In deze post van Hewlett last ik dat hij een JVC DV-101 video distributie versterker had gekocht die hij als losse 10MHz distributie versterker ging gebruiken.
Zelf heb ik een Extron AVDA 6MX video distributie versterker die ik ook graag zou willen ombouwen van 75Ω naar 50Ω. Volgens miedema zou mogelijk zijn door het uitwisselen van de 75Ω uitgangsweerstanden voor 50Ω exemplaren.
Op de EEVBlog staat een topic over het ombouwen van een Extron Versa Tools MDA 5V. Dat is een ontwerp uit 2005 terwijl mijn AVDA 6MX een ontwerp uit 1997 is.
Na het verwijderen van de alu bovenkant worden de ingewanden zichtbaar:
De onderste print is voor audio, de bovenste voor video. Het is allemaal troughhole techniek zoals verwacht voor 1997.
De video amplifier sectie ziet er zo uit:
Het jammere is dat Extron de codering van de TO220-5 heeft afgeschuurd. Het enige wat nog zichtbaar is dat hij in "Malaysia" is gemaakt. Alle halfgeleiders in het apparaat zijn van Motorola, ook de 78xx/79xx (ook Malaysia) dus ik ga er even van uit dat de TO220-5 ook van Motorola is.
- Weet iemand het typenummer van deze chip?
- Het aanpassen van R1 (ingang) en R5 t/m R9 van 75Ω naar 50Ω zou voldoende zijn voor ombouwen? (is dat zonder het nummer van de chip te weten wel te garanderen?).
- De aansluitbussen kan gebruiken voor 50Ω omdat die alleen wat dikkere pennen hebben?
Ik ben benieuwd....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Als het afgeschuurd is, en je maakt het nat (natte vinger), schuin overheen kijken heb je een heeeeel klein kansje dat je nog iets kunt lezen.
Gewoon proberen, wat moet je anders met dat ding? Als het stuk gaat is het jammer. Als het werkt dan zou ik de BNC bussen naar 50Ω omzetten, 50Ω BNC connectors hebben een dikkere pen, daar gaan de 75Ω bussen van stuk en is ook niet goed voor de 50Ω connectors.
Jouw video distributie is een stuk moderner dan mijn JVC, dat ding is helemaal discreet opgezet. Als de mijne werkt en de bandbreedte is hoog genoeg dan pas ik de weerstanden aan. Ik denkt dat ik SO-239 chassis delen dan maar laat zitten en met PL-259 naar 50Ω BNC converters ga werken, dat is net zo duur als BNC chassis delen en minder werk
Komende weekend maar eens mee aan de slag. Als het niet werkt is het ook prima, heb ik een hand vol SO-239 chassis delen en een leuk kastje en dat voor 10 euro meeneemprijs.
De oplossing die Gerjan Miedema voor zo'n 10Mhz TXCO gebruikt heeft is beter, die oplossing heeft een galvanische scheiding. Dat ding moet ik ook nog bouwen trouwens....
Heb je alle uitgangen nodig?
Het zou kunnen dat als je alle zes uitgangen aanpast naar 50 Ohm het IC de benodigde stroom niet meer kan leveren. Door het aantal uitgangen te limiteren tot 4 ziet het IC net hetzelfde dan op 6 keer 75 ohm, dus dat kan geen probleem zijn.
groeten
Kris
Op 31 mei 2016 21:53:41 schreef flash2b:
Het jammere is dat Extron de codering van de TO220-5 heeft afgeschuurd. Het enige wat nog zichtbaar is dat hij in "Malaysia" is gemaakt. Alle halfgeleiders in het apparaat zijn van Motorola, ook de 78xx/79xx (ook Malaysia) dus ik ga er even van uit dat de TO220-5 ook van Motorola is.
Oa TI en STM hebben ook fabrieken in Maleisie.
Het kan bijv een L165 zijn, of een BUF of een OPA.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
In feite hebben we het hier over een simpele buffer. Dus of hij voldoet is eenvoudig te meten 
Veel meer als bandbreedte, max. uitsturing en belastbaarheid heb je niet nodig. Met generator en scope is daar al een behoorlijk goede indruk van te krijgen.
Je bent natuurlijk welkom om hier je Extron aan de spectrum analyser te hangen om wat diepgaander te kijken. ( frequentie curve, vervorming, harmonischen, oversturingsgedrag, wat gebeurt er bij lager belasten)
Ook de specs in het manual (http://www.extron.com/download/files/userman/68-287-01avdistramp__revc…) geven al een goede indicatie:
Gain ................................................ Unity
Bandwidth ..................................... 30 MHz (<±0.5dB)
Differential phase error .............. 0.03°, 0 to 50 MHz
Minimum/maximum levels Analog 0.4V to 1.4V p-p with no offset at unity gain
Dat is allemaal prima, alleen het maximale niveau is wat laag. Maar dat is een standaard video waarde, dus wellicht kan er meer. Hier zelf meten dus.
Mooie cijfers in de specs voor Differential phase error! Niet zo moeilijk als je maar 1 buffer gebruikt, en daarna passief splitst 
Als je een sjiekere oplossing wilt met galvanisch gescheiden uitgangen lijkt me dat simpel te doen.
Zo naar je foto kijkend: kwestie van printspoortje na de 50Ω (nu nog 75Ω
) uitgangsweerstand onderbreken, en er een trafootje overheen solderen. Het massavlak ligt er naast...
Kijk naar de uitgangen van mijn 10MHz master clock voor het idee: http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/Mietro_10MHz…
Die trafo geeft wel weer wat verlies. Als de maximale uitsturing inderdaad krap is, dan is het dus wel de overweging of je daar nog wat (zeg 0,5dB) van af wilt snoepen....
Volgens mij kun je probleemloos de bestaande BNC chassisdelen gebruiken, omdat ze (volgens mij
) mechanisch compatibel zijn met 50Ω connectors.
Sinds jaar en dag zijn er uiteenlopende verhalen over de compatibiliteit tussen 50Ω en 75Ω BNC connectors.
Ik heb het nog eens nagezocht, en gegoogeld op "bnc 50 ohm 75 ohm difference"
De zinnigste informatie vond ik hier: http://www.milestek.com/blog/index.php/2011/04/50-ohm-vs-75-ohm-bnc-co…
- Both connectors can mate without damage
- De centerpin is inderdaad dikker bij het crimpgedeelte. Het contact gedeelte is dus wél identiek!
(en zelfs als de 50Ω pin wat dikker zou zijn lijkt me dat geen probleem. De vorkjes" in de 75Ω chassisdelen buigen wellicht een beetje uit, maar je gebruikt ze toch alleen met 50Ω connectors...)
Zelf gebruik ik sinds jaar en dag zowel 50Ω (meten en RF) als 75Ω (video) BNC's en natuurlijk gaat dat best wel eens door elkaar.... Toch nog nooit problemen ondervonden.
groet, Gertjan.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@miedema
Een jaar of 10 geleden heb ik met een leverancier een discussie gehad over de compabiliteit tussen 75Ω en 50Ω BNC connectors.
Dit naar aanleiding van nu en dan optredende onderbrekingen in de verbinding.
Hier een foto van de 2 verschillende connectors.
De pennen verschilden duidelijk in dikte.
Onze leverancier heeft contact opgenomen met Radiall, de fabrikant van de connectors, maar zij konden of wilden geen uitspraak doen over de verschillen.
In een catalogus van Huber+Suhner staat dit:
In de catalogus wordt ook exact dezelfde maat opgegeven voor 75Ω en 50Ω, 1.32mm.
Even gemeten aan een 50Ω BNC connector uit mijn voorraad: 1.35mm
Ik heb het vermoeden dat het van fabrikant tot fabrikant verschilt.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha flash2b,
De opamp moet je zoeken in de richting van Elantec in die tijd waren er niet zo veel producenten die hi-speed hi-power opamps maakten.
Waar ga je de verdeler voor gebruiken 10MHz? ik zou dan eerst eens kijken waarop je het wil aansluiten is dit wel 50 Ohm en is je kabel langer als 75 meter denk ik niet.
Bij bv een HP5345a counter is de impedantie voor de 10MHz ingang 1KOhm 
Ik wil hiermee niet de noodzaak van een goede afsluiting ondermijnen maar dit is per definitie niet altijd 75 of 50 Ohm.
Groet Henk.
Wow guys, wat een reacties allemaal. Bedankt !
Tja wat die TO220-5 is, is nog een raadsel. Een L165 zal het niet zijn, veels te traag. Een Elantec, zou goed kunnen. Heb de test met een natte vinger nog niet gedaan, maar denk niet dat ik er nog wat van kan afleiden. Wel jammer dat ze de codes eraf geschuurd hebben, niet netjes iig.
Mijn Philips PM6671 counter zijn OCXO output is 50Ω. Eerlijk gezegd werd ik getriggered door de aankoop van Hewlett zijn versterker om ook mijn Extron weer uit de motteballen te halen.
Het ombouwen met een trafotje zoals Miedema in zijn master clock gebruikt lijkt mij nog de beste optie. Kerntjes van Baco heb ik al. Misschien is de gain van de versterker nog wat te verhogen door de terugkoppeling weerstand van de power op-amp aan te passen. Misschien is dat R2 op de print.
De audio print kan eigenlijk wel worden verwijderd uit de behuizing, de voeding is door gelust vanuit deze print maar de stekker is hetzelfde. Ook kan ik de print laten zitten, maar de voeding niet meer aansluiten.
Ik zal snel ff het schema rond de power op-amp reverse engineren zodat alles wat duidelijker wordt.
electron920
Kijk maar eens in de EL2000 serie worden uiteraard al niet meer gemaakt een EL2009 is een kans ik heb het data boek er bij gepakt de EL 2099 heb ik nog wel liggen.
Het komt uiteraard voor dat de noodzaak om 50Ohm te sturen wel aanwezig is maar dan nog als je kabel korter is al 1/4 λ is het effect verwaarloosbaar.
Je kunt een trafo extern gebruiken wanneer het nodig is op die manier hoef je geen wijzigingen aan je verdeler te doen en kan je met 75Ohm kabel naar de diverse apparaten en alleen een trafo gebruiken daar waar het nodig is.
Groet Henk.
miedema
Golden Member
Ha evdweele,
Je post was aanleiding om in m'n BNC voorraad te duiken, en nog eens goed te kijken, ook met de stereo microscoop. Ik keek alleen naar BNC's van A merken (Radiall, Amphenol, Rosenberger)
Wat me opviel is dat er inderdaad verschil is in de vorm van de centerpin:
De rechter heeft een stompe punt, en de linker een veel spitsere. Maar het achterste deel van beide pinnen is even dik. Dat is lastig te zien als je van voren kijkt. (en van de zijkant kijken gaat lastig
)
Onder de gekozen hoek van de foto is het hopelijk net duidelijk....
Beide vormen komen zowel in 50Ω als 75Ω voor. Maar de stompe vaker bij 50Ω, en de spitse vaker bij 75Ω.
Mogelijk is dat omdat het bijbehorende vrouwtje van de 75Ω connector kwetsbaarder is:
Links 50Ω en rechts 75Ω.
Hier kun je ook goed op zien dat mocht de centerpin iets dikker zijn dan bedoeld dat 75Ω vrouwtje best wel wat kan meeveren.
Ook ik heb in het verleden problemen met slechte contacten met BNC gehad. Die verdwenen als sneeuw voor de zon vanaf het moment dat ik alleen nog maar A merken kocht, en m'n €2,50 verloopjes en T-stukjes in de prullenbak knikkerde.... Ik denk dus problemen inderdaad meer te maken hebben met productie toleranties dan met 50-75Ω verschillen.
Overigens, ik denk dat jouw foto een wat vertekend beeld geeft omdat eigenlijk alleen het puntje van de pinnen scherp is, en dat de illusie geeft dat bij de tapsere de hele pin dunner is.....
Het 50-75Ω vraagstuk kan enorme discussies oproepen, die religieuze vormen aan kunnen nemen. Daar gaat dit topic niet over, en vandaar dat ik m'n originele antwoord voor flash2b van beide zijden belicht heb 
@ electron920,
Natuurlijk, de meeste 10MHz clock ingangen zijn redelijk hoogohmig. Dus je kunt inderdaad er net zo goed voor kiezen om voor je 10MHz distributie 75Ω kabel te kiezen (met naar wens een 75Ω afsluiter aan de ontvangende kant)
Nadeel is natuurlijk dat dat niet standaard is, en je uit moet kijken dat je 50 en 75Ω kabels etc. door elkaar gaan lopen....
@ flash2b
Als je trafootjes wilt gebruiken zou ik voor 1:1 trafo's kiezen.
Dit omdat als je 75Ω:50Ω trafo's gebruikt (wat natuurlijk wel een sjieke oplossing is) de uitgangsspanning van de buffer een stuk hoger moet zijn. En dat was in de specs nu net het zwakke punt.
Dus ook hier: eerst meten wat er mogelijk is....
groet, Gertjan.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi flash2b,
Ik denk net als Electron920 dat het een Elantec IC is.
Was gisteren een beetje te gaar om dat verder uit te zoeken, kon mijn Elantec boekje niet vinden...
Wat de BNC connectoren betreft, als je in de verhuur hebt gewerkt van AV apparatuur, dan weet je dat het beter is een 50 Ohm BNC niet in een 75 Ohm bus te duwen.
Als je graag vervelende storingen wilt, ga dan je gang.
Na een paar keer een 50 Ohm connector in een 75 Ohm chassisdeel te hebben gebruikt kan je wachten op problemen als je dan weer 75 Ohm connectoren gebruikt.
Zeer ruime ervaring hier in, jammer genoeg 
Er werd gebruik gemaakt van goed BNC materiaal zoals Radial en Greenpar.
Gegroet,
Blackdog
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik denk dat het een EL2099 is , specs matchen met de datasheet
50MHz -3dB bandwidth, AV = +2
Differential gain 0.03%
Differential phase 0.05°
Output short circuit current 800mA
Can drive six 75? double terminated cables ±11V
https://www.intersil.com/content/dam/Intersil/documents/el20/el2099.pd…
Links 50Ω en rechts 75Ω.
Hier kun je ook goed op zien dat mocht de centerpin iets dikker zijn dan bedoeld dat 75Ω vrouwtje best wel wat kan meeveren.
Zo te zien is het vrouwtje van de 75 Ohm ook al wat uitgelubberd.
De spacing van de spleten is wat groter dan bij die van 50 Ohm.
Overigens zijn er ook die 3 segmenten hebben in het vrouwelijk deel in plaats van 4.
Dat schijnt een betere centrering te hebben dan een vierkant.
Wiskundig klopt dat wel, maar in de praktijk heb ik nog nooit een verschil kunnen meten.
Er is echter wel degelijk verschil tussen de verhoudingen in ader(pen) dikte en isolatieafstand bij een 50 of 75 Ohm kabel, dus ook bij connectors.
De vorm van de punt doet er niet meer toe wanneer de beide delen op hun plaats zitten.
Een connector of chassisdeel van 75 Ohm geeft reflecties wanneer die is verbonden met een 50 Ohm transmissielijn.
Voor een simpele toepassing als distributieversterker op 10 MHz lijkt me dat te verwaarlozen.
Nou ik denk dat het inderdaad een Elantec EL2099 is. Het schema is precies hetzelfde als pagina 10 van de datasheet die Roland aangeeft. Ook heb ik via Google diverse plaatjes van een echter EL2099 gezien en die heeft ook een rondje in het midden met "MALAY" in een cirkel.
Het schema van het video gedeelte van de Extron AVDA 6MX ziet er zo uit:
Dus als ik het goed heb begrepen: aan de rechterkant (op het schema) van R5 t/m R10 de printbaan onderbreken en dan via de primaire kant van de een spoel naar massa. De secundaire kant van die spoel aan de linkerkant (op het schema) naar de uitgang en de andere kan naar de massa.
een spoel met een primaire en een secundaire kant? bedoel je niet een trafo? Waarschijnlijk wel, maar waarom houd je dan dezelfde massa aan?
Hoe lang wordt je "distributie"?
groeten
Kris
Je hebt gelijk. Het is een trafo. Ook over de secundaire kant massa heb je gelijk. Als ik dat wil ombouwen is dat wel een hele klus aangezien de massa van alle bnc aan elkaar ligt. Niet echt eenvoudig op de pcb op te lossen.
Ok, een trafo. Het is me niet heel duildeijk waarom die erin komt als je dezelfde massa aanhoud. Tenzij voor de 75/50 Ohm omzetting, uiteraard. Maar zijn alle zes uitgangen nodig?
niet dat ik lastig wil doen, maar dit soort IC's kan zich onverwacht ambetant gaan gedragen als je er zo maar een trafo aan hangt, waardoor de eenvoudige oplossing verderaf is dan eerst gedacht.
groeten
Kris
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Kris,
Als je het goed opbaouw en de trafo vanout een weerstand aanstuurd zoals een 50 ohm weerstand en natuurlijk AC gekoppels, dan verwacht ik geen rare problemen.
Dus 6 49,9 Ohm weerstandjes naar 6 trafo's moet geen probleem zijn.
Als dit gebeurd via Spagetty bedrading, dan heb ik niets gezecht.
Maar ik denk dat flash2b dit wel netjes gaat doen 
Gegroet,
Blackdog
electron920
@ flash2b,
Ik denk dat aan de hand van je schema je voorzichtig er van uit mag gaan dat het een EL is van de 2099 heb ik er nog wel een paar dus mocht je experiment mislukken geen probleem 
je kunt zoals blackdog schrijft de weerstanden vervangen voor 47 Ohm is gemakkelijk verkrijgbaar waarom je trafo's zou gebruiken is mij niet helemaal duidelijk.
Het kan wel maar ik verwacht dat ook in jou situatie de uitgang aan het zelfde potentiaal ligt als de ingang je bron dus, dan overbrug je de trafo weer en kan je hem net zo goed weglaten.
Groet Henk.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Oei, je hebt metalen BNC chassisdelen die samen op het frontje geschroefd zitten 
Aan de hand van de foto dacht ik dat het van die geïsoleerde chassisdelen waren zoals vroeger op 10MB netwerkkaarten zaten...
Nu wordt die galvanische scheiding wel een heel project... Niet alleen extra trafo's, maar ook groundplanes door frasen en nieuwe geïsoleerde BNC's er in zetten.
Ik zou hem toch maar asymmetrisch houden. Snel klaar, en als het bevalt kun je altijd nog zien.
Natuurlijk is die galvanische scheiding fijn om extra aardlussen in een meetopstelling te vermijden, maar de opmerking van electron920 klopt natuurlijk ook grotendeels. Zolang het niet meer is dan een paar apparaten, bij elkaar staand op je bench, zal het wel loslopen.
Ik zou hem gewoon asymetrisch gebruiken, en kijken waar het schip strand (als het al strand). En mocht er een probleem ontstaan dan is een trafo in een kabel ook een makkelijke oplossing.
Zo is het nog educatiever ook 
groet, Gertjan.
Dank voor alle feedback.
Tja dat krijg je met profi video spul metalen BNCs en metalen backje (het is de achterkant).
Vreemd dat er geen echte 50Ω weerstanden (ja power weerstanden weer wel) bestaan terwijl er wel 75Ω is (die ik natuurlijk in voorraad heb) zijn. Efin, even een keer 6 stuks 49,9Ω bestellen (want 100Ω parallel vind ik geen gezicht).
En Electron920 als ik de EL2099 sloop, dan meld ik me wel even. (maar gelukkig is het maar weerstandjes swappen)
[Bericht gewijzigd door flash2b op (13%)]
Op 1 juni 2016 23:37:57 schreef blackdog:
Hi Kris,Als je het goed opbouwd en de trafo vanout een weerstand aanstuurd zoals een 50 ohm weerstand en natuurlijk AC gekoppels, dan verwacht ik geen rare problemen.
Gegroet,
Blackdog
Ja, het lijkt me toch knap lastig een trafootje te maken dat zich keurig gedraagt tussen 50Hz en 30Mhz. En bij dit soort breedbandige videoversterkers weet je (nog) niet hoe die zich gaat gedragen als Bode rondjes gaat maken 
groeten
Kris
miedema
Golden Member
Ook ik heb een Extron CVDA video distributie versterker gemodificeerd voor 10MHz distributie.
Hierover verder in een nieuw topic
Dit nieuwe topic gaat over de modificatie zelf, maar vooral ook over metingen aan de gemodificeerde Extron.
Wat kun je van een omgebouwde video distributie versterker verwachten?
Extron CVDA 6 MX video distributie versterker modificeren voor 10MHz distributie
groet, Gertjan.