Goed, daar heb je je punt.
Vraag die relevant is voor het compatibiliteit vraagstuk:
Welke Android versie draait er op deze telefoon?
Bedankt, volgens Fluke zou dat inderdaad moeten werken, maar omdat ze dat eerst ook van 4.3 zeiden ben ik voorzichtig geworden.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
En als het nu wel werkt, wat gebeurd er bij je volgende telefoon of nieuwe OS versie, of over 10-15 jaar ? De Fluke zal dan op zich zelf best nog bruikbaar zijn maar als je hem juist koopt om te loggen is dat zonde van het geld.
Dat geldt natuurlijk voor alles, ik had een webcam die onder W7 niet meer bruikbaar was. Alleen kost zo'n ding 3x niks. Zo heb je nu niks meer aan de floppydrive van een scoop. Via een kabeltje kun je nog dingen converteren (zoals rs232 naar usb)
Idem voor thermische cameras om op een telefoon te zetten. Zeker op een Apple. Ik heb de eerste generatie ipad en die wordt steeds minder bruikbaar sinds er geen OS updates meer komen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De Flir Systems DM93 vind ik wel wat voor Sven
Fred, Je hebt zeker gelijk, zaken die nu als standaard worden gezien kunnen over een paar jaar waardeloos zijn.
RS232 is meer dan 30 jaar een standaard geweest.
Met USB ben ik daar niet zeker van, we zitten nu al aan Versie 3 maar ik denk dat daarna bijna alles draadloos zal worden.
Wat Fluke betreft: ze deden het voorkomen dat dit op elke telefoon zou werken, maar uiteindelijk waren er bij de introductie maar 3 telefoons die werden ondersteund.
Laatst nog bezoek gehad van een vertegenwoordiger van Fluke die een IR camera kwam demonstreren.
Ook die prees de remote functie aan als een waardevolle optie.
Op mijn vraag of die ook zou werken op mijn telefoon moest hij het antwoord schuldig blijven.
Hij zou het navragen, maar we hebben nooit antwoord gehad.
Toen we zelf op onderzoek uitgingen bleek dat van 9 collega's er maar 1 was met een compatibele telefoon.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klopt, de ondersteuning van de app is OS versie afhankelijk. voor android heb je minimaal versie 4.1 nodig meen ik. een galaxy S4 kan dat nog aan, maar oudere toestellen al niet meer. de app heeft ook bijna elke 2 weken weer een update staan.
het is niet alleen OS versie, maar ook de functie die fluke gebruikt mbt dat koppelen met wlan zonder netwerk heeft niet elk toestel.
echter als je als werkgever dat fluke spul gebruikt, zit een smartphone die recent is er ook nog wel aan, zal de redenering van fluke zijn.
het komt vaak zat voor dat je daar je eigen gsm voor moet gebruiken, terwijl je er vaak eigenlijk niet mee mag bellen onder werktijd. tja dan ook niet andersom natuurlijk 
[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]
@testman: Mijn toestel is een Samsung S advance met android 4.3
Daar werkt het dus niet op, en dat zal inderdaad wel te maken hebben met de WLAN mogelijkheden van dit toestel of andere hardware.
Maar Fluke vertelt nergens wat dan wel de specifieke eisen zijn 
Wat mijn werkgever betreft: we hebben die functie niet echt nodig, maar ik vind het een beetje misleidend als de beloofde sigaar een klapsigaar blijkt te zijn.
Uiteindelijk hebben we nu de FLIR E60 aangeschaft, tot nu toe vind ik dat een uitstekende keuze.
Korte vraag in hoeverre kan de 289 ook een scope vervangen? Er zit een trend in, maar wat is de max sampling dan?
Zou mooi zijn als hij ook een klein deel scoop is. Bijv voor busmetingen en dan met name baudrate bepalen.
Of voor uitlezen van sinussen. Ik reken er niet op, maar die trend plaatjes triggerde mijn nieuwsgierigheid...
De manual heb ik nog niet geraadpleegt, maar ik hoop op een gebruiker met ervaring....
EDIT: interval is minimaal 1 sec. dat gaat hem dus iig niet worden, gelukkig hebben we nog een handheld scope, een USB scope en de tek nog....
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (15%)]
fred101
Golden Member
Sven, hier wat heel goede tips en tricks om een multimeter in de metaal werkplaats zo optimaal mogelijk te gebruiken. (hij is erg grappig)
Hij is leuk !! 
Voor de TS, Is een Fluke 199 of 196 geen optie als je graag een scopefunctie hebt?
Ja, de afmeting is wat groter, maar als ik al mijn meters weg moest doen en er 1 over mocht houden dan zou dat de 199c zijn.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Brainbox,
Jij probeert ook leuk te zijn met je Fluke 199c, heb je gekeken wat een tweede hands nog kost...
Laat staan een nieuw vervangent model...
Heel leuk *grin*
Blackdog
Mijn Fluke 199c heb ik destijds voor ca. 600 Euro over kunnen nemen.
Een Fluke 189 ligt in dezefde orde van grootte en ook gebruikt zijn ze nog behoorlijk aan de prijs.
Aangezien de TS ook wel graag een scope functie wil vind ik het geen vreemde overweging.
De nauwkeurigheid van de 289 is onovertroffen, maar die heb ik uiterst zelden echt nodig.
Ik ben blij met beide meters, maar zoals ik al zei; als ik er een weg zou moeten doen,.....
P.s. ; dat "leuk" was natuurlijk bedoeld voor Freds bijdrage.
fred101
Golden Member
Op 1 juni 2016 17:22:14 schreef Brainbox:
De nauwkeurigheid van de 289 is onovertroffen,
Die is best goed (0,03%) maar niet echt onovertroffen.
Er zijn een diverse merken waaronder wat Jappen (bv Hioki en Yokogawa) en Keysights/Agilents die er overheen gaan. Dat was voor mij destijds een reden om niet voor een Fluke maar voor een Agilent (0,025%) te gaan. En vooral mbt de andere ranges als de beste VDC)
Maar ik zocht een lab meter, niet een om mee te gooien etc. Ik weet zeker dat mijn Agilent daar veel slechter tegen kan dan een Fluke. Maar dat vind ik geen probleem. Je gaat met een VNA ook niet voetballen en je smijt ook geen SA in je gereedschapkist.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nou, een tijd geleden had Stinger wel redelijk volwaardige spectrumanalysers die je mee kon nemen. Zelfs met carkit (mag je zelf verzinnen waarom
).
heren, ik heb natuurlijk nog de handyscope en de velleman scope en zo vaak heb ik een scoop niet nodig...
Maar een must is het niet
ik ga vooral voor robuust en betrouwbaar nu en de fluke scopemeters zijn dat niet echt
Ik heb ermee gewerkt en vindt ze weinig intuitief
daarbij heb ik ook verschillende horrorverhalen over betrouwbaarheid van de oude 99 en 123
fred101
Golden Member
Op 1 juni 2016 19:41:05 schreef maartenbakker:
Nou, een tijd geleden had Stinger wel redelijk volwaardige spectrumanalysers die je mee kon nemen. Zelfs met carkit (mag je zelf verzinnen waarom).
Ook Keysight en R&S maken portable analysers. Maar dat bedoel ik niet.Ik bedoel dat niet iedereen mechanische degelijkheid a la Fluke het belangrijkste vindt. En dat die mensen gewend zijn voorzichtig met meetapparatuur om te gaan. Het zal mij worst wezen dat een DMM minder onverwoestbaar is als hij maar aan de eisen voldoet die ik belangrijk vind.
situatie nu: mijn hung chang heeft een lamme common bus en backlight is ontworpen door lucas.
Door de zwarte meetpen uitte buigen doet hije het wel, maar het wekt vertraging op en onbetrouwbaarheid.
Daar wil ik vanaf. De hung chang zit nog altijd in zijn etui, want als hij valt springen de stukken hard plastic eruit.
Nauwkeurigheid zal me een biet zijn. Een beetje in de buurt is al genoeg. Dus echt een officiele calibratie heb ik niet nodig (wel voor de keithley eigenlijk en die wijkt VEEL af!!!, TEVEEL!)
Echter dual display min max en momentaan in beeld is wel handig. Dat gebruik ik!
Aangezien dit de betaalbaarste fluke is met dual display en ik er in principe met mijn bedrijfswagen overheen moet kunenn rijden en hij het dan nog moet doen.... Daarom dus een fluke...
even een korte update: afgelopenw eekend hierop mee geboden:
http://www.ebay.nl/itm/152107662341?_trksid=p2060353.m1431.l2649&s…
prijs werd mij te gortig, als ik bedenk dat ik voor 615 euro een nieuwe heb bij farnell en dan alleen de stroomtang nog zou moeten kopen... verschil werd me te klein.
Maar houd mijn ogen open voor een interessante aanbieding en anders idd farnell.
heb gemaild. verkoper vraagt op zich nette prijs denk ik, maar heb toch liever de 289.
Vooral de laag impedante meting (weerstand) zijn dingen die ik nu mis en af en toe wel nodig heb (zet er meestal DC spanning op en ga de stroom meten....). Daarbij zou ik daar de wifi dongle er nog bij kopen a 150 euro en later evt. nog een stroom tang. Verschil wordt mij te klein. t.o.v. nieuwe kit bij farnell (kom totaal tegen de 500 euro dan, scheelt dus maar iets meer als 100 euro end an is het nieuw)
mijn streven is ca 2/3 van nieuw max te betalen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (19%)]
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Ook de lage Z inp.(inschak.) bij ac.
Als je een trafo meet, met gescheiden wikkelingen geeft de meter netjes 0 aan tussen de wikkelingen.
p.s. merkte dat je ook je aardlek er mee kan testen, >30mA loopt er dan.
De lage Ohmse waarde, onder de 50 Ohm, meet met 10mA meetstroom.
Heeft alleen de 289 FLUKE.
fred101
Golden Member
Als je dat maar heel af en toe nodig hebt kun je ook een weerstand parallel zetten met je meter. Je kunt het ook netjes in een kastje duwen met 4 banaan bussen en een zekering.
Dan heb je meer keus in meters.