Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Voeding werkt en in behuizng gebouwd(exl paneelmeter)

Maar nu las ik in de bijsluiter hoe je de stroomregeling moet instellen d.m.v. RV3. Kan iemand me dit misschien simpeler uitleggen ?

EDIT:

Mijn front is ook bijna klaar.
https://www.mupload.nl/img/gysqdeq0fri5w.jpg

Olaf88

[Bericht gewijzigd door olaf88 op zaterdag 16 april 2016 20:54:51 (25%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Wat begrijp je niet?
Ik denk dat het niet veel eenvoudiger uit te leggen is.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 17 april 2016 18:02:40 schreef MAH:
Wat begrijp je niet?
Ik denk dat het niet veel eenvoudiger uit te leggen is.

Ik snap het niet helemaal. Misschien wordt dit simpeler met jullie uitleg. Wat doet deze ? Want het maakt geen verschil als ik deze open of dicht zet.

Er staat neem bv een gloeilamp.(24V ?)
En schroef RV3 open tot de max stroom bereikt is. (=3A ? max stroom van mijn voeding ?)

Hopelijk willen jullie mij helpen.

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Oh, wat ben ik goed; proberen he.
Ik heb al zo een digitaal paneelmetertje ( Voltcraft DVM 230) naar de eeuwige jachtvelden geholpen.
Ik denk door het vele solderen en de-solderen op het printje(hitte)
Een aantal fragmenten van het LCD scherm lichten niet meer op.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
flash2b

Special Member

Mijn voeding print zit ook in elkaar. Van het weekend had ik zomaar tijd om het te controleren, en hij werkte in één keer.

Als test heb ik echter geen trafo + brug + elko gebruikt, maar een regelbare voeding en de HUF75345 is nog niet gemonteerd.

Hieronder een sfeer plaatje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01460_cleaned.jpg

Ik had de PCB only versie had gekocht, en dus niet de kit, dus alle onderdelen kwamen van eigen voorraad. De pass transistors zijn momenteel TIP132 op kleine koelplaatjes, maar worden uiteindelijk TIP142 op één grote koelplaat. Ook zijn de potmeters maar tijdelijke potmeters en zijn de bourns 10 slagen nog niet gemonteerd. Ik heb trouwens een LM340-5 gebruikt als spanning regelaar/referentie die beter is als een 7805. Als test-load heb ik een ventilator die ongeveer 200mA trekt gebruikt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01461_cleaned.jpg

De spanning en stroom regeling werkt erg mooi. Er is een duidelijke overlap tussen CV en CC gebieden en het komt dus voor dat beide LEDs samen gedimmed oplichten. Ik neem aan dat dit "As Designed" is. Ook de HV LED schakelt soepel aan (bij ongeveer 12V) en uit waarbij er een duidelijke hysterese is. Erg mooi allemaal en duidelijk goed ontworpen !!

Ik vraag me wel af waarom er op de PCB (én in de kit) gekozen is voor flinke emittor weerstanden. Mijn 0.33Ω weerstanden zijn maar ½W maar als er per transistor maar 1A loopt ruim binnen spec. Bovendien is er voor R10 weinig ruimte voor een flinke weerstand.

Het zal nog wel even duren voordat één en ander ingekast wordt, en eigenlijk heb ik voedingen genoeg, maar het is een mooi resultaat en ik ben er blij mee.

Ik heb deze besteld voor mijn CO-voeding 2016 en getest

en

Als je er aan draait maakt de loper steeds effe geen kontakt en als je de as indrukt is de loper ook onderbroken.
Een echte bourns, nou vergeet het maar, maar dat vermoedde ik eigenlijk al voor 3 euries.

edit: op verzoek:

RAAF12

Golden Member

@flash
Omdat de serietorren rechtop de print gesoldeerd zijn, tegen het stuitvlak van de ECB aansluitingen? Dan is er niet veel ruimte over. Normaliter worden de transistors op het koelvlak gemonteerd en daarna gesoldeerd, niet andersom. Das 'pruts' <G> oeps. E.e.a staat ook allemaal in extenso beschreven in deel 1 van deze draad, there you go >>>>> https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/AN-4166.pdf <<<<< I'm never too lazy to keep you informed <G> details als: 'buigen zonder kracht op de body te veroorzaken' Enfin, lees en je zult spinazie eten.*
@Ben
Yep, el cheapo rubbish :-) Nieuwe namaak of afdankertjes uit apparatuur. Kan je wellicht zien aan de opdruk. Grote foto en liefst lekker scherp. Zal aan mijn ogen liggen, maar de code onder BOURNS is slecht te zien.

Btw. Er liggen hier een paar ten turns van Antex (nu Vishay Spectrol) op de plank, in olijfgroene kleur, ook mooi.
http://www.fabian.com.mt/en/products/webshop/bycategory/141/name/asc/1… of
http://www.rapidonline.com/vishay-534b1103jc-10k-2w-multi-turn-wire-wo…

* Ga zo door en je zult spinazie eten, aka 'heel goed gedaan! Ga zo door!'

/OT
* https://www.bol.com/nl/p/en-je-zult-spinazie-eten/1001004002381877/

Op 19 april 2016 00:07:55 schreef RAAF12:
Grote foto en liefst lekker scherp. Zal aan mijn ogen liggen, maar de code onder BOURNS is slecht te zien.

Misschien is de kleur wat ongelukkig, maar nog groter en scherper KAN bijna niet. Ik kan het reliëf van de letters bijna voelen als ik er naar kijk.

If you want to succeed, double your failure rate.

@BenI2C, waar heb je ze gekocht ?

Ik heb Spectrol van Baco Army Goods, 1K hebben ze niet meer

https://www.baco-army-goods.nl/meerslagen-potmeter-spectrol.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Op 18 april 2016 20:39:35 schreef flash2b:

De spanning en stroom regeling werkt erg mooi. Er is een duidelijke overlap tussen CV en CC gebieden en het komt dus voor dat beide LEDs samen gedimmed oplichten.
Ik neem aan dat dit "As Designed" is.

Dat hangt ook van je belasting af, die ventilator is natuurlijk niet de meest stabiele belasting en met wisselende stroom zal het ding tussen CC en CI rammelen, als je er gewoon een weerstand ( of gloeilamp ) aan knoopt dan wordt die overgang een stuk scherper.

Ik vraag me wel af waarom er op de PCB (én in de kit) gekozen is voor flinke emittor weerstanden. Mijn 0.33Ω weerstanden zijn maar ½W maar als er per transistor maar 1A loopt ruim binnen spec. Bovendien is er voor R10 weinig ruimte voor een flinke weerstand.

Die zijn bewust overbemeten omdat ze ook 3A moeten kunnen hebben en dat ze niet te veel moeten driften bij stijgende temperatuur. De weerstanden die zijn meegeleverd hebben een lage tempco en zijn 5W-ers zodat ze de warmte beter kwijt kunnen.
Op de uitgang is geen printkroonsteen bedoeld, vandaar dat je daar wat krap zit.

Dus neem ze niet te klein, anders kun je de stroombegrenzing nooit stabiel instellen.

@roland...
http://www.ebay.nl/itm/201546118451?euid=75268cddcfd044f9960ce03ae5ee8…

Inmiddels geklaagt, antwoord gekregen
Dear friend ,
Thank you for your reply .
Will that be connection problem ?
Can it be repaired?
What’s your good idea about it ?
Waiting for your reply .
I hope I can solve the probblem for you .
best regards

Ja ja, repareren ?? ,
dat wordt een echte of centjes terug.

Oh Ebay, counterfeit case openen, geld terug, klaar

Mijn ervaring met de WXD3-13-2W eBay-objectnummer:2718940766 is wel goed.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb deze besteld voor mijn CO-voeding 2016 en getest

In de adv staat vlgns mij nergens dat het een Bourns is.

@ roland Bedankt voor de tip.
Ga ik die ook maar bestellen.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op dinsdag 19 april 2016 12:45:14 (20%)

RAAF12

Golden Member

Op 19 april 2016 07:42:52 schreef Jochem:
[...]Misschien is de kleur wat ongelukkig, maar nog groter en scherper KAN bijna niet. Ik kan het reliëf van de letters bijna voelen als ik er naar kijk.

Ja bij daglicht op een IPS scherm kan ik de letters en cijfers wel lezen.
Voortaan zal er een loupe worden meegenomen. TNX voor de eyeopener.
Edit

Wouw dat is pas scherp zeg, die laatste foto, tnx!! Jammer dat je blijkbaar een misser hebt gekocht.

/ot
Bij dumpzaken zijn ze meestal wel goed. Eindweerstand kon ik gewoon bij Quakkelstein even testen. Kocht daar ooit zilvermica's. Zei hij: ow dan weet ik wat ik in huis heb :-) Van der Bend de onderdelenzaak een paar panden daarnaast op de Westerhavenkade, bestaat die nog? Meen dat zijn zoon een zaak is Schiedam was begonnen. Hij reed altijd in een Londense taxi.

flash2b

Special Member

De potmeter kan ook flink gevallen zijn en hierdoor beschadigd. Dus "Counterfit" is wel heel snel door de bocht. Als ik bij Farnell een echte koop en die hard op de grond gooi, dan is hij echt wel kapot.

Nog wat vragen:

1. Is het juist dat in het pakket CO voeding R9 en R10, voor een uitgangsstroom tot 3 Ampère, dit 22 Watters zijn bij 0,33 Ohm ?

2. Als ik ga voor een uitgangsstroom van 5 A en 35 V uitgangsspanning dan moeten deze R9 en R10 dan 0,12 Ohm worden. Het te dissiperen vermogen wordt dan ongeveer het dubbele nml. 40 Watt ?

3. Ik ga deze R9 en R10 (waarde 0,12 Ohm) zelf fabriceren. In een andere vroegere post maakte "Pros" de opmerking: gebruik hiervoor konstantaandraad, deze is stabieler maar is niet te solderen, dus gebruik "lusterklemmen"

4. Nu heb ik geen konstantaandraad en vraag me af: Is de draad van een vermogensweerstand geschikt ?

5. Als ik van een vermogensweerstand van 44 Watt, een stuk draad afwikkel en meet tot 0,12 Ohm, ben ik dan goed bezig ?

6. Ik weet ook wel dat het meten van deze kleine waardes problematisch kan zijn (verbindingen, overgangsweerstanden...) Is het volgende dan goed:
Stel, ik leg een DC spanning van 20 V over een gekende weerstand van bijvoorbeeld 1 kOhm in serie met mijn nog te bepalen weerstand (0,12 Ohm) aan, meet de spanningsval over deze 2 weerstanden en ken dan de spanningsverhoudingen en dus ook de weerstandsverhouddingen.

7. Hoe kritisch is een afwijking ? Van wanneer blaas ik de boel op ?

Alvast bedankt

DW
flash2b

Special Member

Antwoord 1 en 2

P = I2 * R.

Zie mijn eerdere opmerking over de kit. Voor jou 5A, welke 2,5A per transistor is, is minimaal 0,75W voldoende, dus je zou een 2W kunnen gebruiken.

ik begrijp niet dat bij de kit voor 0.33Ω én 1.5A er een weerstand is meegeleverd van 7W. Ik gebruik zelf ½W weerstand per transistor.

Shiptronic

Overleden

Dan heb je deze opmerking zeker niet gelezen

Op 19 april 2016 11:11:30 schreef Sine:
Die zijn bewust overbemeten omdat ze ook 3A moeten kunnen hebben en dat ze niet te veel moeten driften bij stijgende temperatuur. De weerstanden die zijn meegeleverd hebben een lage tempco en zijn 5W-ers zodat ze de warmte beter kwijt kunnen.
Op de uitgang is geen printkroonsteen bedoeld, vandaar dat je daar wat krap zit.

Dus neem ze niet te klein, anders kun je de stroombegrenzing nooit stabiel instellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 april 2016 17:22:05 schreef D.W.:
Nog wat vragen:

1. Is het juist dat in het pakket CO voeding R9 en R10, voor een uitgangsstroom tot 3 Ampère, dit 22 Watters zijn bij 0,33 Ohm ?

Ik heb deze groene weerstanden ook.
het opschrift is W 2 2
R 3 3
5 %
De meeste weerstanden die ik kon vinden van 20 W hebben toch een forser
formaat.Keramische zijn 61 mm lang en 12x12 dik.
Ik denk eerder 2,2 W.
5 W zou dan weer wel kunnen.
Vitrohm draadgewonden weerstand 5W 10% Afmetingen: 25x7x7 mm
Kan iemand dat bevestigen of ophelderen?

bedankt,
Etienne

Het zijn 7 watters.
De reden hiervoor heeft Guido al gezegd: de regeling is zo stabiel als de meting. Door de weerstanden zwaarder uit te voeren zullen ze minder driften over temperatuur/belasting.

Volgens spec's zijn ze 22x8mm, en hebben ze een stabiliteit van 75ppm/c. W22 is het nummer van de serie.

@D.W.: ik neem aan dat jou vragen hiermee ook zijn beantwoord?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Vandaag heb ik mijn voeding in elkaar gesoldeerd (enige vertraging door 4 weken vakantie).

Het viel me op dat een aantal afgeknipte draadjes aan de punt van mijn schroevendraaier bleven plakken.
De vierkante draadjes van de led waren nog te identificeren en de C-tjes die ik nog niet had gesoldeerd bleken ook magnetisch te zijn.

Is dit een normaal verschijnsel of gebruiken alleen die goedkope Chinezen ijzerdraad om componenten te produceren?

reading can seriously damage your ignorance

Volgens mij zijn alle componenten met vertind "ijzerdraad" voorzien aan de aansluitingen.

Toen ik mij een aantal BSS123 smd mosfetjes kocht, stak de verkoper een magnetisch staafje in een glazen buisje vol mosfetjes, er bleven er dan zo'n 50stuks aankleven.
Andere ic's blijken ook zo gemaakt te zijn toen ik dat thuis ook probeerde.

LDmicro user.

Bij wat testen van mijn voeding, bleek dat bij maximum spanning (in mijn geval 28V, de stroompotentiometer en de instelpotentiometer op maximum, de stroom slechts 1,5 V was. Waar moet ik zoeken? Ik zou toch graag 3A uit de voeding kunnen halen.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Op 23 april 2016 17:31:57 schreef Opabob:
Bij wat testen van mijn voeding, bleek dat bij maximum spanning (in mijn geval 28V, de stroompotentiometer en de instelpotentiometer op maximum, de stroom slechts 1,5 V was. Waar moet ik zoeken? Ik zou toch graag 3A uit de voeding kunnen halen.
Bob.

Een stroom van 1.5V ?
Misschien zoals in de beschrijving R14 vergeten te veranderen naar 22K ?
(waarschijnlijk niet maar toch ;) )

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Dit topic is gesloten