Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Pff zeg. Alles vanaf de eerste post gelezen. Wat een eindeloos engelen geduld hier.

Ik heb trouwens nog nooit pas geëtste groenbruin vervuilde printen gezien. Alleen printen die ergens 30 jaar lang in een naar milieu onder in een machine kamer gezeten hebben misschien. Die waren dan ook rijp voor de sloop.

Ik zou maar eens kijken of ik niet veel netter en schoner kan werken dan de manier waarop je nu werkt. Is beter voor je gezondheid ook.

Remmenreiniger en aceton werkt inderdaad uitstekend maar zijn zwaar kankerverwekkende stoffen die in de professionele werkomgeving niet eens meer gebruikt mogen worden. Voor prive gebruik zal ik ze dus ook niet gebruiken. Zeker als het niet echt strikt nodig is. En voor het schoonmaken van een pas geëtste print is het absoluut niet nodig.

Op 4 mei 2016 19:37:52 schreef pascalbythree:
.. kwamen mijn boards er altijd bruingroen uitzeten. Na te poetsen met pure spirites werden ze helemaal wit/grijs. Twee keer zo mooi dus. ..

Ik heb even een paar posts teruggekeken, en kwam op http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1809675#1809675
waar je je ets inventaris showt.
Op die 2de foto zie ik je geëtste printjes, om maar niet de inhoud van de overige foto's te benoemen, en dan vraag ik mij af: spoel jij je printjes wel na het etsen? Man man man man, dat ziet er niet uit. Hoe krijg je dat toch voor elkaar. Er staan op het WWW zoveel procedures hoe je printjes goed, maar ook fout, kan etsen... heb je daar wel bij de goede gekeken, of alleen maar bij de foute?

TonHek
P.s.
Wouter, volhouden. Je bent al een stuk verder dan in het prille begin van je posts.
Het gaat vast nog goed komen.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Etsen inmiddels gelukt. Eert het LCD in elkaar ge fixed. Voor de zekerheid de 100nF over mijn RST button not connected gelaaten. Vraag: Extra plaatsen kan geen kwaad?

Ledjes branden goed, backlight ook.

De voltage regulator word echter zeer warm een de infrarood thermometer light nog ergens anders. Vraag: kan dit kwaad?

omdat er geen pinnetje tussen mijn VIN en het board zit, is de LM in TO-220 wel ongeveer 5x een stukje omgebogen.

Verder geeft mijn AVR-FLASH een foutmelding en programmed niet in. Vraag: Is mijn programmer kapot?

PS: Alle constanten in de CODE vergeleken aan de lijnen in het schema.

Verder is mijn AREF pin verbonden met een 100nF aan de ground. Flipt er dan een poort in een verkeerde modus?

Verder een jumper tussen de SS lijn gezet. En ook een jumper voor de Vcc van de programmer zelf.

Weet iemand een van de broeders te vinden wie ik deze print opsturen kan? Om even te checken of hij het doen gaat?

kunnen verkeerde weerstand waardes het gevolg van lekken zijn zodat de LM te warm word? Ik schat ze in op standaardwaardes en zijn allemaal onder de 1K? Gaat dit simpel gezecht goed?

Of de 2x 47uf weghalen?

Groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Afgelopen week voor het eerst een chip tegen geomen die perse een pullup op de reset lijn wil. AVR reset mag loshangen. condensator niet nodig.

De voltage regulator an alleen warm worden als je (te?) veel stroom trekt. Als je schema alleen een AVR bevat, trekt die ongeveer 20mA. Dat is niet veel.

Nee je programmer is niet kapot.

AREF aan condensator naar ground is prima.

Opsturen: IK pas. Jij weigert schemas te maken. Ik weiger aan circuits te werken zonder schema. Ieder z'n lolletje.

De rest van je posting snap ik niet. Woordenbrij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt! Nieuw Display opgezet en nu word hij niet meer warm!

Kan iemand mij nog helpen met de foutmelding ¨Can not synchronize device with programmer¨.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Er is geen communicatie tussen programmer en te programmeren chip. Heeft de chip wel voeding? Zijn alle draden goed aangesloten? En nergens kortsluiting?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een nieuw display dat defect zou zijn is moeilijk te geloven.

Maar heb je de weerstand niet vergeten van de backlight aan pin 15 of 16, dat is ook een led en moet een weerstand van 100 ohm.

LDmicro user.

Na Vraag 1: Doen alle displays supporten om maar 4 van de 8 data pins te gebruiken en de rest als GND? Of supporten oude displays dit niet altijd? Mijn display koste maar 7,50 euro bij de radio markt. Voor een behoorlijk grote.

Na Vraag2: Moet je bij alle displays/VFD´s 100 ohm tussen de backlight geplaatst worden of sommige wel sommige niet?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Vraag1: alle gangbare display's "doen" 4 en 8 bits, de andere datalijnen mogen naar de gnd maar moeten niet, mogen ook los(open) blijven.

Vraag2: alle display's moeten een weerstand in de backlight tot je HEEL zeker bent dat er op de print een weerstand staat, maar dat is heel zelden.

In veel schema's zie je weerstanden van 10 tot 33 ohm met een mosfet of transistor erbij, die worden gestuurd met pwm om de helderheid te sturen.
Bij u is dat niet het geval en ik zou een 100 ohm weerstand plaatsen.

LDmicro user.

Op 8 mei 2016 11:12:09 schreef MGP:
In veel schema's zie je weerstanden van 10 tot 33 ohm met een mosfet of transistor erbij, die worden gestuurd met pwm om de helderheid te sturen.

Ik gebruik cheap-ass LCDs van ebay/aliexpress. Daar ram ik gewoon via een 0.07 ohm mosfet 5V op....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik plaats daar nog een weerstand in serie bij, kwestie van niet teveel spikes in de voedingslijn te krijgen als je de volle stroom door de led stuurt, zonder weerstand is het ook nefast voor de led als uw programma om één of andere reden stopt tijdens het testen.

LDmicro user.

Nee, op 100% werkt het ook gewoon......
edit: even een display uit de kast getrokken. 20x4 dit keer. Vanaf aansluitingen 15, 16 lopen dikke draden naar de hoek waar de leds zitten, dan zitten er twee weerstanden "680" en lopen er draden naar de leds. De 1602's (onder handbereik) zitten op bordjes gesoldeerd dat ik de achterkant niet kan zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jo! weet u toevallig of ik de MCU goed aan de Mosfet heb aangesloten of gaat dat achteraf niet zo makkelijk? Van A-B-C-D-E-F-G. Kan de MCU ook hardwarematig/UART PWM'en? En doet de mosfet het met een 5v op de Base pin? Jammer dat mijn foto camera gesneuveld is. Groet, Wouter.

PS1: Rechtsbovenaan komt een glas zekering, kan ik deze zo in lijn schakelen? Of moet je deze soms ook ontstoren?

PS2: display doet het nu. dank u.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 15 mei 2016 10:34:55 (16%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

PS3: Mijn pompje vergd 2.7A bij 12Volt.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

PS4: is het ook mogelijk zoals gezien op google-images om een externe mosfet aan je TC4424 te hangen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Een MOSFET heeft geen base maar een gate, en dit type doet het prima op 5V.

Je draadje van de microcontroller naar de gate lijkt te kloppen.

Natuurlijk kun je een MOSFET aan een TC4424 hangen, daar is het ding voor ontworpen.

De zekering moet gewoon tussen de voeding en de belasting dus dat lijkt ook goed.

Wat bedoel je in vredesnaam met "UART PWM'en"? Hardware PWM kan alleen op specifieke pinnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Druk bezig geweest de desbetreffende MCU te selecteren in de Paramatic search van Atmel.com. En ik kwam uit op een ATtiny861A. Met 1 hardware PWM pin en losse Programmer en i2c pinnen.

Nu is er kleine vraag, met zeer kleine kans dat een van jullie dat antwoorden kan.

Of de mikroe.com pascal compiler sommige PWM functions en procedures niet compileren kan, ondanks dat er wel hardware pinnen op mijn geselecteerde MCU ziten? Dus is het echt dat je minder compatibility issues hebt met een Amega328pu ?

En als je de Project settings op ATmega16 Zet dan compileerd hij er wel overheen.

Nieuw schema tekenen en etsen ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

[code=pascal]
// Example Code Mikroe Help File.
program PWM_Test;
//WVW_21_ATT2 ATMEGA16 -- PUMP CONTROL V2

var current_duty : byte;
current_duty1 : byte;

begin
DDB0_bit := 0; // Set PORTB pin 0 as input
DDB1_bit := 0; // Set PORTB pin 1 as input

DDC0_bit := 0; // Set PORTC pin 0 as input
DDC1_bit := 0; // Set PORTC pin 1 as input

current_duty := 16; // initial value for current_duty
current_duty1 := 16; // initial value for current_duty

DDB3_bit := 1; // Set PORTB pin 3 as output pin for the PWM (according to datasheet)
DDD7_bit := 1; // Set PORTD pin 7 as output pin for the PWM1 (according to datasheet)

PWM1_Init (_PWM1_FAST_MODE, _PWM1_PRESCALER_8, _PWM1_NON_INVERTED, 16);
PWM2_Init(_PWM2_FAST_MODE, _PWM2_PRESCALER_8, _PWM2_NON_INVERTED, 16);

while TRUE do // Endless loop
begin
if (PINB0_bit <> 0) then
begin // Detect if PORTB pin 0 is pressed
Delay_ms(40); // Small delay to aprocedure deboucing effect
Inc(current_duty); // Increment duty ratio
PWM1_Set_Duty(current_duty); // Set incremented duty
end
else
if (PINB1_bit <> 0) then // Detect if PORTB pin 1 is pressed
begin
Delay_ms(40); // Small delay to aprocedure deboucing effect
Dec(current_duty); // Decrement duty ratio
PWM1_Set_Duty(current_duty); // Set decremented duty ratio
end
else
if (PINC0_bit <> 0) then // Detect if PORTC pin 0 is pressed
begin
Delay_ms(40); // Small delay to aprocedure deboucing effect
Inc(current_duty1); // Increment duty ratio
PWM2_Set_Duty(current_duty1); // Set incremented duty
end
else
if (PINC1_bit <> 0) then // Detect if PORTC pin 1 is pressed
begin
Delay_ms(40); // Small delay to aprocedure deboucing effect
Dec(current_duty1); // Decrement duty ratio
PWM2_Set_Duty(current_duty1); // Set decremented duty ratio
end;

end;

end.[/code]

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dus de ASM block features van de mikroe development enviorment supporten niet alle chip features als in de datasheet van de chip?

snappie?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Doe eens even niet triple-posten.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Wouter, de antwoorden op uw (email)vragen komen terug wegens onvoldoende diskspace.
Waarschijnlijk zit uw emailbox overvol en allemaal mijn schuld...

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

O, heb je weer zitten spammen MGP. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je hebt wel een beetje gelijk, maar vergeef het mij, anders zit de harddisk van CO overvol en dan kun jij ook niet meer posten. :) :)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Of topic.
Nou hier post ik sowieso niet meer, alleen voor een geintje. :)
Dit krijg ik er van als je leest wat er gevraag en gepost wordt door TS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Via mail is het niet beter, maar ik begrijp zijn doen en laten.
And now back ontopic.

LDmicro user.

Dit topic is gesloten