Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

@Bram,

Wat Sine zij, verbind R17 van 330K eens door met een kort draadje, werkt het dan wel?

Goed, R17 even overbrugd, spanning start op nul volt.
Enige opdraai van RV Spanning resulteert in de offset van 9 Volt...
Waarna de sanning niet meer terug wil.
Ergo, occilatie dus?

Zal een C van 10 pF zoeken er erover zetten naar massa...

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 29 maart 2016 11:29:11 (18%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Hi Blackdog, welke zijn die noodzakelijke 1% weerstanden, want ik heb alleen maar 5% gebruikt.
Zojuist test gedaan met input 30volt, uitgang 9v en stroom 1.5 amp.
Met passief P4 koelblok wordt 85 °C en met een aktief koeldeel van een oude grafische kaart, lekker plat, max 38 °C.

Jinny

Golden Member

Op 28 maart 2016 23:12:50 schreef Sine:

Zou je nog eens wat kunnen meten ?

De spanning
In het knooppunt R19, R20, R21
In het knooppunt R20, R22, C11

11,4 volt bij een uitgangs spanning van ook 11.4 volt en 0.21 volt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Jinny,

Of je sluit R17 even kort of je plaats er 10 a 22pF overheen.
Maar NIETS naar massa!

BenI2C
De 5% weerstanden zouden niet je basis werking moeten aantasten.
Kijk op mijn foto waar ik 1% weerstanden heb zitten.
Dat heeft vooral met DC stabiliteit en ruis te maken, en niet met generatie verschijnselen.

Als ik mijn onderdelen straks binnen heb, zal ik het voor jullie verder onderzoeken.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shock6805

Golden Member

Om even tussen al het troubleshooten door nog een vraag je te stellen. Heeft iemand ervaring met de HP-serie tienslags potmeters van Velleman? Ik heb namelijk geen zin om rommel te kopen als ik 3 tientjes moet neerleggen voor twee pots.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Nog één vraagje.

Als ik de voeding af wil regelen door RV3 te draaien, is het dan de bedoeling om zowel de spanning alsook de stroom op max te zetten, een ohmse last aan te hangen en vervolgens door RV3 te verdraaien de max stroom te bepalen?

Jinny

Golden Member

Op 29 maart 2016 11:51:54 schreef blackdog:
Jinny,

Of je sluit R17 even kort of je plaats er 10 a 22pF overheen.
Maar NIETS naar massa!

BenI2C
De 5% weerstanden zouden niet je basis werking moeten aantasten.
Kijk op mijn foto waar ik 1% weerstanden heb zitten.
Dat heeft vooral met DC stabiliteit en ruis te maken, en niet met generatie verschijnselen.

Als ik mijn onderdelen straks binnen heb, zal ik het voor jullie verder onderzoeken.

Gegroet,
Blackdog

Het hielp ook niet Bram....
Er zit iets, maar ik weet niet wat, en heb even niet de tijd om de scoop op tafel te tillen...
R17 kort gaf een startspanning van 0 Volt bij RV1 op minimaal.
Bij opdraaien van RV1 schoot de spanning naar 9 Volt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Ik heb hier nog een paar 10K / 10 Slagen pots liggen. Ik begreep dat ik die ook kon gebruiken maar dat de lineariteit dan iets minder wordt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 maart 2016 11:52:47 schreef Shock6805:
Om even tussen al het troubleshooten door nog een vraag je te stellen. Heeft iemand ervaring met de HP-serie tienslags potmeters van Velleman? Ik heb namelijk geen zin om rommel te kopen als ik 3 tientjes moet neerleggen voor twee pots.

Persoonlijk ben ik geen velleman-fan. 15 eurp per potmeter is nogal wat, ik zou daar eerder even naar zoeken op een radiobeurs.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 28 maart 2016 21:47:50 schreef blackdog:
Hi Tidak Ada,

[..], maar voor één van jouw voedingen heb ik wel een elco liggen die je mag hebben.
Deze is 15.000uF bij 75V, het is een Sprague uit 1974 "And Still Going Strong" ;-)
Als je hem hebben wilt zal ik hem weer onder spanning zetten om hem nogmaals te testen.
Hij is inclusief aansluitschroefjes 16cm hoog en 6,5cm in het rond.

Gegroet,
Blackdog

@Blackdog
Ik heb ook 3 "gouwe ouwe" liggen, maar dan van Gould.
41.000µF 50V, I-EFF 28A, als ik het label goed lees ergens van 1979. 13cm hoog, 7,5cm in diameter.
Sinds ik ze in het bezit heb worden ze jaarlijks een dag lang opgeladen en ontladen. Ik begin dan met 100mA stroombron tot 35V op te laden, en hou ze zo dan ongeveer 3 uur. Daarna flink wat cycli op- en ontladen. En dan weer opbergen met een kortsluitdraadje over de polen, en een datumlabel..
Volgens mij nog steeds in topconditie.
Ik zal ze nu maar eens gaan toepassen, met stroombegrenzing tijdens opladen (en schakelen als dat lukt), het zou zonde zijn als ze nimmer echt in een projectje komen.

@Tidak Ada. Ik heb ook zo'n blauw Philips 180VA blok (Wijdeven), met 6 x 6.3V. Ik denk dat ik daar wat mee ga experimenteren en daar 5 comparators op zet, die iedere keer een wikkeling bij schakelen (wisselcontact).
Ook overweeg ik om een schakelaar op het front te zetten die mij dan de keuze geeft of ik meer stroom wil d.m.v. wikkelingen parallel te schakelen. Daar ben ik echter nog niet helemaal uit. Maar dat komt later wel. Die 6x6.3V trafo gebruik ik regelmatig om allerlei proefdingetjes te maken, ik twijfel dus of ik hem wel echt definitief in een voeding ga bouwen. Eerst maar de standaard print opbouwen met een andere ringkern die ik nog heb liggen (2x16.5V, 8A), daar zet ik wel een stroombegrenzer op.

Aangezien ik altijd wel net iets anders wil dan standaard... vind ik het ook wel leuk om één van mijn motoraangedreven variacs eens te proberen i.c.m. met de CO2016 voeding. Een juiste hysterise in de terugkoppeling moet dan wel het pendelen van de motor tegengaan. En variabele ingangsspanning op de trafo geeft natuurlijk wel een flink lager ampèrage secundair bij lage spanning. Wellicht een brug te ver.

En dan misschien ook nog digitale uitlezing en aansturing, rs-232 enz. enz.
Genoeg te doen dus :-)

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

hmm, die gould elco doet erg denken aan de bekende philips bekerelco's uit de 70's en 80's. ook daar stond de Ieff op gedrukt en haden ook van die typische gestanste deuken aan de zijkanten.

die philips blauwe bloktrafo's heb ik ook nog een berg staan, de grote ( met type DY ) van over de 180VA komen uit oude pe reeks voedingen. de 6x 6,3V heb ik ook 1 of 2 nog..

je kunt die dingen makkelijk monteren door een stukje papier over de gaten in de bodem te leggen, met een pen door het papier drukken en dan zo met een stift aftekenen op de nog te boren trafobehuizing.

maarten, graag een verklaring :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb weer wat testen gedaan met de CO voeding, en dan nu met de niet aangepaste print en de BDX93C als Power transistoren.

En ja, deze genereerd op een laag niveau!
De spanning is bij mij wel regelbaar naar "0V" maar het genereren mag natuurlijk niet.

De even snelle oplossing is bij mijn print die gelijk is aan die van jullie C10 van 22pF te verwijderen en dan te plaatsen over de weerstand R17 en deze is 330K.
De print op de testbank en gevoed door een ringkern met door mij voorzien van extra wikkelingen voor het stuur circuit.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-69.png

De in verhouding ook hoge waarde van de basis weerstanden R3 en R4 helpen ook een beetje mee met het verkrijgen van de generatie verschijnselen.
Deze weerstanden geven met de ingangs capacitijd van de Power transitoren een extra pool (kantelpunt).
Dit is in verhouding weinig en ik adviseer deze zo maar te laten.

En het tweede extra kantelpunt zijn de condensatoren C4 en C9 ook doe zaten niet in mijn eerste definitieve print die ik getest heb.
Laat dit ook zo maar even zitten tot ik klaar ben met testen.
Misschien kan ik met een enkel component het zo krijgen dat het voor jullie stabiel genoeg is.
Voor de ongeduldige bouwers, plaats dus zoals hierboven beschreven C10 over R17, dan zou hij al stil moeten zijn.
C10 hier rood omcircelt R17 groen omcircelt
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-70.png

Als ik van de week weer wat meer tijd heb, zal ik met deze print dynamische belasitngen gaan doen en dan kan ik jullie de definitieve oplossing geven.

Ik heb ook met metingen gedaan aan de basis stromen bij 2,3 Ampere uitgansstroom, de totale basistroom was minder dan 0,35mA met de 2x BDX93C.
Ik adviseer daarom iedereen de stroombron een lagere waarde te geven R29 dus naar b.v. 220 Ohm.
Dit maakt het een stuk makelijker voor de LM324, en je zit met je marge dan nog 20x zo hoog.

Omdat de BDX93C niet super degelijk is, adviseer ik ook om de al eerder besproken piekstroom transitor toe te passen.
Ik zal later laten zien hoe deze op de print te solderen.
Er is alleen een transitor en een 1N4148 diode nodig om dit uit te voeren.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

Hoi Bram,

Bedankt voor al jouw degelijke evaluaties en metingen. De problemen worden nu duidelijker. Ik neem aan dat je BDW93C bedoelt en niet BDX93C.

Groeten, Bert

blackdog

Golden Member

Ha die Bert, :-)

Ik doe mijn best, en mijn vriendin doet de rest, koffie, thee, Whisky enz ;-)
Je hebt gelijk wat betreft de powertransitoren, dat zijn natuurlijk de BDW93C typen.

Ook de ruis/brom had ik van dit printje gemeten, en dat is ook uitstekend, maar wel in een metalen behuizing bouwen die voeding, anders gooi je de goede eigenschappen zo het raam uit door een gebrek aan afscherming.

Deze laatste print had een iets hoger 1/f ruis dan de door mij geoptimaliseerde print.
Dat gaat dus om ruis ruim beneden de 10Hz, en deze is niet heel sterk, maar ik merkte wel een verschil met de andere print.
De oorzaak is waarschijnlijk de LM324 en/of de gebruikte +5V regelaar.
Maar wacht even... ik heb kool potmeters gebruikt die bij het pakket zaten...
Zo gauw ik weer wat ga testen, zal ik de spannings potmeter even vervangen door een spectrol 10 slagen en dan weer een meting doen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ik heb mijn bouwsel nu ook aan het oscilleren, die 22p lost het NIET op! Dus wacht even met allerlei correcties.

Vals alarm, zie beneden.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 maart 2016 21:13:36 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

De 22pF over de 330K plaatsen, alleen loshalen is niet voldoende.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

@Sine: Ik wacht rustig af, zit toch nog in het denk- en verzamelstadium. Ben er nog niet uit wat ik wil maken aan uitgangsspanning en stroom en in wel kastje en met welke koeling.

@blackdog: Goed om te horen dat het door de koolpotmeters lijkt te komen. Die wilde ik toch al vervangen door een Bourns of Philips Cermet type. In Deuren lagen 2k2 Bourns Cermets, daar moet het mee gaan met wat redesign.
Heb jij toevallig een network analyzer om versterking en fasemarge van de open loop te meten? Iets als een HP4194 of zo.

Sine

Moderator

Ik snap, ik had even een losse 22p over de 330k gezet, en dat is niet de oplossing voor een niet bestaand probleem.

Ofwel, mijn voeding oscilleert niet, ik zat naar een 50Hz regelsignaal te kijken wat om de een of andere mij nog niet helemaal duidelijke reden groter wordt rond de 0V uitgang.

Aan de bouwers, misschien een domme opmerking ... maar jullie hebben wel het uitgangsprintje aangesloten ? Of op z'n minst de elco aan de uitgang geknoopt ?

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Helemaal niet dom!!!
Aan de bouwers, misschien een domme opmerking ... maar jullie hebben wel het uitgangsprintje aangesloten

Lijkt mij een voor de hand liggende fout die bouwers kunnen maken :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ik weet werkelijk niet hoe Spectrol dat ooit voorelkaar heeft gekregen, petje af! Kom je ook nog iets te weten over de ESR van dat ding?
Twintig turns? Zijn dat die lange dingen met een lineaire weerstandsbaan? Die passen natuurlijk ook niet en daar heb ik er trouwens ook nogal wat van liggen. Zowel met cermet als draadgewonden.
Die 'ouwe doos Spectrol' is mooi een MIL-spec met metalen behuizing, dure dingen indretijd (en nog).

Nog even wat betreft dat netfilter: Is dat nu zinvol of overdreven?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Netfilter gewoon doen, anders ligt het toch maar stof te vergaren. Ik heb in al mijn labvoedingen een netfilter gezet, zoveel troep op het lichtnet tegenwoordig. Betekend wel dat je 'm altijd op een geaard wcd moet aansluiten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Subtiel schopje op mijn 2 vragen over de printpennen (wel of niet doen) en de potmeters van 10K.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Veel vragen maar weinig tijd op het ogenblik, sorry...
Misschien iemand anders die even kan helpen.

Morgen avond heb ik weer een beetje tijd :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Schimanski

Golden Member

Uiteindelijk komt zo'n voeding in een kastje en verwacht je vele jaren probleemloos gebruik. Ik zie geen meerwaarde in het gebruik van printpennen.

Gewoon goed (soepel) montagedraad gebruiken en nette kabelboompjes knopen/ty-rappen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

@bprosman

Als je passende schuivers hebt lijkt het mij geen probleem. Ze zijn er ook in verzilverde uitvoering. Ik ga er schuifstekkers (automodel) met dito printpin opzetten. No way, geen printblokjes met schroeven die komen er hier niet in!
10k ten turn kan prima. Voor de stroompot niet echt nodig, maar krakkemikkig kool aan de inputs van de opamps wel vermijden. Dat werkt allemaal door in de rest van de schakeling.

Dit topic is gesloten