Hedendaagse elektronica van beschamende kwaliteit

Tidak Ada

Golden Member

Sssst...! Die gaan vast een voorraadje aanschaffen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 12 oktober 2016 03:23:25 schreef maartenbakker:
Aan de andere kant vind ik http://www.powerelectronicsnews.com/technology/pushing-to-the-very-edg… dan weer een heel plausibel en informatief artikel (maar ook De Telegraaf heeft die soms).

Meestal helpt een getrainde kritische geest weer om het kaf van het koren te scheiden. Constructief zal het plaatje van de getoonde batterijopbouw kloppen. Maar helaas had niemand een FLIR camera erop gericht toen de Note 7 in brand vloog. Ik vraag me af waarom er maar zo weinig in de hens gaan. Dan is het logisch dat er tijdens de productie van de accu af en toe iets fout gaat? Vragen, vragen...

Vlgns CNET is ontwerp en fabricage van de Note7 zelf de oorzaak van het vuurwerk:

According to a unpublished preliminary report sent to Korea's Agency for Technology and Standards (obtained by Bloomberg), Samsung had a manufacturing error that "placed pressure on plates contained within battery cells," which "brought negative and positive poles into contact."

"The defect was revealed when several contributing factors happened simultaneously, which included sub-optimized assembly process that created variations of tension and exposed electrodes due to insufficient insulation tape," a Samsung representative tells CNET.

Dat verklaart waarom verkoop van dit model stopt.

RAAF12

Golden Member

Yep dat is ook wat ik gisteren schreef, kwoot myself: Nee, afstand tussen de electrodes in de accu zelf is de oorzaak, niet de oplading.
Ze hebben ook hier ^^^ over within the battery cells .... aka de accu zelf is de boosdoener.
Bij 1 op de zoveel accu's zit er een foutje in waardoor die spontaan in brand vliegt ik kan er niets anders van maken. Gokje, Samsung weet vast wel wat er precies scheef gaat, maar vertellen niet alles. Dan wordt het aantal zelfmoorden in die Chinese fabrieken nog hoger.

In mijn werk verleden weet ik nog van een geval waarbij er gelukkig maar 1 accu ontploft was (geen slachtoffer(s) alleen wat materiële schade). De fabrikant had een ontwerp van een ander "geleend" en was een kritische stap vergeten te doen bij de productie.
Hierdoor waren de accu's instabiel en konden hierdoor ontploffen.

Alle accu's zijn na dit incident ook vervangen, een gecontroleerde test kon het probleem niet nabootsen.

Wil met dit aangeven dat het niet hoeft te betekenen dat elk toestel het probleem krijgt maar het risico bestaat dat het kan gebeuren. Vind het dan ook goed dat Samsung z'n verantwoordelijkheid neemt en alle toestel terug roept.
Samsung is echt niet de enige die met dit soort problemen kamt, kijk maar eens naar bijvoorbeeld de auto industrie waar er soms een terugroepactie is.

Tidak Ada

Golden Member

Ik lees het als dat dingen van de assembly druk veroorzaken op de accu, die doorgegeven wordt aan de platen binnen de batterij......
Er wordt eigenlijk ook gesproken over speiding in de assemblage, wat zou kunnen inhouden dat bijvoorbeeld een chipjed, dat slecht is gemonteerd op de accu drukt, met alle bekende gevolgen.

@MdeBruin:
Kan je de ontploffende Sony laptops nog herinneren? Dat was de primeur...

@RAAF:
Samsung is Koreaans....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat ik lees is dat het Note7 model niet stijf genoeg is. In combinatie met fabricage toleranties en te weinig isolatie kan er te veel druk op de lithium cel komen, waardoor deze intern sluiting maakt.

Hadden ze bij Samsung ook niet last van veel gebroken schermpjes? Ook stijfheid inderdaad.

[Bericht gewijzigd door markce op woensdag 12 oktober 2016 11:22:42 (19%)

@Tidak Ada,
En toch vergeten de mensen zulke incidenten en heeft het nauwelijks effect op het merk. Al moet ik wel zeggen dat er in verhouding niet heel veel Sony laptops worden aangeboden. Ze zijn bekender op andere producten zoals bijvoorbeeld de play station/audiovisuele apparatuur.

Ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd wat de telefoon providers gaan doen om hun klanten te compenseren. Neem aan dat er genoeg mensen de note7 hebben genomen i.c.m. een abonnement.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op woensdag 12 oktober 2016 12:03:34 (25%)

bwa, bij mij komt er toch geen samsung meer binnen. niet als gsm, niet als tv en niet als witgoed artikelen.
en ik heb geen ontploffende gsm gehad, enkel 3 gsm's die opzettelijk hun batterijen overladen. dan is het bij mij genoeg geweest.

samsung heeft maar 1 doel, marktleider worden en maximaal verkopen. en er is maar 1 manier om maximaal te verkopen... ervoor zorgen dat de mensen snel een nieuw apparaat moeten aanschaffen.

in tegenstelling tot apple waar de mensen vanzelf het nieuwe model willen voor dat de oude kapot is (nee, ben ook geen apple fan, ze maken goeie hardware, maar hun software visie vloekt met de mijne).

sony heeft altijd wel goeie apparaten gehad, enige nadeel was dan ook altijd de speciale componenten die erin zaten (en hun spionage/software geval met de cd's).
toen ik de tv en radio nieuw kocht, zijn het toch sony's geworden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Sony gebruikt Samsungpanelen in zijn TV's...

Samsung blijft inderdaad een soort van B-merk in een markt waar nauwelijks A-merken meer zijn (in het land der blinden is eenoog koning). Toch zitten hun laserprinters een klasse boven de vergelijkbare modellen van andere merken, alleen vond HP dat ook en heeft dus nu hun printerdivisie opgekocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

samsung maakt niet alle printers. er zijn er een heleboel waar canon ontwerp in zit.
k geloof dat canon de A3's ontwikkeld heeft, en in ruil samsung de goedkope klasse van de A4 printers aan canon leverde.
ook dell werkt soms met samsung binnenwerk, weet niet of samsung ook dell parts gebruikt in ruil

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zie hier een fout van de "niet" gesoldeerde 230 volt uitgang van een Sony versterker, bedoeld voor randapparatuur.
Foutje van de kwaliteitscontrole?

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Shiptronic

Overleden

Op 12 oktober 2016 12:00:05 schreef MdBruin:

Ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd wat de telefoon providers gaan doen om hun klanten te compenseren. Neem aan dat er genoeg mensen de note7 hebben genomen i.c.m. een abonnement.

Ze een HP elite X3 aanbeiden? ben je ook gelijk van google af ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 oktober 2016 12:59:42 schreef fcapri:
samsung maakt niet alle printers. er zijn er een heleboel waar canon ontwerp in zit.
k geloof dat canon de A3's ontwikkeld heeft, en in ruil samsung de goedkope klasse van de A4 printers aan canon leverde.
ook dell werkt soms met samsung binnenwerk, weet niet of samsung ook dell parts gebruikt in ruil

Bedoel je met "waar een Canon ontwerp inzit" de Canon engines in de printers van HP? Dat is me bekend, maar ik wist niet dat Samsung ook vóór de overnameplannen al printers voor HP fabriceerde. Uit de rest van je bericht maak ik op dat Samsung en Canon samenwerkten en dat je dus geen HP bedoelde?

Samsung kan geen Dell parts gebruiken want Dell is geen fabrikant, voor zover mij bekend. Het zal eerder zoiets zijn als dat Dell de laserprinters van Samsung betrekt en de inkjetprinters van Funai (en met die laatste naam zijn we weer on-topic: beschamende kwaliteit).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

niet alle samsungs zijn samsungs. er zijn samsung printers waar het binnenwerk quasi helemaal canon is.
en zo zijn er canon printers waar het binnenwerk van samsung zit. ik geloof dat samsung de binnenwerken van de A3 printers bij canon haalde. zelf xerox heeft al samengewerkt met samsung.
ook in somme dell printers zit er een binnenwerk van samsung.
ik had het dus niet over HP, met die printers heb ik geen ervaring.

beetje zoals bij de autos gaan ze bepaalde ontwikkelingen van een ander merk kopen.
als er dus 1 fout in een ontwerp zit, zijn er direct een hoop fabrikanten met miserie. je kan dus al moeilijk zeggen: ik blijf bij merk X, want er kan evengoed binnenin allemaal onderdelen van een merk zitten dat je niet wil.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 12 oktober 2016 11:21:32 schreef markce:
Wat ik lees is dat het Note7 model niet stijf genoeg is. In combinatie met fabricage toleranties en te weinig isolatie kan er te veel druk op de lithium cel komen, waardoor deze intern sluiting maakt.

In dat licht was het opmerkelijk dat de (externe)CSA inspecteur die 4x per jaar onze producten en processen inspecteert, bijzonder veel belangstelling had hoe wij een klein Li-coincelletje mechanisch hadden bevestigd.
Normaliter zijn deze mensen veel meer geinteresserd in ons laadcircuit van die celletjes...

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ik weet niet eens of ik het hierbij wel over kwaliteit moet hebben, maar de dader van https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1861708#1861708 is gevonden.

De Firewire kabel blijkt gewoon 'doe maar wat' te zijn en de standaard volledig aan z'n laars te lappen.

Ik heb de aardlus nu uitgesloten als oorzaak: de kabel heb ik ader voor ader doorgemeten. Na het nameten volgens de standaard had ik nog 2 aansluitingen over...
Die bleken dus ook op hele andere aansluitingen te zitten. Na uittekenen kwam ik tot het volgende plaatje.
http://www.m-voorloop.nl/CO/firewirefirework3.jpg

Omdat er nu ineens logische zaken kortgesloten worden verklaart dat het spectaculaire falen van afsluitcircuitjes in de datalijnen, wat ik voor een aardlus nogal een extreme vorm van overlijden vond.
Zo zou de kabel moeten zijn:
http://www.m-voorloop.nl/CO/firewirefirework4.jpg

Plaatjes uit:
http://www.1394ta.org/developers/designguide/tafwdesignguide.pdf

Nu nog een mailtje sturen naar Reichelt... en hopen dat m'n camera dit avontuur overleeft heeft...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Op 12 oktober 2016 12:00:05 schreef MdBruin:
Ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd wat de telefoon providers gaan doen om hun klanten te compenseren. Neem aan dat er genoeg mensen de note7 hebben genomen i.c.m. een abonnement.

Degenen die de Note hadden gereserveerd krijgen een memory card twv 40 Euro. Zie tweakers.net (ingeklopt vanaf een Galaxy S6)
edit
c/p
De vijfduizend mensen die de Note 7 al hadden besteld, kunnen kiezen voor een ander toestel of hun geld terug. Als compensatie geeft Samsung hen ook een gratis geheugenkaart.

update
Het probleem schijnt nog niet reproduceerbaar te zijn.
Volgens deze mededeling
http://www.nu.nl/internet/4334953/samsung-verwacht-fors-minder-winst-n…
en nu weer dit :-)
http://www.nu.nl/mobiel/4335215/vervangende-note-7-had-ander-mankement…

maartenbakker

Golden Member

Wild gokje: De SDI accu's werden te ver samengeknepen zoals daar geschreven wordt, en de ATL accu's konden niet tegen de te hoge laadspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@RAAF12,
Ja dat doet Samsung, nu de gene welke een abonnement hebben afgesloten bij een willekeurig provider i.c.m het toestel.
Als ik al zie wat een losse S7 moet kosten dan zal een Note daar wel redelijk overheen gaan. Ik mag aannemen dat je dan kosteloos van het abonnement af kunt.

Off topic
Heb zelf wel een Samsung maar wel van een paar generaties ouder (S5) en los gekocht. Als ik uitrekenen wat het toestel mij kost i.c.m een 2 jarig abonnement was ik 134 euro duurder uit. En dan heb ik het alleen over de toestel prijs, de rest van het abonnement kost ook meer.

Onze topic
Loop bewust minimaal 1 generatie achter, laat eerst de stabiliteit van het toestel bewezen zijn. Bij een nieuwe generatie loop je grotere kans op het risico van bugs/problemen. Bij een smartphone loop je nu eenmaal meer kans op instabiliteit als een simpele.

dijkmane

Golden Member

Op 12 oktober 2016 14:46:49 schreef fcapri:
niet alle samsungs zijn samsungs. er zijn samsung printers waar het binnenwerk quasi helemaal canon is.
en zo zijn er canon printers waar het binnenwerk van samsung zit. ik geloof dat samsung de binnenwerken van de A3 printers bij canon haalde. zelf xerox heeft al samengewerkt met samsung.
ook in somme dell printers zit er een binnenwerk van samsung.
ik had het dus niet over HP, met die printers heb ik geen ervaring.

nee, dat geloof ik niet.
de bouwfilosofie van Canon en Samsung m.b.t. printers is zo verschillend, japans vs koreaans past echt niet hier.
HP koopt de Samsung divisie omdat Samsung het geld nodig heeft voor de ontwikkeling van hun hoog-volumetak en HP dan een manier heeft om nog goedkoper als met de Canon engines te kunnen zijn.
die Samsung printers zijn echt te plastic en goedkoop gebouwd en presteren daar ook naar. dat X en Dell Samsung engines hebben klopt wel.

In no Sense, Nonsense

hp had en heeft miss nog steeds canon binnenwerken in hun laserprinters zitten. dat is niets nieuws dat concurrenten binnenwerken delen in hun printers. de betere laserprinters van dik 10 jaar geleden waren van binnen canon zelfs. dell maakt geen printers of monitoren, of andere randapparatuur, alles is inkoop en stickers plakken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Toch werkte mijn HP IIIp tot mijn verbazing beter met een toner van HP dan een van Canon.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een hp IIIp, valt mee dat er nog cartridges van zijn, ding van 26 jaar :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 oktober 2016 22:26:50 schreef dijkmane:
[...]

nee, dat geloof ik niet.
de bouwfilosofie van Canon en Samsung m.b.t. printers is zo verschillend, japans vs koreaans past echt niet hier.
HP koopt de Samsung divisie omdat Samsung het geld nodig heeft voor de ontwikkeling van hun hoog-volumetak en HP dan een manier heeft om nog goedkoper als met de Canon engines te kunnen zijn.
die Samsung printers zijn echt te plastic en goedkoop gebouwd en presteren daar ook naar. dat X en Dell Samsung engines hebben klopt wel.

je hebt samsung en samsung hé. zoek maar eens achter de MFP's van samsung, dat zijn grote machienes en totaal verschillend met een huis printerje die je bij de mediamarkt haalt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken