Keuze interlink

EricP

mét CE

Terwijl je met een klein beetje elementaire natuurkunde kennis... Wet van Ohm om maar wat te noemen... weet dat jij in dit topic alleen maar audiofool-fanboi-gebrabbel in brengt.

Leg nou gewoon eens uit (met natuurkunde wetten, niet met audiofool geneuzel) waarom het beter zou zijn. Meer dan onzin als 'oxide contactovergang' heb ik nog niet voorbij zien komen.
Mocht je daarmee een overgangsweerstand bedoelen (wie weet... ik gok ook maar wat...)... Enig idee wat de ingangsimpedantie van een versterker is? Een hand vol ohms maakt daar geen ene moer uit. Zelfs als het 1% van de ingangsimpedantie is (en dan heb je al best rotte verbindingen), dan valt het in het niet bij de toleraties van de weerstanden in die versterker. (ik noem maar een willekeurig component wat ook aan die ingang zit!)

Dan kun je nog wat gebrabbel over aardlussen ophangen. Leuk, maar als je die hebt, dan heb je al een ander probleem. Je zou dat symptoom inderdaad met een dikke ground wat kunnen camoufleren. Maar als audiofool wil je dat natuurlijk niet (en als techneut... los je gewoon het probleem, nl. je aardlus op). Het begint hier steeds meer een humor site te worden. Popcorn erbij. Glas cola. En lachen om de show :)

Misschien heb je tussen het gebrabbel nog tijd om hier even naar te kijken: http://www.te.com/documentation/whitepapers/pdf/aurulrep.pdf
Kijk ook even naar de referenties.

Jinny

Golden Member

Markce, geef je verlies maar toe, je maakt je redelijk belachelijk.
Tot boven de 'kroonsteentjesband' (mooi woord) is het allemaal niet spannend.
Als de dikte van de luidsprekeraansluitsnoertjes goed genoeg is is daar geen punt te vinden, symmetrisch of niet.
Wat betreft de tussensnoertjes, zolang ik op 23cm (1300 MHz!!!!) met gewone RG 58 kabeltjes met BNC uit de voeten kan als tussenkabeltje tussen zendertje en eindtrapje zie ik niet in waarom dat op gelijkstroom (wat audio daarvandaan gezien gewoon is) anders zou zijn...
Dat kan dan nog wel simpeler ook...
En overgangsweerstand, wat EricP zegt, tov de ingangsimpedantie stelt dat nu net niks voor....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Op 15 december 2016 17:59:17 schreef markce:
Misschien heb je tussen het gebrabbel nog tijd om hier even naar te kijken: http://www.te.com/documentation/whitepapers/pdf/aurulrep.pdf
Kijk ook even naar de referenties.

Copyright bij Tyco Electronics Corperation.
Maakt o.a. vergulde connectoren.

Een slager die zijn eigen vlees keurt dus.

Ik heb niets te verkopen of te bewijzen hier, dus houdt het na alle onaardigheden wel een beetje op. Kijk even naar voorgaande doc van AMP research, als je echt geinteresseerd bent.
BNC is overigens wat opbouw betreft veel stabieler dan tulp en kan een goede contactdruk geven. Overgangsweerstand bij audio is niet zo erg, mits stabiel, ook bij trillen. Speciaal bij audio is niet het frequentiebereik, maar de dynamiek, tot 120dB, de fasegevoeligheid van de ontvanger en de combinatorische ontvanger (luisteraar).
En waar hebben we het nou over, zelfs Hameg DSO heeft tegenwoordig vergulde connectoren. ook elektro fools?

EricP

mét CE

Leuk documentje. Do's en don'ts van 'goud'. En waarom is het nou goed voor audio? Corrosie? Fretting? De overgangsweerstand kan het niet zijn. Corrosie zie ik (bij audio apparatuur!) ook niet in die mate gebeuren dat het relevant wordt. Overgangsweerstand? Die was al niet relevant (net zo min als de hoge stromen).

Kortom: mooi verhaal. Goud onderbouwd. In deze context niet relevant...

En ik nodig je nog een keer uit om met de gangbare natuurkunde wetten, electrische wetten in de hand eea. uit te leggen. Voorlopig maak je jezelf alleen maar meer belachelijk door met een in deze context niet relevant document op de proppen te komen.

maar de dynamiek, tot 120dB, de fasegevoeligheid van de ontvanger en de combinatorische ontvanger (luisteraar).

Mooie kreten. Maar 120dB dynamiek... Ach, als ik naar een tranciever kijk, dan is de 'dynamiek' die het kabeltje over moet brengen wel groter (tussen ontvangst en zenden :) ). Fase gevoeligheid? Welnu, als je een hele goede oxidatie laag als isolator zou hebben, dan zou je nog een capaciteit kunnen creëren. Daarmee zou je op een fasedraaing kunnen veroorzaken. Ga je met nikkel in een huiskameromgeving niet voor elkaar krijgen. Met onbehandeld ijzer ook niet. Blijft de psyche van de luisteraar over. Dat kan zomaar waar zijn. Het klinkt beter, want het was erg duur... In mijn optiek is dat psychologie, zo je wilt marketing. Geen techniek - in de zin van electronica. Marketing-techniek misschien?

Gold plated BNC connectors op een scope? Ik heb ze nog niet gezien (wat natuurlijk niet wil zeggen dat Hameg het niet doet). Het nut? Geen idee... Als Hameg iets doet, dan heb ik meestal toch wel het idee dat ze het met een reden doen, wellicht een heel klein beetje markering-saus. Zo 1-2-3 kan ik het in elk geval niet vinden.
Een reden zou kunnen zijn dat de betreffende scope in bepaald bereiken extreem gevoelig is. Of dat het ding bedoeld is voor 'industrie' in een 'ruige' omgeving. Ik ken het apparaat niet, zonder dat is het niks meer dan gokwerk.
Hameg kan ongetwijfeld met meetresultaten of natuurkunde wetten onderbouwen waarom zoiets nodig is - ze doen het niet zomaar. Heb je een type nummer? Wellicht is er dan wat zinnigs over te zeggen.

Dus nogmaals de uitnodiging aan jou om je hele verhaal wetenschappelijk te onderbouwen.

* EricP pakt de volgende zak chips voor deze live-comedie!

Een slager die zijn eigen vlees keurt dus.

Daar heb je wel gelijk in, maar TE is ook niet de eerste de beste. Het document is best zinnig, alleen niet van toepassing op / relevant voor audio kabeltjes.

Wat betreft de tussensnoertjes, zolang ik op 23cm (1300 MHz!!!!) met gewone RG 58 kabeltjes met BNC uit de voeten kan als tussenkabeltje tussen zendertje en eindtrapje zie ik niet in waarom dat op gelijkstroom (wat audio daarvandaan gezien gewoon is) anders zou zijn...

Dat is het ook niet. Met dien verstande dat ik voor VHF (156MHz) eigenlijk al liever geen RG58 toepas vanwege de demping - maar voor een kort stukje is dat ook niet interessant. Voor een antennekabel is het mogelijk een ander verhaal. Demping voor zeg 100kHz: helemaal niet aan de orde bij signaalsterkten van 'line' niveau - of iets wat daar in de buurt zit.

Jinny

Golden Member

Zolang de kabeltjes onder de halve meter blijven, dat zijn immers die 'interlinks' op gelijkstroom ook, is er weinig aan de hand.
Zodra ik de dertig meter naar de antenne moet overbruggen komt er een kwalitatieve goede kabel... H100 oid...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Gokje wagen... Met gewoon vernikkelde connectoren voor ontvangst, waarbij je over μV praat, niet?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

@markce,
Hierbij een foto van een gerenommeerde fabrikant die meetapparatuur maakt voor een prijs van een doorsnee rijtjeshuis.
(Dat rijmt)
Een toestel wat tot 26 GHz kan meten.!!!
Zitten daar met goud vergulde connectoren op?
Nee dus.
En dan kom jij(met droge ogen) aanzetten met vergulde pluggen voor audio.

Voor audio (nog ver onder de kroonsteentjesband) zijn goud vergulde contacten gewoon lariekoek.

Thevel

Golden Member

Zitten daar met goud vergulde connectoren op?
Nee dus.

Die zitten er inderdaad niet op.
Maar bij Rohde & Schwarz hebben ze er ook helemaal geen verstand van. :) :) ;)

KGE

Golden Member

Ik vermoed dat de USB poorten van die Signal Analyser wel vergulde contacten hebben... :-)

Deze was ook hilarisch:

The most recent audiophile interconnect to draw fire (on Reddit, among other sites) is the AudioQuest Diamond RJ/E Ethernet cable, which at 12 meters will set you back a cool $10,000. Made from pure silver, with industrial-style RJ-45 connectors, the cables’ product page is packed with the usual pseudo-scientific garbage about how the cable will keep your audio signal completely free of electromagnetic interference and Martians—but the insanity with this particular cable goes a level deeper.

"All audio cables are directional," says the product page. "Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player."

[Bericht gewijzigd door KGE op donderdag 15 december 2016 23:14:35 (82%)

evdweele

Overleden

Op 15 december 2016 20:02:33 schreef EricP:
Dus nogmaals de uitnodiging aan jou om je hele verhaal wetenschappelijk te onderbouwen.

Dat heb ik gisteren ook al gevraagd, maar ik weet bijna zeker dat we er tevergeefs op wachten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Schimanski

Golden Member

Mijn versterker is een Technics SUV-4A, cd speler een Sony CDP-250 en de boxjes B&W DM110. De versterker en boxjes nieuw gekocht en staat er nu ruim 36 jaar (cd is wat jonger). Als "Interlinks" de meegeleverde snoertjes met tulpstekkertjes. Altijd tevreden over de muziek die eruit komt (logisch, die stopte ik ook zelf in de CD schuif). Nu had ik een probleem dat af en toe linker kanaal uitvalt. Tulpje eruit, en er weer in... Probleem weg.

Laatst maar eens uit de boekenkast gehaald, wat blijkt. De mooi glimmende, vernikkelde cinch-busje achterop zijn wat grijs en groezelig geworden. Oxidatie? Overgangsweerstand?

Hoe los ik dat nu op? Nieuwe cinchbusjes (goud, zilver, nikkel) monteren? Is een hoop werk, geen zin in. Dus met een Scotch-Brite (pannensponsje) de busjes voorzichtig ontdaan van hun aanslag en uit de kist (junkbox) met kabels een paar nieuwe "interlinks" opgevist.

Nu kan ik weer in stereo genieten van m'n favorieten.

p.s. Ik heb toen wel een diepte investering gedaan in soepel (litze) 2,5mm2 tweelingssnoer met doorzichtige kunststof isolatie voor boxen. Na 36 jaar wordt het koper een beetje groenig, maar dat hoor ik er (nog) niet aan af.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hubie

Special Member

Op 15 december 2016 22:56:36 schreef Thevel:
[...]Die zitten er inderdaad niet op.
Maar bij Rohde & Schwarz hebben ze er ook helemaal geen verstand van. :) :) ;)

@Thevel Ja,het zijn allemaal knoeiers bij R&S ;-) ;-) ;-)

Dat kan je zo zien aan de prijs en de uitvoering van de apparatuur.
;-)
5 minuten krom gelegen Thevel ;-)

evdweele

Overleden

Op 15 december 2016 23:26:36 schreef Schimanski:
Tulpje eruit, en er weer in... Probleem weg.

Dat heb ik ook gehad, maar het had niets van doen met de kwaliteit van de cinchpluggen.
De soldeerverbindingen van de female cinch aansluitingen waren op de soldeerpunten losgescheurd.
Er zaten nog meer van die brakke soldeerverbindingen in die versterker. Allemaal opnieuw gesoldeerd en de versterker speelt nu al weer een jaar of 8 zonder te kraken of te onderbreken.
Met de gratis audiosnoertjes die er >30 jaar geleden waren bijgeleverd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Laatst maar eens uit de boekenkast gehaald, wat blijkt. De mooi glimmende, vernikkelde cinch-busje achterop zijn wat grijs en groezelig geworden. Oxidatie? Overgangsweerstand?

Groenig koper kan duiden op een toch wat natte omgeving, maar... had jij wel last van oxidatie? ALS het oxidatie zou zijn, DAN had goud wellicht wat verbeterd.
Ik ken achter ook zat connectortjes waar (net als op het hele apparaat) een soort van 'aanslag' op ontstaat. Gaat vooral beter bij een wat grotere luchtstroom (bijvoorbeeld bij koelprofielen). Dat slaat ook prima neer op goud. Of plastic. Of in jouw geval... Nikkel...
Een ruimte waar gerookt wordt (of werd) doet het ook goed. Ja, ook op goud.

En dan kom jij(met droge ogen) aanzetten met vergulde pluggen voor audio.

Ik wil niet zeggen dat het geen zin heeft... Maar dan zijn het de omstandigheden die het afdwingen. Niet het signaal. En dan geldt dat voor 26GHz, maar ook voor DC.

Zo kan ik mij prima voorstellen dat als je meetapparatuur op een booreiland gebruikt, het wenselijk is om 'plated gold' connectors te hebben - zilte lucht is best agressief. En het is zo midden op zee best 'zout en nat'. Maar wederom: het zijn de omstandigheden die het vereisen (zo je wilt: wenselijk maken), niet het signaal.

mel

Golden Member

Op 15 december 2016 23:11:45 schreef KGE:
Ik vermoed dat de USB poorten van die Signal Analyser wel vergulde contacten hebben... :-)

Deze was ook hilarisch:

[...]

Je moet de kabel ook niet achterstevoren monteren, dan krijg je "kromme volten" >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 december 2016 22:28:52 schreef Hubie:
@markce,
Hierbij een foto van een gerenommeerde fabrikant die meetapparatuur maakt voor een prijs van een doorsnee rijtjeshuis.
(Dat rijmt)
Een toestel wat tot 26 GHz kan meten.
Zitten daar met goud vergulde connectoren op?
Nee dus.

Ja dus.

Kijk nog eens goed naar je eigen plaatje. De center-contacten van de BNC-sockets hebben wel degelijk een gelig kleurtje. Nou kan dat natuurlijk geelkoper zijn, maar ik acht de kans groot dat daar toch wat goud opgedampt is hoor.
Zelfs het goedkoopste BNC-connectortje bij Farnell heeft al een gold-plated centerpin...

Jinny

Golden Member

Nu heb ik zomaar de arrogantie om te denken dat bij een meetapparaat ter waarde van een nette woning er iets meer eisen worden gesteld dan bij een willekeurige audiotoren...
Waar ik op rommelmarkten naar zoek/kijk zijn zwart uitgeslagen connectoren.
Die zijn verzilverd.
En van stukken betere kwaliteit dan de glimmende al dan niet met opgedampt goud stukken uit oa China.

Voor een beetje audio is het allemaal overkill, zolang de veter voldoende afgeschermd is om de invloeden van buitenaf buitenboord te houden is het oke.
De signalen zijn niet laag, de impedanties hoog, waar maak je je druk om...

Maar maakt niet uit, we blijven lachen....
Voor de liefhebber wil ik ook nog wel interlinks in elkaar solderen, tegen een nette prijs natuurlijk, iets van 500 euro ex btw, maar dan heb je ook wat, geproduceerd door een lesbische maagd.....
Bij volle maan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Ow, we hebben het nu opeens over een center pin. Ik meende toch 'connector' gelezen te hebben... Daar is het op zich niet zo heel raar. Je kunt het niet schoon maken, het bevat meestal geen connector en het wordt vaak gebruikt.
Terwijl voor de 'buitenkant'... Guess what... Geen goud gebruikt wordt, want dat is 'good enough'.
Chinch, tulp, geeft het een naam is om die reden ook niet verguld: grof genoeg. Als het zo belangrijk zou zijn, dan zouden de haai end versterkers toch uitsluitend BNC (of iets wat er op lijkt, TNC, whatever) hebben? Het zou wel weer een unique selling point zijn. Danm... Nou heb ik dat briljante idee hier reeds gepost :/

Voor de liefhebber wil ik ook nog wel interlinks in elkaar solderen, tegen een nette prijs natuurlijk, iets van 500 euro ex btw, maar dan heb je ook wat, geproduceerd door een lesbische maagd.....
Bij volle maan.

Je bent duurder dan ik :) hahaha. Leg alleen nog ff uit hoe een lesbische maagd aan een zoon komt. Volgens mij heb je ooit eens geschreven dat je die hebt. Of zit ik er nou heel ver naast? :)

Overigens... Nu ik nog eens over dat verhaal van ShiptronicSchimanski nadenk... Zijn rotte contact moet in de center pin gezeten hebben. Immers, als 1 kanaal het nog wel doet, dan heb je dus een GND verbinding. Op de PCB gebeurt het hoogst zelden dat de GND van beide connectors niet aan elkaar zitten... Nou ja, als je een dubbel monoblok achtig iets hebt ofzo.
Die heb je zeker niet schoongemaakt he Ship? ;)

Jinny

Golden Member

Neehoor, je zit er niet naast...
Sterker, wij, mijn lief en ik hebben twee zonen.
Maar je hebt geen kerel nodig, alleen als leverancier van een jampotje vol.... ;)

Dat ik duurder ben, ik ben natuurlijk veeeel exclusiever...

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 16 december 2016 09:59:23 (16%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Maar hoe zit het bij die dure interlinks nou met de karakteristieke impedantie? Als die niet klopt krijg je allerlei reflecties in die kabel! Daarbij inderdaad de frequentieafhankelijke demping; ik zie bij de marketing van dergelijke kabels nooit grafiekjes of zo, waarom niet?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

Gokje: omdat dan de oplichting aan het licht zou komen?
Hoe vager de pretenties van een kabel die een maandsalaris kost worden gehouden hoe beter. Dan kan nooit iemand reageren op het niet voldoen aan de gestelde verwachtingen.

Net als de reactie dat de huidige generatie meetinstrumenten nog lang niet geschikt is om de effecten van die dure kabels te kunnen meten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

ik heb zowel gekregen kabels als zelfbouw.

Mengtafel: samick SM1600
Equalizer: kenwood GE-76
Eindtrap: technics SU-8099K
Speakers zelfbouw
kabels, varierend van dropveters tot hele dikke eigenbouw.
Kwaliteitsverschil daartussen: NULL

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???