Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 december 2016 18:40:37 schreef rob040:
Dus als buizen dan zo mooi klinken, wordt het teniet gedaan door die verdomde torren... (of omgekeerd natuurlijk).

Iemand een suggestie?

Dat zie je gelukkig toch te somber in. Kijk, zo'n netsnoer bijvoorbeeld, kan in zijn eentje de vervorming van vele kilometers distributienetwerk opheffen.

Op dezelfde manier kan één buis (per kanaal) alle narigheid van alle halfgeleiders in de hele versterker opheffen.
En, net als bij het netsnoer en de interlink: daarvoor hoeft de buis ook niet de eigenschappen van de andere onderdelen te kennen.

(In feite hoeft de buis zelfs niet in het signaalpad te zitten, om toch zijn heilvolle invloed op de klank te hebben. Maar daar lees je bijna nooit iets over in de reviews.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Op 27 december 2016 16:56:08 schreef Thevel[/message]:
[...]En om het echt optimaal te dan moet het netsnoer kunnen "samenwerken" en daar hebben ze de klankmodule voor bedacht. :)
Zelfs het TV beeld word er beter van...

Op die pagina staan keramische apparaat zekeringen van 25 euro
Verguld koper, zal best een lager seebeck coefficient hebben als deze bijna 19,= ex kostende massa geproduceerde Bussmann DMM zekering van kakdoos-porcelain en pisbakken staal. Niet dat je wat aan een vergulde hebt in je Fluke 3,5 digit 0,5% industrie DMM ;-)
Hoewel dat je kunt aanvoeren dat dit de veiligheid mogelijk verhoogd, goud oxideert immers niet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maar als je hard genoeg geloofd in verschil horen, dan zul je ook verschil horen....
Raak daar eens wijs uit...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Veel van de constateringen, van de serieuze luisteraar, zijn er echt wel hoor.
Het vervelende is dat er nooit meetresultaten zijn en zijn ze er wel, dan kloppen ze niet. Hoe dat komt?
Tja, de techniek is nog niet zo ver dat alles te meten valt. Kijk maar eens simpel naar het feit dat een microfoon(ingang) niet eens in staat is om geluid op te nemen van een vallende speld en dat van een vertrekkende straaljager zonder nieuwe afregelingen. Onze oren kunnen dat wel, dus wie heeft er nou gelijk.
Overigens zoek ik nog accuklemmen die bestaan uit een legering van lood en goud.Dat geeft de beste overgang van de accupolen naar de aansluitkabels. Op de foto staat een proefopstelling, die gaat nog sterk verbeterd worden. Bij de accukabel zijn beide aders rechtsdraaiend en dat is ook voor DC niet ideaal.
Mijn buizenversterker werkt onafhankelijk van het lichtnet op accu. Ook de omvormer zet gelijkstroom meteen om in weer gelijkstroom. Zo heb je ook geen last van electronen die voortdurend in een vervuild lichtnet heen en weer geslingerd worden. Door het botsen van de electronen op de scheiding van de geleider en het isolatiematerial, raken ze beschadigd, waardoor het geluidsbeeld aangetast wordt!

De versterker
http://home.kpn.nl//roove318/j_h/p5090008sm.jpg

De voeding
http://home.kpn.nl//roove318/j_h/p5090012sm.jpg

EricP

mét CE

Op 27 december 2016 18:43:29 schreef markce:
[...]
En ook dit soort shit mag gewoon op CO ????

Eh... ik nodig je alleen maar (alweer!) uit om je beweringen eens te onderbouwen. Meer niet hoor. Tot op heden kan (bijna?) iedereen die 'iets' te vertellen heeft dat prima. Of het volkomen wetenschappelijk klopt, daar is soms nog wel wat aan af te dingen.

Maar in het 'interlinks' topic hebben we ons rot gelachen over 'oxide contacten' en meer van dat soort niks zeggende kreten. Dus... nog een keer: de uitnodiging om eens met wat concreets te komen. Scope plaatjes, laat wat moois zien met een spectrum wat 'stuk' gaat... Maakt allemaal niet zoveel uit, zolang je het gewoon met natuurkunde wetten kunt onderbouwen.

mel

Golden Member

markce:
Techneuten zijn nou eenmaal niet zo dom als menig"audiopurist".
Ik ga ook niet b.v in een medisch forum lopen roepen dat ik het wel beter weet...
Maar geloof me, de techneuten hier zijn echt niet achterlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob040

Golden Member

Op 27 december 2016 18:51:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat zie je gelukkig toch te somber in. Kijk, zo'n netsnoer bijvoorbeeld, kan in zijn eentje de vervorming van vele kilometers distributienetwerk opheffen.

Op dezelfde manier kan één buis (per kanaal) alle narigheid van alle halfgeleiders in de hele versterker opheffen.
En, net als bij het netsnoer en de interlink: daarvoor hoeft de buis ook niet de eigenschappen van de andere onderdelen te kennen.

(In feite hoeft de buis zelfs niet in het signaalpad te zitten, om toch zijn heilvolle invloed op de klank te hebben. Maar daar lees je bijna nooit iets over in de reviews.)

Dank voor de uitleg. Ik wist dat ik ergens een denkfout maakte, alleen even niet waar. :+

GJ_

Moderator

Op 27 december 2016 19:00:14 schreef fred101:
[...]

Op die pagina staan keramische apparaat zekeringen van 25 euro

Over de prijs van zekeringen kun je af en toe toch wel struikelen. Ik reken ook wel eens 200 euro per zekering, en die zien er precies het zelfde uit. Gewoon 60A, alleen UR karakteristiek. En 700V.
Vervelend als je die in je calculatie over het hoofd ziet, zeker omdat ze per doosje van 10 gaan.

Op 27 december 2016 18:26:13 schreef ohm pi:
@OlivierS
AudioQuest JitterBug:
Er zijn mensen die overtreffen Hans Klok.
[...]Heb je dit echt zelf nagemeten??

Tuurlijk niet.
Ik zie zo'n claims meestal niet bij echte 'snakeoil'-verhalen, juist omdat er niets te meten valt.
Ik ga er dus van uit dat ze het hier niet zouden zeggen, mochten ze het niet gemeten hebben.

Ik las wel net hun FAQ-pagina, en dit deed me toch steigeren:

Q: How many Jitterbugs can I use on my computer?

A: In our observations, we have found that positive improvements are obtained with up to two parallel JitterBugs per USB bus. For example, a typical laptop will have two to three USB ports, but only one bus. So, using two JitterBugs and leaving the third port open will yield positive results, but installing a third JitterBug, in our opinion, takes a step backwards. When going beyond more than two JitterBugs per bus, the sound becomes dark and congested.

However, some computers may have more than one bus. Custom gaming laptops and PC towers are two examples of computers that may have more than one USB bus. In these cases, using two JitterBugs on each bus will yield extraordinary results. That said, if you don’t know how many buses are on your computer, err on the side of caution and assume there is only one bus.

Q: Will JitterBug improve the sound of my computer audio even when I’m not using a USB DAC?

A: Yes. For instance, if your computer is connected to your A/V system via Toslink or HDMI, and your music is stored on an external USB 2.0 or 3.0 hard drive, adding a JitterBug in between the external hard drive and computer will yield an overall improvement in sound.

While we recommend using JitterBug with USB hard drives, one may want to temporarily remove JitterBug when attempting to move large files over the 3.0 specification—that is, when both the USB bus and USB hard drive are both 3.0 compliant—in order to take advantage of 3.0’s speed. Once file transfer is complete, safely eject the hard drive, reinsert the JitterBug, and reconnect the hard drive.

Jinny

Golden Member

Op 27 december 2016 19:38:28 schreef GJ_:
[...]Over de prijs van zekeringen kun je af en toe toch wel struikelen. Ik reken ook wel eens 200 euro per zekering, en die zien er precies het zelfde uit. Gewoon 60A, alleen UR karakteristiek. En 700V.
Vervelend als je die in je calculatie over het hoofd ziet, zeker omdat ze per doosje van 10 gaan.

Zoiets?
Zijn wat prijzig ja....
https://www.technischeunie.nl/images/artikel/4655817.gif

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Die USB-steker lijkt me gewoon een lijnversterker. Zal vast wel meetbaar nut hebben bij goedkope Chinese kabels, maar de kabel moet wel heel beroerd zijn om het verschil te horen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Prijzig ? Vergeleken met deze 65kA jongens zijn zelfs high end audio zekeringen een koopje

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 december 2016 18:40:37 schreef rob040:
..
Iemand een suggestie?

Overal halfgeleiders, maar in de eindtrap buizen. Buizen zijn zonder ingewikkelde schakelingen behoorlijk kortsluitvast. Hoor je niks en zie je de anoden van de EL34 mooi kersrood opgloeien dan weet je dat de luidsprekersnoeren kortgesloten zijn. Even de knoop eruit halen en alles doet het weer. Een transistoreindtrap is dan al lang naar de eeuwige siliciumvelden.

Op het draadje "Keuze interlink" heb ik voldoende fraai materiaal gelinkt dat de keuze van betere stekkers voor laag niveau sigalen onderschrijft. Dat had zelfs EricP kunnen lezen.
Aangezien het gemiddeld niveau van audio beleving hier blijkbaar Pioneer CS-565 is, laat ik het daar maar bij. Die kan je wat mij betreft met een kleerhangertje aansluiten.

EricP

mét CE

Nee, markce, dat heb je niet. Een hoop beweringen. Dat klopt. Maar nergens ook maar iets aannemelijk gemaakt.
Een mooi documentje over waarom verguld goed zou zijn. Met veel voorbeelden waarin dat zo is - en die snijden vaak nog wel hout ook. Echter geen enkele relatie met audio, het daarbij gebruikte signaal niveau en de daarbij gebruikelijke frequenties - en het nut dan.

Ook daar heb je jezelf volkomen belachelijk gemaakt met heel veel beweren en niks aannemelijk maken, net zoals je dat nu weer doet.

Wel piepen over 'vergulde' connectors op scopes. Nou, vooruit, er (b)lijkt er eentje te vinden te zijn. Center contacts van BNC? Ook prima... Heeft zin daar (zowel door het gebrek aan contactdruk als voor de minimale signalen die daar gemeten worden). En vanwege Seebeck heeft het daar ook zin om materiaal van plug en contra gelijk te houden.

Een ook daar heb je het 'er al een keer bij gelaten' - en dan hier toch weer door gaan.

Dus ook deze keer kom je met helemaal niks om audiofoole onzin te onderbouwen. Kom, als het echt zo mooi zou zijn allemaal, dan zal er toch wel ergens een mooi -wetenschappelijk verantwoord- plaatje van zijn? Scope. Spectrum analyser, whatever.
Je schijnt de weg goed te kennen in die wereld. Nou, kom, post eens een linkje.

* EricP pakt net als bij het 'interlink' topic weer een zak chips en wacht af :)

High met Henk

Special Member

Op 27 december 2016 20:53:17 schreef markce:
Aangezien het gemiddeld niveau van audio beleving hier blijkbaar Pioneer CS-565 is, laat ik het daar maar bij. Die kan je wat mij betreft met een kleerhangertje aansluiten.

HI-LA-RISCH

Op 27 december 2016 13:15:16 schreef High met Henk:

maar de HD490 en HD500 (de ene ging kapot, de andere is gejat) waren niet slecht, maar klinken als een gemiddeld setje hifi speakers. Tervergelijk, als ik bij mijn pa met zijn speakers(pioneer CS 565 o.i.d.) zat en koptelefoon op of af, had ik nagenoeg zelfde geluid.

Ik zeg hier dus duidelijk dat een dure (semi high-end) hoofdtelefoon bijna net zo goed klinkt als een gemiddeld setje speakers

En nu wordt beweerd dat iemand hier heeft gezegd dat dat high-end is.

Markce: je bent hilarisch...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit gaat ook weer helemaal nergens over: http://link.marktplaats.nl/a1011535602

"Mensen die langer dan een week deze frequentie missen worden zeer onstabiel en dit is ook de reden dat in ruimtestations deze frequentie (7,84Hz) elektromagnetisch wordt opgewekt rond heel het station.

Het toestel wordt ook verkocht aan high-end ‘audiofielen’ die een verbetering van de geluidswaarneming waarnemen."

Op 27 december 2016 20:03:52 schreef OlivierS:
.Ik ga er dus van uit dat ze het hier niet zouden zeggen, mochten ze het niet gemeten hebben.

Riskante aanname. Zelfs als ze met grafieken komen, dan zeg ik nog: "Wij van WC-eend..."

Uit http://link.marktplaats.nl/a1011535602

Mensen die langer dan een week deze frequentie missen worden zeer onstabiel

Nu weet ik waarom ik om de haverklap omval.
*Plaatst grote order voor chumann elektrosmog corrector 220V 1,5W*

Dok

Golden Member

Het kan nog erger, ga lekker Colloïdaal zilver gebruiken.
De aanbieder die @Al_Bundy post heeft ook Colloïdaal zilver in de aanbieding.
Als je maar genoeg van dat spul in je huid hebt zitten, dan valt het met HF en LF probleempjes vast wel mee :-).
Even huiveren met afbeeldingen die ik in een snelle zoekactie met google tevoorschijn haalde..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Uit http://link.marktplaats.nl/a1011535602
Jammer jongens, na mijn grote order is alles uitverkocht.
Verkoper zit nu met mijn geld op de Bahama's, maar ik val niet meer om.

Op 27 december 2016 22:04:35 schreef Dok:
De aanbieder die @Al_Bundy post heeft ook Colloïdaal zilver in de aanbieding.
Als je maar genoeg van dat spul in je huid hebt zitten, dan valt het met HF en LF probleempjes vast wel mee .

Zeg dok, wordt dat vergoed door de zorgverzekeraar en kan ik dan een recept van U krijgen?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 27 december 2016 22:31:16 (52%)

evdweele

Overleden

Nee hoor, er is nog veel meer aan nuttige spullen bij die firma te koop link

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hier een link http://www.freshpatents.com/-dt20160616ptan20160172798.php van een patent van een IEC chassis deel van Futuretec.
Nu is het al laat, maar het patent (claim) gaat er volgens mij over dat er in dit huis door verschillende soorten contacten gewisseld kunnen worden.
Er worden geen claimen over geluids verbeteringen gedaan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
blackdog

Golden Member

Hi,

Mijn mening dan nog maar een keer... ;-)
Let op! het volgende stukje kan cynisme en sarcasme bevatten.

Alle electronica met goede componenten maken die in een goed gekozen ontwerp geplaast worden.
Daarbij komt dan ook nog bij dat deze ook mechanisch/electrisch op de goede manier wordt opgebouwd.
Wat ik hiermee bedoel is b.v. aardlussen, pad van de ontkoppel stromen enz.
Voor connectoren kan je heel goed 9-polig subD connectoren gebruiken voor zelfbouw, zoveel mogelijk parallel gezette contacten

Bijna alle variaties in geluid die je kan horen heeft met de mix van het bovenstaande te maken.
Of ik nu de eene netstekker gebruik of de andere bij een voorversterker, maak jezelf maar gek, maar niet mij!
Bij 1KW eindtrappen kunnen er extra verliezen optreden in alle verbindingen in de 230V kant door de grote stromen die er daar dan lopen.
Ik zie niet in dat zeg 0,1 Ohm verschil in een netstekker iets doet op het totale Ri van het 230V net.
Ik zou de lasverbindingen in de dozen dan ook maar gaan aanpakken...
De smeltpatronen in de groepenkast aanpassen voor het geluid?
Dan heb je echt een flink aantal sessies nodig bij een Psygiater.

Er zijn voldoende goede afgeschermde kabels te koop waar je zelf je interlinks van kan maken met wat nette Neutrik tulp connectoren
of zoals ik al eerder aangaf bij zelfbouw, subD, BNC met goede RG59 gebruiken tussen voor en eindtrap als je dat hebt.

Wat luidspreker kabels betreft, 2x2,5 kwadraad is mooi zat, zorg er wel voor dat het koper is en niet ijzer,
wil je het nog iets beter, twist de kabel dan, blokjes met losse draden Whoehahahahahhaha.

Van de vele CD's die ik heb, zijn er maar een paar exceptioneel wat geluid betreft, zeg 10 stuks van de paar honderd en dat is triest...
Mijn ervaring is dat je er voor moet zorgen dat de voorversterker en eindversteker op zijn sloffen het gewenste signaal kunnen leveren.
Dit leverde voor mijn oren het meest (sorry voor het buzz woord) "transparante" geluid op.
Dus zowel de voorversterker als deze nodig is, als de eindversterkes ruim 100KHz bandbreedte bezitten.
Het geneuzel dat we gaan filteren bij 22KHz omdat daar toch geen info zit moet je bij mij niet mee aankomen.
Het gaat er om dat de versterkers de 5 a 10 KHZ frequenties echt op hun sloffen doet, dus voldoende loop bandbreedte moet hebben.
Oja, tegenkoppeling is natuurlijk erg slecht, als je dat denkt, ga dan maar met je poppen spelen of neuzelen of facebook.

Ik had de kwaliteit van mijn systeem dermate goed gekregen, dat het plezier van het luisteren meestal verdween, zie mijn opmerking over de CD's

Oja niet vergeten, het belangrijkste, goede luidsprekers en een goede akoestiek.
Hier had ik 4 B300 zandgevulde Bas kasten, een hele mooie Focal bas/midden luidspreker en een Dynaudio Tweeter, allemaal goed spul en redelijk betaalbaar.
Beneden de prijs van de hier getoonde Interlinks *grin*
Iedere luidspreker had zijn eigen 150-Watt versteker met een fase lineaire scheidings filter :-)
Yep, het meeste zelf gebouwd.

Ik denk dat ik weet waarover ik neuzel, maar je zal mij niet horen over dat je beter een MKP condensator kan gebruiken i.p.v een polystyreen of een olie gevuld blik...
Of dat je Holco weerstanden moet gebruiken en nog beter, de door 3 maanden zwangere maagden gemaakte draadgonden weerstanden. (ja die zijn speciaal!)
Het is voor mij onmogelijk en wil het ook niet eens proberen iemand van zijn geloof te halen of dit nu een Jehova getuige is, Audio-neuroot, politieke dwaling enz.
Daar van gaan de hakken in het zand en die zijn wat mij betreft mentaal beschadigt, onze Lieve Heer kan daar zelfs niets meer mee. *grin*

Dan heb ik het nog niet gehad over het EM veld, afscherming, krakende potmeters/schakelaars, DSP units in versterkers Brrr enz enz, ieeeekekekkek Bose luidspreker.

Ik hoop dat dit epistel een glimlach bij jullie heeft opgewekt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Eensch.
En daar ik boven de 11000 Hertz toch niets meer hoor, en een heel vervelende interferentie heb in mijn oren bij ongeveer 9k6 met een bandbreedte van ongeveer 75 Hertz heeft al het geneuzel geen zin, anders dan vermaak.
Ik hoor het toch niet.
Ik hoor nauwelijks het verschil meer tussen een cd, MP3 of een versleten LP.
Tussen de eerste twee per definitie al niet meer...

Mijn meest verfijnde muziekkeuze zit overigens toch ergens rond 'Thunderstruck' en harder...
Het doet er allemaal niet zoveel meer toe.

Als de versterker een beetje geluid geeft, en de boxen niet teveel kraken (er hangen 25 jaar+ oude Sony tweewegdingen aan de muur) dan is het al goed...

Maar deze topics poetsen een glimlach op mijn gezicht, en dat is -wel- wat waard.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten