CO-2016-Voeding, Blackdog aanpassingen

RAAF12

Golden Member

De app data heb je natuurlijk gelezen
c/p
For example, for a gain of 100, the gain resistor is 60.4

Ik kan er weinig aan toevoegen, ontwerpen is/was 1% inspiratie en 99% transpiratie. Nou ja, zo ongeveer, woorden van Thomas Alva Edison <G>
https://es.wikipedia.org/wiki/Thomas_Alva_Edison
edit
NL versie https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison

rbeckers

Overleden

De ingang is lastig o.a. i.v.m. CMRR. Er is geen magische truc om de diverse problemen op te lossen.
Maar er zijn, en dit zal ook in de datasheet staan, wel wat tips en ideeën.
Het is belangrijk om de ingangen over het hele frequentie bereik zo identiek mogelijk te krijgen.

Dus componenten meten en sorteren.
Zo laag mogelijke R's en C's gebruiken i.v.m. ruis.
De ingang beveiligen met 90V gas surge arrestors. Die zijn wel niet snel.

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Symmetrisch in is inderdaad erg fijn voor deze lage stoor en ruisniveaus.
40dB gain lijkt de ideale waarde. Als ik met Clio een voeding meet staat de ingebouwde pre-amp ook op +40dB, en dan heb ik een redelijke uitsturing.

Het verbaasde me eigenlijk dat je bij je eerdere metingen met soundcard+Virtins op een ruisvloer van -140dB zat. Behoorlijk goed voor een geluidkaart op 0dB in. Maar een goede voeding is inderdaad nog wat stiller :-)

Waarom een 50Hz notchfilter inbouwen? Die 50Hz en z'n harmonischen is juist een belangrijk deel van wat je wilt zien.....
Met 24bit heeft je AD voldoende dynamisch bereik, het moet raar gaan voor een brommetje tot oversturing leidt....

Nu weer snel de deur uit. Het is druk met filmen op het moment...

groet! Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Deze meetversterker is er voor om te zorgen dat ik niet in de buurt kom van de grens van de geluidskaart en dit samen met het commonmode probleem.

De geluidskaart is erg goed, maar hangt wel in een computer en aan de netaarde met de hierbij voorkomende stoorproblemen.
Met een extra gain trapje er voor kan ik een hoop problemen voor zijn bij metingen en referenties en voedingen met een laag ruisgetal.

Wat de 50Hz NOTCH betreft, heb je niet gezien dat deze uitschakelbaar is?
De opbouw wil ik zo hebben dat hij ook als een scoop preamp kan dienen voor signalen tot zo'n 1Mhz.

René
Jou beantwoord ik in een nieuw topic (Symmetrical preamp 40/60dB gain, 1Mhz) dat zich in het Meten & meetapparatuur deel van het forum bevind.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 28 april 2016 21:56:54 schreef blackdog:
Het witte rondje geeft het gat aan dat ik in de print heb geboord, dat laat de vrije electronen rustig uit de print stromen.
Dit heeft vooral een functie voor als je High End audio producten aan het testen bent met deze voeding...

Dat is toch een drommels briljante vinding!

Moeten we maar gelijk tot de "Blackdog-hole" dopen!

Tidak Ada

Golden Member

Je kunt natuurlijk ook twee sneetje in het printbaantje geven en dan de pook er "iets te lang" opzetten. Het stukje printbaan laat dan los en blijft aan de boutpunt hangen...

@blackdog:
Je hebt het ove r de 'net-aarde'. Heb jij dan nog een andere aarde op je flat en zo ja, hoe heb jij dat gefikst?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada :-)

De printonderbreking kan ook zoals jij het beschrijft, heb ik ook toegepast maar is vrij lastig.
Er zit nogal goede coating op de print, dus is minder makelijk dan het lijkt.

Wat betreft de aarde, ik noem het meestal de NET aarde en ik heb verder geen zelf geslagen pen,
Ik zou dit wel graag willen maar is niet echt mogelijk.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ha blackdog,

Ik doe dat juist vaak, zeker op gaatjesprint of Veroboard®.
Als je bout maar goed heet is....

Je bedoelt toch zeker NEP-aarde >:) ?
Ik kan hier wel ee pen slaan, maar geef toch liever m'n geld aan iets anders uit....

(`t wordt mooi weer a.s. donderdag ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Hier was een penaarde verplicht per woning toen de waterleiding door plastic Wavin buizen werden vervangen.
Pijp van een meter of drie zit diep in het grondwater.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 2 mei 2016 00:07:01 (21%)

bprosman

Golden Member

Raaf,

Hier kwam de verassing een jaar of anderhalf geleden met de meterkast / slimme meter -> 3Fasen upgrade toen Enexis de aarde van de voedingskabel loshaalde en zei dat dat vanaf dat moment mijn verantwoording (lees probleem) was. Nu was een aardpen (laten) slaan niet zo duur, iets van 125,- Euro of zo (inclusief materiaal). Nu ken ik Bram's (Blackdog's) woonsituatie niet, een aardpen slaan op de begane grond is handiger dan op de zeg 8e verdieping :-).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Lekker bezig zo Bram, heb je ook al eens gemeten met de opa4140? Ben wel benieuwd of dit nog een rendabele verbetering oplevert.
Al is rendabel niet echt het juiste woord ervoor, eerder meer in de zin van levert het een verbetering op t.o.v de TLE2074.

blackdog

Golden Member

Hi MdBruin, :-)

De OPA4140 heb ik ook gemeten, maar wat rus betreft kom ik dan op de grens van wat ik kan meten...
Vandaar het topic om een kleine symetrische meetversterker te bouwen.
Ik kan je nu al zeggen dat het niet direct zinnig is, de verschillen zijn klein tussen de IC,s.
AC is de TLE wat beter en ik heb heb dan over de bandbreedte.
De ruis ban de OPA is weer beter dan de TLE, DC is de OPA veel beter.
Hou er rekening mee dat er ook nog wat ruis "doorlekt" van af de referentie (uA7805) ondanks de dikke elco aan de potmeter.

Kort door de bocht, TLE is mooi genoeg voor een groot deel van de gebruikers.
Waarom ga ik nu toch door met metingen, omdat dit direct betrekking heeft op op mijn voeding schakeling, tijdens de laatste echte metingen had ik de snellere IC's nog niet.
Wil je een precisie voeding dan is de ADA4077 serie erg mooi en dan met mijn referentie schakeling.
De hele stabiliteit (DC) hangt dan van de spannings potmeter af met bijbehorende weerstanden.

Maargoed, ik dwaal af, het gaat hier om aanpassingen van de CO-2016 voeding en wat ik al eerder zij,
ik ben daar eigenlijk al klaar mee.

Ik wil nog een aantal plaatjes maken van de verbindingen die op de print gemaakt kunnen worden en nog wat uitleg geven over de componenten die ik heb gebruikt en heb weggelaten.

Nu weer aan het werkt :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ja snap dat je altijd het gevecht blijft houden van dat er door vervanging weer iets anders kan tegenwerken.
Jouw ontwerp staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar zoals je al zei. Even geduld hebben ;)

Heb jouw aanpassingen net even gemaakt op 1 van de printen. Wel met een aanpassing geïnspireerd door jouw ontwerp. Tussen de brug gelijkrichter en de 1000µF condensator komt een 1Ω weerstand om een low pass filter te creëren. Scheelt weer een stukje voor de 7805 en 7905.
Wat er niet in komt heb je verder op geen last meer van.

blackdog

Golden Member

Hi MdBruin,

Ik weet niet of de 1 Ohm veel gaat doen.
Dit hangt namelijk nogal af van de Ri van de trafo.

Als je stuurtrafo zelf al een hoge Ri heeft, dan heeft de 1 Ohm niet zo veel effect.
Dit is dus afhankelijk van je gebruikte trafo.
Op een van mijn foto's kan je als het goed is zien, dat ik de bedrading van de stuurtrafo door een ferriet kern heb gewikkeld voor een paar windingen.

Misschien is het een optie een goed netfilter te gebruiken als de kast aan massa mag liggen bij jou?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Oude Delta's hadden hier nog smoorspelen zitten. Is dat niet een oplossing?. Vooral als de Ri van de trafo laag is kan de (initiële)laadstroom van de elco flink oplopen, zeker als de ESR laag is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi,

Als ik het goed heb, wordt er hier gesproken over de voeding van de 7805 en de 7905.

De stromen blijven hier beneden de 50mA en de elco voor de gelijkrichting is in verhouding groot voor deze tromen.
Dit zorgt er voor met de hoge Ri van de kleine trafo als je die gebruikt voor goede filtering van hogere stoorsignalen uit het net.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ah, in de war gebracht door die 1Ω weerstand.
Griep werkt akelig in op je brein. Ik heb het gevoel of het in al mijn bijholtes en hersenholtes klost :(

@rbeckers:
Kan jij iets zeggen over deze gas surge arrestor?
Er staat op 3P - 12 en op de andere helft en tekentje dat lijkt op een klein parabool antennetje en 91. Dat laatste kan natuurlijk een datum zijn. Verder geen ggegevens.
Hoe zit het overigens met de levensduur van die dingen? Als het goed is zit er een isotoop in om de doorslag te verbeteren.

Zou hij groot genoeg zijn om in het netfilter van een voeding te gebruiken (Deze is ongeveer 10mm Ø × 10 mm hoogte)? Of heb je een beter voorstel?

Mijn netfilter (Komt uit een Iiyama monitor):

http://www.circuitsonline.net/forum/file/12620/forum-post

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Gaat inderdaad om de +5 en -5 voeding.
Als de Ri dus te hoog word dan heeft de weerstand geen meerwaarde, zal testen worden zodra ik de transformator opnieuw gewikkeld heb.
Ga toch op jouw advies de secundaire wikkelingen eraf halen en dan 4x 15V erop leggen. Daarna kunnen de hulp spannings wikkelingen erop.
Gelukkig maar 1 printje aangepast en eventueel herstel is redelijk eenvoudig. Tot welke Ri waarde zou een 1Ωweerstand nog effect hebben?

blackdog

Golden Member

Hi,

MdBruin
De kleine losse trafo die die ik gebruik bij testen was 1,5-Watt en heeft een DC weerstand van 19 Ohm.
Procentueel valt jouw 1 Ohm een beetje weg bij die waarden.
Bij de ringkernen waar ik zelf wikkelingen op heb gelegd, is de DC weerstand veel lager.

Ook moet je aan de verliezen denken, Gertjan heeft dat ook nog aangetipt betreffende de 10Mhz referentie war hij ook die weerstanden toepast.

Tidak Ada
Als je het netfilter gebruikt heb je de Gas Arrester niet nodig.
Zorg er wel voor dat de voeding op een randaarde wand contactdoos zit aangesloten,
anders jeukt het als je het kastje aanraak.

Dat geld natuurlijk voor alle apparatuur met ingebouwde netfilters, er kunnen redelijk grote condensatoren naar massa zitten.
En dan maar hopen dat ze niet extra gaan lekken of filters die exploderen en/of teer spuwen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zat te denken aan zo'n overspanningsbeveiligde contactdoos. Zou zijn dat niet zinvol zijn voor een labvoeding?
Misschien doe ik wat overdone, maar dat is ook een beetje sport, nietwaar ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
rbeckers

Overleden

Die surge arrestor is voor symmetrische datalijnen.
Levensduur wordt beperkt door de stroom bij onsteken. Bij 5kA is dat niet lang. ;)
Bij kleine ontladingen vaak 10 -50 jaar.

blackdog

Golden Member

Tidak Ada,

Vraag je zelf af hoe vaak je last heb van piekspanningen die schadelijk zijn.
En hoe vaak die voorkomen als ook jouw voeding aan staat...

Een goede piekspanning's beveiliging kan je ook zelf maken, of je koopt er een van een goed merk, wat natuurlijk duur is.

Wat René al aangeeft, hebben bijna al de beveiliging's onderdelen een beperkte levensduur.
Er zit alleen geen metertje op hoeveel het onderdeel al voor zijn kiezen heeft gehad.
Als je in de buurt een bliksem inslag hebt gehad en het is over het algemeen bij jou thuis heel gebleven, dan kan de beveiliging's onderdelen nu aan zijn einde zitten wat levensduur betreft.

Dan heb je b.v. weer een spanning's piek en dan nu door b.v. graaf werkzaamheden en dan wordt er iets bij jouw thuis opgeblazen waarvan jij denkt dat het beveiligt is...
Live Sucks *grin*

Vind je het leuk, net al René en ik om goed na te denken over dit soort dingen, doe het dan gewoon, bouw het in of gebruik dat beveiligde stekker blok!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Leuk, natuurlijk! Ik houd van worst en kaas :)

Overigens heb ik al een ervaring met dat soort beveiligingen gehad:
Ik woon op het platteland en tussen en kruispunt van hoogspanningstracés. Op een gegeven moment doet mijn router het niet meer na een stroomuitval en het beveiligde en verzekerde contactblok van Belkin is ook defect. De surgearrestor is uitgebrand. Gewoon een nieuw contactblok van Belkin gekregen.
Helaas was de schade groter dan ik dacht, behalve de router zijn ook twee UPS-en naar de eeuwige jachtvelden vertrokken. Had ik achteraf kunnen claimen ;(

Tweede geval was bij mijn schoonszus: Onweer en de beveiligde tussensteker van de Gammel deed zijn werk en overleed. De apparatuur is heel gebleven! :)

Zelfde grap met een contactblok van de Aldi gehad. Je denkt dan Aldi....:S, maar toe ik het ding open maakte bleek het zo degelijk te zijn opgebouwd, dat ik toch contact met de fabrikant/importeur heb opgenomen en zowaar ik ontving netjes een nieuw exemplaar!

Ik heb toen geleerd dat goeie overspanningsbeveiligers zowel MOV's als surge arrestors in zich hebben.

@rbeckers, hieronder:
Water is simpeler als je in de juiste omgeving woont.
Microvolt rimpel is ook onnodig, maar wel een leuke sport om het te bereiken ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
rbeckers

Overleden

Je kunt MOV's wel testen.

Beveiligen kan simpel. Vervang datalijnen door glas. Verlichting door centraal geplaatste LED's en licht geleiders...
Verder accu's en perslucht. :)

Snap wat je bedoelt Bram, ga er ook rekening mee houden en de hulp voeding voldoende ruimte geven.
Heb al gekeken hoe je nu eigenlijk de Ri bepaald en kwam een mooie uitleg hier op het forum tegen.