Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Sense draden gebruiken EN gaatje/sporen onderbreken.

Ik zie nu wat. Haal eens de piek stroom transistor los.
Deze zit relatief dicht op de emitor weerstand waardoor deze beïnvloed kan worden.
Zie hiervoor het topic van Blackdog. Als de transistor warmer wordt knijpt deze eerder en mogelijk jouw probleem veroorzaakt.

Het ging mij over de spanningsval welke op de bekabeling staat.
Dus op de plus van de print naar de plus aansluit bus.
Hier staat altijd een klein beetje spanning op door de weerstand.
Als deze bijvoorbeeld een weerstand van 0.5Ω heeft krijg je hierover bij 3A al een spanningsval van 1,5V. En dat is over 1 draad, en dan heb ook nog de min waar ook een spanningsval over kan staan.

Edit, zie nu na nog een keer lezen dat de huidige waardes behoorlijk beter zijn. 0.02V per A is een nette waarde.
0V verschil is bijna niet mogelijk, je zal altijd wel een beetje spanningsval houden. Externe sense draden kunnen een handje helpen maar deze hebben ook hun eigen uitdagingen.
Sense draden werken alleen goed als de aanpassingen op de print gemaakt worden, zoals eerder vermeld. En dan ook alleen intern, deze schakeling is niet geschikt om ze extern te maken.

Tidak Ada

Golden Member

@PeterR:
Blackdog bedoelt wsch.: "Voedingen zijn onverwacht complexe materie...."
Je verwacht geen storende hf fenomenen in zo'n ogenschijnlijk eenvoudig ding

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo BD,

De meter voedingen mogen NIET aan elkaar hangen!
Voor iedere meter heb je een eigen voeding nodig die geheel gescheiden is van alle andere voedingen.

Allebei hun eigen voeding blijkt inderdaad de oplossing!
Gaat druk worden in de behuizing met 3 hulpvoedingen..

Wederom bedankt voor je hulp.

blackdog

Golden Member

Hi,

Peter R
Als je een 2x 18V trafo hebt, kom je meestal niet verder dan 17 a 18V onder volle belasting zonder dat er extra brom optreed.
Dit door de drop out spanning van de voeding. (dit afhankelijk van de netspanning)

Dat je tot 34V komt, dan heb je de spanningsdeler "verkeerd" gekozen.
Je bent daar niet de enige, bij de HP analoge voedingen, heb je vaak ongeveer 25% meer aan uitgangs spanning boven de gespecificeerde waarde.
Dit kan je dan gebruiken voor kleinere uitgangsstromen gebuiken, maar niets gespecificeerd!
Maar zo'n 80% hoger waarde bij jou, wekt ook voor jezelf verkeerde verwachtingen, ik zou R20 die het uitgangs spanningsbereik bepaald zo schalen dat je aan max 23 a 24V komt.
Het voordeel als je dit doet is dat je resolutie van je potmeter in verhouding beter wordt.

Een ieder die de sense lijnen goed wil gebruiken zal toch Full Monty moeten gaan betreffende mijn aanwijzingen.
Dat betekend gaatje boren en drie printbaantjes onderbreken met wat draadjes op de print leggen.
Doe je dit zoals door mij aangegeven, dan krijg je een voeding die wat ruis en dynamisch gedrag beter is dan wat 99% op de markt wordt aangeboden en dan heb ik het niet over het China spul.
Nogmaals, als jullie denken ik doe alleen een klein deel van wat ik voorstel, doe je zelf een lol en doe het niet, ga een biertje drinken met je vrienden of in de zon zitten is veel leuker :-)

CO heeft mij nog een print geschonken (mijn dank MAH) en ik zal proberen daar een mooie foto sessie van te maken waar de aanpassingen moeten komen zodat dit zo duidelijk mogelijk is.
Dan kunnen jullie met een redelijke handleiding je voeding ombouwen als je dit zou willen.

Ik zal dan ook mijn opties aangeven op de print wat betreft de condensatoren die weggelaten moeten worden, de extra Sine weerstand en de door mij getuunde stoombron, piekstroombegrenser enz.
Maar, geef me wat tijd hier voor, want er lopen hier nog drie projecten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram,

De CO voeding zet de wikkelingen toch in serie boven een bepaalde waarde? 2x18x√2 = 50v
met 34V zit ik er toch ruim onder?

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi Peter R

Dan heb ik het verkeerd ge-interpreteerd, Sorry hiervoor.
Met 36V trafo spanning heb je voldoende voor de 34V die je aangaf :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi,

Ben nu een uur aan het zoeken, maar kan het niet vinden.
Meen ergens een hulpvoeding 220V wisselspanning in 5V gelijkspanning uit gezien te hebben in één device. Stond ook nog iets bij over EMF.

Weet iemand waar dit stond??

Extra wikkelingen niet mogelijk ?

Extra wikkelingen niet mogelijk ?

Nee, is en ringkern met een volgstort middendeel.
Heb inmiddels wat gevonden bij EEO : https://www.eoo-bv.nl/voeding-inbouw/15896-voeding-module-275w-5v-550m…

blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog.

Bedankt, had ongeveer dezelfde gevonden.
Zijn deze bruikbaar in de voeding, of is dit een ernstige bron van storing?

Op 22 mei 2016 14:09:02 schreef Dantos:
[...]

Nee, is en ringkern met een volgstort middendeel.

middendeel iets uitboren, je hebt niet veel nodig.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben het met BenI2C eens. boor de kern uit en leg extra wikkelingen ls nodig...
De modules van Myrra zijn een stekker adapter in een ander huisje.
Het is een switcher, dus je zal rekening moeten houden met het stoorveld.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

boor de kern uit en leg extra wikkelingen als nodig...

Beetje huiverig om hier in te gaan boren..

Kan weinig mis gaan, hoeft niet pal naast de wikkelingen !

Eerst een klein gat (2mm) 10mm van de rand van de opvulling, dan met een grotere boor (bv 6mm) naboren. En niet te dicht bij de net-aansluiting ivm wikkelen.

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 22 mei 2016 16:23:43 (21%)

@ Dantos,

Als ik een trafo van dit type heb belpa uit Harderwijk tik ik de hars opvulling er uit dit is goed te doen trafo ondersteunen en in het midden met een houten blokje tikken.

Met boren denk ik niet dat je er komt.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zo'n trafo heb ik ook nog liggen.
Ik denk niet dat je het center eruit krijgt.

Als je hulpwikkelingen wilt leggen lijkt het mij inderdaad het handigst om 2 4of5mm gaatjes naast elkaar te boren en daar netjes 1 hulpwikkeling doorheen te leggen. Wel erg uitkijken dat je niet bij de wikkelingen komt. En anders een los trafootje erbij.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@ MAH,

Met een beetje beleid lukt het wel althans bij mij :D ik heb er nog een gevonden en een foto gemaakt

zij aanzicht

Een stukje hout gebruiken en een doekje voor de demping van de slag en een behoorlijke slag verwacht niet dat het in een keer los komt rustig aan.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

En nadat je de kern eruit hebt gemept, moet je niet bevestigingsmateriaal voor je ringkerntrafo aanschaffen.

Ik twijfel nog ernstig, denk dat ik er toch maar een extra 5V hulpvoeding bij zet. Lijkt me iets safer.

Hi Dantos,

Dat is in een aantal opzichten het beste minder kans op ongewenste koppeling tussen je hoofd trafo en je hulp trafo :) en geen molest aan je trafo :( maar het is te doen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi Dantos,

Als je geen ringkerntrafo middenkern wilt verwijderen, zou ik voor een kleine normale trafo gaan.

Brugcel, elco en 5V stabilisator er bij, dat is de beste oplossing als je niet de ringkern wilt modificeren.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Ha allen,

Ik zag de reactie van electron920 en dacht zijn methode eens te gebruiken voor een ringkern die ik pas geleden had gekocht bij de Baco (deze). Dit was het resultaat:

https://farm8.staticflickr.com/7108/27124588111_02f347cfdf_z.jpg

Het lijkt er op dat er ook harssoorten zijn die een sterkere lijmwerking hebben dan die van electron920. Het zou dus kunnen werken, maar succes is niet per definitie gegarandeerd!

Groet,
Kruimel

Dit topic is gesloten