Schakeling in scheidingstrafo

Omdat ik direct het halve huis in het donker zette bij het inpluggen van een scheidingstrafo heb ik hem maar eens van binnen bekeken.

Zowel de aardlek als de automaat zijn er uit gevlogen.

Secundair is de Nul aan de aarde gehangen! Ook zitten er een paar condensatoren en een flinke weerstand op de secundaire uitgang.

NU begreep ik dat het niet gewenst/gevaarlijk is de aarde secundair aan te sluiten?

Dat de automaat er uit gaat kan met de inschakelstroom te maken hebben. (Liggen al 2 NTC's klaar van 5ohm om er in te zetten.)

Dat de aardlek er uit gaat heeft met de vreemde secundaire aard-aansluiting te maken?

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Evarist

Golden Member

De secundaire mag niet aan aarde liggen. Daarmee is er geen scheding meer. Losmaken dus.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Maar..."nieuw uit de doos"..... Wat heeft de fabrikant in gedachten gehad hiermee?

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
maartenbakker

Golden Member

Niet losmaken, maar het apparaat gebruiken waar het voor gemaakt is. Het is helemaal geen scheidingstrafo, dus het zou puur toeval zijn dat hij veilig en goed als zodanig te gebruiken is na het losmaken van die verbinding. Voor de zekerheid zou je bij de leverancier/fabrikant kunnen proberen na te gaan of dit zo hoort.

Overigens kunnen de zekeringen en de aardlek er niet uitvliegen door die verbinding, er zal dus nog wat anders aan de hand zijn. Misschien iets aangesloten gehad dat zelf ook nog ergens aanhing? Of een defect? Is hij wel voor 230V?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

"Powervar Standard Power Conditioners incorporate a low impedance isolation transformer, as well as a surge diverter and power line filter to eliminate noise, spikes and transients before they have a chance to wreak havoc on your equipment."

Het staat er echt....

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
maartenbakker

Golden Member

Het staat er heel duidelijk. Het apparaat is een power conditioner en daar zit min of meer toevallig een isolatietransformator (onderdeel) in.

Het kan natuurlijk dat de manier waarop die aangesloten is, niet klopt... Dat moet je dan navragen/reclameren. Maar waarschijnlijker is dat het apparaat (dus niet het losse onderdeel) voor een specifieke opstelling bedoeld is die anders is dan de opstelling die jij ermee maakt.

Waar is hij je voor verkocht? Wat voor opstelling maak je ermee? Wat is het exacte typenummer (zodat de specificaties erbij gezocht kunnen worden)?

Als de prijs goed was, en de isolatietransformator voldoet als los onderdeel wel echt aan de eisen die je eraan stelt (goed nakijken!) dan kun je het apparaat natuurlijk wel slopen of verbouwen tot het geschikt is.

En nogmaals, de aardlek en zekering klappen er niet zomaar uit. Wat hing eraan? Is hij inderdaad voor 230V? Dat low impedance kan ook zomaar roet in het eten gooien.

Meer vragen dan antwoorden, maar mogelijk leidt dat wel tot een conclusie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat staat er. Maar scheiding is niet het hoofddoel. Het is bedoeld om netstoringen uit je apparatuur te houden.

Ik vermoed het volgende:
-de automaat vliegt er uit vanwege de inrushstroom. Als ik het goed zie is het ding 1,5kVA, dat is geen kattenpis.
- de aardlek vliegt er uit vanwege de capacitieve koppeling tussen primair en secundair, samen met het feit dat secundair geaard is.

Je zou die verbinding (tijdelijk) kunnen losmaken om te zien wat er dan gebeurt.

Het ging mij eigenlijk om de scheidingstrafo. Maar...Als ie daarnaast nog de boel mooi filtert is natuurlijk mooi meegenomen.

2 condensatortjes en een weerstandje er in en je marketingafdeling heeft weer genoeg argumenten om het apparaat buitengewone eigenschappen toe te kennen.

Maar... Er is beslist niet in gesoldeerd, alles ziet er origineel uit. Hij is niet kapot want ik heb hem werkend gekocht. "Made in USA" maar beslist 230V!

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

For use with any microprocessor-based electronic equipment

Thanks to their low-impedance isolation transformer, you can trust these power conditioners to protect your sensitive equipment from the biggest problem for today’s computers: common-mode voltage, which can cause everything from equipment lock-ups to data losses and more. All North American models have UL and cUL listings. International Models are safety agency listed and carry the CE mark.
.

These models also feature surge diverters and power line filters to eliminate noise, spikes and transients before they have a chance to damage your equipment.

Suitable for use with instrumentation, analyzers, desktop PCs, LANs, communications systems and telephone systems
Prevents hardware destruction, component degradation, and operational disruption
Red flashing LED(amber for international models) warns if the AC outlet is missing its input safety ground
Let-through voltage is <10 volts normal mode and < .5 volts neutral to ground when tested to ANSI/IEEE C62.41
AMETEK Powervar`s five-year warranty on parts and labor provides complete peace of mind

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

aan de hoogte van de kast te zien zou ik denken dat het een ringkern trafo is, een 1,5KVA model knalt er op zijn best op. hier zit eenzelfde ding met een 3 seconden tijdrelais voor overbrugging en een 18ohm 20W weerstand..

een huis automaat B16 is niet geschikt hiervoor, heb je en C16 of inschakelvertraging voor nodig..

de aarde secundair kan gewoon zo blijven, maar loshalen kan ook. randaarde heeft weinig nut achter een trafo anders. hier heb ik het voornamelijk voor reparatie, aardlek op de werkbankkast klapt eruit ipv in de meterkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit een mega-ringkern in. 20cm doorsnede en 8cm hoog.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
fred101

Golden Member

Zover ik weet hangt bij medische scheidinstrafo's de aarde aan een van de secundaire aansluitingen. Dat heet blijkbaar een TNC net. Hierbij gaat het om storende signalen buiten te houden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

De randaarde aan de secundaire kant kan als er aanvullende beveiliging zoals een isolatiebewakingsrelais gebruikt wordt.
Echter voor testen is secundair een WCD zonder randaarde gebruikelijk.
De trafo is 230V-230V 1,5kVA 50Hz-60Hz en heeft 4 draden?

de inschakelstroom is al een stuk lager als je secundair en primair omdraait..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 2 september 2016 23:35:29 schreef testman:
hier zit eenzelfde ding met een 3 seconden tijdrelais voor overbrugging en een 18ohm 20W weerstand..

Dan verstook je 3 seconden ruim 300W in die weerstand, gaat dat goed? wat voor weerstand heb je daarvoor gebruikt?

Klopt, 4 draden. Meet geen electrische verbinding tussen primair en secundair.

Mijn idee was eigenlijk om er de meetapparatuur en scopes op aan te sluiten.

DUT is dan beveiligd door de huis-aardlekschakelaar en de meetapparatuur is veilig geisoleerd opgesteld.

Is andersom gebruikelijker, ik weet het, maar het is nog maar een hersenspinsel...

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Op 2 september 2016 23:53:34 schreef testman:
de inschakelstroom is al een stuk lager als je secundair en primair omdraait..

Leg dat eens uit. Het is toch een 1:1 trafo?

Op 2 september 2016 23:55:21 schreef Thevel:
[...]Dan verstook je 3 seconden ruim 300W in die weerstand, gaat dat goed? wat voor weerstand heb je daarvoor gebruikt?

Eerst trafo inschakelen en na 3 sec pas de secundaire belasten?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 3 september 2016 00:04:43 (64%)

rbeckers

Overleden

Scoops e.d. die een veiligheidsaarde hebben moeten aan een WCD met aarde aangesloten worden.

@KlaasZ
Het is een ringkern met waarschijnlijk de primaire onder de secundaire en dat geeft een (klein?) verschil.

@ohm pi
Idd 3s is te lang.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 3 september 2016 00:13:38 (45%)

3 seconden 300W? nee hoor alleen inschakelvertraging. de belasting komt er pas later op.

de wikkeling die direct op de trafokern ligt, heeft een hogere inschakelstroom. ook is de sec. spanning lager als je primair en secundait omdraait.. anders heb je snel 245V secundair met een hoge netspanning op je wcd's, zelfs met een 230V trafo..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 september 2016 00:19:55 (59%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 2 september 2016 23:57:24 schreef tfteetje:
Mijn idee was eigenlijk om er de meetapparatuur en scopes op aan te sluiten.

DUT is dan beveiligd door de huis-aardlekschakelaar en de meetapparatuur is veilig geisoleerd opgesteld.

Het moet precies andersom. Het te onderzoeken apparaat achter de scheidingstrafo en de meetinstrumenten aan de veiligheidsaarde.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Het typenummer ontbreekt nog, daar zal wel iets over de aardingsoptie in verwerkt zitten. Ik had eerst nog even het idee dat het om een verzadigde stabilisator zou gaan, maar dat is niet zo. Dan mag je ervan uitgaan dat de scheidingstrafo ook zonder secundaire aarding te gebruiken is, vermoed ik. Ik neem aan dat er op de trafo zelf wel veiligheidstekens en keurmerken staan om dat te beoordelen.

Ook de informatie over een eventuele belasting ontbreekt nog, maar de kans dat die aangesloten is en dan ook nog eens een kring sluit buiten het ding om, is niet zo groot als het er niet bij vermeld werd. Het uitklappen van de zekering zal wel met de inschakelstroom te maken hebben.

Op 3 september 2016 00:02:04 schreef KlaasZ:
[...]Leg dat eens uit. Het is toch een 1:1 trafo?

Om verliezen te compenseren heeft de secundaire wikkeling van een 1:1 trafo toch vaak iets meer windingen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 2 september 2016 22:50:49 schreef tfteetje:
Zowel de aardlek als de automaat zijn er uit gevlogen.

Aangenomen dat de installatie goed is zou de fabrikant van de trafo iets mogen vermelden over de juiste toepassing van het apparaat. Gebruiksaanwijzing afwezig? Dat de aardlek er ook uitgeklapt is, is een veeg teken.
Als het een zuivere scheidingstrafo is heeft de fabrikant er voor gezorgd dat 230V in ook 230V uit is , bij nominale belasting. Ik zie niet wat daaraan te 'compenseren' is.
Ik heb niet eerder een scheidingstrafo in ringkernuitvoering gezien. Zijn beide wikkelingen zonder verdere isolatie over elkaar heen gewikkeld?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 3 september 2016 02:58:14 (12%)

joopv

Golden Member

Ga je dit ding 7 x 24 uur aan laten staan?

Controleer dan even op het energieverbruik. Er zou zomaar 50 watt in warmte weggestookt kunnen worden in het apparaat.

rbeckers

Overleden

Ong. 0,03 x 1500VA = 45W ;)

Afhankelijk hoe de trafo is gemaakt kan dat wat beter zijn.

Edit:
@RAAF12
Waarschijnlijk zit er extra isolatie in.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zaterdag 3 september 2016 08:20:23 (25%)