Op 27 december 2015 20:09:52 schreef brains:
http://knutselblog.tweakblogs.net/ hier vond ik een link naar
http://nl.aliexpress.com/item/All-in-1-Component-Tester-Transistor-Dio…
Het leek mij wel een interessante tester voor mij als " electro prutser" ;-)
Ik verwacht er niet veel van maar zou het iets kunnen zijn voor mij? Heeft iemand er toevallig ervaring mee?

Deze: http://tinyurl.com/j5obqlr heb ik in mijn bezit.
Werkt leuk, is handig voor snelle testjes.
Is nog wat goedkoper ook als op jouw link.

Als je er wat meer van wilt weten, vraag maar dan!

Edit: De softwareversie is: MTester v2.07

Op 29 december 2015 19:07:36 schreef brains:...
Ik wil niet graag loodvrij solderen maar als ik b.v. een onderdeel van een loodvrij gesoldeerde print wil halen i.v.m. reparatie dan kom ik er niet onderuit toch? ...

gewoon een klein beetje loodhoudende tin toevoegen en dan lukt dat vanzelf.

Geldt dat ook als de onderdelen voor loodvrij solderen zijn?

Ik heb nog nooit gehoord van onderdelen die niet loodhoudend te solderen zijn. Wat wel een punt is, is dat je 'loodvrij' 'tin' niet zomaar kunt mengen met 'loodhoudend'. Soms gaat het goed, soms niet. En in beide gevallen is het onduidelijk wat het soldeerwerk op termijn gaat doen.

Ook voor reparatie aan loodvrij gebruik ik loodhoudend spul. Enige kunstje is vaak om de loodvrije 'tin' te verwijderen...

Op 29 december 2015 19:07:36 schreef brains:
Geldt dat ook als de onderdelen voor loodvrij solderen zijn?

De meeste nu regulier verkrijgbare onderdelen zijn loodvrij...

Ik wil niet graag loodvrij solderen maar als ik b.v. een onderdeel van een loodvrij gesoldeerde print wil halen i.v.m. reparatie dan kom ik er niet onderuit toch? Ik heb de hogere temperatuur toch nodig om de onderdelen los te krijgen? Of zie ik dat verkeerd?

Ja, je hebt een hogere temperatuur nodig (maar die kan je laten zakken door een beetje loodhoudende tin toe te voegen). Maar nee, niemand verplicht je om bij een reparatie loodvrije tin te gebruiken. En prive zal dat ook nooit gebeuren.

Dus speciale stiften aanschaffen is meestal onzin.

Ik soldeer hobbymatig loodvrij. Kan prima, is imho niet moeilijker ofzo. Maar loodhoudend tin zal gewoon hechten op loodvrij vertinde componenten. Dat laagje is ook te dun om echt de verhouding tin/lood zodanig te verknallen dat het niet netjes meer stolt. (Ik heb ook nog wel een rolletje PbSn60/40 voor reparaties, maar mijn hobbyprojectjes soldeer ik met SN99Cu1)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (18%)]

Vandaag mijn versie nog even opengeschroefd :

Mooi! Van wie heb je ze? en welke versie is het?

ik heb er ook zo 1 als bprosman , versie 1.12k

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (18%)]

Gisteren sprong de mijne in de stress. Contrast ineens heel anders en door de menu's lopend vaak "rommel" op het display.
Vandaag een andere ATMEGA328P gestoken en het probleem is weg.
De meegeleverde ATMEGA328P opnieuw geprogrammeerd en het is ook weer ok. Blijkbaar iets corrupt geraakt.

Voor de volledigheid, dit is het schema :

En deze code heb ik er in geprogrammeerd, heeft iets meer mogelijkheden dan de originele.

mega328_st7565_kit.zip

Op 28 december 2015 13:23:21 schreef Lucky Luke:
't ding meet weerstanden, spoelen, condensators, elco's, diodes, transistors (bipolair en fet), triacs, en misschien vergeet ik nog wat. Van condensators en spoeltjes geeft 'ie de ESR. Van triacs alleen de pinout. Van torretjes pinout, HFE en Uf (Ik denk Vbe?). Van FET's de gatespanning waarbij 'ie begint te geleiden.

Heb uiteindelijk ook zo`n tester en alles wat je er in stopt tot nu toe leest hij waarden uit.
Vraag? bij de Fet de gatespanning!, kunnen we uit deze meting concluderen of de FET goed is??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Als het binnen de specs valt wel (datasheet).

Even kijken of ik het snap, bij 2 fets uit een ander bordje meet ik Uf=3.20V, 563 mV. dat wil zeggen denk ik, bij 3.2 V geleiding en laat door 563 mV.
De andere twee, die stuk zijn denk ik: 2030pf, 2002pf.
Nu probeer ik op die datasheet de waarden te herkennen maar ik kom er echt niet uit, zie bijv. nergens Uf of mV staan. Of moet er een formule worden toegepast? irpf450 mosfet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Uf zal vermoedelijk Ugs zijn, (het blijft een Chinees, je kan er niet alles van verwachten), de tweede waarde zou dan Uds zijn.

In de datasheet-Fig. 3 zie je dat de mosfet onder de 4V op de gate niets doet, maar dat is een richtwaarde. Omdat de meetstroom heel erg klein is kan je er vanuit gaan dat de gemeten mosfet goed is.

Bij de andere meting wordt niets anders gemeten dan de capaciteit van een condensator, de gemeten waardes komen erg overeen met de ingangscapaciteti Ciss.

Zo'n apparaatje is leuk, maar er komt ook de kennis van de onderdelen bij kijken om de gegevens te kunnen intepreteren.

Sorry dat ik mijn eigen topic weer omhoog kick. Het is er nog niet van gekomen om een tester te bestellen. Maar ik heb nu eindelijk een eigen werkhokje dus het wordt tijd om hem te gaan bestellen ;-)
Nu vindt ik eigenlijk 3 varianten en zou niet weten welke ik het best bestel. Ik wil een diy kit, niet eentje die al gesoldeerd is.
Ik vindt deze 3 varianten. http://www.ebay.nl/itm/DIY-M328-Transistor-Tester-LCR-Capacitance-ESR-…
Deze vindt ik er op lijken http://www.banggood.com/DIY-M12864-Graphics-Version-Transistor-Tester-…
Deze lijkt er ook op maar heeft geen handige zip socket maar is wel zo'n 10 euro goedkoper. http://www.banggood.com/86-Plastic-Shell-DIY-Meter-Tester-Kit-For-Capa…
Help, welke zal ik nemen?

Help, welke zal ik nemen?

Geen van die drie. Ik zou een standaard display willen, geen grafische. Het derde kitje past niet bij het meegeleverde kastje en een zif socket erbij is handig, dus verder zoeken.

Waarom geen grafisch display als ik vragen mag? Ik ben zelf een beginneling dus mij lijkt een grafisch display wel handig. De eerste 2 hebben wel een zif socket.

Met een standaard displaytje ben je in ieder geval niet afhankelijk van China-versie van de software.
Je wilt een versie met de 328 in socket, en een fatsoenlijke externe regulator als referentie. Ook graag een paar MF precisie weerstanden. Kabeltjes en zif socket (beide), een mooi kastje, en je hebt een heel bruikbaar hulpje.

[Bericht gewijzigd door markce op (53%)]

Wat bedoel je precies met standaard displaytje? Bedoel je zoals in de derde link? Heb je anders een voorbeeld van wat voor display je bedoelt?
Als ik zoek op m328 kom ik de variant uit de derde link tegen of deze maar die is al opgebouwd met smd http://www.ebay.nl/itm/Hot-LCD-Mega328-Transistor-Tester-Diode-Triode-…

Ik heb indertijd overwogen zelf te bouwen, maar compleet gebouwd is zo goedkoop dat ik een gebouwde through hole versie gekocht heb, zodat ik als nodig makkelijk kon modificeren. Display'tje is zo'n ding met 2x16 char, standaard HD (compatible) controller.

Welke throughole variant heb jij dan gekocht? En wat heb jij dan gemodificeerd?

In mijn exemplaar heb ik nog niet aan hoeven te passen, behalve soldeerwerk. Onderdelen en software waren Ok. Toch wel handig om het zelf te kunnen aanpassen/repareren. Het wordt verkocht als mk168.

[Bericht gewijzigd door markce op (18%)]

brains, Die chinezen zijn handig in het aanpassen van bestaande dingen. Ik heb eens een grafisch schermpje gekocht voor een raspberry pi. Dan leveren ze een driver bij: Een precompiled kernel van anderhalf jaar geleden.

Hier kan je met die grafische schermpjes hetzelfde krijgen. De "originele" open source versie gebruikt een 16x2 karakter schermpje, dus als je de huidige versie van de open source software er in wil zetten, dan kan dat. Maar heb je een zo'n grafisch schermpje, dan heben ze de software aangepast om daarmee te werken. En zolang dat werkt is het prima, maar als je zoals hierboven iemand vertelt even de software opnieuw er in wil doen wordt dat een probleem.

Met een standaard displaytje ben je in ieder geval niet afhankelijk van China-versie van de software.

En als het schermpje tegenvalt is het te vervangen.

[Bericht gewijzigd door markce op (18%)]

Ik heb nog een test gevonden van de mk168 http://lygte-info.dk/review/ComponentTester%20MK-168%20UK.html
Ik vindt dus 2 varianten met een standaard scherm, de mk168 en de m328. Ben er nog niet helemaal uit wat de beste variant is. Ik zou het inderdaad wel een variant willen die sterk lijkt op de orginele variant van het duitse project. En zelf repareren lijkt me ook makkelijk. Dus wordt het eentje met het standaard display, bedankt voor de tips! Tja, die chinezen blijven inderdaad "creatief" dus de opensource variant lijkt me het beste i.p.v. de chinese variant.