Op 28 maart 2016 12:04:22 schreef TonHek:
Als ik het goed begrijp: Blackdog, Sine, Benl2C e.d. opgebouwd met EIGEN componenten werkt goed. De Kit versies met componenten niet.
Nein,
De eerste versie was met eigen onderdelen, die is naar blackdog gegaan ter test en verbetering, dat was de "test" versie.
De tweede die ik en blackdog gebouwd hebben zijn kits, met exact de zelfde onderdelen dus, zo ook de versie die op de stand stond (dat was mijn kit)
En die was opgebouwd met alle toeters en bellen.
En nee, de onderdelen komen niet van de Chinees 
[edit] mss ook interessant of de werkende versies een Tip hebben ipv de kit torren. Zeker interessant is ook de stroombron verlagen.
[edit2] Dantos hieronder. Nog een puzzeltje erbij .... (staat de stroom instelpot goed?)
[edit3] Wat heel normaal is bij een labvoeding is een stroombron tussen de uitgangsklemmen, na de shunts, die ontbreekt hier ook. Zou wel een stukje stabiliteit toevoegen. Die ga ik er zeker bijzetten als de initiële problemen achter de rug zijn.
1. Mijn versie gebruikt in ieder geval kit torren, en die hebben met tidaks meccano belasting al aardig wat frut te verwerken gehad 
2. De I-trimmer heeft een heel beperkt regelbereik, dat kan het niet zijn.
3. Er zitten twee weerstanden voor de shunts naar de negatieve uitgang om de spanning wat omlaag te helpen (2x4k7) Een stroombron kan op die plek, maar dan moet je wel een extra negatieve spanning bakken, anders doen ze niets bij lage spanningen.
Op 28 maart 2016 21:21:03 schreef Tidak Ada:
[...]OT:
Moet je mee oppassen, want je krijgt zó met HMH te doen !! 
/OT
Ik zit nog steeds tegen de grootte van het koelblok aan te hikken. Ik heb een doos vol van die dingen, maar geen gegevens over de Volle trafospanning is 37,8V onbelast/36V belast Trafo is verdeeld in 6 wikkelingen van 6,3V / 5A.
Worst-kaas denk ikzelf uit te gaan van voldoenden koeling, óók bij kortsluiting bij de maximale uitgangsspanning.
Dan zouden de doorlaatelemenmten 37,8 × 5 = 189W + 10% ≈ 210 Watt voor hun kiezen krijgen...
(Overigens is de maximale stroom maar 3A, maar ja, worst case is worst case, niet waar...?
)
Verder loop ik nog naar goede elco's te zoeken.
Eric, die worst-kaas kan de helft kleiner, je kunt prima een middenaftakking maken tussen die zes wikkelingen, dat scheelt alweer in je torren en koelplaat.
Op 28 maart 2016 21:31:45 schreef testman:
inkakkende spanning bij belasting kan al komen door de potmeter als dit een koolpotmeter is, beste zijn draadgewonden modellen. ook heb ik bij bepaalde schakelingen gemerkt dat de stroomregeling niet goed werkt als de potmeter logaritmisch is, of de waarde klopt niet met wat erop staat ( sommige potmeters meten niet wat er op staat, 10K is vaker maar 9K bijv )
als de CC led in serie met de uitgang van de opamp zit, kan een verkeerde soort led ook roet in het eten gooien..
Het type potmeter heeft geen enkel effect op de regeling, die "ziet" altijd het zelfde, ook lin/log heeft geen enkele invloed. Verder is de pot ook niet erg kritisch. Als je hem te groot maakt wordt je instelling wel erg logaritmisch, that's it.
HEt inzakkende probleem was overigens al opgelost een paar posts terug.