Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 30 december 2016 20:00:38 (99%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Op 30 december 2016 19:23:16 schreef Fotohuis:
Een gemiddelde MM signaal is slechts 5mV-6mV en een MC vaak maar 500uV, soms nog minder.

Wow, knalharde signalen zeg...
Is nog eens iets anders dan de uV's waar ik mee werk...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Ja dat krijg je als je signalen op pakt met een hark >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
dijkmane

Golden Member

man, man,
die gasten maken het wel bont zeg.
heel veel geld vragen voor een simpele diode, waar geen typenummer bij staat. hoe kun je zonder typenummer dan je super klasse A+++ versterker gaan bouwen ?

http://www.degroefaudio.nl/index.php/zelfbouw/diversen/product/410-wbt…

dat is geen rimphuls, maar een normale aderhuls en voor dat geld heb je er volgens mij wel 100 in de normale handel.

maar goed, het is wat de gek ervoor geeft ( of wil geven )

In no Sense, Nonsense
mel

Golden Member

Ik heb er hier ook 500 liggen.zijn te koop A 1 euro per stuk >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
dijkmane

Golden Member

die hele afdeling filters is een giller.
als ik dat allemaal lees, verbaasd het me dat ik nu überhaupt nog wat hoor en zie hier in huis met al die shit op het net.

In no Sense, Nonsense
pa3gws

Golden Member

" verzamelt en bewaart de ruis in een condensator en als er voldoende energie beschikbaar is, wordt alle ongewenste ruis omgezet in licht en is voorgoed verdwenen ."

Het moet toch niet heel veel gekker worden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Ik filter hier op een ouderwetse manier, gewoon met Leidse flessen welke op het lichtnet zijn aangesloten.
Als een fles vol is gooi ik hem leeg in de gootsteen. :) :)

Gootsteen toch wel goed geaard, mag ik aannemen? ;)

mel

Golden Member

Ik heb hier dozen vol met ruis.Niemand wil ze hebben >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 januari 2017 01:01:05 schreef mel:
Ik heb hier dozen vol met ruis.Niemand wil ze hebben >:)

Welke kleur ruis? :P

mel

Golden Member

Zal wel een adaptertje zijn, en ook nog eens zonder afvlakking.
daarom gaat dat ledje flikkeren...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En dan de bijbehorende beschrijving...
Hoe bedenk je zoiets ?????

fred101

Golden Member

Eigenlijk is het niet altijd om te lachen. Dat iemand geloofd dat een hele dure net kabel beter werkt is triest maar niet direct oplichting. Als de fabrikant extreme exotische materialen gebruikt, er vreemde tijdvretende dingen mee doet, inspeelt etc krijg je een heel dure kabel. Als die fabrikant zelf denkt verschil te horen en de klant ook is dat prima. Of het nu wel of niet meetbaar is, beide zijn te goeder trouw. (en hebben geen kennis van natuurkunde, metetrologie en electronica)

Maar ik zie hier dingen voorbij komen waarvan je wel van oplichting kan spreken, zoals de onderdelen van de groef. Ze beweren een goede technische dienst en meet/test apparatuur te hebben. Als je dan overduidelijke 2e hands onderdelen voor veel geld verkoopt waarvan je bewust de opdruk verwijderd en de datasheet specs vervangt voor onzin dan komt het in mijn ogen neer op ordinaire oplichting. De grens is dan overschreden, je maskeert bewust wat het echt is.

Als ik een of andere tot -100 gekoelde en daarna bij volle maan ingespeelde philips BZX verkoop voor 50 euro, onder vermelding van specs en type nummer maar heel duur omdat ik echt geloof dat alle hokus pocus die ik er ook echt op losgelaten heb werkt en iemand koopt hem omdat hij in die hokus pocus geloofd en vindt dat het verschil maakt is dat prima. Beide zijn blij en is het geen oplichting.

Het is echt een BZX en er is ook echt werk aan verricht en de maker denkt echt dat het werkt en de koper ook. Zelfs als de maker weet dat het zinloos is is het niet echt oplichting. Hij doet al dat werk tenslotte echt omdat klant het belangrijk vindt en zoiets wil.

Ik zelf zou dat niet kunnen verkopen. Een tijd terug vroeg iemand of ik een of ander vaag Scientology meetapparaat wilde na bouwen, zijn oude was defect. Het echt vreselijk dure ding (als veel meer dan >1000 euro, ik dacht iets van 5K ) in mooi kastje was een overduidelijk zelfbouw ding wat met hotsnot, veroboard en slecht soldeerwerk in elkaar zat. De werking was eenvoudig, gewoon een weerstand meetbrugje met DC testsignaal maar dan AC gekoppeld. Dus pak de "antennes" vast en de meter doet interessante dingen gekoppeld aan een fantasie schaal. De eigenaar geloofde er echt in en gebruikte het al 15 jaar.

Dat is heel makkelijk verdient, hij had er meer dan 1000 euro voor over en heeft echt zijn best gedaan me over te halen het te bouwen. Het was ook een heel aardige man die echt geloofde er goed werk mee te doen. Hij gaf zelfs een link naar een test van zoiets (en had zo weinig verstand van electronica dat hij niet eens in de gaten had dat de tester juist uitlegde dat het niet kan werken zoals wordt voorgespiegeld)
Maar zoiets bouwen gaat over mijn ethische grens heen.

Watergekoelde kabels van links gedraaid per ader verguld platina draad met een notenhouten afscherming zijn duur om te maken, het voegt niks toe maar is geen oplichting. Zelfs stukjes kurk in een apparaat plakken is geen oplichting. Als de klant denkt verschil te horen is het eigenlijk prima, er is werk verricht. Als de kurkplakker tenminste ook echt denkt dat het werkt en echt zijn best doet. Maar als hij weet dat het bullshit is en zelf ook geen verschil hoort en er random wat kurk in plakt maar wel doet alsof hij het hoort en het bij dit apparaat heel moeilijk was en hij lang bezig was is het in mijn ogen wel oplichting.

Net als de specs van de ruis onderdrukker. Een led is een diode en diodes voegen ruis toe, dus een diode om ruis te onderdrukken is op zichzelf al bullshit.
Specificaties:

Converteert ruis aan het licht (hij zegt (bewust ?) niet NAAR ipv AAN)
Zwarter achtergronden voor audio (tja, hoe verzin je het, het ledje onttrekt blijkbaar ook licht aan het audiosignaal, optische boxen ?)
Betere foto's voor video (WTF ?????????, wel creatief, hoe bedenk je echt nergens opslaande specs.)
Werkt op frequenties 10 keer lager dan een passief filter (tja, best mogelijk als je het vergelijkt met de LPF's in mijn 2GHz zelfbouw meetzender, daarnaast is "werkt 10x lager" en "een passief filter" niet echt een statement, lager kan hier zelfs eigenlijk 10x zo slecht betekenen)
Superieure ruis onderdrukking (tov wat, een echte ruisdiode ? )
Werkt door het hele huis (natuurlijk, het ledje in serie met een condensator gaat in elke WCD branden)
Meerdere Harvesters werken in parallel (yep, samen doen ze nog steeds niks)
Kan gebruikt worden met bestaande power conditioners (yep, wat het resultaat daarvan is blijft ook duister, ah, dat is natuurlijk de zwartere achtergrond)
Zorgt voor een betere werking van bestaande power conditioners (en dat is dan weer wel bullshit)

Nederlands is blijkbaar geen sterk punt van de gemiddelde high-end audio website bouwer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De Jupiter condensators van bijenwas.http://jupitercondenser.com/product/round-beeswax-audio-capacitor/ Daar iemand ervaring mee ? Moeilijk te solderen maar zijn wel cryogeen behandeld en hebben als nadeel een ook wat langere inspeeltijd.

High met Henk

Special Member

Korte vraag...
Is cryogeen nou tot 0K ofwel -273 °C
Of geldt het al vanaf < 0 °C???
In het laatste geval: ik ga cryoruimten verkopen. Leveren van high end diy supplies... Dus gewone c's even in je eigen ruimte en gaan.
Werkt ook voor stekers, sockets etc.. En ik ga ook diy kabels doen dan. En Rohs zilvertin en soldeerbouten / smeltpannen voor tin om te dippen. Verzilver zelf uw contact oppervlak...
Als het een succes is moet ik zoeken naar een pvc smelter en pvc korrels om ook bestaande kabels te strippen, verzilveren en opnieuw te isoleren. En elke kleur pvc heeft natuurlijk een andere klankkleur.. Diep rood, licht groen..

Ff kijken hoeveel oude diepvriezers ik van marktplaats kan plukken

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 1 januari 2017 12:30:45 (51%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

http://www.jouwhifi.com/a-42773568/van-de-rol/furutech-fp-alpha-3/

stukkie snoer a 150 euro/meter. Mag je dus wel een hele goede duimstok bij gebruiken, rekening houden met temperatuur enz.

er bestaat ook een clubje
http://www.audioclubvelsen.nl/Verslag-2016/oktober-2016-mqa-met-viertr…

de actieve speaker van meneer Philips kwamen in 1974 op de markt.

mel

Golden Member

Wat moet je hier nou van zeggen..alleen het woord "compressie" al...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 januari 2017 11:54:18 schreef Lead Acid:
De Jupiter condensators van bijenwas.http://jupitercondenser.com/product/round-beeswax-audio-capacitor/ Daar iemand ervaring mee ? Moeilijk te solderen maar zijn wel cryogeen behandeld en hebben als nadeel een ook wat langere inspeeltijd.

Even een vertaling: als iemand in die wereld "inspelen" schrijft betekent dat het waardeloze zooi is die belabberd klinkt. Maar dat je er op den duur wel aan went.

Op 1 januari 2017 12:25:06 schreef High met Henk:
Korte vraag...
Is cryogeen nou tot 0K ofwel -273 °C
Of geldt het al vanaf < 0 °C???
In het laatste geval: ik ga cryoruimten verkopen. Leveren van high end diy supplies... Dus gewone c's even in je eigen ruimte en gaan.
Werkt ook voor stekers, sockets etc.. En ik ga ook diy kabels doen dan. En Rohs zilvertin en soldeerbouten / smeltpannen voor tin om te dippen. Verzilver zelf uw contact oppervlak...
Als het een succes is moet ik zoeken naar een pvc smelter en pvc korrels om ook bestaande kabels te strippen, verzilveren en opnieuw te isoleren. En elke kleur pvc heeft natuurlijk een andere klankkleur.. Diep rood, licht groen..

Ff kijken hoeveel oude diepvriezers ik van marktplaats kan plukken

Ik heb een prachtige elektromagneet staan die tot 2.4 Tesla kan genereren. En daarbij zo'n verzilverde glazen kom voor cryogeen werken, ik neem aan voor vloeibare helium. Als iemand hier zijn componentjes cryogeen wil behandelen kan dat. Wel zelf even je vloeibare helium (of stikstof) meenemen.

In plaats van een 2.4 Tesla magneet zou je ook een biostabiel kunnen gebruiken. Deze biedt nog meer voordelen. Kun je de aardlijnen mee opsporen en er dan voor zorgen dat je audiokabels er niet evenwijdig mee lopen om instraling te voorkomen. Niet iedereen beschikt nl over die linksdraaiende verzilverde dure afgeschermde audiokabels .

High met Henk

Special Member

de spullen om van je huidige kabels high end te verzilveren kun je dus in mijn, binnenkort te openen, webshop kopen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En i.p.v. CE-label wordt er dan een Ag-label opgeplakt. Klinkt nog diepgaander.

Dit topic is gesloten