
Over de waarde kan natuurlijk nog niets gezegd worden aangezien dat testen gaat worden.

Voor de waarde 25W/mK, deze is flink beter als de door jou genoemde exemplaren.
Moest zelf ook even kijken hoe deze specificatie werkte is net andersom als je gewend bent.
Deze specificatie geeft aan dat je per mK 25W aan warmte kan doorgeven.
Komt neer dus op 40µ°C/W
Of te wel een weerstand die je niet mee hoeft te rekenen tenzij je natuurlijk flink vermogen moet koelen.

Die weerstanden in serie met elke diode van de brug heeft alleen zin als er schakelingen aanhangen die kleine signalen te verwerken krijgen. Dan moet je denken aan microfoon voorversterkers, pick-up MC pre-amps, analoge sensors ect. Met die serieweerstanden worden de hogere harmonischen van de netspanning afgevlakt, samen met keramische C's over elke diode. Elektuur heeft dat bijv. ook zo gedaan in een voeding voor een MD voorversterker. Wat de isolatie van de TO-220 aangaat, ik gebruik de dunste pads die er te koop zijn, met weinig pasta. Op diverse sites zoals Mouser, RS, Digikey ect. is dat zelf te selecteren. Het is wat meer knoeiboel dan met die massieve, dikke keramieke alu oxide pads, maar dat heb ik er wel voor over. In een vorige post staat ook een link naar een fabrikant doc. wat het aanhaalmoment van de montagebout doet met de helling van van de TO-220 bodem. Wel logisch, het is tenslotte een eenpunts bevestiging. De betere weg is een clip gebruiken die direct op het midden van de behuizing drukt, dan is het koelvlak van de Darlington transistor overal even sterk aangedrukt.
Btw.Ik zat net in een boekje te bladeren en daar had iemand zulke meters gebruikt in een zelfbouw voeding. Een beetje groot, naar mijn idee...

Mijn rb voeding 50V/2A heeft ook van die grote meters. vroeger was groter beter denk ik.
Als mijn CO2016 klaar is moetr de RB maar eens een opknapbeurt hebben, de uitgangsspanning zwabberd namelijk wat de laatste tijd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/rbvoeding001.jpg

Deze meters waren destijds uit een PTT telefoon centrale, schalen zijn geheel met inkt pen gemaakt, uiteraard in een geheel houten emc kast...

Een grote analoge paneel meter leest nauwkeuriger af. Om dat de schaal groter is kunnen er meer streepjes gezet worden. ;)

Er was een tijd dat we spraken over digibeten; ik geloof dat dat nu zo langzamerhand veranderd is in 'anabeten' >:)

Leuk gevonden ;)

Al kan ik me prima op een computer de weg vinden en repareren, een µC programmeren gaat mij nog niet makkelijk af.
Een analoge schakeling volgen is makkelijk en makkelijker te begrijpen. Zo'n µC volgen gaat nog al lastig in schema vorm, word echt dan real life uitproberen.

Hi,

Er was nog een vraag over de serie weerstanden opgenomen voor of na de brugcel.
Zoals RAAF12 al aangaf is dat voor de power sectie niet zinnig.
De verliezen woorden daar snel te hoog, en het is in mijn ogen belangrijker de referentie sectie zo schoon mogelijk te houden.

Er was ook nog een vraag over het verbruik van de referentie sectie, dit heb ik nog niet gemeten,
maar kan wel een schatting geven, voor de +kant zal dat rond de 50mA zijn.
En aan de -zijde denk ik rond de 20mA.
Als ik een beetje tijd heb zal ik het meten voor jullie.
Een 1,8-Watt trafo zou dus mogelijk zijn, niet ruim maar het kan.

De volgende meting wil ik ook nog voor jullie doen.
Dat is de verhouding tussen de trafo spanning, de grote van de bufferelco
en de rimpelstroom, dit samen met de temperatuur van de trafo.

Ik hoop hiermee dan goed te kunen zien, waar het kantelpunt ligt wat elco grote betreft.
Een kleinere elco waarde is goed voor de trafo, maar heeft als nadeel een hoger rimpelspanning.
Deze hogere rimpelspanning zorgt er dan ook voor dat je trafo spanning hoger moet zijn om voldoende marge te hebben voor de droup out van je power sectie bij zeg 30V uitgangsspanning.
Ook de control loop heeft een bepaalde onderdrukking zeg b.v.100dB en als de elco 2x kleiner is kan de brom 6dB meer worden.
De brom kan ook minder worden! dat is als je b.v. je opbouw niet optimaal had en door het kleinere EM veld kan het dan gunstiger uitpakken :-)

Verder ga ik 1 CO-2016 voeding uitrusten met digitale 5 digit ebay metertjes.
Het kastje ben ik nog niet uit, komt waarschijnlijk bij Eltim vandaan, maar ik heb ook nog een paar mooie industriele kastjes het model met de insteek kaartjes, tja wat te doen...

Gegroet,
Blackdog

Hi blackdog,

Ik heb nog even gespiekt bij mijn Delta voedingen.
DE 5V 10A heeft 62000µF als ingangsfilter, de 30V 10A van zit op 40.000µF

Ik ga dat trafo'tje maar bestellen. Het is het enige wat ik kan vinden dat geen printtrafo is.

Ik bedenk me nu ook dat menigeen, die een mooie oude trsfo heeft, er ook nog aan moet denken, dat een 220V trafo nu minder is te belasten dan een nieuwe voor 230V. Zet de trafo dus liever op 240V dan op 220, als dat kan....

Nog wat vragen ivm de trafo.

1. Ik heb een trafo met secundaire 13 V en 15 V, beiden gelijk belastbaar, is deze trafo dan te gebruiken als "met middenaftakking" ?

2. Het is al 'n keer behandeld maar zonder eenduidig antwoord.Ik ga jullie niet verantwoordelijk stellen, maar vraag gewoon jullie gewaardeerd idee.
Als ik een wikkeling belast tot ik een spanningssval krijg van 5%, is dit dan nog veilig ?

1. Zoals in dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/130353 al besproken, nee. Dan krijg je bij de halve spanning een ongelijke gelijkrichting en scheve belasting van de trafo wikkelingen.

2. Eeh .. bedoel je dat je de maximale stroom door de wikkeling wilt bepalen door te kijken bij welke belasting deze 5% zakt?
Lijkt me niet helemaal de methode.

@Sine
1. Dus met 2 aparte gelijkrichters zoals je al aangaf gaat dit wel.
2. Inderdaad; de meting van de draaddikte en de stroomwaarde hiervan afleiden is toch ook arbitrair.
Wat ik eventueel kan doen is nakijken of de transfo overhit als ik hem gedurende enkele uren belast met een spanningsval van 5%.

Op 9 februari 2016 16:50:38 schreef Sine:
2. Eeh .. bedoel je dat je de maximale stroom door de wikkeling wilt bepalen door te kijken bij welke belasting deze 5% zakt?
Lijkt me niet helemaal de methode.

Het is een methode, alleen niet zo nauwkeurig.

Op 9 februari 2016 17:21:34 schreef D.W.:
Wat ik eventueel kan doen is nakijken of de transfo overhit als ik hem gedurende enkele uren belast met een spanningsval van 5%.

Zoveel tijd heb je daar niet voor nodig, als je de trafo overbelast dan merk je dat snel genoeg. Als je primair een amperemeter opneemt dan kan je aan het sterk toenemende trafostroom merken dat je de trafo overbelast. Maar dan moet je wel weer een variabele secundaire belasting hebben.

Bestaan er zo van die metertjes die communiceren over I2C oid in plaats van met een display? Ik zou graag een klein glcd aansturen met een avr, maar ik vertrouw mezelf niet genoeg om een 3 1/2 digit meter in elkaar te prutsen.
Dat ic dat hiervoor genoemd werd (Icl7106) stuurt direct een display aan, dus dat kan ik niet gebruiken. Tenzij ik de bcd outputs uitlees met een i/o extender natuurlijk.

Meestal wat ik tegenkom is een analoge chip/schakeling welke op zijn beurt wordt uitgelezen door de adc.

Je kunt bijvoorbeeld een comparitor over de emitor weerstand laten meten en het uitgangssignaal laten samplen naar digitaal. Houd wel rekening er mee dat je 2 emitor weerstanden hebt waardoor je maar ongeveer helft meet. Wil je echt precies meten dan zal je ze allebei apart moet meten en of door een summing opamp moeten laten optellen of in de µC.

Brengt me trouwens gelijk bij het volgende in mijn berekening voor het spannings verlies van de schakeling heb ik een behoorlijke rekenen fout gemaakt.
Er zijn 2 transistoren waar de stroom doorheen gaat dus ongeveer de helft van de totaal stroom gaat door 1 weerstand. Dit betekent dat het spannings verlies ook kleiner wordt.

In een ander topic las ik blackdog dat vermelde dat je de dropout wel ruim genoeg moet houden om een zo hoog mogelijke rippel rejection te krijgen. Dus te weinig en je krijgt meer rotzooi op de uitgang.

Ben nog wat meer aan het rekenen geweest en dan vooral op de wikkeling schakeling. Wou weten hoe deze werkte en wou m'n gedacht even afleiden (krijg je al je een operatie krijgt waar je tegenop ziet, de operatie is trouwens wel geslaagd).
Bij deze de resultaten:
Bij 12V schakelt de 2 wikkeling in en bij 11,2V weer af.
Wil je zelf er aan rekenen zoek dan even op inverting smit comparitor met hysteresis.
Onthoudt tijdens het rekenen dat vcc en ground hoger liggen namelijk Vout + vcc en Vout.
De hysteresis die je krijgt zal je vervolgens nodig hebben om met de Vout het kantel punt te berekenen. Eerst het hoge punt en daarna het hoge punt min de hysteresis om het afschakel punt te berekenen.

Mmm, dan heb ik dus eigenlijk weinig andere opties dan zelf zoiets te bouwen. Dan blijft de vraag of dat moeilijk te maken is.

Keuze genoeg, het hangt er van af hoe precies je wilt meten.
Hier een topic wat ik tegen kwam toen ik even zocht naar het precieze type nummer van de ACS712. Wist alleen nog 712.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/119764

Staat ook een INAxx in vermeld welke een ingebouwde I2C interface heeft. Beide zijn voor stroom metingen.
Natuurlijk kan je ze ook misbruik voor een spannings meting.
Bijvoorbeeld door een spannings deler over de uitgang te plaatsen en dan over 1 weerstand heen laten meten. De stroom meters doen eigenlijk niet anders aangezien ze spanning meten over een shunt weerstand. Daar kan je dan de stroom door de weerstand weer mee bepalen.
Is zomaar even een idee hoor. Heb niet gekeken welke weerstand er wordt verwacht als shunt. Te klein en je gaat onnodig veel stroom trekken.

Op 24 januari 2016 19:50:31 schreef blackdog:
Ik heb 4 draden van 0,7mm genomen, deze dikte is onzin, wikkelen met ongeveer 0,3mm, dat is ruim voldoende.

Ik heb nog een vraagje over de dikte van wikkeldraad.

Als je het hebt over bv 0,3 mm bedoel je dan 0,3 mm koper of 0,3 mm incl de laklaag.

Ik ging uit van maten op het koper.
Maar ik heb een rolletje 0,3 mm besteld en nu meet ik 0,3 mm incl laklaag en is het koper dus maar 0,25 mm.

Hi Dratsabylgu,

Maak je niet dik :-)
Bij mij meet het draad 0,32mm over het lak.

Ik heb dit zo gekozen voor de paneel meters en de referentie sectie.
De paneel meters trekken nooit meer dan 13mA bij 5V, dit heb ik net bij 8 van deze metertjes getest.
Tip, sluit vlak bij het metertje over de voeding een elco aan, want de ontkoppeling van deze metertjes is niet super.

Voor Tidak Ada had ik al aangegeven wat ongeveer het stroomverbruik is van de referentie sectie.
Als je bang bent voor een te hoge Ri, dan leg je toch gewoon een paar wikkelingen meer over de trafo.

Normaal wordt er ongeveer 8,5V aangehouden als minimale ingangsspanning voor een uA7805.
Omdat de uitgangsstroom klein is (<100mA) mag je 2V aanhouden.
In de datasheet kom je zelfs aan 1,6V als minimum, maar zo dicht bij de drop out spanning is meestal de onderdrukking van stoorsignalen niet zo goed.

Ook is het mogelijk "Low Drop" regelaars te gebruiken zoals de L4940V5, L4941 en de LM2940.
Jullie mogen dan zelf de goede eigenschappen uitzoeken, drop out/storings onderdrukking/spannings stabiliteit/ruststroom.
Van al deze regelaars zijn de eigenschappen anders.

Happy Reading ;-)

Gegroet,
Blackdog

Hi Blackdog,

Ik maak me niet dik om deze paar wikkelingen maar vroeg me gewoon af of het normaal is om de buitendiameter incl. lak te gebruiken.
Het lijkt mij niet logisch en ging er vanuit toen ik 0,3mm bestelde dat ik 0,3mm koper kreeg.

Nog een ander beginners vraagje :)
Als ik drie trafo's heb van Amplimo van 160VA maar met verschillende secundaire spanningen kan ik er dan van uitgaan dat ik overal hetzelfde aantal windingen moet leggen of juist niet en moet ik per trafo gaan meten.

Groeten,
Wim

Standaard is dat bij wikkeldraad de diameter van het koper als maat wordt opgegeven.

Groeten, Bert

Ik zou het toch even testen ondanks dat het allemaal 160VA transformatoren zijn.
Een indicatie is de maat van de ringkern, zijn die gelijk?
Zegt alleen niet heel veel hoe de 230V kant is gewikkeld want die bepaalt in grote mate hoeveel wikkelingen er secundaire nodig gaan zijn. Zou zonde zijn als je net een half voltje tekort komt na het wikkelen.

Op 8 februari 2016 18:36:58 schreef Peter112:
Mijn rb voeding 50V/2A heeft ook van die grote meters. vroeger was groter beter denk ik.
Als mijn CO2016 klaar is moetr de RB maar eens een opknapbeurt hebben, de uitgangsspanning zwabberd namelijk wat de laatste tijd.

[afbeelding]

Deze meters waren destijds uit een PTT telefoon centrale, schalen zijn geheel met inkt pen gemaakt, uiteraard in een geheel houten emc kast...

Ach ja, zelf meterschalen tekenen heb ik ook gedaan. Had er zelfs een Rotring pen voor aangeschaft. Met een bijpassende schabloon ook prima symbooltjes te tekenen. Meen dat het meter merk Hansen was. Een Jap Singaporese die waarschijnlijk ook ter ziele is. Die maakten ook complete systemen, niet alleen losse draaispoelmeters. http://www.radiomuseum.org/r/hansen_gridip_meter_e102.html Dippertje. De verhouding kast vs meters is bij jou nog wel esthetisch verantwoord :-) Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie hoe iemands frontje is opgebouwd. Wat ik ook gepriegel vind als de aansluitbussen dicht op elkaar zitten, de zwaardere types zijn los draaibaar om draden of kabelschoentjes tussen te klemmen. Heb je ruimte nodig voor duim/vinger om ze vast te zetten.

Op 8 februari 2016 12:03:23 schreef miedema:
[...]
Vandaar dat dat rendement versus belasting grafiekje me zo interessant leek.

Misschien heb je hier wat aan.

Klein zijsprongetje, als ik er ICL7107 meters in wil maken heeft het dan nog zin de referentiespanning uit een TL431 of zo te halen of is de standaard weerstandsdeler uit de datasheet goed genoeg ?

@ bprosman,

Dat ligt er aan of de uitlezing als echte voltmeter wil gebruiken of als indicator voor de spanning die je instel.

Groet Henk.