Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Bert_Camper

Golden Member

Meet je de uitgangsspanning op de sense draden? Want de uitgangsspanning op de elco moet natuurlijk wel stijgen als je meer belast, juist om de spanning op het sensepunt constant te houden.

blackdog

Golden Member

Hi Bert, :-)

Ik meet op het goede punt, optimaal is dus de plek waar de sense draden aan het uitgansprintje zitten, daar heb ik ook gemeten.

Dit is niet anders dan bij andere ontwerpen waar ik mee bezich ben geweest of mijn Agilent 6632B voeding.

Ik zal zondermeer iets over het hoofd zien, het zal in mijn mentale blinde CO-2016 voedings plekje zitten *grin*

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Kan het zijn doordat de sense vóór de emitterweerstanden is aangesloten? Ik liep dit mij vanmiddag af te vragen. Mij is altijd verteld, dat de sense ná alle spanning verlagende componenten moet worden aangesloten, dus direct bij de uitgangsterminals (dat zegt mijn "boerenverstand" ook).

Ik zit nu tegen mijn hogere trafospanning aan te hikken. Alle componenten in het pakket in het gebied tussen trafo uitgangsklemmen hebben teen te lage werkspanning. Aangezien ik toch een bak met TIP142-s moet kopen, is dát probleem opgelost. Gelijkrichterbruggen heb ik zat in't bakkie. Blijft over de HUF75345 en de MBR1645. De laatste is mij een MBR20100 aanbevolen door o.a. Jinny, maar dat blijkt een dubbele uitvoering te zijn.
Ik heb wèl een MBR16100 gevonden, maar vraag me af of dat voldoende is bij mijn uitgangsstroom (onder omstandigheden >3A).
Voor de HUF75345 vond ik de IRFB4310PBF van Int'l Rectifier. Deze heeft echter een aanzienlijk grotere ingangscapacitiet. Stoort dat of kan ik heb gerust bestellen?

@blackdog:
"Vast bedankt voor die 'handgranaat' " (Of zit er toch soep in dat blik ;) ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik hoop dat je de rest ook uit het doosje gevist hebt!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Je kan een dubbel schottky (zoals MBR20100) toch gewoon gebruiken? Die heeft een common cathode. Je kan dan één halve kant gebruiken of de twee anodes (pin 1 en 3) aan elkaar leggen en zo een dubbele stroom versie maken.

Dubbel schottky diodes zitten veelvuldig in computer voedingen.

20 100 = 20A 100V
16 45 = 16A 45V

Dus die MBR16100 gaat wel werken denk ik.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 2 april 2016 19:10:32 (13%)

miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Ik zit met een vreemd probleem betreffende de CO 2016 voeding bij gebruik van de sense draden.

Ik ben niet aan het bouwen, maar als ik in het schema kijk (Rev3) zie ik dat beide sense aansluitingen bij de spanningsopamp S+ heten....

De S+ aansluiting bij de spannings opamp gaat via R22 naar de min uitgang waar ook S- bijstaat. Dat klopt niet...

En aan de andere (-) ingang van de spannings opamp staat ook S+, en die gaat, via het massa symbool, inderdaad naar de plus uitgang.

De bovenste S+, bij R22, is dus eigenlijk S-. Heeft dat je misschien in verwarring gebracht?

groet! Gertjan.

Hele kleine kans miedema aangezien het schema in het eerste deel pagina 12 niet deze fout in staat.
Ook het schema wat meegeleverd is bevat deze fout niet.

In "mijn" rev 3 zijn R22 en R23 56kΩ. Dat kan natuurlijk nooit.
Ook zie ik in "mijn" versie niet waar en hoe de senselijnen aan elkaar geknoopt moeten zijn.

Jinny

Golden Member

Het lek is boven water denk ik...
Vanmiddag het zaakje opgebouwd met de gelijkrichter, trafo en andere elementen zoals hij uiteindelijk in de kast komt.

Dus -niet- meer gevoed door een gestabiliseerde regelbare voeding.
Regelt nu netjes en betrouwbaar tussen 0 en 28 volt.

Ergo, de gekke verschijnselen (zoals ik en meerdere hadden) konden wel eens komen doordat we (nog) geen trafo gebruikten...

Bloos..
Wat ook nog verschilt nu was de print met uitgangselco....
Dat is de oorzaak dus.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 2 april 2016 21:05:54 (11%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Past niet op de print. Pootje te veel en het andere op de verkeerde plaats ;)

@blackdog:
Zekers, maar dat 'blik Spam' was het belangrijkste :)
Voor de rest bel ik je nog.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Op 2 april 2016 20:19:35 schreef ohm pi:
In "mijn" rev 3 zijn R22 en R23 56kΩ. Dat kan natuurlijk nooit.
Ook zie ik in "mijn" versie niet waar en hoe de senselijnen aan elkaar geknoopt moeten zijn.

Zijn 120 Ohm

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Ha MdBruin,

Ik heb even het papieren schema dat bij de print zat er bij gepakt, en inderdaad, daar staat het wel goed. (Ook schema Rev3....)

@ohm pi
Ook op de papieren versie zijn R22 en R23 220Ω.
Bij de ingangen van de spannings opamp staan de tekentjes S+ en S-, en die staan ook bij de uitgang getekend. (waardoor ze in feite gewoon aan de andere kant van die R22 en R23 zitten)

groet, Gertjan

Beste Blackdog,

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat de bedrading tussen de CO-voeding print en de uitgangsprint een weerstand heeft die een spanningsval veroorzaak bij hoge stromen. Bij hoge uitgangsstromen zal dat lijden tot een meetfout door de stromen door R22 & R23. Die weerstanden staan parallel aan de weerstand van de bekabeling als je sense-bekabeling gebruikt.

Er staat in je post niet welke weerstanden je precies hebt verwijderd, aangezien er meerdere 120 Ohms weerstanden in de print zitten, al neem ik aan dat je een voor een R22 en R23 hebt verwijderd. Heb je ook geprobeerd om zowel R22 en R23 tegelijk te verwijderen bij het gebruik van je sense-bekabeling?

Zit de ground van de voltage control potmeter ook goed aangesloten op de plus van de uitgangsprint? Je kan wel de ground van de referentie uA7805 aan de plus van de voeding hangen, als je potmeter ground niet op dezelfde plek als de ground van de referentie is aangesloten haalt je aanpassing natuurlijk nog steeds niets uit.

Ik heb zelf de CO-voeding niet, dus ik kan je niet verder helpen dan mijn logica en gezond verstand.

Tidak Ada

Golden Member

Nu zie ik het anders Ik heb die S+ en S- als bussen op het frontpaneel gelezen! Het blijkt dus dat die punten met het netwerkje aan de ingang van U2D verbonden moeten worden.
Ik zou R22 en 23 op het uitgangsprintje hebben getekend.
Ik zie daar ook twee keer bus 'A' getekend, waarvan er naar ik aanneem, eentje aan R 27 geknoopt moet worden, maar de andere gaat waar naartoe...??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Radiohead, :-)

Dank je voor je opmerkingen, de bijde sense weerstandne heb ik verwijderd R22 en R23.
Ook de "0" van de referentie heb ik op de print onderbroken en apart naar de + van de uitgangs printje gebracht.
Ik dacht echt dat dat hem zou zijn, nee dus :-(

Ik ga er even een nachtje over slapen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

Hoi Bram,

Zo maar wat dingen die bij mij te binnen schieten voor het sense probleem....
-- aardlus met je meetapparatuur
-- oscillatie bij lage stroom
-- toch weer op.amp. uitgang die niet laag genoeg wordt bij lage load?
Heb je gekeken of de spanning tussen de op.amp. ingangen ~0mV blijft?
Is de Ri die je meet vrijwel constant over het hele belasting gebied?
Het handigst lijkt me om wat spanningen te meten bij lage en hoge load en met een batterij gevoede multimeter.
Het probleem zal uiteindelijk wel opgelost worden en iets eenvoudigs blijken te zijn.
Sorry dat ik zoveel vraag, hopelijk heb je er wat aan.

Groeten, Bert

Hi Blackdog,

Toch nieuwsgierig, even geprobeerd, in mijn testopstelling ook: +50mV / 2A
Een opmerking, over R22 staat (zonder sense) spanning (ong. 20mV), over R23 niet.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 2 april 2016 22:13:51 (32%)

Peter is blij...

Ik heb hem vandaag weer eens aan geslingerd,

Hij start mooi bij 0 op en ik regel hem langzaam tot de 1,5 volt zodat ik kon meten wat hij nou doet als hij naar de 7 volt gaat, maar dat omslag punt kwam niet en regelde mooi tot de 35,

Enige wat ik anders heb gedaan is de draadjes op de uitgang (j2-j5) 2 extra draadjes onder geschroefd voor mijn meter, mss slechte verbinding gehad?

Ik heb hier nog geen vermogen uit getrokken ivm het koelen, ik heb de torren nog niet op een goed lichaam zitten dus dat word van de week.

Over het sense spanning heb ik op het werk ook eens gehad en dat was en slechte kabel tussen voeding en outlet.

[Bericht gewijzigd door Peter R. op zaterdag 2 april 2016 21:55:28 (12%)

duck-tape does miracles...so do I

Vandaag even een printje gefreesd voor de voeding. Met DipTrace ontworpen. Dit was voor mij de eeste keer met DipTrace en het valt helemaal niet tegen. Tot nu toe gebruikte ik nog steeds Ultiboard 5.72.

Sine

Moderator

Op 2 april 2016 12:10:11 schreef RVL-Electronics:
Moet S+ bij R23, D7, D6, R18 niet S- zijn in het schema?

Arg, Ja .. Sorry mensen. Ik blijk toch nog *ergens* een oude versie gevonden te hebben, die heb ik nu allemaal ge shift-delete, en de laatste versie vers van MAH staat nu in de startpost.

Op 2 april 2016 14:05:20 schreef Peter R.:
[...]

Zeg maar wat je wil weten/ wat ik moet meten.

Ik heb je trouwens een e-mail gestuurd mbt. deze kwestie,
SPAM folder of nog geen tijd :)

Nein, niets in mijn maildoos of in mijn spambak.

Op 2 april 2016 16:55:49 schreef blackdog:
Hi,

Ik zit met een vreemd probleem betreffende de CO 2016 voeding bij gebruik van de sense draden.

Mijn Ri wordt hierdoor negatief, dat betekend dat de uitgansspanning stijgt bij belasting...

Hmm, raar inderdaad, nee zo geen idee ... daar moet ik ook wat voor proberen. De laatste proto heb ik opgebouwd zonder sense lijnen. Die vijf centimeter draad in de voeding zijn verwaarloosbaar tov de twee keer een meter meetsnoer die er daarna nog aan komt imho.

Op 2 april 2016 20:21:23 schreef Jinny:
Het lek is boven water denk ik...
Vanmiddag het zaakje opgebouwd met de gelijkrichter, trafo en andere elementen zoals hij uiteindelijk in de kast komt.

Dus -niet- meer gevoed door een gestabiliseerde regelbare voeding.
Regelt nu netjes en betrouwbaar tussen 0 en 28 volt.

Bloos..
Wat ook nog verschilt nu was de print met uitgangselco....
Dat is de oorzaak dus.

Aaah, dat laatste is essentieel! (en had ik stiekem ook al een keer gevraagd ;)) Jep, dat is zeker je probleem.
Mooi dat je dat hier even vermeld, dan hoef ik geen spoken meer te gaan zoeken.

Op 2 april 2016 20:46:10 schreef Tidak Ada:
Nu zie ik het anders Ik heb die S+ en S- als bussen op het frontpaneel gelezen!

Dat is ook zo, op de uitgangsprint zitten twee gaatjes voor sense draadjes. (niet gelabeld overigens) en ook op de hoogdprint zijn twee niet gelabelde plaats, eentje (S+) tussen D6,D7 en R10,R23 de andere (S-) tussen R20 en C11.
Deze zijn als optie op de printen gezet en niet vermeld, dat is echt voor mensen die tot het gaatje willen gaan (jullie weten wie jullie zijn ;)) het praktisch nut ervan is discutabel. Een "echte" sense hoort namelijk met een paar bussen op het front, en dat kun je met deze beter NIET doen, ze zijn namelijk niet beveiligd tegen verkeerd aansluiten.

Ik zie daar ook twee keer bus 'A' getekend, waarvan er naar ik aanneem....

Aannames zijn fataal, ook hier, dat is een verbinding die je maakt met J2 en J5 die punten 'A' zitten er puur om de pcb software gelukkig te houden. Ofwel, die kun je compleet negeren.

Op 2 april 2016 21:54:05 schreef Peter R.:
Peter is blij...

Ik heb hem vandaag weer eens aan geslingerd,

Hij start mooi bij 0 op en ik regel hem langzaam tot de 1,5 volt zodat ik kon meten wat hij nou doet als hij naar de 7 volt gaat, maar dat omslag punt kwam niet en regelde mooi tot de 35,

Enige wat ik anders heb gedaan is de draadjes op de uitgang (j2-j5) 2 extra draadjes onder geschroefd voor mijn meter, mss slechte verbinding gehad?

Kijk, mooi om te horen dat ook jouw voeding werkt, waarschijnlijk een slecht contact of iets in die richting inderdaad waardoor je C1 en C2 miste. En dan is het verbazend dat het ding zich uberhaupt netjes gedragen heeft boven 7v ;)
Goed, gelukkig geen probleem met het ontwerp of toleranties dus. Voor de aansluiting van je meters kun je ook de extra gaatjes in de uitgangsprint gebruiken.

Op 2 april 2016 22:20:29 schreef floppy:
Vandaag even een printje gefreesd voor de voeding. Met DipTrace ontworpen. Dit was voor mij de eeste keer met DipTrace en het valt helemaal niet tegen. Tot nu toe gebruikte ik nog steeds Ultiboard 5.72.

Netjes Flop ! DipTrace, nooit van gehoord ... dat is misschien nog wel eens een experimentje waard.

Ik weet niet wat de maximale stroom van je voeding gaat worden, als dat meer wordt dan 1,5A kon D9 het wel eens wat warm krijgen zonder extra koeling.

Waarschijnlijk ben ik nu de domste (maar waarschijnlijk ook de jongste bouwer ;) )

Maar waarvoor dienen de sense contacten ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
RAAF12

Golden Member

Als ze naar buiten worden uitgevoerd via extra aansluitingen compenseren ze voor het spanningsverlies wat optreedt in de voedingsdraden.

Is het misschien nog verstandig om een bleeder op te nemen bij J1?

duck-tape does miracles...so do I
Jinny

Golden Member

Wat bekabeling aangaat, alle hoofdstroom wordt hier uitgevoerd in 4mmq.
Niet omdat het moet, maar omdat ik het heb liggen...
Dan heeft de sense weinig nut vermoed ik....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Sense is voor zover ik weer om de verliezen in je bekabeling aan de buitenkant te compenseren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten