Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Hoe heb je de relais aangesloten dan? gewoon tussen de print en de uitgangsbus(sen)? Alleen plus of ook de min?
Ik zit er zelf aan te denken om een "mute" te maken die gewoon de stroombron naar ground trekt, is dat verstandig of staan de transistoren dan volgas te stoken?
(voedingen zijn nieuw voor mij)

Jinny

Golden Member

Dubbelpolig tussen printje en bussen...
Zo kort als practisch mogelijk...

Waarom dubbelpolig?
Omdat ik twee printen heb en het zaakje afwisselend 0 tot 60 of -30 0 +30 wil gebruiken.
Of 0-5 en 0-12.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Op 30 april 2016 22:05:51 schreef SparkyGSX:

@Shiptronic: je hoeft niet perse de uitgang kort te sluiten om de ingestelde waarde te kunnen meten. Met een extra instelpotmeter zou het toch ook niet zo moeilijk moeten zijn om de schaling goed genoeg gelijk te krijgen.

De ingestelde stroom is gewoon een spanning aan de loper van je I-pot, dus daar heb je niet veel extra's voor nodig. Zelfs geen relais, je kunt een 4066 tussen de I-Soll en I-ist laten schakelen. Die kun je dan weer voeden uit de +-5V hulpvoeding.

Dat heb ik in een (nooit afgebouwde) voeding zo uitgevoerd.

Op 29 april 2016 23:50:21 schreef SparkyGSX:

Het frontje, rood is voltage, amber is amperage....

Zou je niet liever metertjes hebben voor de spanning en stroom?

Ik ben erg voor correct taalgebruik, en eerder zou ik me bij je aansluiten dat men het beter over spanning en stroom heeft.

Echter, na vele discussies over dit onderwerp heb ik een andere conclusie getrokken: voltage is het "spanningsgetal" (en zo zou ampèrage het "stroomgetal" zijn*). Analoog daaraan toont het dashboard van je auto ook niet de "afstand" maar het "kilometrage".

Als je dus spreekt over de meters op je front is dat eigenlijk het enige moment dat je over voltage en ampèrage* mag spreken.

* ampèrage lijkt echter nog niet in de Van Dale voor te komen, wat ik dan weer niet erg consequent vind...

If you want to succeed, double your failure rate.
Jinny

Golden Member

Even zwaar offtopic, ampèrage is de Franse variant, translate geeft voor NL amperage weer, zonder `.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De "teller" van iedere auto geeft de afgelegde afstand aan, en de snelheidsmeter de huidige snelheid, dus de grootheid is altijd hetzelfde, maar niet iedere auto gebruikt dezelfde eenheid; in alle geciviliseerde landen zijn dat natuurlijk kilometers en kilometers per uur, maar er zijn nog wat holbewoners die mijlen gebruiken.

Gaan we het dan ook hebben over millivoltage en nanoamperage als de verwachtte waarde kleiner is, en ohmage, faradage, en henrytage voor weerstanden, condensators en spoelen? Als "voltage" en "amperage" acceptabel zijn, moeten de anderen dat ook zijn, als je consequent bent.

@Sine: ik bedoelde inderdaad het weergeven van het setpoint vanaf de potmeter, en het omschakelen zou inderdaad met een analoge multiplexer kunnen, of met een wisselcontact op het relais als je die toevallig nog over hebt. Als je een meter gebruikt met een eigen meetweerstand is dat natuurlijk lastiger dan wanneer je dat signaal vanaf de bestaande weerstanden pakt, aangezien de schaal de automatisch klopt en beide signalen dezelfde referentie delen.

@Jinny: als het goed is, zijn die twee printen helemaal gescheiden van elkaar, en zou enkelvoudig afschakelen genoeg zijn. Echter, als je toch dubbelpolige relais hebt, kan het natuurlijk geen kwaad om beide polen te gebruiken.

@RVL-Electronics: het uitschakelen (kortsluiten) van de stroombron lijkt me ook een prima methode: dit heeft als voordeel dat je bij het inschakelen waarschijnlijk minder transients krijgt, en eventuele condensators in de aangesloten schakeling redelijk subtiel opgeladen worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Jinny

Golden Member

@SparkyGSX, ik gebruik zelfs 4 polige relais, twee contacten per keer.
Ik hoef niet te bezuinigen daarop omdat ze toch al 10 jaar in een bakje liggen...
Wil het gewoon zuiver vrij hebben...

En alleen de 230 wikkeling plus het koelblok van de brugcellen wordt gedeeld, het zaakje is zuiver gescheiden opgebouwd.

Sine

Moderator

De stroombron naar massa trekken is inderdaad een prima methode om de uitgang uit te schakelen.

Dat idee had ik dan ook bij dat ding wat nooit af kwam.

Dat waren drie voedingen met een enkele output enable drukker. Dat signaal stuurde in iedere voeding een opto aan die de stroombron aan massa knoopte. Tegelijkertijd werden dan in plaats van de werkelijke spanning en stroom de SET spanning en stroom weergegeven.

De "logica" hing aan de 1e (master) voeding, en was niet veel meer dan een 4013 en een paar switches (DGxxx dingen want het ding had +-12V hulpvoeding)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 mei 2016 11:50:02 (15%)

Ik ben ook aan het knutselen geweest.
Ik weet het, ik ben geen elektronica man, maar hobbyist.

Dit is het tot nu toe geworden:

http://myalbum.com/photo/1EeHGZ30ermN/360.jpg

http://myalbum.com/photo/UALCXphWFcXa/360.jpg
(foto's klikbaar voor vergroting).

Nu alleen nog even checken of de + en - wel goed zitten.
Ik kan het vierkantje niet meer zien, nu de schroefklemmen er op zitten :P.

Ik soldeer op gas :P.

Netjes geordend zeg!
Maar wat een lange bedrading naar je power torren en elco's. Ben je niet beter af met de trafo's halfweg in de kast en de printen vertikaal voor de achterzijde? Als dat past tenminste...

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik vraag mij soms af, waarom ik toch aardig wat tips geef over bedrading op dit forum...
Plaatjes er bij hoe ik het doe enz.

Het is geen rommeltje die voeding van Niels, maar hij heeft mijn opmerkingen dus niet gelezen denk ik, dat is jammer.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 1 mei 2016 20:43:06 schreef markce:
Netjes geordend zeg!
Maar wat een lange bedrading naar je power torren en elco's. Ben je niet beter af met de trafo's halfweg in de kast en de printen vertikaal voor de achterzijde? Als dat past tenminste...

Tja, een paar pagina's terug staat een link naar wat foto's.
Je ziet dat ik de koelblokken eerst veel kleiner had en direct boven de print, en de torren op de print.
Eigenlijk heb ik toen gewoon een oplossing gezocht hoe ik de warmte kwijt kon. Een paar flinke koelblokken besteld, galvanisch gescheiden aan de behuizing gehangen, en met 1,5 mm2 de verbindingen gemaakt.
In eerste instantie dacht ik dat alles makkelijk ging passen, maar dat voel nog vies tegen.
Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs.
De elco's en de potmeters zijn ook echt gan Chinese kwaliteit.
Ik maak nog wel een filmpje van het geluid wat de potmeters maken als ik er aan draai :P.

Er word aangeraden eerst zonder IC en opto te testen.
Wat moet ik testen? Geen rook is oke?

Op 1 mei 2016 20:57:41 schreef blackdog:
Hi,

Ik vraag mij soms af, waarom ik toch aardig wat tips geef over bedrading op dit forum...

Het is geen rommeltje die voeding van Niels, maar hij heeft mijn opmerkingen dus niet gelezen denk ik, dat is jammer.

Gegroet,
Blackdog

Ik heb wel ergens iets gelezen er over, ik zal nog eens terug lezen, maar ik heb gedurende het bouwen e.e.a. aangepast, dat is de voornamelijke reden dat het nu zo is.

Ik ben ook maar een hobbyist die wat probeert :).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 mei 2016 20:00:17 (22%)

Sine

Moderator

Het valt inderdaad nogal mee, je gaat van de gelijkrichter eerst naar de elco's en dan naar de voedingsprint, dat is al prima.

De bedrading naar de torren is niet ZO kwetsbaar, dus dat zal wel los lopen denk ik.

De signalen rond de potmeters zijn een stuk gevoeliger, en die blijven aan de voorkant van de kast.

De bedrading van de printen naar de hulpvoedingstrafo's zou ik alleen niet onder de printen door routen, en eventueel twisten.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 mei 2016 21:12:12 (17%)

En het werkt, zie >>>hier<<<.

Geweldig mensen, leuk projectje om te doen, en ik heb eindelijk een labvoeding!

Nu nog wat fatsoeneren, en misschien die led's naar het frontpanel brengen. Wel erg makkelijk,

Sine

Moderator

Top! weer eentje die werkt :)

Nog twee tips Niels,

Je hebt de bedrading naar de torren in 1,5mm2 uitgevoerd, maar de draadjes naar de uitgang zijn wel ERG dun.
De CC, CV leds zijn zeker handig op het front, en een paar paneelmeters eventueel ook nog, dan hoef je niet iedere keer een multimeter er bij te prikken als je iets wilt voeden.

Oke. De draden naar de uitgang zijn 0,8 mm2. Is dat te dun?
Er loopt max. nominaal 1,5 A.
En idd, paneelmeters zijn wel ontzettend handig.
Ik heb er ook al wel een paar, uit China,
maar daarbij heb ik dusdanig veel vraagtekens dat ik niet het risico neem daarvoor een gat aan het front te zagen.
Misschien experimenteer ik er nog wel mee. Ook even kijken hoe ik die dingen uberhaubt ga voeden dan.

Thanks voor de tips.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 mei 2016 19:59:44 (33%)

Ha Niels,
Wat mij helpt is om even altijd eerst te tekenen. Klinkt heel flauw, maar helpt echt met denken over het ontwerp en maatverhouding.

Die brakke potmeters zou ik sowieso vervangen. Minstens een Piher (metaal-as), naar liefst een meerslags van een echt merk.

Op 1 mei 2016 20:57:41 schreef blackdog:Ik vraag mij soms af, waarom ik toch aardig wat tips geef over bedrading op dit forum...

Ik wil best toegeven dat je hier verstand van hebt hoor, maar het zou je sieren als je iets minder uit de hoogte zou doen. Jouw manier is niet de enige oplossing, en het is niet onmogelijk dat andere mensen er een andere mening op na houden, en werken met andere eisen en randvoorwaarden.

Niet iedereen heeft een voeding nodig die op sub-millivolt stabiel is, met een control loop bandbreedte in de honderden kHz, zonder meetbare drift, ruis, of overshoot. Daarbij heeft niet iedereen zin en tijd om zoveel energie in een voeding te steken. Voor mij is een voeding ook gewoon een facilitair ding dat gewoon "goed genoeg" zijn werk moet doen, en het moet geen project op zich worden.

Precies om deze reden zul je hier geen foto's van mijn voeding vinden, en ben ik al jaren geleden gestopt met het posten in en volgen van het show your projects topic.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Ik ben ook maar een hobbyist die wat probeert :)

Vooral zo doorgaan :-)

@Niels, "het koelblok galvanisch gescheiden", bedoel je daarmee dat er toch spanning op het koelblok staat ?

Zelf zet ik de plastic printkroonstenen altijd even vast met een drupje "dikke CA" om te voorkomen dat ze gaan "draaien" bij het wat strakker aandraaien.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik snap wel wat Blackdog bedoeld SparkyGSX, maar ook wat jij bedoelt ;)
Het staat er misschien niet helemaal tactisch.

Bram heeft een paar simpele adviezen gegeven voor de opbouw. Natuurlijk leven weer niet in een ideale wereld waardoor sommige dingen lastig of niet zijn toe te passen.
Twisten van de AC bekabeling is er een welke makkelijk zonder extra kosten toe te passen is.
Kabel lengte en routing is er een welke moeilijker is.
Iedereen heeft zijn/haar eigen eigen wensen/eisen die ze aan de voeding stellen, deze zal ik in ieder geval respecteren.

@Niels,
Dikker is beter, bij hogere stroom krijg je een lagere spanningsval over deze bekabeling.
En wat eerder ook werd aangegeven lekker proberen en met de hobby bezig zijn.

Wel wat voorzichtigheid geboden bij proberen!!!

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
blackdog

Golden Member

Hi SparkyGSX, :-)

Weet je dat zeker, wat je over mij zegt?
Heb je eerst nagedacht?

Als ik bedradings tips geef, niet een keer maar meerdere keren en dan ook nog uitleg hoe en waarom en aardig wat mensen slaan dan die adviesen in de wind (wat trouwens normaal menselijk gedrag is en het mag van mij ;-) )
Dan vraag ik mij af en toe af, waarom ik dit hier nog laat weten.
Dat is ook heel menselijk gedrag.
Vele keren heb ik hier al gezegt dat iedereen mag bouwen zoals hij/zij dat zelf willen en dat meen ik!

Ook vergeten wat ik heb gezegt over de CO2016 voeding zoals hij geleverd wordt als bouwpakket?
En dan kom je met allerlij opmerkingen over dat ik het alleen goed vind als het aan mijn normen voldoet.
Uhm, wil je er over praten wat betreft je negatieve houding?

En ja, het was mij allang opgevallen dat jij nooit iets laat zien, bang voor constructieve opmerkingen?
Voor het goede beeld, wij doen samen een klusje en je waarschuuwd mij dat een stuk metaal erg heet is dat naast mij legt zodat ik mij er niet brand, en ik pak het op en zeg bedoel je dit stuk?
Wat denk jij dan...

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gezien jouw effort om iedereen van vele tips te voorzien, denk ik dat de opmerking van Sparky niet erg handig is geformuleerd. Jij probeert mensen te helpen, en ik kan me voorstellen dat het frustrerend is om te zien dat mensen dan zelfs de meest elementaire adviezen niet opvolgen.

Echter moet je ook begrijpen dat niet iedereen heel het forum door zit te bladeren, en sommige mensen gewoon een kitje hebben gekocht wat ze vervolgens volgens de bijgevoegde beschrijving in elkaar klussen en naar eigen inzicht in een kastje zetten. In dat geval is het niet zo dat ze jouw aanwijzingen in de wind slaan, maar hebben ze gewoon geen idee dat jij dat ergens hebt beschreven. Als ik de wedervragen van NielsDerksen zie, dan lijkt hij heus niet te beroerd om adviezen op te volgen.

Vergeet ook niet dat jouw posts weliswaar vrijwel zonder uitzondering zeer leerzaam zijn, maar ook zeker uitgebreid en diepgaand. Voor een beginner kan dat afschrikken, in de zin van: die slaan die mooie epistels even over.

Als er dan tussen al jouw posts over metingen en verbeteringen tevens een paar simpele adviezen over bekabeling staan, dan kan het best zo zijn dat dat door de beginner nooit gelezen zal worden omdat ze al waren afgehaakt bij het zien van de eerste grafiek.

Voor mij is het andersom: ik heb geen CO-voeding, maar ik vind het altijd reuze interessant om mee te lezen met wat jij allemaal schrijft. Het gaat me vaak net zover boven de pet dat ik het kan volgen als ik me er een beetje op inlees (waardoor het allemaal weer net ónder de pet valt). Maar daardoor zie je mij weinig bijdragen aan jouw meet-en-bouw-topics.

If you want to succeed, double your failure rate.

volgens de bijgevoegde beschrijving in elkaar klussen en naar eigen inzicht in een kastje zetten

Print is ontworpen om samen met de powertransistoren tegen een koelprofiel te schroeven. Dat levert de minste bedrading en problemen op. Van een aantal verbeteringen van blackdog vindt ik het jammer dat ze niet onderdeel van het ontwerp waren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het klopt dat je de print tegen het koelprofiel kan zetten. Aan de andere kant kan je er ook voor kiezen om de print tegen het frontpaneel te plaatsen omdat je dan geen bedrading aan de potmeters hoeft te zetten. Het kan dus allemaal en iedereen is daar vrij in.

Net als bij ieder project heb je uiteindelijk tijd te kort en de tijd voor een extra proto met een revisie was er niet. Daarnaast heeft iedereen natuurlijk zijn eigen voorkeuren en hebben we er bewust voor gekozen om de sense-lijnen niet te documenteren. We wilden een voeding maken die voor iedereen te gebruiken is met een min of meer willekeurige trafo en voor een acceptabele prijs.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dit topic is gesloten