Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

EricP

mét CE

Om weer even terug on-topic te komen :) (sorry rew, Jochem... best interessant, maar eh... ik zoek een componentje)

Ik ben op zoek naar een witte 2mm LED. In het rood, geel of groen is het geen punt. In het oranje lukt het ook. Maar nou wil ik 'm in het wit hebben. Ik kom bij Farnell in elk geval niet verder. Iemand een hint?

HUH ?

Jij zoekt een LED ? :P

edit:
is dit wat ?
http://www.leds-buy.nl/componenten/losse-leds/1-8mm/witte-led-25-grade…

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 15 februari 2016 14:59:18 (62%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Nogmaals, Zeelandnet heeft hier het kabel monopolie, met als enig alternatief KPN via een ISDN lijn. Ik heb zeker geen zin om dan voor internet een dure ISDN lijn aan te schaffen en ook daar is het de vraag of ik in een buitengebied een aansluiting mogelijk is.
Zeelandnet is namelijk via DELTA (de moedermaatschappij) de eigenaar van het kabelnetwerk hier. Of daar verandering in gaat komen nu DELTA haar netwerk moet overdragen aan TENNET, weet ik niet. Als het alleen om het hoogspanningsnetwerk en het laagspanningsdistributie netwerk gaat, zal er m.b.t. Zeelandnet zeker niets veranderen.

Ik vertelde, dat een CO-lid met de juiste kennis en goede bedoelingen, mijn DNS server van naar 'Open DNS' heeft verplaatst. Zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn?
Iets anders is een overvloed van ernstige blasfemie in berichten.dat zou misschien ook een reden kunnen zijn. Het is immers een Zeeuwse kabelaar. Hoewel ik geen content filter bij hen heb aangevraagd. Ik heb ook daar nooit problemen mee ondervonden, maar je weet nooit bij een gereformeerde kabelaar.... :(

@Jochem en rew:
Dat je reageert als er iets niet correct verloopt is normaal, maar om dan dat in een beschuldiging met sanctie te verpakken is mijns inziens contraproductief, zeker als je zegt ook een eigen bedrijf te hebben. Lijkt me niet bepaald klantvriendelijk, zoals Jochem ook al aanhaalt.
Een waarschuwing van één regel op het forum, met de vraag er even naar te kijken, lijkt me meer op zijn plaats en natuurlijk ook in de richting van klanten.

Verder gaat het in het geval van die schroefjes bovendien nog om een project voor de CO-stand in Rosmalen, dus in het algemeen belang.

Wat ik precies moet neerleggen bij Zeelandnet is mij nog niet echt duidelijk. Een aantal screen shots zou een en ander aanzienlijk eenvoudiger maken.
Zoals door Maarten en Jochem ook al is geponeerd is mijn IT-kennis niet voldoende om een en ander snel en gefundeerd uit te zoeken. Mijn kennis van zaken als HTTP, SMTP, en vooral OSI is minimaal en de tijd, lust zijn ook voor mij een probleem en het verminderd leervermogen (pijnlijk leeftijdsprobleem) speelt hier ook een grote rol.
Ik hoop dat jullie me niet willen veroordelen tot bloemschikken, bonsai of geraniumzitten willen veroordelen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling van dit forum ;)

Overigens bestrijd ik dat duidelijk herkenbare mailadressen uit de message header te halen zijn. als ik een bericht niet vertrouw, open ik eerst de header, voor ik eventueel het bericht zelf open.
Ik heb daar problemen mee ondervonden met o.a. ICS (creditcard). Het heeft een tijd geduurd voor ik veel van hun posts vertrouwde. Er is daar totaal geen verband met hun domein te vinden. Om die reden betaal ik nog steeds voor papieren afschriften.

rew, kun je misschien een en ander via maarten of Jochem spelen?, dan omzeil je het bouncing probleem.

Kunnen we deze discussie misschien naar de koffiehoek kunnen verplaatsen? Dat geeft minder topicvervuiling...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Dat LEDs-buy spul is wat kort (korter dan de plaatjes van Farnell). Epay.. Tsja... Altijd afwachten wat je krijgt, geen datasheet... Hmz... OK, randvoorwaarde erbij: bij een fatsoenlijke leverancier :+

Toch dank voor de hints. Epay zou een last resort kunnen zijn als ik iemand kan vinden die nog met paypal werkt...

Kunnen we deze discussie misschien naar de koffiehoek kunnen verplaatsen? Dat geeft minder topicvervuiling...

:) En toch (alhoewel iets meer voor Tweakers) is het wel interessante materie. Migratie naar openDNS zou het probleem niet mogen zijn.
Overigens hoef je niet in Zeeland te wonen om geen fatsoenlijk bekabeld internet te kunnen krijgen. Ik heb een tijdje in A'dam gezeten, en daar kon het ook niet. Ja, buisiness glas, dat wel. Geultje graven, kabeltje leggen. ADSL: nee, te ver van de eindcentrale. Kabel? Dat ligt niet in de wijk. Dus gewoon lekker op 3G. Niet vreselijk snel, maar het doet het ook elders dan thuis...

maartenbakker

Golden Member

rew, ik heb even met onze netwerkman overlegd en hij zei een hoop dingen die ik al vermoedde maar niet te hard kon zeggen. Bovendien kon hij zich de frustratie goed voorstellen: Wij zijn hier in het verleden bij klanten met eigen mailservers ook wel tegenaan gelopen. Zou je mij eens een mailtje kunnen sturen zodat ik de headers kan bekijken? Wij doen ook wel aan filtering op inkomende mail, maar weigeren niet keihard aan de poort. Kwestie van niets willen missen en dus braaf zijn met versturen en meer ellende accepteren bij ontvangen dan strikt noodzakelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 15 februari 2016 16:51:30 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ach email is per definitie onbetrouwbaar tegenwoordig. Er is niet meer tegen de spam en het misbruik op te boxen. Die zgn SPF records waar iedereen mee schermt is complete bull-shit want dat werkt al helemaal niet en kan niet werken en zal nooit werken, technisch onmogelijk.
Verder is bij een paar grote mail providers zoals gmail en die office365 cloud meuk ook niet meer doorheen te komen, die filteren vanalles eruit en als je daar niet meer doorheen komt door een foutje is het ook janken met de pet op want dat krijg je al helemaal niet meer opgelost (geen support, niemand die ergens op reageerd). Ik geef wat dat betreft rew gelijk, ik heb het allang opgegeven de oorzaak van email deliveries die soms mis gaan uit te zoeken (ja ik beheer ook nog ergens een email server). Verloren zaak email. Het wordt tijd dat er een goed alternatief komt.

Oh ja nog iets on topic: Als een spoeltje een opdruk heeft met 472J is dat 4.7 mH? Het is zo'n tonnetje met krimpkous erover heen, 9 mm diameter 10 mm hoog.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Henri, inderdaad, 472 zou op 4700 slaan, en als de eenheden dan microhenry zijn, is dat 4.7mH. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat andere fabrikanten bij nH beginnen, en dat het dus dubbelzinnig is. Hoeveel stroom schat je? Eigenlijk is 4.7mH te veel voor zo'n klein ding. Als ie 1A aankan (ongeveer 0.5 tot 1mm dik draad), lijkt 4.7 uH me waarschijnlijker.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

4.7 mH leek me ook aan de hoge kant, ze zijn wel te krijgen in die afmetingen, heb ik gisteren nog gechecked.

Volgens mij is de draad diameter rond de 0.2 mm. Ik heb een poging gedaan om de inductie te meten met een frequentie generator en serieweerstand maar kom niet eens in de buurt van wat ik verwacht.
Misschien dat de parasitaire capaciteit de meting verpest.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 februari 2016 00:07:09 schreef henri62:
Ach email is per definitie onbetrouwbaar tegenwoordig. Er is niet meer tegen de spam en het misbruik op te boxen. Die zgn SPF records waar iedereen mee schermt is complete bull-shit want dat werkt al helemaal niet en kan niet werken en zal nooit werken, technisch onmogelijk.
Verder is bij een paar grote mail providers zoals gmail en die office365 cloud meuk ook niet meer doorheen te komen, die filteren vanalles eruit en als je daar niet meer doorheen komt door een foutje is het ook janken met de pet op want dat krijg je al helemaal niet meer opgelost (geen support, niemand die ergens op reageerd). Ik geef wat dat betreft rew gelijk, ik heb het allang opgegeven de oorzaak van email deliveries die soms mis gaan uit te zoeken (ja ik beheer ook nog ergens een email server). Verloren zaak email. Het wordt tijd dat er een goed alternatief komt.
[...]

Dus geen enkele reden om een verzender, die niet te replyen is. in een kwaad daglicht te stellen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

Ik ben ook op zoek naar een onderdeel: namelijk een stevige potentiometer die ik kan gebruiken om een gaspedaal/hendel te maken.

Ik heb al gezocht of er bijvoorbeeld een pedaal te verkrijgen is met ingebouwde potentiometer maar ik vind enkel met schakelaar.

Ik kan zelf iets maken zodat de potentiometer niet mechanisch belast wordt en ik kan die inbouwen in een kastje maar die zal toch veel moeten bewegen en dan niet direct stuk gaan.

Iemand tips voor een potentiometer die geschikt is om veel aan te draaien?

Arco

Special Member

Als je bij een naaimachinehandel kijkt, hebben ze toch pedalen genoeg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Anders een lichtsluisje in het schakelpedaal frutten.
LDR met lampje en een "filmstrookje" er tussen met een traploos verloop van licht naar donker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evelo

Golden Member

Ja, klopt probleem is dat ik dan de weerstand niet zelf kan kiezen.

Het is voor aan een sturing van een DC-motor (curtis). Ik heb de bestaande potentiometer nu niet bij me maar het is er een die bestaat uit een potentiometer en een weerstand in serie (kabelbreukdetectie) ingegoten in 1 blokje. min +/-250ohm, max 4k5 (als ik me goed herinner)

Momenteel werkt die wel nog maar ben toch al eens aan het nadenken over een mogelijke vervanger.

Heb je hier iets aan. Potmeter met tandwiel en dan een tandheugel er over heen.

Voetpedaal.pdf

Shiptronic

Overleden

Op 17 februari 2016 14:35:13 schreef evelo:
Ik ben ook op zoek naar een onderdeel: namelijk een stevige potentiometer die ik kan gebruiken om een gaspedaal/hendel te maken.

Ik heb al gezocht of er bijvoorbeeld een pedaal te verkrijgen is met ingebouwde potentiometer maar ik vind enkel met schakelaar.

Ik kan zelf iets maken zodat de potentiometer niet mechanisch belast wordt en ik kan die inbouwen in een kastje maar die zal toch veel moeten bewegen en dan niet direct stuk gaan.

Iemand tips voor een potentiometer die geschikt is om veel aan te draaien?

Even langs een autosloperij, elke auto heeft zon pedaal, en daar zitten meestal 2 potmeters in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 februari 2016 15:20:01 schreef evelo:
Ja, klopt probleem is dat ik dan de weerstand niet zelf kan kiezen.
[....]

't Zou wel handig zijn als je die waarde van die variabele weerstand opgeeft.

Die naaimachine pedalen werken vaak door een hoeveelheid (grafiet?)schijfjes in een cilindertje te stapelen. Door die op elkaar te persen met het pedaal, varieer je dan de weerstand en daarmee de snelheid van de motor....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 februari 2016 15:34:26 schreef Shiptronic:
Even langs een autosloperij, elke auto heeft zon pedaal, en daar zitten meestal 2 potmeters in.

Nee dus! Ben vorige week nog op de autosloop geweest en zeker 80% van de auto's die daar staan heeft nog een gewone bowden-kabel! Ja, de gasklep-positiesensor is wel een potmeter, maar die zit dan wel onder de motorkap en aan het gasklephuis. Da's wat anders dan een potmeter aan het gaspedaal (waar geen bowden-kabel aan te pas komt).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
RAAF12

Golden Member

Op 17 februari 2016 14:35:13 schreef evelo:
Ik ben ook op zoek naar een onderdeel: namelijk een stevige potentiometer die ik kan gebruiken om een gaspedaal/hendel te maken.

Ik heb al gezocht of er bijvoorbeeld een pedaal te verkrijgen is met ingebouwde potentiometer maar ik vind enkel met schakelaar.

Ik kan zelf iets maken zodat de potentiometer niet mechanisch belast wordt en ik kan die inbouwen in een kastje maar die zal toch veel moeten bewegen en dan niet direct stuk gaan.

Iemand tips voor een potentiometer die geschikt is om veel aan te draaien?

Bijkans onverwoestbaar is een lamp/LDR combinatie. De voet bedient een schijf die hoeveelheid licht tussen de LDR en lamp regelt. Uitgewerkte voorbeelden staan wel in de hobbybladen. Heb ik niet zo direct paraat.

@mnm
Bijna iedere diesel na 2002 heeft zo'n pedaal.
Beetje sloperij moet dat hebben.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
evelo

Golden Member

Goeie tip van die LDR/lamp, ga ik eens bekijken. Een pedaal recupereren van een auto is ook een goeie voor wat betreft het mechanisch gedeelte.

probeer een spectrol http://www.vishay.com/docs/57059/357.pdf deze heb ik recent vervangen in een deurdranger die stuk was omdat de potmeter droog was gelopen, elke dag minstens 20x open en dicht gelopen in 14 jaar tijd. een ruime 200.000x gelopen dus. as is massief messing en schacht ook.

hetzelfde model was nog aan te komen, dus vervangen zodat de deurdranger niet vervangen hoefde te worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Hallo heren en dames.
Ik ben op zoek naar een SPR01
Die zit in een Sony TA-N9000ES versterker en is uitgefikt door een defecte eindtrap.
Heeft iemand enig idee wat het is en niet geheel onbelangrijk waar te verkrijgen.
Hij ziet er zo uit

Edit
Even in het schema zitten snuffelen en het lijkt erop dat het gewoon de emitter weerstanden zijn in 1 jasje (r422 en 423).
Zou dat zo maar door twee weerstanden te vervangen zijn?
Of zou het tocht iets speciaals zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten