Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 3 april 2016 08:08:40 schreef olaf88:
Waarschijnlijk ben ik nu de domste (maar waarschijnlijk ook de jongste bouwer ;) )

Maar waarvoor dienen de sense contacten ?

Raaf geeft het goede antwoord

Op 3 april 2016 09:03:30 schreef RAAF12:
Als ze naar buiten worden uitgevoerd via extra aansluitingen compenseren ze voor het spanningsverlies wat optreedt in de voedingsdraden.

Alleen is het bij deze constructie niet verstandig om ze naar buiten te voeren omdat ze niet beveiligd zijn tegen verkeerd aansluiten.
Dus hier kunnen ze hooguit dienen om het stukje draad van de hoofd print naar de uitgangsprint te compenseren.
En gezien je daar weer draden in prikt die naar je test opstelling gaan kun je je afvragen wat het nut van die lijnen is. Vandaar dat we ze verder ook niet beschreven hebben maar aan de "extremisten" overgelaten hebben ;)

@Jinny,
4mm2 is misschien een klein tikje overkill ... vooral omdat je het niet lekker aan de print kunt aansluiten.

Op 3 april 2016 10:22:03 schreef Sine:
[...]

Raaf geeft het goede antwoord

[...]

Alleen is het bij deze constructie niet verstandig om ze naar buiten te voeren omdat ze niet beveiligd zijn tegen verkeerd aansluiten.
Dus hier kunnen ze hooguit dienen om het stukje draad van de hoofd print naar de uitgangsprint te compenseren.
En gezien je daar weer draden in prikt die naar je test opstelling gaan kun je je afvragen wat het nut van die lijnen is. Vandaar dat we ze verder ook niet beschreven hebben maar aan de "extremisten" overgelaten hebben ;)

@Jinny,
4mm2 is misschien een klein tikje overkill ... vooral omdat je het niet lekker aan de print kunt aansluiten.

Ok bedankt !

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

@bprosman,
Klopt, wordt normaal toegepast aan de buitenzijde.
Niet alleen de verliezen in de kabel worden gecompenseerd maar alle verliezen.
Een stekker verbinding levert ook verlies op maar ook bijvoorbeeld een externe stroom meter.

@Sine,
Je hebt het over niet verder beschreven, bij mijn printjes zat een enkel briefje met het schema en een componenten lijstje. Hoort er nog een beschrijving verder bij aangezien je het over een beschrijving hebt?

[Bericht gewijzigd door MdBruin op zondag 3 april 2016 11:48:57 (32%)

blackdog

Golden Member

Morge bouwers, :-)

Even over de "sense" en de toepassing.

Iedere voeding heeft sense lijnen ook al zie je die niet.
Een uA7805 heeft ze, een LM317 heeft ze, en een spannings referentie zoals de LT1021 heeft ze ook.
Waarom, anders kan de schakeling niet werken, ze zijn een wezelijk onderdeel van de "loop control"

De eigenschappen van het desbetreffende onderdeel (uA7805 enz, LAB voeding) wordt gespecificeert op het punt waar de sense draden zich bevinden omdat op dat punt de controle plaats vind.

Ik heb geen echte LAB voeding in handen gehad waar de sense niet ook achter op de aansluitklemmen zit.
De betere LAB voedingen hebben meestal aan de achterzijde ook aansluitingen zitten zodat je het ook extern kan doen.
Zie b.v. mijn topic over de RIGOL DP832 voeding die ik heb aangepast,
deze heeft dan geen extra aansluitingen op de achterzijde, maar wel de sense draden acht op de klemmen op het front.

De gedachte dat sense draden er alleen zijn voor externe toepassingen is niet correct.
De gedachte dat sense draden alle problemen met bekabeling verliezen oplost is niet correct.
In verhouding lang/dunne bedrading aan een LAB voeding gebruiken en dan denken dat de sense lijnen dit wel oplost voor je,
geeft aan dat je in een heel andere wereld leeft dan de realiteit.
Voor DC is sense in bovenstaande slechte situatie nog enigzins te doen(meestal 1 a 2V verlies), maar bij dynamische belasting is het toch echt anders.

Ik zal binnekort wat laten zien van de testen die ik heb gedaan met mijn Agilent 6632B twee quadrant voeding.
Deze heeft een ongeveer 1,5M aansluitkabel en maakt gebruik van de sense bedrading, bij de eerste metingen was dit toch wel even schrikken...
DC was het goed, bij wisselende belastingen (zonder extra maatregelen) Brrrr.

Terug naar de CO-2016 voeding.
Ik adviseer niet de sense draden van de CO-2016 naar buiten te voeren, dat had ik al eerder aangegeven.
Maar wel graag op het punt waar ze het beste hun werk kunen doen, dat is op het aansluitprintje dat achter op de klemmen komt.
Dat heeft verder weinig met perfectie of overdreven gedrag te maken van mij, of misschien ook wel,
maar dan bevind ik mij in goed gezelschap van HP, KEPCO, DELTA, Power Design enz.

Een flink deel van het sense probleem, is te omzijlen als de bedrading kort en dik naar de uitgangsklemmen wordt uitgevoerd.
En ja Sine, de voeding heeft geen controle over de bedrading buiten de voeding.
Ik weet hoe men vaak allerlij electronica aansluit op LAB voedingen :-)
Getwiste bedradingen gebruiken bij het aansluiten op een voeding, bij de meeste gebruikers: "nooit van gehoord natuurlijk".
Dat is niet alleen is om de inductie laag te houden (de AC weerstand) maar ook voor het minder het oppikken van allerlij RF velden en dat dan beide kanten op is volgens mij ook bij te weinig gebruikers bekent.

Is dit allemaal van belang, ik denk van wel, deze voedingen zullen niet alleen voor lampjes en motortjes worden gebruikt.
Maar waarschijnlijk ook voor het voeden van een VCO waarvan je de zijbandruis/stabiliteit van zou willen meten, een microfoon voorversterker enz.
Dat kan allemaal heel goed met deze voeding, door de zeer lage eigenruis en brom van deze voeding, HP noemt dit trouwens PARD (Periodic And Random Deviations)

Dus conclusie, ik pruts nog even verder of ik een oplossing vind voor de negatieve uitgangs weerstand van de CO-2016 voeding.
Als de bouwers er verder geen intresse in hebben wat ik uitzoek, bouw hoe het je uitkomt, no problemo!
Ik denk dat ik vanavond weer wat tijd heb voor verdere metingen en de uitkomst laat ik hier weer weten.

Bert_Camper
Aardlus probleem?
Wel gehad met ruismetingen niet de DC stabiliteit, er hangt alleen aan de voeding wat op dat moment nodig is.
De belasting doe ik met weerstanden, de Heathkit dummy load.

Oscilatie
Niet als ik mijn scoop mag geloven :-)

Opamp uitgang
De LM324 uitgang blijft mooi binnen zijn commonmode aan de uitgang.

Update!
Bert, je opmerkingen hebben mij wel meer/anders aan het denken gezet, er zat nog een dikke printbaan in mijn "Blinde Vlek"...
Dank, probleem opgelost, nu zo veel mogelijk modificaties weer in orginele staat brengen om uit te zoeken wat echt nodig is voor goede werking met zo min mogelijk aanpassingen, er is hoop, er is hoop... ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 april 2016 11:52:06 schreef blackdog:

Als de bouwers er verder geen intresse in hebben wat ik uitzoek, bouw hoe het je uitkomt, no problemo!
Ik denk dat ik vanavond weer wat tijd heb voor verdere metingen en de uitkomst laat ik hier weer weten.

Gegroet,
Blackdog

Sine, MAH, Blackdog en alle anderen die hieraan werken en gewerkt hebben bedankt!

Gezien het aantal kits en prints dat er verkocht zijn (ik heb er zelf een op de stand gekocht) denk ik dat er heel veel mensen dit topic op de voet volgen.
Helaas is mijn electronicakennis niet van dat niveau dat ik zinnig kan bijdragen, maar ik wil toch even laten weten dat deze kit en al het werk zeer op prijs wordt gesteld! Wanneer ik weer plek heb om te bouwen (zit nu in een verbouwing en die duurt nog wel even) ga ik de kit in elkaar zetten met alle verbeteringen!

Jinny

Golden Member

@Sine, ik soldeer de draden rechtstreeks op de banen...
Stukje schoonkrabben en smelten maar....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Je hebt gelijk Blackdog, had het er genuanceerder neer moeten zetten. Te dunne kabels kunnen/zullen inderdaad roet in het eten gooien. Ging mij om het punt dat er alleen naar de kabel verliezen werd gekeken en niet naar de verliezen welke de stekker verbindingen en meet apparatuur kunnen veroorzaken.

Dat van de interne sense lijnen was me bekend. Waarom zou je anders ook een massa aan moeten sluiten op de regelaar. Dat is niet alleen voor een massa pad.

Ben benieuwd welke aanpassingen er overblijven, heb zelf al lopen kijken naar de 1Ω weerstanden in de hulp voeding (tussen de gelijkrichter en de condensatoren). Denk dat het makkelijkste is om onderaan het spoortje te verbreken en de weerstand er overheen te solderen. (Helaas een aantal KPN TV powerline adapter gebuikers in de buurt zitten, o.a. mijn buurman). Extra filtering kan dan geen kwaad.

Op 2 april 2016 20:32:23 schreef miedema:
Ha MdBruin,

Ik heb even het papieren schema dat bij de print zat er bij gepakt, en inderdaad, daar staat het wel goed. (Ook schema Rev3....)

@ohm pi
Ook op de papieren versie zijn R22 en R23 220Ω.
Bij de ingangen van de spannings opamp staan de tekentjes S+ en S-, en die staan ook bij de uitgang getekend. (waardoor ze in feite gewoon aan de andere kant van die R22 en R23 zitten)

groet, Gertjan

Even voor de duidelijkheid. "mijn versie" heb ik op donderdag 31 maart 2016 om 21:50 gedownload van de CO-site.

Hier ben ik weer met men vragen :) Hopelijk willen jullie dit nog beantwoorden. Ben tenslotte nog maar 16 jaar.

Klopt het als ik R14 vervang door 22K dat ik dan 3A kan trekken ?
Mijn trafo is 160VA (2x12V).

En over de koelplaat ; In de beschrijving staat minstens 1.5K/W
Is een hogere K/W beter of een kleinere (K/W) ?

Nathan

[Bericht gewijzigd door olaf88 op zondag 3 april 2016 15:49:47 (21%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Heb helaas die bijlage niet maar bij een lagere °C/W heb je een betere koeling.
Er staat eigenlijk hoeveel graden de temperatuur zal stijgen per watt.

Bij 1,5°C/W en een vermogen van bijvoorbeeld 10 watt zal de temperatuur stijging 15°C zijn t.o.v. de omgevingstemperatuur. Bij een lagere waarde zal de temperatuur dus minder hard stijgen.

Bij Blackdog zag ik een 27KΩ als R14 gemonteerd. Hij test met 3A dus een lagere waarde is niet nodig. Bij 3A wel goed je koeling berekenen ;)

@Ohm pi,
Pak voor de zekerheid even het schema uit de eerste post. Sine heeft daar het laatste en correcte schema neergezet (er zit nog een bug in, de oplossing staat hiervoor in dezelfde post).

[Bericht gewijzigd door MdBruin op zondag 3 april 2016 16:14:39 (16%)

Op 3 april 2016 16:05:37 schreef MdBruin:
Heb helaas die bijlage niet maar bij een lagere °C/W heb je een betere koeling.
Er staat eigenlijk hoeveel graden de temperatuur zal stijgen per watt.

Bij 1,5°C/W en een vermogen van bijvoorbeeld 10 watt zal de temperatuur stijging 15°C zijn t.o.v. de omgevingstemperatuur. Bij een lagere waarde zal de temperatuur dus minder hard stijgen.

Bij Blackdog zag ik een 27KΩ als R14 gemonteerd. Hij test met 3A dus een lagere waarde is niet nodig. Bij 3A wel goed je koeling berekenen ;)

Hoi, in de bijlage staat bij 3A R14 = 22K en R9&R10 = 0.33R
Ik was aan het kijken naar een koellichaam dat in mijn behuizing past.
Deze past in mijn behuizing. Zou deze groot genoeg zijn voor 3A bij gebruik van een TIP142 ?
http://be.farnell.com/fischer-elektronik/sk-92-100-sa/heat-sink-100mm-…

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 3 april 2016 16:08:54 schreef olaf88:
[...]

Hoi, in de bijlage staat bij 3A R14 = 22K en R9&R10 = 0.33R
Ik was aan het kijken naar een koellichaam dat in mijn behuizing past.
Deze past in mijn behuizing. Zou deze groot genoeg zijn voor 3A bij gebruik van een TIP142 ?
http://be.farnell.com/fischer-elektronik/sk-92-100-sa/heat-sink-100mm-…

Olaf88

Heb die bijlage er niet bij gekregen, kan je dus geen zinnig antwoord geven alleen wat ik opmerk bij de foto van Blackdog's uitvoering.

Dat is uitreken werk ;)
Ga uit van de maximale gelijkgerichte spanning maal je maximale stroom.
Ugelijkgericht = √2 x (24 x 1,05)
Waarom de x 105, voor een mogelijke 5% spannings verhoging op de net spanning.

Het vermogen P = U x I

Thermische weerstanden optellen, vergeet hierbij niet het isolatie materiaal.
Rthjc (transistor) + thermische weerstand isolatie materiaal
Dit delen door 2 (uitgaande van 2 darlington transistoren)
En dan de thermische weerstand van het koellichaam erbij tellen.

Nu kan je de temperatuur stijging berekenen (P x °C/W waarde)

Op 3 april 2016 16:26:55 schreef MdBruin:
[...]

Dat is uitreken werk ;)
Ga uit van de maximale gelijkgerichte spanning maal je maximale stroom.
Ugelijkgericht = √2 x (24 x 1,05)
Waarom de x 1,05, voor een mogelijke 5% spannings verhoging op de net spanning.

Het vermogen P = U x I

Thermische weerstanden optellen, vergeet hierbij niet het isolatie materiaal.
Rthjc (transistor) + thermische weerstand isolatie materiaal
Dit delen door 2
En dan de thermische weerstand van het koellichaam erbij tellen.

Nu kan je de temperatuur stijging berekenen (P x °C/W waarde)

Dit is waarschijnlijk heel goed uitgelegd maar ik snap het niet :)

Voor het vermogen kom ik dan uit op ongeveer 110W.
Rthjc = 1°C/W + (Rth isolatie ?)
En dan zit ik vast :)

Nathan

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Je isolatie materiaal heeft een thermische weerstand.
Bij mijn ST TIP142 zit de collector vast aan de kant van het koellichaam. Dit betekent als je deze niet isoleert de ingangs spanning op het koellichaam komt te staan.
Dit wil je niet aangezien dit ook een sluiting veroorzaakt als deze tegen een metalen behuizing komt

http://be.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?st=koel&cat…

Vraag gerust als je vast loopt.

Op 3 april 2016 16:42:43 schreef MdBruin:
Je isolatie materiaal heeft een thermische weerstand.
Bij mijn ST TIP142 zit de collector vast aan de kant van het koellichaam. Dit betekent als je deze niet isoleert de ingangs spanning op het koellichaam komt te staan.
Dit wil je niet aangezien dit ook een sluiting veroorzaakt als deze tegen een metalen behuizing komt

http://be.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?st=koel&cat…

Vraag gerust als je vast loopt.

Transistor : Tip142
Isolator(willekeurig farnell): http://be.farnell.com/bergquist/k10-54/sil-pad-k-10-006-to-220/dp/9367…

P=110W (Bij 28V 3A)
Rthjc = 1°C/W + 0.86°C/W = 1.86°C/W
1.86/2 = 0.93 °C/W

P x °C/W = 110 * 0.93 = 102.3 °C

Klopt dit ?
En is dit dan goed of niet ? (Ik denk van niet ;))

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 3 april 2016 16:52:07 schreef olaf88:
[...]
Transistor : Tip142
Isolator(willekeurig farnell): http://be.farnell.com/bergquist/k10-54/sil-pad-k-10-006-to-220/dp/9367…

P=110W (Bij 28V 3A)
Rthjc = 1°C/W + 0.86°C/W = 1.86°C/W
1.86/2 = 0.93 °C/W

P x °C/W = 110 * 0.93 = 102.3 °C

Klopt dit ?
En is dit dan goed of niet ? (Ik denk van niet ;))

Inderdaad niet helemaal goed. Je moet de thermische weerstand pakken en niet de thermische impedantie (0,2°C/W)
Daarnaast vergeet je de thermische weerstand van het koellichaam er nog bij te tellen.

Op 3 april 2016 17:08:45 schreef MdBruin:
[...]

Inderdaad niet helemaal goed. Je moet de thermische weerstand pakken en niet de thermische impedantie (0,2°C/W)
Daarnaast vergeet je de thermische weerstand van het koellichaam er nog bij te tellen.

Ik probeer nog eens :

Rthjc = 1°C/W + 0.2°C/W = 1.2°C/W
1.2/2 = 0.60 °C/W + 1.4 °C/W = 2°C/W

P x °C/W = 110 * 2 = 220 °C

Klopt dit dan ?
Is dat dan de temperatuur van de koelplaat ?
Want dan is dit volgens mij niet goed :) Ik hoor het graag

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Ja dat is correct (de berekening dan hè ;))
Dit is wat er maximaal kan ontstaan bij kortsluiting op volle spanning.
Als je de wikkeling schakeling gebruikt halveert het te koelen vermogen aangezien de spanning halveert (schakelt af doordat de uitgangsspanning 0V wordt). Al zal de korte piek nog wel bestaan doordat de condensatoren geladen zijn.

Vandaar dat Blackdog ook zei kijk naar de consequenties van je ideeën in het eerste deel. Bij 220°C gaan je transistoren het niet leuk vinden, beter gezegd boven de 150°C gaan ze kapot. Bij de waarde moet je ook nog de omgevingstemperatuur optellen aangezien dit een temperatuurstijging is.

Trouwens het koellichaam wordt in de meeste gevallen buiten de kast gemonteerd zoals te zien op de foto van Sine (Eerste post uit dit topic ook wel TS genoemd). Indien je deze in je kast wil monteren zal je deze actief moeten koelen. Bijkomende voordeel is dan dat je een betere koeling krijg waardoor je temperatuur niet zo snel stijgt. Nadeel kan dan zijn lawaai van de fan.

Op 3 april 2016 17:53:52 schreef MdBruin:
Ja dat is correct (de berekening dan hè ;))
Dit is wat er maximaal kan ontstaan bij kortsluiting op volle spanning.
Als je de wikkeling schakeling gebruikt halveert het te koelen vermogen aangezien de spanning halveert (schakelt af doordat de uitgangsspanning 0V wordt). Al zal de korte piek nog wel bestaan doordat de condensatoren geladen zijn.

Vandaar dat Blackdog ook zei kijk naar de consequenties van je ideeën in het eerste deel. Bij 220°C gaan je transistoren het niet leuk vinden, beter gezegd boven de 150°C gaan ze kapot. Bij de waarde moet je ook nog de omgevingstemperatuur optellen aangezien dit een temperatuurstijging is.

Trouwens het koellichaam wordt in de meeste gevallen buiten de kast gemonteerd zoals te zien op de foto van Sine (Eerste post uit dit topic ook wel TS genoemd). Indien je deze in je kast wil monteren zal je deze actief moeten koelen. Bijkomende voordeel is dan dat je een betere koeling krijg waardoor je temperatuur niet zo snel stijgt. Nadeel kan dan zijn lawaai van de fan.

Buiten de kast is helaas niet mogelijk (ruimte)
Ik heb deze behuizing van een kennis die een bedrijft runt waar ze voedingen maken (Maar dan tot 6000V ;)) Deze is voorzien van een fan op de achterwand die de warme lucht uit de behuizing zuigt.

Ik gebruik inderdaad een trafo met middenaftakking. Wilt dit dan zeggen dat mijn vermogen (28V 3A) gelijk is aan 55W ? Waardoor de temperatuur gelijk is aan 110°C ?

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Tidak Ada

Golden Member

Ik ben vanmiddag in de zon gaan zitten met een lekker trapistje :9

Daarom val ik nu binnen. Hebben jullie al gekeken naar de Rth van het isolatieplaatje? Vanochtend zag bij TME ik dat die voor het bijgeleverde mica plaatje in de orde van 2,5 K/W ligt!
Voor siliconeplaatjes is dat 0,45 K/W en ze hadden daar ook nog iets van kapton® met een Rtth van 0,12. Lijkt me toch wel zinnig om over na te denken, zeker alser je grote stromen wilt kuinnen leveren.
Naar aanleiding daarvan zit ik er nu over te denken om de doorlaattorren direct op een geïsoleerd opgestelde koelplaat te monteren. Cie mad dan niet buiten de kast, maar wel zo dat er vrij lucht langs kan stromen ov middels een ventilator.

Nog een gedachtenoprisping:
Zou je het gelijkrichter deel zo kunnen opbouwen, dat bij lagere uitgangsspanningen de beide wikkelingen parallel gezet worden, in plaats van dat er naar maar één wikkeling wordt overgeschakeld? Dat kan natuurlijk met een DPDT relais. Ik bedoel echter elektronisch.
Ik heb iets zitten krabbelen, maar mijn kennis mbt MOSFET's is marginaal. Ik zal vanavond nog een schema'tje inscannen en hier publiceren. Nu eerst de rijsttafel bereiden en verorberen. :9

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2016 19:02:32 schreef Tidak Ada:
Ik ben vanmiddag in de zon gaan zitten met een lekker trapistje :9

Daarom val ik nu binnen. Hebben jullie al gekeken naar de Rth van het isolatieplaatje? Vanochtend zag bij TME ik dat die voor het bijgeleverde mica plaatje in de orde van 2,5 K/W ligt!
Voor siliconeplaatjes is dat 0,45 K/W en ze hadden daar ook nog iets van kapton® met een Rtth van 0,12. Lijkt me toch wel zinnig om over na te denken, zeker alser je grote stromen wilt kuinnen leveren.
Naar aanleiding daarvan zit ik er nu over te denken om de doorlaattorren direct op een geïsoleerd opgestelde koelplaat te monteren. Cie mad dan niet buiten de kast, maar wel zo dat er vrij lucht langs kan stromen ov middels een ventilator.

Nog een gedachtenoprisping:
Zou je het gelijkrichter deel zo kunnen opbouwen, dat bij lagere uitgangsspanningen de beide wikkelingen parallel gezet worden, in plaats van dat er naar maar één wikkeling wordt overgeschakeld? Dat kan natuurlijk met een DPDT relais. Ik bedoel echter elektronisch.
Ik heb iets zitten krabbelen, maar mijn kennis mbt MOSFET's is marginaal. Ik zal vanavond nog een schema'tje inscannen en hier publiceren. Nu eerst de rijsttafel bereiden en verorberen. :9

Idd. Met de Rth van het isolatieplaatje is rekening gehouden. (=0.2C/W)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
blackdog

Golden Member

Hi OLAF88,

Laat eens wat plaatjes zien van je kast, mooie plaatjes graag.
Ik bedoel, dat je aandacht geeft aan de foto's zoals je ook aandacht vraagt voor je leeftijd en de koeling ;-)
Wat ik ook tegen meerdere hier heb gezecht blijf vooral goede vragen stellen, komt er vanzelf antwoord.

Wat betreft de stroom die de voeding kan leveren, de zaken die dit bepalen, staan hieronder.

1e
De trafo de stroom is ongeveer 0,63x de waarde die op de trafo staat aangegeven.
Als de trafo wikkeling is gemaakt voor 2,5-Ampere dan doe je dit maal 0,63 en dan komt er net geen 1,6-Ampere uit de berekening.
Hoelang je deze stroom uit de voeding kan trekken hangt dan ook nog vanaf hoe goed de trafo gekoeld wordt en de capaciteit van je buffer elco.
Maar die 63% is een aardig gemiddelde wat je kan aanhouden.

2e
De SOA karakteristiek van je power transistoren en dat hangt direct samen met hoe goed je koeling is.

3e
De waarden van de emittor weerstanden R9 en R10

4e
De waarden van de weerstanden R14, R15 en instelpotmeter RV3.

Als we ons nu even alleen bezig houden met punt 3 en 4, want de trafo en de koeling hebben we goed geregeld.
We gaan uit van een stroom van 3-Ampere max, volgens het lijstje dat bij het schema zit gebruiken we dan 0,33 Ohm emittor weerstanden.
Omdat we twee powertransitoren hebben (BDW93C) verzorgt iedere transitor ongeveer de helft van de te leveren uitgansstroom.
In de voorgestelde situatie is dit 1,5-Ampere per powertransistor,
hieruit volgt dat de spanning over de 0,33 Ohm weerstand 0,33 x 1,5-Ampere = 0,495V is bij maximale uitgangsstroom.

Op beide uitgangsweerstanden staat op een paar procent na de zelfde 0,495V om de kleine verschillen op te heffen, zijn de weerstanden R7 en R8 aangebracht.
De spanning van 0,495V wordt nu toegevoerd aan de opamp U2C en wel op de -ingang via een weerstand van 22K.
Deze weerstand doet (bijna) niets af aan de 0,495V en dient alleen voor de AC stabiliteit als de stroom opamp actief is.
Als het goed is, weten jullie dat er in princiepe geen stroom in of uit een opamp ingang loopt.
Dus R13 van 22K zou daar ook weg kunnen en dan zou je stroom bereik nog steeds het zelfde zijn,
ware het niet dat deze weerstand toch een functie heeft zoals net hierboven aangegeven.

OK, 0,495V op de -ingang, de stroom opamp U2C waar we het nu over hebben werkt alleen als beide ingangen het zelde spanningsniveau hebben.
Op de +ingang leg je door middel van de I potmeter RV2, een geschaalde spanning aan.
Er is een goede 5V referentie aanwezig, alleen die spanning is veel te hoog en we willen de stroom mooi regelbaar hebben.
De 5V Referentie spanning moet dus geschaald worden van de 5V naar de maximaal te verwachte spanning van 0,495V die over de emittor weerstanden staat bij volledige belasting van de voeding.
Door de aanwezige componenten, R14 en R15 samen met de trimpot RV3 wordt bij de maximale stroom de 0,495V aan de +ingang van opamp U2C aangeboden.
Door te spelen met de waarde van deze componenten kan je dus het stroombereik instellen.
R12 van 10K is hier meer voor wat HF filtering en compensatie van de bias stromen van de opamp omdat hij natuurlijk niet ideaal is :-)
Ook nu weer niet direct belang voor de stroomregeling.

OK, je steld d.m.v de stroompotmeter RV2 de spanning op de +ingang van U2C in van 0,165V.
Als nu de stroom die je aan de uitgang trekt boven de 1-Ampere komt dan krijg je het punt dat de min ingang van U2C hoger wordt in spanning
dan die je hebt ingesteld met de i potmeter RV2.
Een meer positieve spanning op de -ingang t.o.v. de spanning op de +ingang resulteerd in het naar beneden gaan in waarde van de uitgang van die opamp.
Dit gebeurd net zolang totdat er voldoende stroom is weggetrokken van de power transistoren door de LED X1, deze gaat dan ook branden.
Als er voldoende stroom is weggegtrokken zakt ook de spanning over de emittorweerstanden en zakt dus ook de 0,165V die van de emitor weerstanden komt.
Er ontstaat uiteindelijk een balans (meestal binnen minder dan een miliseconde)

Ik hoop dat dit verhaal jullie wat meer inzicht geeft betreffende de stroom instelling van deze voeding.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 april 2016 19:42:27 schreef blackdog:
Hi OLAF88,

Laat eens wat plaatjes zien van je kast, mooie plaatjes graag.
Ik bedoel, dat je aandacht geeft aan de foto's zoals je ook aandacht vraagt voor je leeftijd en de koeling ;-)
Wat ik ook tegen meerdere hier heb gezecht blijf vooral goede vragen stellen, komt er vanzelf antwoord.

Gegroet,
Blackdog

Hoi Blackdog,

Eerst en vooral mijn oprechte excuses voor mijn aandachtstekort ;)
Mijn bedoeling was om het te vragen aan mensen die er iets van kennen dan zelf te knoeien.

Even over de behuizing.
Mijn kast is van Plastic maar heeft een aluminium Voor- en Achter-paneel.
En een aluminium bodemplaat. Het achterpaneel is voorzien van een 24V fan en een netadapter met filter en zekeringhouder.

Hopelijk zijn de foto's ietwat duidelijk :)
Dit is de catalogus van wie ik de behuizing kreeg.
Op P47 staan zijn voedingen.
http://www.consort.be/data/uploads/cataloog/consort_catalogus_2015.pdf

Nathan

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

@Tidak Ada,
Valt vies tegen af en toe wat de thermische weerstand is van het isolatie materiaal.

@Blackdog,
Is er een omreken manier om van de W/meter x kelvin naar de °C/W te komen?
Heb al lopen zoeken maar kan niets vinden. Kom alleen op berekeningen voor isolatie waarde van huizen enz.

Op 3 april 2016 19:02:32 schreef Tidak Ada:
<<>> Daarom val ik nu binnen. Hebben jullie al gekeken naar de Rth van het isolatieplaatje? Vanochtend zag bij TME ik dat die voor het bijgeleverde mica plaatje in de orde van 2,5 K/W ligt!
Voor siliconeplaatjes is dat 0,45 K/W en ze hadden daar ook nog iets van kapton® met een Rtth van 0,12. Lijkt me toch wel zinnig om over na te denken, zeker alser je grote stromen wilt kuinnen leveren.<<>>

Ik heb ook even gezocht naar de isolatieweerstand van mica.
Het is niet heel veelvuldig gegeven, maar farnell kom ik op deze datasheet.
Daar staat het volgende: 0.009watt/sq inch/graad C.

Hier staat bij punt 7 een mooie vergelijking van verschillende isolatiematerialen.

Ik weet niet waar jij je informatie gevonden hebt maar kom in alle gevallen een stuk lager uit dan jij!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dit topic is gesloten