KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Op 10 april 2016 19:48:41 schreef Tidak Ada:
Wat is overigens die schakeling in dat IKEA(?) lijstje op de achtergrond?
/offtopic
Dat is een Numitron klokje
, daar was ik mee bezig voor Rosmalen, moet nog verder afgewerkt worden....
Er zijn nog wat probleempjes met de achtergrondverlichting....
/offtopic
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 10 april 2016 20:27:18 schreef RAAF12:
Ken het schema niet. Zit diep in de safe van KIF
Schema was een deel van de aankoop
. Bij elk kitje zat het schema van de controller en het schema van het display. Ik denk dat momenteel de meesten nog met de standaard soft aan de slag zijn geweest. Kwestie te testen dat het werkt. Daarna kan er geëxperimenteerd worden.
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Ik zal ook even van mij laten horen.
De klok draait al sinds tweede paasdag en loopt nog steeds heel erg goed.
Naast de klok staat een nieuwe aanwinst die ik vandaag heb binnen gekregen. 
Ook staat mijn tijdelijke klok voeding op de foto.
[Bericht gewijzigd door haasje93 op (12%)]
KoenP
Op 12 april 2016 20:05:32 schreef haasje93:
Naast de klok staat een nieuwe aanwinst die ik vandaag heb binnen gekregen.
Kwijl..... 
Wow, dat is een grote buis.. Mooi 
Vertel er eens wat meer over? (type, waar vandaan, prijskaartje)
Mijn klokje loopt ook al een paar weken. Was leuk om te bouwen en ziet er erg mooi uit. Het faden bij omschakelen van de cijfers vind ik ook erg mooi.
Wat mij opvalt is dat hij steeds verder achter loopt. Toevallig was dit weekeinde even de spanning eraf geweest en daarna liep hij weer netjes op tijd. Het lijkt wel of hij tijdens het lopen de tijd niet uit de rtc leest.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Prijs ligt tussen de $500,- en $1,000.- op ePay.
Mooi voor een 4 letter woordgenerator.
Er is iemand bij neonixie-l, die een werkplaatsje heeft opgezet voor iets vergelijkbaars, maar alleen numeriek. c.a. € 145,-/stuk.
http://www.daliborfarny.com/r-z568m-nixie-tube/
Homepage: http://www.daliborfarny.com
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Het is inderdaad een B7971, hij is afkomstig van ebay.
En de prijs dat was niet zo hoog als tidak schrijft.
Vandaag weer een pakketje met buizen binnen gekregen, daarover en over mijn andere buizen die ik het afgelopen half jaar heb gekocht later meer in het nixie/dekatron topic.
Ik heb al wel een idee voor de behuizing van de klok, ik heb nog wat mooi mahonie hout liggen wat ik daar waarschijnlijk voor ga gebruiken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zeg niet dat die B7179's overal zo duur zijn, maar op ePay ben ik die prijzen wel tegengekomen....
haasje93
Golden Member
Ik moet dat topic ook maar eens gaan volgen dan. De nixies fascineren mij behoorlijk.
De neonixie buizen zijn ook mooi, maar als je wat wil heb je er al snel 4 nodig en dat loopt ook behoorlijk in de papieren.
I1N-12A http://home.scarlet.be/kvandepitte/nixies.html €4.50 p/st
Zoiets? Geen ervaring mee en/of aandelen, eerste link op Goochel.
Tidak Ada
De meeste van die Russen hebben een omgekeerde 2 als 5. Niet fraai.
Tweede punt is dat de levensduur op maar c.a. 5000 uur wordt gegarandeerd.
Probeer eens een IN18 (ook een redelijk grote buis) voor een hebbelijk bedrag te kopen.
Leuk speelbuisje is de IN17, met wèl een normale 5 en leuk klein. maar de prijs is allang niet echt leuk meer...
6 stuks voor €44 incl. verzenden en 100% positive feedback op epay
http://www.ebay.ie/itm/6-x-IN-17-IN17-NIXIE-TUBES-BRAND-NEW-CHEAP-LOOK…
Is nog te doen, lijkt mij.
Tidak Ada
Misschien hier? Maar je moet ze wel uit Poetinië halen 
Of hier: http://pacifictv.ca/socket.htm#euro (Canada, lnge verzeddtijd!)
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (30%)]
Op 28 maart 2016 21:46:14 schreef Mr. SnuGGelS:
Ik denk dat mijne een tikje heeft gehad want hij loopt 2 minuten per dag voor.
De mijne loopt na anderhalve week 4 minuten achter 
KoenP
Yep, dat is me ook opgevallen.... na een paar dagen begint ze achter te lopen....
Firmware update???? Clock OS 2.0???? 
Voor bij wie het klokje er naast loopt ...
Haal de spanning er eens een seconde of tien vanaf, loopt ie daarna wel weer op tijd ?
Dat verschijnsel heb ik namelijk, loopt zo'n 20 seconden per 8 uur oid achter, als ik hem even van spanning haal loopt hij weer op tijd.
[Bericht gewijzigd door Sine op (37%)]
Tidak Ada
@Henry en Koen:
Misschien helpt een bamboe kastje?
(zie het audiofiele topic).
Maar vreemd is het. Zou het aan storing op het lichtnet liggen?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (29%)]
De software leest alleen de echte RTC tijd uit bij het opstarten, daarna wordt de klok op de 1Hz interrupt van de PCF8583 op tijd gehouden. Bij een te langzame klok die na een powercycle weer op tijd loopt zijn er kennelijk interrupts kwijtgeraakt (nixie boost converter interferentie?). In software is dit wel op te lossen door bijvoorbeeld om de zoveel minuten periodiek de RTC uit te lezen.
Door chronisch tijdgebrek
moet ik mijn ZM1180 klok nog bouwen.
Op 14 april 2016 23:11:23 schreef Antoine:
Vreemd, heeft de mijne totaal geen last van, die loopt spot-on op tijd.
Gemeten over een langere tijdspanne?