Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Opnieuw fout gemaakt.
Ik had bij de grote C, twee digitale paneelmetertjes gekocht; Nl. Voltkraft DVM230G. Nu mijn voeding werkt, wou ik deze gaan testen. Blijkt nu dat deze metertjes einde schaal maar tot 199 gaan, dus boven de 2 een aanduiding " | " buiten bereik. Is dat te wijzigen zodat ik vb 32,5V kan lezen, anders ga ik proberen(zie mijn handtekening) deze om te wisselen.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
bprosman

Golden Member

Als je ze online gekocht hebt en de originele verpakking nog hebt heb je zowiezo 14 dagen retourrecht.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-149999/126505-i…
kopje 1, RA 999k, RB 1K. Dat geeft een maximaal meetbereik van 200 volt op het scherm. Dit is de volgende stap boven 20 volt. Hierdoor heb je echter maar 1 getal achter de komma (ik heb er liever 2) maar dat is een persoonlijke keuze.

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-149999/126505-a…
op pagina 4 staat aangegeven hoe je de gewenste eenheden op het beeldscherm krijgt. (V, A etc.) Als je minder dan 2A gebruikt (max 1,999A) heb je daar wel 3 plaatsen achter de komma. het schema voor stroom is ook in de eerste link te vinden.

Volgens de gebruiksaanwijzing moet de meter 30,1 en 1,1 kunnen weergeven met de juiste weerstanden in Ra en Rb positie en de juiste DP setting.
Let wel, volledige schaal is hierbij 200,0V met 0.5% fout, is dan dus 1,0V.

Bij het zoeken naar een ander type, had ik ook gemerkt dat praktisch alle paneelmeters deze gegevens hadden, en snapte ik ook dat ten koste van het aantal cijfers na de komma die hogere waarde boven 19,9V wel mogelijk was. Echter een fout van 1V op de 200V schaal is wel enorm veel. Ik zie in hun assortiment echter geen metertje staan met bijvoorbeeld 50 als einde schaal.
Dank u.
Bob.

[Bericht gewijzigd door Opabob op dinsdag 12 april 2016 10:32:05 (13%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Sine

Moderator

Je kunt meestal een paar weerstanden op de meter aanpassen, en anders kun je natuurlijk ook prima zelf een weerstandsdeler er voor plakken.

In mijn vorige CO-labvoeding (2014) heb ik een TDE DPM961 van C gebruikt. Niet goedkoop, 2x duurder maar 10x nauwkeuriger. Bevalt nog steeds goed.

http://www.uploadarchief.net/files/download/1-dsc03992-512.jpg

De nauwkeurigheid is dan ongeveer 0,1V in een 200V bereik (hier gebruik ik een 20V bereik).

Sine

Moderator

Leuk die rechtop doosjes ... zijn dat de alu/staal kastjes van de Conrad?

Zo ja, heb je daar ook een binnenaanzicht van, ik ben wel benieuwd hoe die dingen er uitzien. (en stiekem ook hoe de voeding er van binnen uitziet ;))

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 12 april 2016 13:16:58 (14%)

die dpm961 van de C heb ik ook een stel, zijn idd nauwkeuriger als die dingen van 10 euro. je kunt ze ook voedden uit de meetspanning. hier zit er 1 in de 12V die zowel accuspanning, accustroom, verbruiks stroom en voeding spanning meet. 7805 op de 12v en de voeding voor de dpm is klaar. staat ook nooit op 2 digits te wippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij lijkt inderdaad op een behuizing uit deze serie:
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=gss&filterCategoryPath…
Is dat een beetje stabiel zo op zijn kant?

Het is inderdaad een kastje van C. De buitenkant is staal, voor en achter alu. Coating van de zwarte schalen is industrie kwaliteit. Met de trafo onderin is dat redelijk stabiel. Ik wilde een makkelijk verplaatsbare voeding met zo min mogelijk desk space en dat voldoet goed.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 12 april 2016 13:52:47 (35%)

Kruimel

Golden Member

Op 12 april 2016 11:17:39 schreef markce:
In mijn vorige CO-labvoeding (2014) heb ik een TDE DPM961 van C gebruikt. Niet goedkoop, 2x duurder maar 10x nauwkeuriger. Bevalt nog steeds goed.

[afbeelding]

De nauwkeurigheid is dan ongeveer 0,1V in een 200V bereik (hier gebruik ik een 20V bereik).

Das een machtig mooi kastje inderdaad, misschien ga ik ook eens grasduinen bij de grote C... Kudo's voor de opbouw ook, ziet er goed uit. :9~

Groet,
Kruimel

Thnks

Nog wat tips voor gebruik van de GSS kastjes. De prijs is leuk, rond de Eur20, kastje is daardoor simpel.
De U-vormige zijden zijn van staal en met elkaar verbonden door parkers in omgezette randen van de alu voor en achter planeel. Deze contructie is niet stevig (schuiven van U-panelen) en gaat bij belasting (trafo) stuk.
Ik heb de twee U-panelen verbonden met een borgplaatje: hard alu met vier M4 getapte gaten, 2 per paneel.
De stalen U-panelen zijn wat lastig om te boren, ook niet mooi bij veel gaten. Ik gebruik een alu subframe waar alles (trafo, printen) op zit en dat met 4 schroeven aan op een van de U-panelen gemonteerd is.

Op 8 april 2016 02:29:34 schreef hardbass:
Goede avond allemaal.
Bij deze heb ik mijn voeding ook helemaal af.

Hoe heb je de meter aangesloten ?
Ik heb deze ook gekocht maar de stroom meting werkt niet.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Ik heb ook die behuizing van Conrad besteld. Kostte niet veel geloof ik.

>>> LINK met foto's <<<.

Maar ik heb nog wel een vraagje m.b.t. de hulpvoeding...
Ik heb ooit een paar kleine printtrafo's besteld met 1 secundaire winding die 6 V maakt.
Deze kan ik absoluut niet gebruiken? Of wel?
Ook op de foto's te zien.

Heeft iemand ervaring met de goedkope el cheapo paneelmeters van E-bay?
Ook op de foto's te zien.

Ik heb ze ooit voorbij zien komen hier, maar dat is een tijd terug...

Nog een vraag... Mag ik alles wel op 1 koelblok schroeven?
Ik heb alu koelblokjes, geribbeld, en daar heb ik M4 in getapt, en daar het geheel op gemonteerd.

Bedankt vast voor de reactie's!

Ik soldeer op gas :P.
Sine

Moderator

Een enkele 6V kan *net* als de trafo een beetje oomph over heeft, met 0,35VA zijn deze hoe dan ook veel te licht.

Ik weet niet wat de eigenschappen van je ringkerntjes zijn, maar hoewel mooi zijn die koelblokjes zeker te klein.
Ook het koelblokje mechanisch laten dragen door de torren is niet zo netjes, een keer het kastje wat hard neerzetten en ze liggen er naast.

Let er ook op dat als je de transistors ongeisoleerd op de koelplaat schroeft dat dan de fet NIET in verbinding mag staan met de andere transistors !! Ook zal het koelblok spanning voeren, en ze moeten geisoleerd van elkaar en de behuizing worden opgesteld.
Als ik zo mag gokken heb je het over max 1,5A en dan hoef je de fet niet te koelen.

Zorg dat je in de primaire van je ringkern een zekering opneemt, ik heb al kortgesloten trafo's door een kunststoffen behuizing zien zakken.

Is er nog een hulptrafo die je aanraad voor deze voering?
De setup is idd gewoon 1,5 A.

Wat voor koelblokken hebben jullie gebruikt, en waar gekocht?

Dit stripje wat er bij mij in zit is 10 cm. lang, net als de print, en een 4 cm. hoog, vandaar ook gekocht :P.

Maar nu moet ik wat anders verzinnen...

Ik soldeer op gas :P.

Die afvlak elco's lijken me ook niet veel soeps, chinees merk zo te zien.
Neem een fatsoenlijk merk zoals Fischer & Tausche

In jouw geval zou ik voor P2 koelprofielen gaan:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Condensatoren kwamen vandaag binnen, en zijn van Ebay (UK verkoper).
Ik zou ook van BC krijgen ofzo. Goedkope MeuQ verstuurd :(.

Maar thanks, ik ga kijken of ik zo iets kan regelen.

[Bericht gewijzigd door NielsDerksen op woensdag 13 april 2016 22:30:06 (18%)

Ik soldeer op gas :P.
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

1. Op diverse foto's van reeds gerealiseerde voedingen merk ik dat Q1 (75345P) soms niet, soms wel mee op een koelblok zit.
Stel dat ik voor een 5 A voeding ga, Wat krijgt deze Q1 dan voor zijn kiezen ? Zeg je dan, koel hem maar net zo goed als wat je met Q2 en Q3 doet, of mag het wat minder ?

2. Voor de hulptrafo heb ik een 2 x 12 V in plaats van 2 x 9 V is dit toch niet wat veel ?

Alvast Bedankt

DW
blackdog

Golden Member

Hi DW,

De 2x 12V is voor de 15 of 16V elco,s te veel.
Je zal minstens naar 25V elcos moeten gaan.

De extra warmte door de hogere trafo spanning in de + en - 5V regelaars valt wel mee, vooral als je de stroombron aanpast zoals voorgesteld.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

à Blackdog
Spanning over de Elco's. Goed dat je het zegt, heb er niet op gelet

1. Op diverse foto's van reeds gerealiseerde voedingen merk ik dat Q1 (75345P) soms niet, soms wel mee op een koelblok zit.
Stel dat ik voor een 5 A voeding ga, Wat krijgt deze Q1 dan voor zijn kiezen ? Zeg je dan, koel hem maar net zo goed als wat je met Q2 en Q3 doet, of mag het wat minder ?

maar wat met de koeling van Q1 ?

DW

Maar U3 en U4 liggen toch aan elkaar? Waarom kan ik deze niet op 1 koelblok monteren?
Of mag alleen Q4 er niet bij op zitten?

Ik ben zojuist gezocht met zoeken naar koellichamen.
Ik denk dat het er 1 met fan word.

Ik soldeer op gas :P.
Henry S.

Moderator

Op 14 april 2016 12:08:58 schreef D.W.:
1. Op diverse foto's van reeds gerealiseerde voedingen merk ik dat Q1 (75345P) soms niet, soms wel mee op een koelblok zit.
Stel dat ik voor een 5 A voeding ga, Wat krijgt deze Q1 dan voor zijn kiezen ? Zeg je dan, koel hem maar net zo goed als wat je met Q2 en Q3 doet, of mag het wat minder ?

Q1 heeft een RDSon van 6mΩ bij Id=75A, Q1 hoeft dus niet gekoeld worden.

Op 14 april 2016 18:29:55 schreef NielsDerksen:
Maar U3 en U4 liggen toch aan elkaar? Waarom kan ik deze niet op 1 koelblok monteren?

U3 en U4 kunnen, indien nodig (normaal niet), op 1 koelprofiel, maar de massa van U4 zit niet aan de tab!

Of mag alleen Q4 er niet bij op zitten?

Q4 is een TO-92, die hoeft niet gekoeld worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten