Morge bouwers,
Even over de "sense" en de toepassing.
Iedere voeding heeft sense lijnen ook al zie je die niet.
Een uA7805 heeft ze, een LM317 heeft ze, en een spannings referentie zoals de LT1021 heeft ze ook.
Waarom, anders kan de schakeling niet werken, ze zijn een wezelijk onderdeel van de "loop control"
De eigenschappen van het desbetreffende onderdeel (uA7805 enz, LAB voeding) wordt gespecificeert op het punt waar de sense draden zich bevinden omdat op dat punt de controle plaats vind.
Ik heb geen echte LAB voeding in handen gehad waar de sense niet ook achter op de aansluitklemmen zit.
De betere LAB voedingen hebben meestal aan de achterzijde ook aansluitingen zitten zodat je het ook extern kan doen.
Zie b.v. mijn topic over de RIGOL DP832 voeding die ik heb aangepast,
deze heeft dan geen extra aansluitingen op de achterzijde, maar wel de sense draden acht op de klemmen op het front.
De gedachte dat sense draden er alleen zijn voor externe toepassingen is niet correct.
De gedachte dat sense draden alle problemen met bekabeling verliezen oplost is niet correct.
In verhouding lang/dunne bedrading aan een LAB voeding gebruiken en dan denken dat de sense lijnen dit wel oplost voor je,
geeft aan dat je in een heel andere wereld leeft dan de realiteit.
Voor DC is sense in bovenstaande slechte situatie nog enigzins te doen(meestal 1 a 2V verlies), maar bij dynamische belasting is het toch echt anders.
Ik zal binnekort wat laten zien van de testen die ik heb gedaan met mijn Agilent 6632B twee quadrant voeding.
Deze heeft een ongeveer 1,5M aansluitkabel en maakt gebruik van de sense bedrading, bij de eerste metingen was dit toch wel even schrikken...
DC was het goed, bij wisselende belastingen (zonder extra maatregelen) Brrrr.
Terug naar de CO-2016 voeding.
Ik adviseer niet de sense draden van de CO-2016 naar buiten te voeren, dat had ik al eerder aangegeven.
Maar wel graag op het punt waar ze het beste hun werk kunen doen, dat is op het aansluitprintje dat achter op de klemmen komt.
Dat heeft verder weinig met perfectie of overdreven gedrag te maken van mij, of misschien ook wel,
maar dan bevind ik mij in goed gezelschap van HP, KEPCO, DELTA, Power Design enz.
Een flink deel van het sense probleem, is te omzijlen als de bedrading kort en dik naar de uitgangsklemmen wordt uitgevoerd.
En ja Sine, de voeding heeft geen controle over de bedrading buiten de voeding.
Ik weet hoe men vaak allerlij electronica aansluit op LAB voedingen
Getwiste bedradingen gebruiken bij het aansluiten op een voeding, bij de meeste gebruikers: "nooit van gehoord natuurlijk".
Dat is niet alleen is om de inductie laag te houden (de AC weerstand) maar ook voor het minder het oppikken van allerlij RF velden en dat dan beide kanten op is volgens mij ook bij te weinig gebruikers bekent.
Is dit allemaal van belang, ik denk van wel, deze voedingen zullen niet alleen voor lampjes en motortjes worden gebruikt.
Maar waarschijnlijk ook voor het voeden van een VCO waarvan je de zijbandruis/stabiliteit van zou willen meten, een microfoon voorversterker enz.
Dat kan allemaal heel goed met deze voeding, door de zeer lage eigenruis en brom van deze voeding, HP noemt dit trouwens PARD (Periodic And Random Deviations)
Dus conclusie, ik pruts nog even verder of ik een oplossing vind voor de negatieve uitgangs weerstand van de CO-2016 voeding.
Als de bouwers er verder geen intresse in hebben wat ik uitzoek, bouw hoe het je uitkomt, no problemo!
Ik denk dat ik vanavond weer wat tijd heb voor verdere metingen en de uitkomst laat ik hier weer weten.
Bert_Camper
Aardlus probleem?
Wel gehad met ruismetingen niet de DC stabiliteit, er hangt alleen aan de voeding wat op dat moment nodig is.
De belasting doe ik met weerstanden, de Heathkit dummy load.
Oscilatie
Niet als ik mijn scoop mag geloven
Opamp uitgang
De LM324 uitgang blijft mooi binnen zijn commonmode aan de uitgang.
Update!
Bert, je opmerkingen hebben mij wel meer/anders aan het denken gezet, er zat nog een dikke printbaan in mijn "Blinde Vlek"...
Dank, probleem opgelost, nu zo veel mogelijk modificaties weer in orginele staat brengen om uit te zoeken wat echt nodig is voor goede werking met zo min mogelijk aanpassingen, er is hoop, er is hoop...
Gegroet,
Blackdog