Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Tja,

Goedkoop vond ik ze inderdaad ook niet toen ik die stekkertjes gekocht heb bij Conrad. Ze zijn inderdaad niet altijd goedkoop daar toch ik vond ze nergens anders en het moesten nu éénmaal die zijn.
Na dagen en dagen en dagen omzwervingen en zoektochten op het internet en na meerdere depressies naar aanleiding van de prijs ben ik dan toch maar overgegaan tot de aankoop bij Conrad.

Maar ja, toen kende ik "circuitsonline" nog niet. Kan er dus alleen maar beter worden nu :).

Waar ergens heb je die van jou gevonden Tidak Ada ? Ik lees : "V&A" toch kan na heel wat gegoogel nergens hun website vinden.

Groet,
Danny G.

If you want to succeed, double your failure rate.

Bedankt Jochem.

De vraag en aanbod afdeling van circuitsonline dus :) !
Weet ik dan ook alweer.

Groet,
Danny G.

Tidak Ada

Golden Member

Zie post van Jochem.
Af en toe kijken, dan haal je er nog wel eens wat leuks vandaan ;)

Ik heb 47 chassisdeeltjes 3-polig liggen en maar 10 complete en 7 niet helemaal complete plugjes.

Een en ander doet denken aan een goedkope Lemo-plug

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die prijzen bij de C zijn niet eens heel absurd, dat kosten ze bij andere internet winkels ook..

ik heb er ook een stel van, zaten dacht ik aan asml machine onderdelen. ook heb ik er wat van sensoren afgeknipt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Het resultaat van dit topic

Fotos en een filmpje op mijn site http://www.pa4tim.nl/?p=5731

Een "Arduino" powered trafo/spoel winder

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Mooi knutsel, Fred. Ik blijf er jaloers op dat jij tijd voor dat soort dingen kan vinden. Nou ja, het zal op termijn wel tijd opleveren omdat je nu veel makkelijker 'even' een trafootje wikkelt. Mooi werk!

@fred101: Ziet er net zo mooi uit als de automatische kabelknipper die ik bij mijn vorige werkgever gemaakt heb:
https://www.youtube.com/watch?v=s-EyBSeIoGM

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Sine

Moderator

I needed hundreds of pieces of wire of about a foot.

Ga je nou vrijwillig in imperial eenheden werken ??

Ik probeerde het te formuleren op een manier die iedereen snapt; zowel normale mensen die metrisch gewend zijn en er absoluut geen moeite mee hebben om een foot om te rekenen in centimeters (30,48), en mensen die in inch/foot/yard denken die denken dat een centimeter een apparaat is om centen te meten.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
maartenbakker

Golden Member

Voeten kom je in de computer/installatietechniek ook nog sporadisch tegen. Netwerkkabel komt soms op rollen van 305 meter.

Als je niet al te nauwkeurig hoeft te werken dan vertaal je een meter met "about a yard" en andersom, dan snapt ook elke youtuber het wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik dacht altijd dat die laatste 5 meter overlengte was

Wordt jij toch effe bedonderd! D'r is 2/3e voet, twintig centimeter overlengte. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 26 juli 2016 04:21:05 schreef maartenbakker:
Voeten kom je in de computer/installatietechniek ook nog sporadisch tegen.

Een voet is geen foot, hoogstens bij benadering. Zelfs het aantal duimen in een voet kan verschillen.

Neemt niet weg dat de wikkelaar een erg leuk apparaat is. Alleen, waar laat je dat enorme gevaarte als je hem niet gebruikt?

@maartenbakker hier onder:
Je hebt volkomen gelijk, ik was een tikkie aan het mierenn***ken. Het word m.i. gewoon tijd dat we die rare maten helemaal vaarwel zeggen, er is nog maar een "serieus" land dat ze gebruikt.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 26 juli 2016 16:40:14 (21%)

maartenbakker

Golden Member

Oude discussie; het imperiale stelsel voor zover iemand het nog gebruikt is inderdaad contextafhankelijk en voor dit soort dingen volgt het spraakgebruik de Amerikaanse landmaten omdat dat de belangrijkste serieuze gebruikers in de sector huis en techniek zijn. Een duim is dus 2,54cm en niet 1cm want die noemt iedereen gelukkig cm en ook niet 2,7cm omdat die dat ooit ergens was :) Merk op dat in (bijbvoorbeeld televisiefolders) elk europees land het woord inch gewoon meevertaalt inplaats van in het Engels te laten staan. Ik doe dat in het Nederlands dus ook.

Die 20cm verschil op een rol kabel krijgen ze van me cadeau (of andersom eigenlijk; en merk op dat ik die rol 305 meter noemde en niet eens 1000 voet)

Als je iets heel ouds terugvindt dat geen enkel gangbaar stelsel volgt dan heb je nog altijd de oude trouwe millimeter die we nooit meer zouden willen missen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

normaal dat een doos utp/ftp 305 meter is. dat is al erg lang zo, blijkbaar weer een maatvoering uit vervlogen tijden. maar op gebied van computers klopt er wel meer niet. want waarom M3 in cdroms, en de andere schroeven 6-32? dat is pas 35 jaar zo scheef..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

@ Fred,

Fred is dat klauwkopje er één van een Emco-Unimat? Of van een ander merk draaibankje?

Mooi en handig apparaatje zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Op 26 juli 2016 16:05:47 schreef testman:
normaal dat een doos utp/ftp 305 meter is. dat is al erg lang zo, blijkbaar weer een maatvoering uit vervlogen tijden. maar op gebied van computers klopt er wel meer niet. want waarom M3 in cdroms, en de andere schroeven 6-32? dat is pas 35 jaar zo scheef..

Als het alleen CD-ROM's waren was het tenminste standaard... Maar zowel voor de kasten als voor de moederbordmontage kom je willekeurig een van beide maten tegen. Vooral voor de moederbordmontage.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Een collega schakelt thuis zijn (zware) versterker en randapparatuur met een centrale schakelaar, en dat ging dus nog wel eens mis, de groepsautomaat ging er wel eens uit.
Heb dus maar even de inschakelvertraging van de site gebouwd.
De schakeling zit in de behuizing van een afgedankte wireless switch en kan dus eenvoudig tussen de lichtnet aansluiting van de versterker gezet worden.

De schakeling werkt prima, na bijna 1 seconde schakelt het relais, de groepsautomaat schakelt nu niet meer uit.
Indien het relais niet zal schakelen zullen de vermogensweerstanden zeer heet worden, ik heb dus een thermische zekering toegevoegd welke de boel dan zal uitschakelen.
Ook heb ik een 24V zener over het relais geplaatst.

Behuizing van een afgedankte switch.

De aangepaste binnenkant.

De verplichte onderkant :)
De schakeling is een tijdje geleden gebouwd en ondanks dat de print ingespoten is begint hij toch een beetje te oxideren :(

maartenbakker

Golden Member

Keurig en ook goed doordacht!

Kleinigheidje: Als je over een paar jaar een Senseosyndroom hebt dan weten we dat Mex/Tenta in dezelfde categorie valt als Dain en Carli ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Thevel: dat heb je echt keurig gemaakt. Petje af.

Een projectje van mij: een relais-kastje, met jack-ingangen voor een schakelaar.
Doel: Mijn rookafzuigpomp bedienen met het pedaal van mijn piano. Het pompje maakt best wat geluid en zeker bij lang solderen wordt de bromtoon die het ding produceert ergerlijk.
Het kastje was ooit een ringleidingversterker (Danavox Pyriet II). Ik moest dus gebruik maken van bestaande gaten of erom heen werken. Daarom zijn sommige componenten niet helemaal logisch geplaatst. Het relaisprintje komt van Aliexpress of Ebay.

Pompje (gemonteerd op zacht rubberen trillingsdempers)

Eventueel zou het apparaatje ook voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt (misschien is voetbediening van een Dremel ooit handig bijvoorbeeld). De uitgang wordt dubbelpolig afgeschakeld.
Een andere optie is om een schakelaar op de bouthouder te maken, in plaats van de pomp met de voet te bedienen.

[Bericht gewijzigd door electrofreak op donderdag 28 juli 2016 23:05:36 (14%)

Thevel

Golden Member

Doel: Mijn rookafzuigpomp bedienen met het pedaal van mijn piano.

Knap hoor, solderen tijdens het piano spelen :) :)
Maar zonder dollen, ondanks dat het een gebruikt kastje is ziet het er van binnen en buiten keurig uit!

fred101

Golden Member

Op 26 juli 2016 17:43:26 schreef Lambiek:
@ Fred,

Fred is dat klauwkopje er één van een Emco-Unimat? Of van een ander merk draaibankje?

Mooi en handig apparaatje zo. :)

Is de freesinrichting van mijn unimat. Die gebruikte ik toch niet en zo kan ik er ook een 4 klauw of spantang op zetten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

mooi hobby hoekje Fred.

Als ik dat zou hebben dan zou ik een verzwaarde vloer moeten laten aanleggen ;)
Heb je dat allemaal nodig?
Mijn xyl loopt al te schelden als ik (weer) iets ouds meeneem... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij het experimenteren met de CO-2016 voeding kreeg genoeg van de tijdelijke oplossing met power-weerstand op koelplaat. Tijd voor een echte stroombelasting. Wel iets simpels, een snel projectje tussendoor.
Er zijn veel schema's op het web beschikbaar, een variant op het ontwerp van Jim Williams (2006) bv van KO4BB lijkt aantrekkelijk. Uiteindelijk heb ik met een opamp+MOSFET versie van het CO forum gestart (blackdog en anderen), en die bleek werkbaar.
De load heeft een ingebouwde stroom-instelling en oscillator, zodat hij stand-alone gebruikt kan worden. De load heb ik gebouwd voor minimaal 50W, maar blijft ook bij 100W werken (koelplaat <60 C).

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc05120.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc05118.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc05114.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc05128.jpg

Dit topic is gesloten