CO-2016-Voeding, Blackdog aanpassingen

Edit. Oeps hoort niet in dit topic.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op woensdag 27 april 2016 19:13:52 (93%)

Kruimel

Golden Member

Op 26 april 2016 22:22:16 schreef blackdog:
Niemand vind het schijnbaar intressant wat ik aan het doen ben, zal ik er maar mee ophouden?

Nounounou, blackdog, je doet het toch niet om de likes? ;-)

Anyway, ik lees veel van je topics, maar probeer niet te reageren als ik niets toevoeg, vandaar mijn stilte. Ongelukkigerwijs las ik het topic over de CO voeding te laat, anders had ik er ook een aantal besteld en (waarschijnlijk) gebouwd. Nu heb ik er geen en dan vind ik het ook een beetje raar om me ermee te bemoeien.

Ik vind dat je goed bezig bent, slechts weinig topics bevatten zoveel meetresultaten en verbeteringen als de jouwe, en ik heb er vaak wat aan gehad (ook bijvoorbeeld dit topic, waar ik ook niet heb gereageerd).

Op 27 april 2016 15:54:54 schreef Arco:
Ik vroeg me af waarom bij hele grote capaciteiten (bijv. 100.000uF) niet vaker een gyrator gebruikt wordt. Kleven daar ernstige bezwaren aan?

Naar mijn weten is een gyrator een systeem om een spoel te simuleren, maar is niet verliesvrij zoals een (ideale) spoel dat wel is. (Wat miedema ook zegt). Als je een voeding heb waarbij de stromen zo groot zijn dat je een 100.000µF elco nodig hebt zou ik investeren in een "echte" spoel. Je zou ook kunnen denken aan een spoel met magnetische shunts (magnetrontrafo's hebben die vaak), die hebben een grote lekinductie die je dan weer kan gebruiken om de stroompieken te beperken. Met jouw schakelingetje dissipeer je de stroompieken grotendeels weg.

Groet,
Kruimel

PS @Blackdog: Er zit een "http://" teveel in je link naar je Texas Instruments Application Note.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Dank voor je opmerking, de TI link zou nu moeten werken...
En dan dit...
Nooit voor de complimenten! Facebook e.d. En allerlij andere zogenaamde "sociale media" met hun "likes" zijn hier allemaal geblockt,
ik heb een leven en heb die bagger niet nodig ;-)
Ik draag graag kennis over en soms voel ik me alleen een roepende in de woestijn als er weinig of geen reacties op mijn posts komen.

Tidak Ada
Dat ik zeg dat de basis aansluiting niet zo belangrijk is door de 150 Ohm weerstand,
betekend niet, dat de stroomvoerende niet belangrijk zou zijn.
Ik heb de bedrading overdacht uitgevoerd, zie hiervoor de foto's en mijn opmerkingen over het twisten van de stroomvoerende bedrading.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram, vanmiddag pas dit topic doorgelezen.

@Tidak Ada
Rth schatten d.m.v. vergelijken.
Zie:
http://www.fischerelektronik.de/

Tidak Ada

Golden Member

Helaas, ondanks dat het een Fischer blok is staat er geen vergelijkbaar blok op de site.

Daarom even wat foto's:

Afmetingen zijn: 200×100×55mm
Het blanke vlak is het montagevlak

@Bram:
Nee, jij viel over mijn messing verbindingen, vandaar ter verduidelijking...
Zo'n messing strip monteert fijn aan die elco van jou ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja heb ik gelezen Bram, zie nu ook dat mijn opmerking ook op die manier opgevat kan worden.

blackdog

Golden Member

Hi,

Vanavond de dual compound power transistoren aangesloten op de voedingsprint.

Natuurlijk gaat er ook bij mij dingen fout, zoals een gebroken 2,4mm boortje toen de boor bij de koelvinnen aankwam.
Ik heb het boortje waar ik net bij kon aan de andere zijde er uit getikt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-93.png

Bijde of eigenlijk alle vier de transitoren op het koelblok van een processor, de 2SA1943 zitten geisoleerd op het Alu.
Dit is alleen hier niet te zien, ik had alleen nog alu oxide plaatjes die net iets kleiner waren dan deze transistoren.
Maar dat is voor deze testen die ik nu doe goed genoeg.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-92.png

Hier zitten de nieuwe transistoren gemonteerd op de print en de eerste testen zijn reeds gedaan.
De rode en zwarte draden zitten getwist in de print, dit komt omdat de compound transistor is opgebouwd
uit een PNP power en een NPN struur transistor.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-94.png

Overzicht van de Ri meting, rechts op de voorgrond kan je de Jim Williams Dummy Load zien.
De gele kabel gaat naar de Audio Precision meetset, ik schaam me een beetje voor de afschermng die zo los hangt.
Deze is tijdens deze meting niet nodig daar de aarde al op een ander punt zit en er symetrisch gematen wordt.
Er hoort normaal nog een krokodillen bekje aan te zitten maar was er natuurlijk afgebroken op een bepaald moment.
Ook is zichtbaar dat ik het aansluit printje nog steeds gebruik en de redelijke lange bedrading er naartoe.
Let ook op hoe het bedraad zit, de massa van de elco gaat rechtstreeks naar de -klem toe.
De + spanning gaat via de print zoals bedoelddaarna ga ik met redelijk dikke bedrading (getwist) vanaf de print naar het aansluit printje toe.
Ook de sense bedrading is getwist, oja ik doe dit niet omdat ik vind dat het er leuk uit ziet of om het jullie moeilijk te maken ;-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-95.png

Wat levert die gekkigheid nu allemaal op, kijk maar naar het plaatje hieronder.
De meest rechtse lijn is de laatste meting (Lila)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-91.png

De Ri is nog mooier geworden, maar dat wist ik al aan de hand van de metingen die ik bij mijn eigen ontwerp had gedaan.
Een nog lagere Ri, 1mOhm bij 30Khz!!! en bij 1Khz kan ik het eigenlijk niet meer meten door de ruis uit de voeding die dan bij 22Khz bandbreedte rond de 5uV zit.
Natuurlijk ook wat brom aanwezig maar die kan ik weg filteren.
Beneden de 1Khz hebben we het dan over een Ri van ongeveer 80u Ohm en dit is erg lastig te meten en natuurlijk leuk om te weten,
maar verder niet intressant want Sine leest ook mee en die zegt dan "en je aansluit kabels dan?" waar hij natuurlijk gelijk in heeft :-)
Waarom ik toch de moeite doe kan je een paar post terug lezen.
Oja, ondanks dat de rood/zwarte bedrading aan de transitoren vrij dik is, haal ik nu niet de 4,1-Ampere die ik wel had met de transistoren die direct op de print zaten.
De Ri van de bedrading zorgt er dus voor dat de 0,22 Ohm nu hoger is door de bedradigs weerstand,
dit geeft meer spanningsval en dus grijpt de stroombegrensing wat eerder in.
Ik maak me daar niet druk om, omdat ik de weerstanden voor de maximale stroom instelling nog moet aanpassen.
De fase metingen met deze setup komt later deze week, voor vanavond heb ik er weer even genoeg van.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Mooie koelprofielen!
Ik denk dan aan ongeveer 0,7 Graad/Watt als natte vinger werk :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Komt ongeveer overeen met wat ik "aan m'n water" voelde...

Bedankt! Ga ik dus gebruiken, is lekker stil en véél stiller dan die HP blade-server unit ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 26 april 2016 22:22:16 schreef blackdog:Niemand vind het schijnbaar intressant wat ik aan het doen ben, zal ik er maar mee ophouden?

Hi Blackdog!

Zoals je van de meeting weet, ben ik meer van het 'grovere spul'.

Maar ik volg dit, zeker na die meeting, zeker. Keep up the good work!

rbeckers

Overleden

@Tidak Ada
Dat is inderdaad waarschijnlijk geen standaard koellichaam.
Gezien de uitvoering mogelijk voor een SSR of diode gemaakt.
Rth is laag en zou 0,7°/W kunnen zijn maar dat is lastig te schatten.
Op de foto is het montagevlak niet goed te zien. Is dat blank gepolijst?

Alex P

Golden Member

Op 26 april 2016 22:22:16 schreef blackdog:
Niemand vind het schijnbaar intressant wat ik aan het doen ben, zal ik er maar mee ophouden?

NEE.

Het is voor mij zeer interessant en leerzaam.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
blackdog

Golden Member

Hi,

Even tussen door...
Net metingen gedaan met een OPA4140 opamp, die heeft zo zijn voordelen t.o.v de TLE2074.
Waar de TLE2074 wint, is de iets hogere slew rate en lagere prijs.
Waar de OPA4140 wint is de zeer lage ruis, betere DC specificaties en minimaal betere fase specs, beide zitten zo rond de 62 graden en daar ben ik blij mee.
Het puls gedrag heb ik nog niet getest maar dat zal tussen deze IC's weinig verschil maken.

Door het zeer lage ruisgedrag van de OPA4140 kwam viel nog iets op, als de powerfet omschakelt (Rond de 10V)
komen er kleine pulsjes op de uitgang te staan, en ik bedoel dan klein!
Ik zou me hier niet druk om maken omdat het geheel erg goed is geworden.
De ruis op de uitgang met de OPA4140 is net beneden de 3uV bij 22Khz bandbreedte, de TLE2074 is rond de 5 a 6uV.
Nu kan ik wel zien dat de OPA4140 duidelijk rustiger is dan de TLE in de zeer lage frequenties, dus de 1/f ruis.
Je kan in de datasheet van de OPA4140 zien hoe dit zich verhoud tot de andere fet opamps.
Welk IC jullie zouden kiezen maakt mij eigenlijk niet uit, mijn voorkeur gaat op het ogenblik uit naar de OPA4140,
maar wacht toch nog even de dynamische testen af.

Mooi, dan is het nu tijd voor dynamische belasting testen!

Laters,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Meer van het meetfront!
Ik heb een aantal metingen gedaan wat betreft de deviatie van de uitgang als er een stroompuls uit de voeding wordt getrokken.
Hieronder zo wat plaatjes hiervan, maar eerst weer een plaatje van hoe het aan elkaar hangt.
Voor deze metingen waar ik hier de plaatje van laat zien gebruik ik de grote Dummy Load, deze is natuurlijk trager dan de Jim Williams versie,
maar ik gebruik deze als referentie omdat ik er al vele metingen mee heb gedaan aan andere voedingen.
Je kan zien dat ik nu geen banaan stekkers gebruik, maar een zelfde lengte rood/zwart draad van voldoende dikte.
In een vorige post had ik al aangegeven dat het schoonmaken en het hebben van goed stekker materiaal belangrijk is.
Ik kreeg steeds wisselende meetresultaten en na wat onderzoek bleek het toch weer het stekker materiaal te zijn...
Dit is nu goed aan gepakt met een nieuw stukje kabel, walla metingen stabiel!
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-96.png

Dit is de generator instelling, voor deze keer een 20% Duty Cycle puls om beter de Ri te kunnen zien, dat is niet gelukt,
daar deze te laag is om op een scoop weer te geven t.o.v. het residu van de meetpuls.
Weer 500Hz zoals bij de andere metingen van mij, en de flankstijlheid staat op 100nSec.
Deze 100nSec flank maakt niet zoveel uit, de Dummy Load is er te traag voor, ik zie geen verschil als ik deze zeg 500nSec maak :-)
De stijgtijd van de hier gebruikte Dummy Load is ongeveer 10uSec.
De puls lijkt verkeerd om, dit komt omdat de gebruikte Dummy Load een inverterende ingang heeft, de uiteindelijke stroompuls is positief.
Natuurlijk heel belangrijk, de generator hangt aan de Miedema 10Mhz Referentie ;-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-97.png

Nog een stukje huisvlijt, verloop printje voor de OPA4140, beetje prijzig IC, rond de 12 Euri ex BTW voor een quad opamp...
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-98.png

Zij aanzicht, het was knap lastig te maken, en ook al waren de draaden netjes voorgevormt door mij, ze gingen moeilijk in het IC voetje.
Een beetje engelen geduld is hier wel noodzakelijk.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-99.png

De resultaten van de dynamische pulsmetingen waar iedereen natuurlijk op wacht ;-)
De gegevens staan in het plaatje en deze twee metingen zijn uitgevoerd met de TLE2074 en ik geef aan hoevel ongeveer de compensatie capaciteit is.
Het ringen is NIET de voeding! maar de condensator die in de Dummy Load over zijn uitgangsklemmen staat.
Deze resoneerd aangestoten door de stroompuls, de condensator (6,8uF film) samen met de bedradings inductie is ee nresonantie kring.
De stroom van deze kring loopt door de uitgangsklemmen van de te testen voeding.
Hoe kleiner de top top waarde van deze ringing, hoe lager ook de Ri van de voeding.
Het is trouwens heel simpel te testen waar de rimpel vandaan komt, plaats je een extra condensator over de voedings uitgang,
dan zie je geen frequentie verandering van de rimpel.
Doe je nu het zelfde aan de Dummy Load kant dan zie je deze frequentie verandering wel.
De impedantie aan de voedings zijde is zeer laag en daar heeft het plaatsen van zeg 22uF die ik voor het testen gebruikte weinig effect
door de 220uF die daar al aanwezig is en de loopgain van de gebruikte opamp en zijn compansatie.
Aan de Dummy Load zijde is er dus een gemoduleerde stroombron aanwezig met hierover een 6,8uF condensator.
Die 22uF parallel aan de 6,8uF heeft hier dus wel effec op de resonantie frequentie.
Teken het maar eens uit en de Ri kun je in mijn plot vinden in een post hierboven (1 mili Ohm bij 20Khz)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-100.png

En als laatste de mooiste, Blackdog is Kicking But!
Weer de TLE2074 maar dan nu met ongeveer 4,7pF compensatie capaciteit.
3,8mv Deviatie! en binnen 20usec 1mV met de lastige resonerende load variatie.
Kijk ook naar het plekje binnen de gele cirkel, hier is de stroom 3,5-Ampere en de lijn is niet naar beneden gezakt.
Ik had nog een meting gedaan met een ruisarme 10x versterker voor de scoop ingang, daarmee overstuurde ik wel de ingang een beetje met de puls.
Ik kon net 1 pixel afwijking zien binnen de circel, de scoop gevoeligheid was op dat moment 0,2mV/Div.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-101.png

Welke compensatie ga ik nu gebruiken voor het kastje waar ik al mee bezig ben?
Dit hangt af van mijn bedrading in het kastje, en pas de compensatie aan zodat het goed stabiel is en zo mooi mogelijk regeld.
Met de TLE2074 op de print en 10pF compensatie condensator zit je in ieder geval veilig. (als je mijn tips volgt)
De weerstand die in serie staat met de compensatie condensator is bij mij een draadbrugje geworden.

In principe heb ik nu voldoende metingen gedaan om hem definitief te gaan bouwen.
Ik zal nog opzoeken welke Rubicon condensator er precies over de uitgang zit.
Heee, het zakje ligt recht voor mij!
Bij Farnell: 50ZL220MEFC10X16
Deze condensator heeft bij 100Khz een impedantie van ongeveer 0,042 Ohm volgens de datasheet.
Ik had deze zo uitgezocht, dat ik voor de capaciteit/spanning een zo laag mogelijke impedantie had.
Met 2x 120uF kom je nog wat gunstiger uit dat wordt dan een Z van ongeveer 0,03 Ohm bij 100Khz en zo'n 40% meer ripple current die je dan mag hebben.
Een andere condensator mag ook, als je de specs maar niet slechter kiest.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedoel je een OPA4140 i.p.v. OPA2140 ?
Is 4 channels i.p.v. 2.
Fijn trouwens dat je je kennis met ons wil delen.

Fred

[Bericht gewijzigd door Taptoe op donderdag 28 april 2016 19:47:15 (32%)

blackdog

Golden Member

Hi Taptoe, ;-)

Jij gaat door voor de staafmixer *grin*
Ik heb de foutjes net verwijderd, sorry hiervoor ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Weer wat aanvullende info.

Ik heb het plaatje van DOK gepikt om de aanpassingen aan te geven.
Dit is nog niet volledig maar het werkt vorderd...
De met een rode circel gemerkte onderdelen zitten niet meer op de print.

De groene circels zijn de onderdelen die in ieder geval door mij zijn aangepast.
Zoals de basis weerstanden op de print voor de power transistoren R3 en R4, deze zijn bij mij 150 Ohm geworden.
Let op! als je ook voor de snelle versie gaat, dan krijgt de basis van de compound transistor ook nog direct aan de basis een 22 Ohm weerstand, niet vergeten!
Het witte rondje geeft het gat aan dat ik in de print heb geboord, dat laat de vrije electronen rustig uit de print stromen.
Dit heeft vooral een functie voor als je High End audio producten aan het testen bent met deze voeding...
En voor de gene die een normaal brein hebben, een gaatje boren is een snelle oplossing om daar het baantje te onderbreken.
Aan de rechter zijde zie je een wit vlakje met de rode text "CUT" snij daar deze drie printbaantjes door.
Boren is niet mogelijk omdat er ook baantjes op die positie aan de onderzijde zitten.
Met een Dremel is dit klusje zo geklaart en anders net als ik het gedaan heb met een zeer scherp mesje.

In het midden van de print zie je een roze lijn die uitkomt op een grijs vlakje dat grijze vlakje zijn de drie baantjes vrijgemaakt van de coating en het rose draadje zit aan alle drie de baantjes gesoldeerd.
Hieronder de eerste versie van de print aanpassingen, er komt ook nog een plaatje van de onderkant met 1 verbinding.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/Print-CO-2016-01-b.png

En dan ook weer een versie van het schema waar ook weer wat aanpassingen in staat.
De weerstanden aan de uitgang van de opamp staat er weer in, de rede is dat bij snelle opamp de uitgang nogal gevoelig is voor capacative belastingen.
Kijk maar eens bij de slew rate plaatjes t.o.v. de uitgangs capaciteit.
Ook de fase ruimte word door de uitgangs capaciteit beinvloed, vandaar dat ze er toch weer in staan.
De stroombron is verder omlaag gegaan in waarde, R29 is nu 390 Ohm en dat geeft een stroom van 2,7mA voor het aansturen van de power sectie.
Nu zullen sommige denken, dat is nu wel erg laag, bijna een kwart van wat het was!
Voor jullie heb ik ook even de stroomversterking gemeten van mijn uitgangs transitoren, of laat ik eerst even de basis stroom hier vermelden.

Bij 1,5 Ampere per transistor, is deze bij mij 70uA, dit is geen type fout! 1500ma/0,07mA = hFE 21.428x TADA!
Bij elkaar is dit nog geen 0,2ma en er is 2,7mA beschikbaar, marge zat.
Ik heb circeltjes gezet in het schema, waar je de compound transistor aan kan sluiten, je kan het ook op de foto's hierboven zien.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-103.png

Dit is het schema en de typen transistoren voor de compound transistor.
Hij is opgebouwd met een PNP power transistor en een NPN stuurtransistor.
De collector van de 2SA1943 komt dus aan de "emittor weerstand"
De 100 ohm en de 1 Ohm weerstand kort bedraden bij de transitoren zelf.
Er worden hier zeer snelle transistoren gebruikt en respecteer dat dan ook, knoeien is later huilen ;-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-102.png

Weer genoeg voor vandaag, gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Goed werk, BD. Doe je ook nog een leuke noise meting? Bijv. 12V out bij 10mA? Dan kan mijn voeding niet meer stuk! Gezien de vele noise amp teksen in de plaatjes, de laatste jaren, heb/had je ook wel iets met 'noise'....
Kortste klap is waarschijnlijk een iets betere 'professionele' OPAMP erin zetten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 28 april 2016 23:28:17 (16%)

rbeckers

Overleden

Blackdog, geen last van parasitaire C's ?
Ook i.v.m. de montage van de eindtrap.

blackdog

Golden Member

Hi,

René
Ik denk dat je doelt op eventuele problemen met de snelle transistoren die via de ongeveer 8cm bedrading nu aan de print zitten.
Daar heb ik deze keer en de testen bij mijn voedings ontwerp geen last meer van gehad nadat ik de compound transistor "stil had gemaakt met de extra weerstanden.

Wat betreft de paracitaire capaciteiten op de print zelf, er is wat extra capaciteit aanwezig door de printsporen van de compensatie condensator.
Ik vind dat niet zo'n probleem, uiteindelijk druk ik een condensator in het voetje voor deze condensator die past bij de opstelling,
die straks in het kastje komt, en de waarde zal rond de 10pF zijn zover ik het nu kan zien.

RAAF12
Jouw kort dooooor de bocht kan niet wat IC betreft :-)
Ja, het andere IC helpt flink bepaalde eigenschappen te verbeteren, maar hangt ook met vele veranderingen samen die ik ook heb doorgevoerd.
Als het goed is, weet je dat een goed ontwerp is opgebouwd uit allerlei zorgvuldig uitgezochte deelstukjes die ook bij elkaar goed werken.
Er een of twee delen er uithalen en dan zeggen dit is het belangrijke onderdeel, geeft niet het goede plaatje van de verkregen verbeterde eigenschappen van deze voeding.

En dan je vraag over het ruisgedrag, ik begrijp niet goed waarom je de ruis wilt weten bij 10ma, maar van mij mag het?
Heb je daar veel problemen mee ondervonden bij andere voedingen?

Ik had al meerdere malen aangegeven wat de ruis in RMS waarde was, dit bij verschillende bandbreedtes gemeten met de Audio Precision meetset.
Maar om je honger te stillen, heb ik ook mijn meetcomputer er tegen aan gegooid en de ruis gemeten met Virtins Multi Instruments.
Hieronder twee plaatjes gemaakt met 192 Khz sample rate, 24 Bit, een FFT van 1048576, Kaiser 10 filtering en 10x middeling.
Grotendeels zie je de ruisvloer van het meetsysteem met beneden de 500Hz de harmonische van de netfrequentie die zelf op een laag nivea zit.

Deze is gemeten bij 5V uitgansspanning en 3,5-Ampere.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-2016-5V-3,5A.png

Deze is gemeten bij 5V uitgansspanning en 50-mA.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-2016-5V-50mA.png

Er is maar weinig verschil te zien tussen de twee plaatjes en ik moet een extra symetrische meetversterker bouwen om be ruisvloer van de gebruikte geluidskaart te verbeteren.
Dit is echt nodig voor ruismetingen aan voedingen en ik denk dan aan een 20/40 dB meetversterker met schakelbare 50Hz NOTCH.
Een goed uitgangspunt hiervoor is de meetversterker die ik al eens gebouwd heb en die hier ook op het forum ergens zweeft...

En weer vergeten de ventilator aan te zetten, de koelplaat was nu nog heter dan de vorige keer *grin* en nog steeds zijn mijn transitoren heel, de Heer is met mij...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 29 april 2016 14:31:22 schreef blackdog:

Jouw kort dooooor de bocht kan niet wat IC betreft :-)
Ja, het andere IC helpt flink bepaalde eigenschappen te verbeteren, maar hangt ook met vele veranderingen samen die ik ook heb doorgevoerd.
Als het goed is, weet je dat een goed ontwerp is opgebouwd uit allerlei zorgvuldig uitgezochte deelstukjes die ook bij elkaar goed werken.
Er een of twee delen er uithalen en dan zeggen dit is het belangrijke onderdeel, geeft niet het goede plaatje van de verkregen verbeterde eigenschappen van deze voeding.
En dan je vraag over het ruisgedrag, ik begrijp niet goed waarom je de ruis wilt weten bij 10ma, maar van mij mag het?
Heb je daar veel problemen mee ondervonden bij andere voedingen?
En weer vergeten de ventilator aan te zetten, de koelplaat was nu nog heter dan de vorige keer *grin* en nog steeds zijn mijn transitoren heel, de Heer is met mij...

De plaatjes zijn opgeslagen en opnieuw bekeken.
Mooi dat je de transistors heel hebt weten te houden.

Zit hieraan te denken:
zelfbouw FLIR http://www.diy-thermocam.net/make-your-own/
of radar http://ocw.mit.edu/resources/res-ll-003-build-a-small-radar-system-cap…

Veel van die dingen zijn ook los te koop zonder veel gepruts. Maar eerst deze voeding bouwen. Mijn andere zelfbouwvoedingen zijn minimaal 30 jaar oud dus is het tijd voor iets anders. 2 in 1 kassie.

blackdog

Golden Member

Hi Raaf12,

Als iemand voor kleine stromen een zeer ruisvrije voeding nodig heeft, dan zijn daar andere oplossingen voor.

Als eerste zou ik dan een echte referentie kiezen met een lage 1/f ruis en dan een opamp zoals de LT1007 als regelneef en dan opgebouwd al mijn spannings referentie schakelingen.
Welke versie hangt dan weer af van de verwachte dynamische belasting.

Beneden de 1uV ruis is dan goed mogelijk...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram, bij een slecht of minder goed uitgevoerde bekabeling heb je snel een VHF oscillator.

Misschien een clixon erbij?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Clixon

blackdog

Golden Member

Hi,

Nog even een toevoeging wat betreft een ruismeting.
Dit is zeer lastig te doen, dit omdat de ruisvloer nogal laag is.

Ik heb ook een meting gedaan met mijn PicoScoop en deze laten middelen.
In dit plaatje zie je wat paaltjes betreft wat meer, maar het meeste spul boven de 200Hz is volgens mij het gevolg van commonmode problemen.

Met de geluidskaart die 24Bit is, meet ik stymetrisch endat scheeltveel stoorsignalen.
Om het een beetje in te kunne schatten, de geluidskaart heeft één bereik en dat is 3,9V RMS volle schaal.
Deze is ook condensator gekoppeld.
Bandbreedte max ongeveer 90Khz

De Pico Scoop is basis 12 Bit en heeft op zijn gevoeligste stand 40mV TT zeg maar rond de 14mV RMS volle schaal.
De Pico scoop kan je ook "opvoeren" naar een hogere resulutie maar dat gaat naturlijk ten koste ondermeer van de bandbreedte.
Dat is voor deze ruismeting niet zo belangrijk daar ik hier alleen tot 1,2Khz kijk.
De ruis loopt bija vlak door tot 10Mhz dus dat vind in niet intressant om te laten zien.
Door de veel grotere gevoeligheid van de PicoScoop is het toch mogelijk redelijk diep te meten,
maar de commonmode problemen zorgen voor de grote hoevelheid stoorpaaltjes in het plaatje hieronder.
Symmetry is het toverwoord om dit te kunnen oplossen, daar ik geen mogelijkheid heb tot een EM Veld dichte meetruimte ;-)

Dit plaatje start dus vanaf 10Hz en loopt door tot 1,21Khz, wat het in ieder geval wel aangeeft is,
dat er in de lage frequenties weinig 1/f ruis van betekenis is.
De paaltjes die er staan beneden de 50Hz paal is vrijwel zeker storing uit mijn meetcomputer.
Sorry dat ik het nu niet beter kan laten zien, dit zit al aardig in het Voodoo gebied, toch maar snel een meetversterkertje bouwen...
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-2016-5V-3,5A-PicoScoop.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

JoHo!

Omdat het regelmatig voorkomt dat ik een symetrische meetversterker nodig heb,
zoals vanmiddag en een hele mooie die op stapel staat nog niet af is, maak ik een snel tussnendoortje.
Misschien herkennen enkele van julle het rechter deel van de schakeling, want dat heb ik gepikt van mijn andere meetversterker.
Waarom zou je niet stelen wat goed is ;-)
Ik heb alleen de optie gemaakt om het 50Hz Notch filter te omzijlen in dit schema.
Ik denk nog na over een eventuele optie om de uitgang ook symetrisch te maken, dit beslis ik later dit weekeinde.
Ook deze versteker wordt uit batterijen gevoed en dat worden waarschijnlijk 10x een penlite batterij.

Er is zichtbaar dat de ingangs sectie nog niet klaar is, daar worstel ik nog mee.
Het is verdomt lastig niet de superieure eigenschappen van dit IC de AD8229 niet het raam uit te gooien.
Temperatuur zal niet een probleem zijn, ik heb een paar Cer 8 pins uitvoeringen van dit IC en die specificeren ze tot 210C *grin*
Ik maak er wel een topic van met wat uitleg van wat, waarom, hoe e.d. betreffende de opbouw en uitgangs punten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/Measuring-Amp-01.png

Nu hoor ik graag vast wat opmerkingen over dit bijelkaar geraapte schakelingentje.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.