Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Op 30 maart 2016 15:51:42 schreef Tidak Ada:
Ik blijk ongemerkt overgeschakeld te zijn naar deze meter.
...

Wel fijn dat het rode hoge kwaliteit is:P Sorry ik kon het niet laten.

Bert_Camper

Golden Member

Het is alleen "hoge kwaliteit gratis verzending"......

Jinny

Golden Member

Op 30 maart 2016 19:47:32 schreef Shock6805:
Dan denk ik ook niet direct ergens aan. behalve dan dat je een 2W R gaat moeten nemen. Al is dat niet zo onoverkomelijk. Nu is mijn mening natuurlijk niet zo geweldig heiligmakend. Mijn kennis over voedingen is klein

Farnell
Lijkt me stevig genoeg...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Waarom zo'n "Hoge" waarde Jinny ? En niet 0,1 Ohm of zo ? Vanwege de nauwkeurigheid ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Eerst Jinny :-)
Als je een 1 Ohm serie weerstand opneemt, zet er dan een 100uF elco achter naar massa,
zodat de Powertransistoren een redelijk lage impedantie zien in de hogere frequenties.

En dan nu het basis schema voor mijn stroom meter, dat staat hieronder, versie-1.
In het groene kader staan de onderdelen die zich op de CO voedingsprint bevinden.
De versterker is uitgevoerd met een OP177 wat een redeljk goedkope precisie opamp met goede eigenschappen.
Je kan er nog steeds een chopper versterker in zetten, dan heb je in ieder geval geen last van de offset.
Bij de OP177 kan je ongeveer de twee laatste digits fout verwachten als deze niet getrimd is bij kleine stromen.
Ik heb nu nog +5V staan als plus spanning voor de OP177, maar als ik deze ga gebruiken wordt dit misschien 6V via een aparte regelaar,
die dan ook de meter van voeding voorziet.
Dan wordt de +5V regelaar op de CO print niet extra belast en dit geeft meer stabiliteit i.v.m. de opwarmdrift.

De Lila waarden bij de weerstanden R7 en R8 zijn voor de voor mij aangepaste print.
Dit geld ook voor R9 en R10 in dit schema, daar staat 0,1 Ohm bij, dit geld ook weer voor mijn aangepaste print.
Voor de standaard print zijn deze weerstanden 0,33 Ohm.
Bij de volgende versie van deze tekening maak ik dit nog iets duidelijker.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-71.png

Ik zie graag hoe Dantos of een ander het gaat oplossen!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

In dat geval, ga ik dit bouwen....
Die hoge waarde had ik om niet met een punt te hoeven rekenen en vergissen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Als je geen vier cijfers achter de comma nodig hebt kan het ook prima zonder ampje.

Hier 1.420A bij 17.0V

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 30 maart 2016 21:33:29 (13%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 30 maart 2016 19:55:38 schreef Jinny:
[...]

Farnell
Lijkt me stevig genoeg...

Moet je ze natuurlijk wel goed en echt koelen, dus niet bij de torren op de koelplaat of op een ander plek, die warmer wordt dan de omgeving, anders verloopt zo'n ding als een dronken h**r....

@blackdog:
Zou je hier ook een µA725 instrumentatieversterker kunnen toepassen? Of is die niet stabiel genoeg? (die heb ik namelijk nog liggen).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zie graag hoe Dantos of een ander het gaat oplossen!

Ben bij les 1 OPAMP, was al blij dat ik met een LM324 (om te testen, heb niets anders in huis) een niet inverterende versterker kon maken, maar dat gaat hem niet worden. Bij lage stroom het ik teveel spanning, bij hogere stroom te weinig. (Ik haal de input net als jij bij R8 vandaan). Ik haal mijn GND van de middenaftakking van de hulptrafo.

Ik heb begrepen dat spanning bij R8 keurig lineair aan de stroom moet zijn, dus zal ik les 2 OPAMP (en waarschijnlijk 3,4,5, enz) moeten gaan volgen om te kijken wat er fout gaat.

Alternatief is rustig achteroverleunen en wachten op jouw versie 2, maar ik wil ook dingen snappen.

Als ik één vraag mag stellen, en dan zal ik eerbiedig zwijgen, waarom heb je de inverterende ingang via R4 aan de + en niet aan de GND?

Ik zie het al op het schema, GND van de hulpvoeding zit aan de + van J2.

Stop niet met vragen

Daar ga je spijt van krijgen! :)

Wil je de OP177G of OP177F gaan gebruiken?

Je geeft aan dat je niet de bestaande hulpvoeding wilt gebruiken voor de OP177. ivm drift bij het opwarmen. Is dit een effect dat alleen optreedt tijdens het inschakelen/opwarmen, of blijft dit zo? Is het effect alleen 3 posities achter de komma meetbaar, of is het substantieel (>5%) ?

[Bericht gewijzigd door Dantos op donderdag 31 maart 2016 11:16:35 (16%)

blackdog

Golden Member

Hi Dantos,

Even snel tussendoor...
Stop niet met vragen, er zijn er meerdere die wijzer worden van de antwoorden die je in dit topic krijgt. ?

Morgen zal ik meer tijd besteden aan je vraag, ik ben nu te gaar om te zinnig te typen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Wie weet zo gauw een 80V à 100V vervanger voor de MBR1645 te vinden? Mijn Vtr ligt boven de 65V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

@Tidak Ada,

Als ik ze gebruik, dan komen ze op een koelplaat van 12 bij 12 waar verder alleen de grote brugcellen op komen met de schakeldiodes.
Seperaat van de andere warmteontwikkeling dus...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 30 maart 2016 23:22:07 schreef Tidak Ada:
Wie weet zo gauw een 80V à 100V vervanger voor de MBR1645 te vinden? Mijn Vtr ligt boven de 65V

MBR20H100CT?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Fijn, dan ga ik eens kijken of TME ze heeft en anders moet ik of ik met iemand mee kan liften bij Farnell. :)

OK Jinny, maar zet ze ergens anders op als de brug en de MBR1645 warm blijken te worden bij volle belasting.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 31 maart 2016 10:28:46 (34%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

"Meeliften" kan tegenwoordig altijd he, gewoon op http://bestelbijfarnell.nl/ (kost 2 eurootjes, incl. verzending).

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 30 maart 2016 22:28:27 schreef Dantos:
[...]

[...] Daar ga je spijt van krijgen! :)

Wil je de OP177G of OP177F gaan gebruiken?

Je geeft aan dat je niet de bestaande hulpvoeding wilt gebruiken voor de OP177. ivm drift bij het opwarmen. Is dit een effect dat alleen optreedt tijdens het inschakelen/opwarmen, of blijft dit zo? Is het effect alleen 3 posities achter de komma meetbaar, of is het substantieel (>5%) ?

Valt wel mee hoor Dantos ;)

De drift zal aanwezig blijven.
Wat gebeurt er eigenlijk, door de wisselende stroom afname krijg je een temperatuur wisseling. Hierdoor wordt de uitgangsspanning van de +5V regelaar beïnvloed. Dit heeft direct gevolgen op de stroombron welke hierdoor gevoed wordt. Doordat een transistor stroom gestuurd is en tevens een versterkingsfactor heeft ga je dit op de uitgang merken.
Ga jij dit ook merken? Hangt van het gebruik af en wat je er dus eigenlijk mee doet. Ik weet ondertussen dat Bram hogere eisen er aan stelt, neem bijvoorbeeld maar eens een kijkje in zijn NA-01 voedings topic.

Wat jammer ! Vandaag weer geduldig op de post gewacht en weer niets... :(
Is dit nog normaal of ..? (België)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 31 maart 2016 12:49:26 schreef olaf88:
Wat jammer ! Vandaag weer geduldig op de post gewacht en weer niets... :(
Is dit nog normaal of ..? (België)

Ik heb de mijne ook nog niet ontvangen(provincie Antwerpen). Ik denk dat de post nog wat achter staat door vorige vrijdag.

Shock6805

Golden Member

De mijne is dinsdag aangekomen. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Errrmm.. als er een nieuw topic is, moet deze dan niet op slot?

Hm, er is iets dat ik niet begrijp.. laat maar even.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 31 maart 2016 13:48:52 (29%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 maart 2016 13:18:27 schreef Jochem:
Errrmm.. als er een nieuw topic is, moet deze dan niet op slot?

Bij mij staat er "Dit topic bestaat niet"

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 31 maart 2016 13:17:55 schreef IN-14:
[...]

Ik heb de mijne ook nog niet ontvangen(provincie Antwerpen). Ik denk dat de post nog wat achter staat door vorige vrijdag.

Oef dan ben ik gerustgesteld. Ik woon ook in provincie Antwerpen.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat betreft de OP177, als je een betere versie koopt, dan is de kans groot dat je hem niet hoeft te trimmen.
De "F' versie is meestal 4x duurder, en geeft dus meer digits afwijking bij kleine stromen.
Dit kan je ten alle tijden trimmen met de offset potmeter als je deze aanbrengt.

De voeding voor de meter en de OP177 teken ik er in de volgende versie bij en dat schema zal zoals ik al aangaf wat meer duidelijkheid geven.

Door de hogere resolutie met deze meters zal je de meters ook op de goede punten moeten aansluiten.
Dat zal ik later aangeven hoe ik het bij mijn versie doe.

Als er mensen zijn zoals Sine die meters gebruiken met 200mV volle schaal, en je gebruikt emittor weerstanden waar voldoede spanning over valt, dan kan dit zonder versterker trapje.
Je hoeft dan alleen wat schalings weerstanden te gebruiken.

Nog even over het stellen van vragen...
Daar heb ik geen problemen mee al ik merk dat de vragensteller zelf ook moeite doet om achter de info te komen :-)

De opwarmdrift kom door verschillende componenten in de voeding, zoals de +5V regelaar, opamp, potmeter, weerstanden aan de potmeter, opwarming van de print door de 0,33 Ohm weerstanden.
En een klein deel het koper op de print waar hij echt warm wordt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten