Oude zooi...

Als er inderdaad geen driefasen toestellen meer in gebruik zijn, kun je dan niet de de fasen scheiden en drie enkelfase ALSen plaatsen?

Dat zal misschien wat freubelwerk met de figuurzaag en de vijl vereisen om de deksel er dan weer op te krijgen, maar op zich lijkt me dat gezien de situatie wel een redelijk oplossing. Toch?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Jinny

Golden Member

Het is al enkelfase aangesloten....
Zie foto in de startpost.
In de jaren '60 al.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

in huizen ging de overgang van groen rood naar bruin blauw wat sneller als bij de netbeheerders. huizen gebouwd in 1970 en 1971 hadden vaker nog rood/groen tussen de hoofdzekeringen en meter, terwijl de installatie al volgens nieuwe kleuren was gemaakt. er moesten wrs nog wat rollen 6mm2 groen en rood op eerst :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, daarom denk ik dat de ALS er in gekomen is bij de verbouwing van 3 fasen naar 1 fase. Dat hij niet 1 fase is komt omdat 1 fase ALS er nog niet zo lang zijn. In ieder geval tot 1975 had je nog niet anders dan 3 fasen ALS die ook wel 1 fase werden aangesloten.
Voor de ALS had je de gestelsluitingschakelaar maar dat stond er dan ook op GESTELSLUITINGSCHAKELAAR ben die vroeger nog wel tegen gekomen.

Een gestelsluitingsschakelaar werkt anders dan een aardlekschakelaar. Is meer een soort stroomrelais opgenomen in de aardleiding die bij te grote aardstroom de spanning afschakelt.
Brengt mij op dit moment op een idee voor mijn werkhok om iets dergelijks in de aardleiding te zetten en zo lokaal af te schakelen bij aardlek en niet via de ALS in de meterkast, kan altijd eens iets proberen.

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op zondag 18 december 2016 22:21:00 (33%)

Tidak Ada

Golden Member

Zou je daar die kleine stroomtrafotjes, die vaak ook in master-slave contactblokken zitten kunnen gebruiken? Is een stuk minder lomp en kan dan gemakkelijk worden ingebouwd.
Ben benieuwd hoe je dat oplost :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De automaat van de foto is een 5SV2 215-4A.
Ik heb er nu eentje in mij hand: 5SV2 010-4A ziet er nagenoeg hetzelfde uit. 25A 500mA 4polig.
Zit geen aarde op en ook geen trafotje.
Die aarde zit ook niet in de kast op de aardlek als ik het zo zie op de foto.

In mijn eigen meterkast heb ik nog twee 5SV3 aardleks zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

volgens dit plaatje van eenzelfde belgisch/franse siemens aardlek, noemen ze het daar wel een differentieelschakelaar. http://i57.tinypic.com/25j9qfm.jpg

de eerste versie uit de 60's was een aardlekschakelaar die net anders werkte als de huidige aardlek schakelaar. deze aardlek heeft er zo te zien altijd gezeten, kasten uit de 60's hadden alleen een knop uitsteken in geval van hoofdschakelaars, niet de hele bovenkant net als tegenwoordig met dinrail kasten. aardlek schakelaars waren de eerste kastcomponenten die dat zo hadden, later kwamen hoofdschakelaars en groepenschakelaars/zekeringen pas.

als je op dat type zoekt zie je alleen SFJ 5SV3 modellen, de 5SV2 kom je niet tegen. dat kan zijn omdat het een voorloper van de latere 5SV3 was..

de RA voor de 5SV3 is 84ohm, maar die van de 5SV2 215 lijkt 70 ohm te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De RA van de 5SV2 010-4A is ook 84 Ohm.
Wel een vreemde nummering die 215 is van een vroegere serie dan de 010. Of het is een special geweest?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jinny

Golden Member

Zodra ik het ding vd week eruit heb zal ik eea documenteren en fotograferen...
En in dit topic plaatsen, ter leering ende vermaeck...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 18 december 2016 23:52:10 schreef Tidak Ada:
Zou je daar die kleine stroomtrafotjes, die vaak ook in master-slave contactblokken zitten kunnen gebruiken? Is een stuk minder lomp en kan dan gemakkelijk worden ingebouwd.
Ben benieuwd hoe je dat oplost :)

Misschien kan dat maar moet ook een kortsluitstroom kunnen verdragen.
Heb hier ook nog wel wat oude aardlekschakelaars, wil eens proberen om er 1 om te bouwen tot een gestelsluitingsschakelaar met een aanspreekstroom van c.a. 5 mA. De 30 mA in de meterkast zou er dan niet uit mogen gaan.

Tidak Ada

Golden Member

Die trafotjes zijn niet meer dan een ringspoel, die je over de fasedraad schuift de spoelspanning wordt gelijkgericht, begrensd en aan een shmittrigger aangeboden. Je kunt dan een houdrelais aansturen, of inderdaad mogelijk iets uit een oude differentiëel schakelaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit werkt prima, zo juist uit geprobeerd.
Door de wijze van aansluiting van de 4 polige ALS werken de stromen elkaar mee in plaats van dat ze elkaar opheffen en gaat de wcd in het hobbyhok uit bij 5 mA lekstroom.
De 30 mA ALS in de meterkast gaat hierbij niet meer uit dus geen overlast voor de rest van het huis meer.

Jinny

Golden Member

Daarom heb ik mijn hobbyhok zonder aardlek.....
Waarschijnlijk komt er nog eens een separate aardlek in, maar dan in het hok...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Nu nog een 4-voudige ALS scoren.

Weet je overigens wat de aanspreektijd is? Misschien is dat te verbeteren door een SSR voor relais A te nemen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb dat hier opgelost met een scheidingstrafo en aardlek daarachter. nul aan aarde net voor de aardlek, en extra 50va trafo met 3 wikkelingen om te zorgen dat de aardlek met een aarde/nul sluiting ook eruit gaat als er geen stroom loopt, die extra trafo zorgt voor 1V spanningsverschil tussen aarde en nul..

ik heb ook eens geprobeerd met een 4 polige aardlek om de 3 fasen in serie te zetten om er een hogere gevoeligheid mee te verkrijgen, de aardlek gaat er dan wel sneller uit, maar het tripgedrag verandert er ook mee.

een gewone aardlek van meer secundaire windingen om de ferrietkern voorzien werkt ook om de gevoeligheid te vergroten.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 19 december 2016 23:16:20 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 december 2016 23:09:12 schreef Tidak Ada:
Nu nog een 4-voudige ALS scoren.

Weet je overigens wat de aanspreektijd is? Misschien is dat te verbeteren door een SSR voor relais A te nemen?

Die ALS is niet het probleem heb die hier wel als sloopmateriaal.
Ik zal de aanspreektijd eens testen met een installatietester, lijkt in eerste aanleg wel kort.

Tidak Ada

Golden Member

Nog wat: Wat is de maak- en houdstroom van dat hulprelais?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 december 2016 22:53:27 schreef LeovanWallenburg:
Dit werkt prima, zo juist uit geprobeerd.
Door de wijze van aansluiting van de 4 polige ALS werken de stromen elkaar mee in plaats van dat ze elkaar opheffen en gaat de wcd in het hobbyhok uit bij 5 mA lekstroom.
De 30 mA ALS in de meterkast gaat hierbij niet meer uit dus geen overlast voor de rest van het huis meer.[bijlage]

Het enige nadeel is wel dat je nu in je aardleiding zit te schakelen. Mocht hij ooit niet meer helemaal inkomen doordat een pool blijft steken, werkt hij niet meer en is ook je randaarde weg. Dan is het alleen nog gokken op de 30mA in de meterkast.

Spanning staat en stroom gaat!

normaal schakel je ook niet in de aardleiding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Getest en gaat al uit bij 40 msec.
Daarbij moet ik de weerstand R weghalen anders gaat het zo snel dat de installatietester het niet meer kan meten.
Het hulprelais is een hoogohmig Omron relais daar loopt niet veel lekstroom door.
Met de weerstand R die een voorinstelling geeft kun je e.a. heel gevoelig en snel maken.
De situatie dat ik achter een 30 mA ALS van de woning zit is niet ideaal maar kan niet anders omdat ik op zolder zit ver van de meterkast. Kan geen aparte groep maken tenzij ik een leiding in het zicht aan ga leggen.
De schakelaar die ik er nu tussen zou willen zetten is feitelijk geschakeld als gestelsluitingschakelaar en blijkt in deze aansluiting goed selectief met de 30 mA ALS in de meterkast.
Is eigenlijk een extra beveiliging de 30 mA in de meterkast blijft daarom durf ik het wel aan om het op deze manier te schakelen.
Het effect wanneer de schakelaar gaat is het zelfde als wanneer je de stekker er uit trekt, fase nul en aarde worden onderbroken.

maar dan nog werkt dit alleen als de lekstroom maar de aarde op de werkbank gaat, als die via jou of andere wegen weglekt dan gaat de aardlek beneden er gewoon uit..

vandaar dat een gestelsluiting schakelaar niet meer wordt gebruikt in installaties. zo'n ding heeft alleen nut bij een sluiting via de aardleiding van die groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Absoluut waar bij een andere lekweg als via de aardleiding gaat de ALS in de meterkast maar het is daar houten vloer die lekweg komt er niet gemakkelijk.
Het gaat mij er vooral om als ik daar een keer geaard iets wil repareren en er zit een aardlek in dat dan de ALS in de meterkast niet gaat maar deze gestelsluitingsschakelaar direct bij de test wcd gaat.

maak maar eens aarde nul sluiting dan, kan raden welke aardlek zal trippen >:)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voordeel: je weet dan wel waar je de sluiting moet zoeken....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 20 december 2016 14:12:16 schreef testman:
maak maar eens aarde nul sluiting dan, kan raden welke aardlek zal trippen >:)

Heb ik gisteren ook geprobeerd maar ook dan gaat de ALS bij de test wcd niet de ALS in de meterkast. Het blijft toch 5 mA tegen 30 mA.