Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi Jinny, ;-)

Misschien ligt het probleem wel ergens anders...
Ik ben met de 1e nieuwe print bezig en deed wat ruis metingen.
Ik zag een klein "rommeltje" op de ruis aan de uitgang.
Ik heb de compensatie niet helemaal zoals op het schema, de kleine waarden van C10, C5 en C6 zijn bij mij niet gemonteerd,
deze had ik ook verwijderd op de eerste print die ik binnen kreeg.

Er is een mogelijkheid door de andere printopbouw die de definitieve print heeft (andere paracitaire cpaciteiten) dat een of beide opamp op een hoge frequentie genereerd.
Bij mij was een 10pF over R17 (330K) voldoende om de kleine ongerechtigheid te dimmen.

Oja, deze print is nu nog stiller dan de eerste versie, bij 2-Ampere belast bij 25V uitgans spanning, 20H tot 22Khz ongeveer 9uV rms ruis.

Dus bij de gene die een vreemd reagerende voeding heeft, kijk met de scoop, ja een 1:10 probe op pen-1 en pen-14 of er generatie aanwezig is.

Ik zal mijn tweede print geheel zo opbouwen als op het schema staat om jullie zo goed mogelijk te helpen.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

@Sparky, Oke, vergeven.... :)

Ik moet ook tussendoor schutteren...
Zal wel goed komen....

Bram, zal goed komen, ik mag tussen de paasvisite en dergelijke door wat meten en solderen...
Gewoon weinig tijd...

[Bericht gewijzigd door Jinny op maandag 28 maart 2016 21:13:05 (43%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 maart 2016 20:46:03 schreef Jinny:
[...]
[....]Ik dom wijf kan dat natuurlijk niet en kan beter in de keuken koekjes bakken... :( :(
[....]

OT:
Moet je mee oppassen, want je krijgt zó met HMH te doen !! ;)
/OT

Ik zit nog steeds tegen de grootte van het koelblok aan te hikken. Ik heb een doos vol van die dingen, maar geen gegevens over de Rth. Volle trafospanning is 37,8V onbelast/36V belast Trafo is verdeeld in 6 wikkelingen van 6,3V / 5A.
Worst-kaas denk ikzelf uit te gaan van voldoenden koeling, óók bij kortsluiting bij de maximale uitgangsspanning.
Dan zouden de doorlaatelemenmten 37,8 × 5 = 189W + 10% ≈ 210 Watt voor hun kiezen krijgen...
(Overigens is de maximale stroom maar 3A, maar ja, worst case is worst case, niet waar...? ;) )

Verder loop ik nog naar goede elco's te zoeken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

inkakkende spanning bij belasting kan al komen door de potmeter als dit een koolpotmeter is, beste zijn draadgewonden modellen. ook heb ik bij bepaalde schakelingen gemerkt dat de stroomregeling niet goed werkt als de potmeter logaritmisch is, of de waarde klopt niet met wat erop staat ( sommige potmeters meten niet wat er op staat, 10K is vaker maar 9K bijv )

als de CC led in serie met de uitgang van de opamp zit, kan een verkeerde soort led ook roet in het eten gooien..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 28 maart 2016 21:33:50 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Met jouw trafo heb je minimaal 4x tip142 nodig en ik zou voor 6x gaan.
Zet ook een klickson op het koel element die de 230V afschakeld.

Bouw je 2x de zelfde voeding en voor wat voor stromen dimensioneer je die voedingen.
Dit i.v.m. de elco waardes.

Hoelang wil je de maximale kortsluitstroom aanhouden?

Als je trafo goed gelijk is per wikkeling dan kan je er 2x 3 in serie zetten en dan gebruik maken van de automatische omschakeling op de print.
De stroom die ja dan continu mag trekken is dan rond de 3,2-Ampere.
Voor die stroomwaarde zou ik 10.000 tot 15.000uF nemen.

Ik heb geen idee in wat voor behuizing jij die voeding gaat bouwen, maar voor één van jouw voedingen heb ik wel een elco liggen die je mag hebben.
Deze is 15.000uF bij 75V, het is een Sprague uit 1974 "And Still Going Strong" ;-)
Als je hem hebben wilt zal ik hem weer onder spanning zetten om hem nogmaals te testen.
Hij is inclusief aansluitschroefjes 16cm hoog en 6,5cm in het rond.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 28 maart 2016 15:56:10 schreef blackdog:
Hi BenI2C,

Over welke ingangsspanning heb je het, de voeding die de Powersectie gebruikt?
Is de +5V en de -5V op dat moment stabiel?

Gegroet,
Blackdog

Zo, aan de paas verplichtingen voldaan.?
De + 30 v op pen 1 en - op pen 2 van j1 aangesloten
Effe gemeten de + en de - 5volt spanningen blijven mooi stabiel bij veranderen van de spanning en of stroom tot 0.

Sine

Moderator

Op 28 maart 2016 12:04:22 schreef TonHek:
Als ik het goed begrijp: Blackdog, Sine, Benl2C e.d. opgebouwd met EIGEN componenten werkt goed. De Kit versies met componenten niet.

Nein,

De eerste versie was met eigen onderdelen, die is naar blackdog gegaan ter test en verbetering, dat was de "test" versie.
De tweede die ik en blackdog gebouwd hebben zijn kits, met exact de zelfde onderdelen dus, zo ook de versie die op de stand stond (dat was mijn kit)
En die was opgebouwd met alle toeters en bellen.

En nee, de onderdelen komen niet van de Chinees ;)

[edit] mss ook interessant of de werkende versies een Tip hebben ipv de kit torren. Zeker interessant is ook de stroombron verlagen.
[edit2] Dantos hieronder. Nog een puzzeltje erbij .... (staat de stroom instelpot goed?)
[edit3] Wat heel normaal is bij een labvoeding is een stroombron tussen de uitgangsklemmen, na de shunts, die ontbreekt hier ook. Zou wel een stukje stabiliteit toevoegen. Die ga ik er zeker bijzetten als de initiële problemen achter de rug zijn.

1. Mijn versie gebruikt in ieder geval kit torren, en die hebben met tidaks meccano belasting al aardig wat frut te verwerken gehad ;)
2. De I-trimmer heeft een heel beperkt regelbereik, dat kan het niet zijn.
3. Er zitten twee weerstanden voor de shunts naar de negatieve uitgang om de spanning wat omlaag te helpen (2x4k7) Een stroombron kan op die plek, maar dan moet je wel een extra negatieve spanning bakken, anders doen ze niets bij lage spanningen.

Op 28 maart 2016 21:21:03 schreef Tidak Ada:
[...]OT:
Moet je mee oppassen, want je krijgt zó met HMH te doen !! ;)
/OT

Ik zit nog steeds tegen de grootte van het koelblok aan te hikken. Ik heb een doos vol van die dingen, maar geen gegevens over de Volle trafospanning is 37,8V onbelast/36V belast Trafo is verdeeld in 6 wikkelingen van 6,3V / 5A.
Worst-kaas denk ikzelf uit te gaan van voldoenden koeling, óók bij kortsluiting bij de maximale uitgangsspanning.
Dan zouden de doorlaatelemenmten 37,8 × 5 = 189W + 10% ≈ 210 Watt voor hun kiezen krijgen...
(Overigens is de maximale stroom maar 3A, maar ja, worst case is worst case, niet waar...? ;) )

Verder loop ik nog naar goede elco's te zoeken.

Eric, die worst-kaas kan de helft kleiner, je kunt prima een middenaftakking maken tussen die zes wikkelingen, dat scheelt alweer in je torren en koelplaat.

Op 28 maart 2016 21:31:45 schreef testman:
inkakkende spanning bij belasting kan al komen door de potmeter als dit een koolpotmeter is, beste zijn draadgewonden modellen. ook heb ik bij bepaalde schakelingen gemerkt dat de stroomregeling niet goed werkt als de potmeter logaritmisch is, of de waarde klopt niet met wat erop staat ( sommige potmeters meten niet wat er op staat, 10K is vaker maar 9K bijv )

als de CC led in serie met de uitgang van de opamp zit, kan een verkeerde soort led ook roet in het eten gooien..

Het type potmeter heeft geen enkel effect op de regeling, die "ziet" altijd het zelfde, ook lin/log heeft geen enkele invloed. Verder is de pot ook niet erg kritisch. Als je hem te groot maakt wordt je instelling wel erg logaritmisch, that's it.
HEt inzakkende probleem was overigens al opgelost een paar posts terug.

Jinny

Golden Member

Dan houden we nog over een offset van 9 Volt ongeveer in mijn geval, en een te klein regelbereik.
Bij 22 Volt op de ingang krijg ik er ongeveer 15 Volt uit.
Bij 43 Volt op de ingang, ik kan desgewenst tot ongeveer 65 Volt gaan, maar dit vond ik al heftig genoeg, kreeg ik een regelbereik van die 9 Volt tot ongeveer 22 a 23 Volt.
Dan valt er 20 Volt over de torren...
De bewuste 120 Ohm in de emittor van Q4 had ik toen al vervangen door een 220 Ohm exemplaar.

Hele stomme vraag waarschijnlijk, maar waarom staan er op schema aardsymbooltjes in de plus getekend van de hoofdstroom?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Het blijft heel apart, het idee van blackdog zou zomaar kunnen, dat er iets staat te oscilleren. Prik eens met een scope op pen 14 en kijk eens of je daar rommel ziet.
Als snelle test zou je ook R17 even kunnen overbruggen en kijken of hij dan wel regelt.

Er staat een massa teken aan de +uitgang omdat de massa van de hulpvoeding aan de +uitgang hangt, de spanningsregeling regelt op de negatieve uitgangsspanning. Dat punt is het massa sterpunt.

Ik heb de waardes die je hebt opgegeven eens in het schema erbij geklopt, en daar wordt ik eerlijk gezegd niet veel wijzer van.

De opamp lijkt in evenwicht, en dat is vreemd, want dan zou de uitgang gelijk moeten zijn aan de massa van de hulvoeding (= plus uitgang = 0V)

Zou je nog eens wat kunnen meten ?

De spanning
In het knooppunt R19, R20, R21
In het knooppunt R20, R22, C11

Hewlett

Honourable Member

In het schema welke in de openings post gelinked staat is een klein foutje geslopen, zowel R23 als R20 liggen in het schema met aangesloten sense draden aan S+. Als de sense draden aangesloten zijn moet R20 aan S- liggen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Met 1.8V over X4 (in de stroombron) en 120 ohm kom ik op ~9.6mA. De 170uA klopt met de spanningsval over R3 en R4 (blijkbaar stond de voeding ongeveer 0V te leveren?). Over X2 en R16 staat samen 2.95V, met 1.8V voor X2 blijft er dus 1.15V over voor die R16, en aangezien dat ook 120 ohm is, en de 170uA wegvalt in de meetfouten en tolerantie van componenten, lijkt dat allemaal wel te kloppen.

Staat de voeding echt vast op 0V? Ik zou dan verwachten dat er in het circuit rechts van U2D iets mis is; een slechte soldering of sluiting o.i.d.

@Jinny: ik zou eens wat met de multimeter gaan prikken rondom U2D; zolang de spanningsregeling actief is, zouden beide ingangen heel dicht bij 0V moeten liggen (t.o.v. massa, dus OUT +). Door R19 zou geen DC stroom moeten lopen, dus de rechterkant zou ook ~0V moeten zijn. Krijg je aan de loper van de potmeter wel 0-5V?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 28 maart 2016 23:58:39 (23%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

@Hewlett,
Nietus http://www.gigawatts.nl/co/smile/hypocrite.gif

@Sparky,
Mijn idee, ik ben benieuwd naar de metingen ..

Tidak Ada

Golden Member

Ha Blackdog,

Ik geloof dat we het eens zijn wat betreft het aantal TIP142-en. Ik zal er 10 bestellen, (6 + reserves)
De ellende met bestelen is dat de één de condensatoren kan leveren en da ander de hulptrafo. Zo kom ik nooit aan het min orderbedrag.
Ik vond op de beurs een leuk printtrafo'tje met twee 9V wikkelingen à 1,15VA. maar ben toch bang dat dat te klein is en bovendien wil ik eigenlijk een trafo hebben, die op chassis i ns te monteren. Die vond ik bij TME (Een Poolse tent, die sinds kort een filiaal in Nederland heeft. Ze hebben de ook de TIP142 en een leuk trafo'tje, maar geen elco's van 15000µF met een lange levensduur en een wat hogere Tmax(lijkt me hier wel op zijn plaats). Die Sprague van jou zou dus een uitkomst zijn :)

Ik heb hier trouwens nog een netfilter liggen uit mijn laatste Iiyama CRT monitor:

Is dat zinvol, of een beetje overdreven?

Behuizing heb ik nog niet, Want ik wil eerst alle onderdelen hebben en dan kijken wat ik nodig heb.

@Guido:

Ik denk eventueel Sets van 3 wikkeingen parallel te plaatsen in het lage spanningsgebeid. Dat levert dan 6A bij zo'n 18 V en 3A bij iets van 36 V (weer Worst-Kaas). Daarom ga ik mee in Bram's suggestie.

Nog even een opmerking over de print: Die instelpot van 1k heeft een printprobleem: Ik heb mooie Bourns 10-T instelpotmetertjes met een TO72 footprint, maar die komen in conflict met de weerstand (R15) er naast. Misschien is het zinvol om daar bij een nieuwe issue rekening mee te houden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Eric, je had deze gezien ?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1808467#1808467

Als je het schakelen door de voeding laat doen mag je 1xIAC afnemen in halve spanning stand.

Dat is dus 5A DC in halve stand en 3A DC bij de volle spanning.

Met een andere trimmer IS rekening gehouden.

Niet dat een 10slag hier nodig is, het regelbereik is beperkt (en verder te beperken door het aanpassen van een paar weerstanden)

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 maart 2016 00:11:05 (23%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik vergiste me het is deze trimpot van Spectrol, vlak gemonteerd.
Andere heb ik niet.

Nog even iets: Je hebt bij de set mica isolatieplaatjes gevoegd. Ik heb mij altijd laten vertellen dat die hemelsblauwe siliconenisolatie lapjes een lagere Rth hebben. daar heb ik er zat van.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Niet altijd, ik heb er een welke slechter is als mica, namelijk 1°C/W.
Het is bij deze meer het gemak van geen koelpasta te hoeven gebruiken.

Bij de TIP142 heb je als ik me het goed herinner ook geen isolatie plaatje nodig. Deze is van zichzelf al geïsoleerd. Scheelt ook weer in de thermische weerstand.

@ blackdog/Sine,
Hoe reageert de wikkeling schakeling bij een kortsluiting?
Als ik logisch ga redenen meet de schakeling aan de uitgang. Hierdoor zou deze dus bij een kortsluiting moeten afschakelen., maar doet deze dat ook?
Vraag dit i.v.m. het te verwachten vermogen bij een kortsluiting, ben me er van bewust dat er genoeg lading in de afvlak condensator(en) zit, welke er bij afschakelen niet direct ook weg is.
Of is het beter om uit te blijven gaan van de maximale spanning om geen error budget schakeling te creëren?

Bewust even deze vraag aan jullie aangezien bij eventuele testen er nogal wat vermogen los komt op de transistoren. Wil het zelf ook uiteindelijk gaan testen maar heb helaas nog niet alles binnen om te kunnen testen. Zit nog een beetje te twijfelen over het koellichaam en dan meer in de richting van afmetingen en behuizing. Heb een 0,28°C/W gezien voor een redelijke prijs maar die is wel 20 bij 20 cm. De vraag die is natuurlijk probeer is hiermee mijn doel niet volledig voorbij te schieten. Het koel vermogen is dan ruim voldoende.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op dinsdag 29 maart 2016 09:08:59 (24%)

Sine

Moderator

@Eric
Oeh, een spectrol uit den ouden doosch.
Die zal prima voldoen, maar een enkelslags pot doet het daar net zo goed.

@MdBruin
De schakeling meet inderdaad de uitgangsspanning, en zal dus ook afschakelen bij sluiting, voor je koeling hoef je dus maar met de helft te rekenen.

Ik volg even niet wat je met "error budget schakeling" bedoeld.

Op 29 maart 2016 09:18:15 schreef Sine:
@Eric
Oeh, een spectrol uit den ouden doosch.
Die zal prima voldoen, maar een enkelslags pot doet het daar net zo goed.

@MdBruin
De schakeling meet inderdaad de uitgangsspanning, en zal dus ook afschakelen bij sluiting, voor je koeling hoef je dus maar met de helft te rekenen.

Ik volg even niet wat je met "error budget schakeling" bedoeld.

Is een opmerking van Blackdog ;). Te weinig budget gebruiken waardoor je op het randje balanceert of er overheen duikt.

Ik heb hier in mijn bakje nog een ne5532 liggen, zou ik die ff kunnen kunnen gebruiken qua specs? Want ik kan in de ds nergens vinden hoeveel hij mag sinken.

Dan kan ik in ieder geval ook weer mee meten :)

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik heb wel twee 20 turn instelpotjes voor je, zal ik bij de zending doen voor je.
De dikke Elco staat nu te testen, de lekstroom is op het ogenblik na 5 minuten op 75V al gedaald naar 1,6mA en zakt nog steeds.
Prachtig materiaal dat na 40 jaar nog steeds goed is.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Peter R.

De NE5532 kan makelijk de stroom sinken op de voor heb bedoelde voedingspanning.
Maar, dat is hier niet zo van belang, er zijn een andere eigenschappen die dominant zijn.

Zoals de phase ruimte die nodig is om het IC still te houden is er één van.
De andere is dat de NE5532 geen IC is waarvan de commonmode aan de uitgang naar de negatieve voeding gaat.

Kort gezegt, niet geschikt :-)
Maar als je wilt experimenteren zou ik zeggen, probeer het eens, kijk hoe de print met jouw gebruikte Powertransitoren er op reageert.
En dan niet zeggen "Het Werkt" als er spanning aan de uitgang verschijnt, maar hem controleren met een scoop en belasting of de voeding stabiel blijft bij verschillende spanningen en stromen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik denk het niet. De NE5532 is aardig wat sneller als de LM324.
Het probleem wat je hierdoor kunt krijgen is dat je schakeling kan gaan resoneren.
Daarbij is dit een 2 voudige opamp.

Blackdog heeft in het verleden hier ook wat over geschreven in zijn voedings project topic.
Vooral omdat je aangeeft mee te willen kunnen meten hou je aan de opgegeven componenten.

Edit: Je bent me al voor Bram ;)

Daar hebben jullie een punt :)

Dan maar wachten tot ik weer naar de winkel kan voor een 324

duck-tape does miracles...so do I
Jinny

Golden Member

Krijg straks mensen met dreumissen van 3 jaar, blijven eten, ik ga de tafel dus ruimen...
Ga in een verloren kwartiertje nog wel even kijken of ik zelf niet nog ergens een 324 heb liggen en naderhand die meten...
Daar beide kit exemplaren hetzelfde beeld geven..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi Jinny,

Wat Sine zij, verbind R17 van 330K eens door met een kort draadje, werkt het dan wel?

Mijn tweede print is bijna helemaal klaar op een paar onderdelen na die ik niet op voorraad had, maar als het goed is vandaag hier binnen.
Dan kan ik het testen op de manier zoals jullie dat ook doen.

Gegroet,
Bram

PS
Plaatje om de status te laten zien :-)
Gevult met koolweerstanden en Philips SFR25 weerstanden zodat de waarden in ieder geval af te lezen zijn.
Alleen waar het echt beter uitkwam is een 1% weerstand gebruikt.
De afvlak elco's zijn niet de mooie die bij het pakket zitten (Rubicon) maar een of ander duister merk dat goed meette.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-68.png

PS, PS
Tidak Ada,
De 75V Elco staat nu met 80V op de polen en de lekstroom is 0,72mA en zakt nog steeds :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten