Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi olaf 88, :-)

Mooi klastje!
Denk nu na hoe je gebruik kan maken van de ventilator en een koelelement dat je er achter kan monteren.
De ventilator zal zo moeten worden gemonteerd dat hij lucht uit de kast zuigt.
Ik gebruik tijdens het testen nu een kleine CPU koeler met ventilator die mijn vermogen van mijn proefopstelling net aan kan.
Deze CPU koelr zou ik niet gebruiken als ik deze voeding in een kastje zou zetten, ik heb graag wat marge in mijn koeling zodat het heel blijft in ongunstige situaties.

Het is voor jou i.v.m. je plastic kastje heel goed mogelijk je transitoren direct op de koelplaat te monteren en de koelplaat aan het kastje vast te monteren zonder dat je last hebt van ongewenste electrische verbindingen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 3 april 2016 20:47:08 schreef blackdog:
Hi olaf 88, :-)

Mooi klastje!
Denk nu na hoe je gebruik kan maken van de ventilator en een koelelement dat je er achter kan monteren.
De ventilator zal zo moeten worden gemonteerd dat hij lucht uit de kast zuigt.
Ik gebruik tijdens het testen nu een kleine CPU koeler met ventilator die mijn vermogen van mijn proefopstelling net aan kan.
Deze CPU koelr zou ik niet gebruiken als ik deze voeding in een kastje zou zetten, ik heb graag wat marge in mijn koeling zodat het heel blijft in ongunstige situaties.

Het is voor jou i.v.m. je plastic kastje heel goed mogelijk je transitoren direct op de koelplaat te monteren en de koelplaat aan het kastje vast te monteren zonder dat je last hebt van ongewenste electrische verbindingen.

Gegroet,
Blackdog

Hoi,

Inderdaad ! Ben best trots op mijn behuizing. ?
De ventilator zuigt nu lucht uit de behuizing.
Zou ik dan een koelplaat monteren op de achterkant tussen de adapter en de ventilator of een koelplaat binnenin ?

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Tidak Ada

Golden Member

Dat was bij TME.nl Overigens komt het wel overeen wat mij vroeger is verteld. http://www.tme.eu/nl/details/irfb4310pbf/tht-transistors-met-n-kanaal/… (even naar beneden scrollen...)

Bij deze ook de opzet van omschakeling van serie en parallel schakeling van de trafo output. Hoe de FET's aan te sturen is voor mij nog een probleem. Mogen bijvoorbeeld de gates van beide linker FET's aan elkaar worden geknoopt of is daar een aparte sturing voor nodig (ander niveau)?

Edit:
Oeps ik was hem vergeten. VERBETERD!

Als mijn brain fart klopt, of dat er een elegantere oplossing is hoor ik dat graag van jullie.

@olaf88:
Als je de powertorren (zonder de FET en Shottky-diode) op één koelplaat monteert zonder isolatieplaatjes (betere warmte overdracht) Moet je hen beslist niet buitenop zetten, zoals al eerder is opgemerkt. Er is dan gevaar voor kortsluiting, opgeblazen powertorren en/of brand!

Mooie kast (ben jaloers). Ga zo door! We zijn benieuwd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2016 21:37:54 schreef Tidak Ada:
@olaf88:
Als je de powertorren (zonder de FET en Shottky-diode) op één koelplaat monteert zonder isolatieplaatjes (betere warmte overdracht) Moet je hen beslist niet buitenop zetten, zoals al eerder is opgemerkt. Er is dan gevaar voor kortsluiting, opgeblazen powertorren en/of brand!

Mooie kast (ben jaloers). Ga zo door! We zijn benieuwd.

Ik heb nu deze gevonden:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/188014/Pada-Engineering-8214100N-Pr…

Hier heb ik ruimte voor gevonden in de kast. Dus jij zou de koelplaat in de kast monteren zonder isolatieplaatjes ? Zou deze (eerste gedacht, zonder te berekenen) groot genoeg zijn ?

Nathan

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Tidak Ada

Golden Member

Als je niet meer torren er op zet dan in het kitje zitten, dus die twee stuks BUW93C Zal het wel kunnen, maar stel hem geïsoleerd op van de metalen delen van de kast en alle andere componenten.

Ik zou alleen ook nog eens bij http://www.tme.eu/nl kijken. Die zijn iha goedkoper dan Conrad.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 3 april 2016 22:31:50 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2016 22:30:01 schreef Tidak Ada:
Als je niet meer torren er op zet dan in het kitje zitten, dus die twee stuks BUW93C Zal het wel kunnen.

Ik zou alleen ook nog een bij http://www.tme.eu/nl kijken. Die zijn iha goedkoper dan Conrad

Ik gebruik 2x de tip142.
Ik zal even kijken op tme

EDIT:

Deze lijkt me wel wat dan. 0.9K/W.
Wat denk jij ?

http://www.tme.eu/nl/details/sk85_100_sa/radiatoren/fischer-elektronik…

Olaf88

[Bericht gewijzigd door olaf88 op zondag 3 april 2016 22:44:44 (17%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

@Tidak Ada heb je de diodes als brug bedoeld?
Zo ja, dan moet dat denk ik toch anders.

Tidak Ada

Golden Member

Deze lijkt me beter http://www.tme.eu/nl/details/rad-ssrdy-dx_110/radiatoren/. Je kunt hem recht in de luchtstroom van je fan plaatsen voor optimale koeling. Nog beter is het dan om hen van boven af te dekken, zodat je een soort tunnels krijgt, waar de lucht door stroomt.
een wat lagere met gelijk grondvlak kan je er dan boven of onder plaatsen voor de FET, de Shottky en de brug (Hier de componenten wel isoleren!).
Vervang de vier montagebouten geïsoleerde afstandsbusjes met de juiste draad. Het railmontagedeel kun je er gewoon afslopen.

Let overigens wel op dat TME nog BTW berekent. Je kan kiezen voor bruto en netto prijzen Brut is incl BTW
Verder heb ik goede ervaringen met de zaak, ook toen ze alleen nog vanuit Polen werkten. Leve de EU!

@BenI2C:
Ik richt beide aparte wikkelingen gelijk met die bruggen en zet de uitgangen dan in serie of parallel door middel van die FET's Dát moet volgens mij gewoon kunnen. Over de rest van de schakeling ben ik niet helemaal zeker. De aansturing is een open vraag.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2016 23:20:08 schreef Tidak Ada:
Deze lijkt me beter http://www.tme.eu/nl/details/rad-ssrdy-dx_110/radiatoren/. Je kunt hem recht in de luchtstroom van je fan plaatsen voor optimale koeling. Nog beter is het dan om hen van boven af te dekken, zodat je een soort tunnels krijgt, waar de lucht door stroomt.
een wat lagere met gelijk grondvlak kan je er dan boven of onder plaatsen voor de FET, de Shottky en de brug (Hier de componenten wel isoleren!).
Vervang de vier montagebouten geïsoleerde afstandsbusjes met de juiste draad. Het railmontagedeel kun je er gewoon afslopen.

Ok bedankt ! :D

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Tidak Ada

Golden Member

Dus géén contact tussen beide koelelementen!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2016 23:58:20 schreef Tidak Ada:
Dus géén contact tussen beide koelelementen!!

Inderdaad. Beiden collecters mogen wel elkaar raken via de koelplaat ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Tidak Ada

Golden Member

Van die TIP142's wel, die zijn immers in het schema ook aan elkaar geknoopt ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

@Tidak, kijk nog eens goed naar die gelijkrichtbruggen... Zo zitten ze meestal niet in elkaar ;)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Ach ja, 90° gedraaid. Iets te vlug willen tekenen :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Nee, niet 90" gedraaid, rechter diodes zitten fout. Ik zou het zo doen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/tidak-brug.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, ik heb met CorelDraw zitten klooien (nieuwe versie = even wennen) heb alle symbolen zelf moeten tekenen. Ziende blind :(

H1er de correcte tekening:

Nu dus suggesties voor de aansturing :)

@Roland van Leusden:
Lijkt me geen praktisch model voor TS met zijn fan-koeling.
Het efficiëntste zou een tunnel model zijn, maar die zijn nogal kostbaar

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 4 april 2016 09:50:38 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 3 april 2016 11:52:06 schreef blackdog:

Even over de "sense" en de toepassing.

Iedere voeding heeft sense lijnen ook al zie je die niet.
Een uA7805 heeft ze, een LM317 heeft ze, en een spannings referentie zoals de LT1021 heeft ze ook.
Waarom, anders kan de schakeling niet werken, ze zijn een wezelijk onderdeel van de "loop control"

De gedachte dat sense draden er alleen zijn voor externe toepassingen is niet correct.

Tot zover met je eens, maar de interne al aanwezige sense aansluitingen zitten aan de uitgangsklemmen van de hoofdprint, het enige stukje wat je met de losse sensebedrading compenseerd zin de verbindingen tussen hoofdprint en uitgangsklemmen.

Naar mijn bescheiden mening vallen die onder verwaarloosbaar, zeker zoals ik ze gebruik, daar zal er per klem toch nog altijd 2x een halve meter meetsnoer aanhangen. De drop daarover is een orde van grootte hoger dan die 5cm intern.

Op 3 april 2016 13:46:14 schreef Jinny:
@Sine, ik soldeer de draden rechtstreeks op de banen...
Stukje schoonkrabben en smelten maar....

Hmm, een perfecte manier om sporen van de print te lichten. Het heeft ook geen zin, dan kun je beter een flinke printkroonsteen er op bakken en daar met je wat dikkere bedrading naartoen. Dikker dan 2.5mm2 heeft weinig zin in jouw geval. Maak je je toch nog druk over de spanningsval over die stukjes draad dan kun je de sense aansluitingen nog altijd gebruiken.

Op 4 april 2016 09:30:26 schreef Tidak Ada:
Ja, ik heb met CorelDraw zitten klooien (nieuwe versie = even wennen) heb alle symbolen zelf moeten tekenen. Ziende blind :(

H1er de correcte tekening:

[bijlage]

Nu dus suggesties voor de aansturing :)

Denk er aan dat die fets parasitaire diodes hebben, dit geeft volle sluiting in de enkelestand.

Daarnaast ben je nu heel veel moeite aan het doen voor een ampere extra, zonder iets te veranderen kun je met jouw trafo al gewoon 5A gebruiken in enkele stand en 3A in dubbele.

Tidak Ada

Golden Member

Heu? wat bedoel je met 'enkele' en 'dubbele' stand?
één wikkeling resp. twee wikkelingen in serie?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Ik had de kleurtjes die ik wilde gebruiken bij toeval in 4, en niet in 2.5.
Dat is de enige reden....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Tidak Ada,
Zodra de wikkeling schakeling af schakelt krijg je een enkelvoudige gelijkrichting.
De onderste helft van de gelijkrichter brug wordt niet gebruikt waardoor je als het ware de 2 spoelen enkelvoudig gelijkricht en hierdoor 2 spoelen parallel staan (Zie hiervoor de tekening van Sine).

@Sine,
Als ik me dus in dit geval niet vergis zal je met de afvlak condensator hiermee rekening moeten houden aangezien je i.p.v. elke 5ms een volledige spanning naar elke 10ms gaat en daardoor ook een grotere rimpel spanning ontstaat.

Edit:
Foutje verbeterd. Je gaat van een 100Hz naar 50Hz waardoor het langer duurt voordat de sinus weer langs komt.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op maandag 4 april 2016 11:48:27 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Dat is ook een van de redenen dat ik naar een alternatieve schakeling zoek. Ik wil alleen mechanische relais vermijden, o.a. vanwege de hoge laadstroom van de elco. Verder heeft zo'n relais een fikse stuurstroom nodig, wat weer tot een extra trafo'tje leidt. Voordeel is dan natuurlijk dat je al voor de brug kunt schakelen.

Op 4 april 2016 09:48:13 schreef Sine:
[...]
Denk er aan dat die fets parasitaire diodes hebben, dit geeft volle sluiting in de enkelestand.

Kan je dit even uitleggen? Hoe en waar zitten die diodes en hoe lopen die stromen. Zoiets zou dan toch ook in jouw schakeling gebeuren?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Jinny
Hmja ... een stukje draad moet toch wel te regelen zijn ?

@MdBruin.
Nee, het blijft een dubbelzijdige gelijkrichting, je rimpel wordt niet groter.

@Tidak
Zoals gezegd, dat is geen reden, je rimpel blijft 100Hz

Het is dat ik een beetje van puzzelen met dit soort dingen hou ... ik kwam hierop uit:

Nadeel is wel dat je het verlies van twee gelijkrichters en twee diodes hebt. Voor mijn gevoel moet het nog simpeler kunnen (in de brug zitten immers ook diodes) maar daar moet ik dan nog even op broeden ;)

Schimanski

Golden Member

Tidak, de body-drain PN overgang vormt een diode tussen drain en source. uitleg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Het schema hierboven, met de twee diodes, is hetzelfde als met de drie FETs. Die FETs hebben inderdaad een body-diode, maar die staat in dezelfde richting als in het schema met de diodes.

Het komt er dus op neer dat in parallel-mode, de schakeling ook werkt zonder sturing, maar dan via de body-diodes en die zijn daar niet echt voor bedoeld. Door nu de FET wel aan de sturen, sluit je die body-diode kort, en daarmee neemt het verlies fors af. Je gebruikt de FET eigenlijk op z'n kop, maar dat gaat probleemloos.

Voor de mensen die onze SM7020-D kennen (0-35V, 20A en 35-70V, 10A); die werkt op precies dezelfde manier.

Tips:
- Zorg voor een (flinke)n dode tijd tussen omschakelen. De tussenliggende tijd nemen de body-diodes de taak waar, en die kunnen daar best wel tegen.
- Zet een dikke zenerdiode over de FET.

En ja, de FET's moeten vanwege het niveauverschil geisoleerd aangestuurd worden.

Peter Strayer

Dit topic is gesloten