Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Blue Sky

Cableguy

Klein en simpel, de CO toonregeling:

http://www.uploadarchief.net/files/download/co%20toon1.jpg

onderkant:

http://www.uploadarchief.net/files/download/co%20toon2.jpg

Deze komt in een communicatie luidspreker, samen met een 3,5 watt eindtrapje en een BHI NEDSP1061-KBD DSP module. Ik weet niet of de hoge tonen te hoog regelen voor de speaker (Visaton W100S) maar we zien wel.

Waar rook is, is stroom
Tidak Ada

Golden Member

Vanmiddag even mijn RCL/ESR testertje ingebouwd.
Doosje is voor een jaren 60 "transistor"

Eigenlijk alleen mechanisch werk, maar ik ben wel content met het resultaat.

Wat ik nog wil doen is een contactbusje voor een snoertje met krokodillen klemmetjes en contact banen in V-vorm voor axiale componeneten Op het deel boven het batterijvak, zoals door bprosman hier eerder gepubliceerd.

Vraagje over het snoertje met krokoklemmetjes: Geven hele dunne draadjes problemen met L, C en ESR metingen? Maximaal aan te houden lengte?
Ik heb namelijk een mooi 4 aderig siliconen snoertje van een ECG apparaat liggen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
KGE

Golden Member

Je kunt die 3 of 4 draadjes ook aan een DIP stekker (of een 4-polig rijtje pinnen) monteren en die in de ZIF socket steken als je een 'draadmeting' wilt doen. Op die manier heb je geen last van ongewenste capaciteiten en inducties als je direct een component in de ZIF socket wilt meten.

fred101

Golden Member

@Tidak, Ziet er goed uit.

Ik gebruik IC voetjes als "stekker". Ik heb een fixture met een 40 pin ZIF voet om IC's te testen. Die gebruik ik ook voor mijn "iets grotere" component tester ;-) Daar steek ik IC voetjes in waar ik dan draden aan soldeer als ik bv een flyback of relais wil testen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

OK, dat scheelt dan weer een heleboel boor en vijlwerk ;)

Heeft de draaddikte nog effect?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 20 juni 2016 10:05:22 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ligt eraan. Alles voegt zelfinductie, weerstand en capaciteit toe. Of je er ook last van hebt ligt aan de meting. Met een meter draad wordt nH of fF meten nogal avontuurlijk maar bij een 10000uF elco merk je er weinig van, anders dan een toename in ESR.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Nou nH meet hij niet. Ik heb hier hf-smoorspoeltjes, die als weerstand worden gekenmerkt ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Heb hier de specs van zo'n soort meter :

Specification:

Measurement Range:
Resistor: 0.5Ω ~ 50MΩ
Capacitor: 30pF ~ 100mF
Inductance: 0.01MH ~ 10H
Working voltage: can use 6FF22 9V Battery, or DC 5.5V ~ 12V via DC socket
Controller: ATmega328 (has been programmed)
Standby current: 0.02uA
Operating Current: 13mA (when test current is about 18mA)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nou nH meet hij niet. Ik heb hier hf-smoorspoeltjes, die als weerstand worden gekenmerkt

Je mag ook niet al teveel verwachten van zo'n goedkope meter. Ik heb nu een DE-5000 die meet dergelijke spoeltjes wel correct maar kost ook 6x zoveel.

De toegevoegde waarde van dat metertje is mi de automatische herkenning van halfgeleiders. Voor RCL metingen kun je beter andere meters gebruiken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt bprosman, die gegevens had ik niet :)
Je bedoelt toch zeker wel mili-Henry en niet Mega-Henry zoals in je post ;)

@Roland:
Ik verwacht ook niet te veel van die dingen. Het was alleen maar een voorbeeld en bprosman's antwoord bevestigt mijn waarneming.
Min motief was een snel checkertje voor componenten en inderdaad de autorecognition van componeneten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee bprosman BEDOELT niets. Hij heeft gewoon de specs die hij heeft gecopieerd. En ja het staat er verkeerd. En 100mF zal vast 100 uF zijn. mF is een rare eenheid die niemand gebruikt. 100mF (100 echte mili Farad) zal vaak als 0.1F geschreven worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

mF wordt in de VS in plaats van µF geschreven. Maar het is idd verwarrend.

Ik had vanmiddag een goldcap van 0,022F geprobeerd te testen en ddaarbij kreeg ik òf een diode òf twee antiserie geschakelde diodes te zien. In het eerste geval werd dat begeleid door een doorlaatspanning en een (foutieve) capaciteit en in het tweede geval geen tekst.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Je kunt ook eens andere firmware erin proberen, misschien dat die nog wat verder getweakt is dan de versie die de chinees ooit van internet plukte.

Ik had dit topic gemist, omdat hij niet meer in mijn lijstje verschijnt (nieuw deel, niks zelf gepost).

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik ben kitjes aan het maken, speciaal om kinderen te leren solderen en meteen iets leuks mee te geven. Zonnekrekels worden het! :)

Hier kun je zien hoe het printje er uit komt te zien. Het is even snel in elkaar geflanst, niet heel perfect gedaan, maar dat boeit niet. De vreemde hoek is voor het plaatsen van de 2 paneeltjes zodat het met veel fantasie op een soort insect lijkt die z'n vleugels uitslaat.

Het schema is makkelijk in tekst uit te leggen, 3 standaard NAND Schmitt trigger oscillatoren die via een diode OR met pulldown naar een buffer NAND gaan. Aan de uitgang zit een piëzo speakertje van 27mm.

De frequenties (4.5kHz, 25Hz) zijn gekozen aan de hand van deze data van de Gryllus campestris. De herhaalfrequentie (derde oscilator) is ongeveer 0.6Hz.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Als je nu nog een temperatuur afhankelijkheid in die 0.6 Hz stopt, dan kan je op gehoor de temperatuur aflezen horen zoals bij echte krekels. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 juni 2016 09:12:55 schreef Jochem:
Je kunt ook eens andere firmware erin proberen, misschien dat die nog wat verder getweakt is dan de versie die de chinees ooit van internet plukte.

Ik had dit topic gemist, omdat hij niet meer in mijn lijstje verschijnt (nieuw deel, niks zelf gepost).

Als dat op mijn post slaat: Ik zou niet weten hoe. Er zijn voor zover ik kan zien, geen ingangen daarvoor op de print.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat sloeg op jouw post ja.
Heb je nergens een dergelijk setje pads op je PCB?

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Ah! Dat dus ik dacht dat het feed-throughs waren, omdat er ver der niets bij staat.
Helaas is flashen niet mijn ding, dus als iemand hulp kan/wil bieden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Helaas is flashen niet mijn ding, dus als iemand hulp kan/wil bieden....

Voor je gaat Flashen, kon het hierboven niet helemaal er uit halen. Wat probeer je eigenlijk te bereiken dan ?

Ah! Dat dus ik dacht dat het feed-throughs waren, omdat er ver der niets bij staat.

Zullen ze wel met Pogo pins gedaan hebben.

Groeten, Bram

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 21 juni 2016 13:27:12 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn suggestie was met het idee dat hij met meer up-to-date firmware wellicht bijv. die goldcap herkent in plaats van dat hij hem als diodes ziet. Natuurlijk zullen er ook aspecten zijn die inherent aan het design niet verbeterd kunnen worden met firmware.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hi Tidak,
Mijn versie van de component-tester meet tot 10 mili-ohm resolutie. Wees dus wat voorzichtig met aansluitdraadjes, anders verspeel je dit. Ik gebruik 15cm in eigen aansluitbusjes (niet via ZIF), wat goed bevalt.
Ik kon de weerstand van mijn aansluitdraden overigens ook redelijk nauwkeurig meten op de tester.

Tidak Ada

Golden Member

Wat voor een aansluitbusjes gebruik jij?

Ik heb deze plugjes:

(Weet iemand misschien waar ik daar meer van kan kopen?)

Ik heb dit snoertje (siliconen) liggen (ex- ECG-apparatuur):

De lengte tot aan het verbindingsstuk is 25 cm. Het andere eind eindigt in een 7-polig Lemo achtig plugje en meet 3,40m. Een en ander is natuurlijk in te korten

Ik zou het misschien ook als kelvin meetsnoer kunnen gebruiken (?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Yes, dit zou ik bewaren als kelvin snoer. Te mooi voor een componenten tester!

Ik heb 2mm aansluitbusjes en stekkertjes, aan de andere kant van die clip-on hooks. Werd met mijn tester meegeleverd en hoewel er duidelijk china afstraald, voldoet het goed. De ZIF socket zit samen met SMD padjes op een printje, waar ook van die 2mm stekkertjes aan zitten.
In jou geval zou ik er 3 busjes bijzetten.

Tidak Ada

Golden Member

Daar zitten iig padjes voor op de print (of eigenlijk om de component er met de hand op te drukken :( )

Verder is het een lekker stuk speelgoed om componentjes mee uit te sorteren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik had genoeg van het steeds weer repareren van mijn twee meest gebruikte siliconen multimeter meetsnoeren. Ik had nog twee zakjes met Festo siliconen kabel bedoelt voor sensors in machines. Grijs en wat stugger. 3 aders van mooie kwaliteit. Van 1 zo'n kabel heb ik nu twee sets meetsnoeren gemaakt. Eentje met bananenstekkers aan beide kanten om probes etc op te steken en een set "semi" kelvin probes. Daar komen die binnenaders mooi van pas.

De kabel loopt helemaal door naar de uitschroefbare probe punt. Die heb ik zo kort mogelijk gemaakt. 1 ader is sense, 2 aders zijn source. Dit is het gemak van 2 draads meten met bijna 4 draad prestaties. Goed genoeg voor het meeste werk. Deze probes zijn banaanbus compatible, dat maakt het nog meer veelzijdiger.

En om het nog makkelijker te maken zitten ze standaard in de aansluitingen op achterkant van mijn Keithley 2000. Voor zitten de gewone "festo" meetsnoeren. Door de knop front/back kan ik nu zo 4 draad weerstand meten zonder kabels te wisselen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten