Leuk documentje. Do's en don'ts van 'goud'. En waarom is het nou goed voor audio? Corrosie? Fretting? De overgangsweerstand kan het niet zijn. Corrosie zie ik (bij audio apparatuur!) ook niet in die mate gebeuren dat het relevant wordt. Overgangsweerstand? Die was al niet relevant (net zo min als de hoge stromen).
Kortom: mooi verhaal. Goud onderbouwd. In deze context niet relevant...
En ik nodig je nog een keer uit om met de gangbare natuurkunde wetten, electrische wetten in de hand eea. uit te leggen. Voorlopig maak je jezelf alleen maar meer belachelijk door met een in deze context niet relevant document op de proppen te komen.
maar de dynamiek, tot 120dB, de fasegevoeligheid van de ontvanger en de combinatorische ontvanger (luisteraar).
Mooie kreten. Maar 120dB dynamiek... Ach, als ik naar een tranciever kijk, dan is de 'dynamiek' die het kabeltje over moet brengen wel groter (tussen ontvangst en zenden ). Fase gevoeligheid? Welnu, als je een hele goede oxidatie laag als isolator zou hebben, dan zou je nog een capaciteit kunnen creëren. Daarmee zou je op een fasedraaing kunnen veroorzaken. Ga je met nikkel in een huiskameromgeving niet voor elkaar krijgen. Met onbehandeld ijzer ook niet. Blijft de psyche van de luisteraar over. Dat kan zomaar waar zijn. Het klinkt beter, want het was erg duur... In mijn optiek is dat psychologie, zo je wilt marketing. Geen techniek - in de zin van electronica. Marketing-techniek misschien?
Gold plated BNC connectors op een scope? Ik heb ze nog niet gezien (wat natuurlijk niet wil zeggen dat Hameg het niet doet). Het nut? Geen idee... Als Hameg iets doet, dan heb ik meestal toch wel het idee dat ze het met een reden doen, wellicht een heel klein beetje markering-saus. Zo 1-2-3 kan ik het in elk geval niet vinden.
Een reden zou kunnen zijn dat de betreffende scope in bepaald bereiken extreem gevoelig is. Of dat het ding bedoeld is voor 'industrie' in een 'ruige' omgeving. Ik ken het apparaat niet, zonder dat is het niks meer dan gokwerk.
Hameg kan ongetwijfeld met meetresultaten of natuurkunde wetten onderbouwen waarom zoiets nodig is - ze doen het niet zomaar. Heb je een type nummer? Wellicht is er dan wat zinnigs over te zeggen.
Dus nogmaals de uitnodiging aan jou om je hele verhaal wetenschappelijk te onderbouwen.
* EricP pakt de volgende zak chips voor deze live-comedie!
Een slager die zijn eigen vlees keurt dus.
Daar heb je wel gelijk in, maar TE is ook niet de eerste de beste. Het document is best zinnig, alleen niet van toepassing op / relevant voor audio kabeltjes.
Wat betreft de tussensnoertjes, zolang ik op 23cm (1300 MHz!!!!) met gewone RG 58 kabeltjes met BNC uit de voeten kan als tussenkabeltje tussen zendertje en eindtrapje zie ik niet in waarom dat op gelijkstroom (wat audio daarvandaan gezien gewoon is) anders zou zijn...
Dat is het ook niet. Met dien verstande dat ik voor VHF (156MHz) eigenlijk al liever geen RG58 toepas vanwege de demping - maar voor een kort stukje is dat ook niet interessant. Voor een antennekabel is het mogelijk een ander verhaal. Demping voor zeg 100kHz: helemaal niet aan de orde bij signaalsterkten van 'line' niveau - of iets wat daar in de buurt zit.