Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Wat is het onderscheid tussen de rode en blauwe WCD's en zit er ook nog ergens een veiligheidstrafo?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

rood is achter de variac denk ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

De blauwe WCD's zitten beide geschakeld achter de inschakel vertraging van deze site.
En de Rode is de WCD van de variac.
Een scheidings trafo zit er niet tussen die heb ik apart staan voor het geval ik aan bijv. schakelende voedingen moet meten.
Maar dat komt zelden of nooit voor.

@testman
Goed gezien. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 14 januari 2017 20:59:04 schreef pa3gws:
Eindelijk eens een nieuw testpaneel gemaakt.
Hiermee heb ik een audio out bron SD card of USB stick.
Audio in op line en phono omschakelbaar.
Speaker input en output en een ingebouwde versterker.
Hierop kan ik nagenoeg alles aansluiten cd spelers draaitafels versterkers en speakerboxen.
De variac om voorzichtig de boel op te blazen. >:-)
En de hele zaak zit tussen een alamat van 6A.
Die bijna altijd snel genoeg is. :-p

Ziet er goed uit (ook het biertje, mijn favoriete merk :P) en is altijd handig zo.

Ik wil al een tijdje met de Z80 spelen, maar heb me nooit echt verdiept in de werking. Nu krijgen we op school ook les over computer architectuur en ASM dus leek me dit een mooi excuus om hier eens wat mee te doen. Het idee is om een printje te maken gebaseerd op de Z80 CPU. Nu wilde ik dit eerst modulair maken met behulp van insteek kaarten om hardware toe te voegen of te wijzigen. Maar ik denk dat dit al snel te duur en te groot gaat worden voor wat ik wil. Het wordt dus een enkele print met de volgende onderdelen,
1. Z80 CPU
2. 64K EERPOM (DIP formaat in een voetje, makkelijk te verwisselen.)
3. 64K SRAM
4. Bankswitch logica.
5. UART, eventueel te gebruiken om nieuwe software te flashen.
6. GPIO
7. Wellicht nog wat LED's op de adres en datalijnen.

Ik heb hier een experimentele webserver dus daar heb ik mooi een project pagina op gezet. Mocht deze down gaan wat ik zeker niet uitsluit stuur me dan ff een PM.

Let op,
Dit hele verhaal is een work in progress, maar ik dacht ik deel het alvast :) Op en aanmerkingen zijn welkom.

http://vanbassum.com/Z80/

Oja,
Ik kan niet echt een duidelijk verhaal vinden over de interrupts. Wat ik tot nog toe heb begrepen is dat de NMI springt naar 0x66 en dit is niet uit te zetten. De normale interrupt springt naar een address wat afhankelijk is van de data bus??? Klopt dat? En hoe weet ik dan wanneer ik data op die bus mag zetten? Is dit afhankelijk van !M1 en !IORQ???

Never mind,
In mode 1 springt de PC naar 0x38.

PE2BAS
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 januari 2017 21:59:44 schreef hardbass:
Het wordt dus een enkele print met de volgende onderdelen,

Ik ben ook ooit met zo'n systeem begonnen. Op een breadboard. Dat kon nog met de snelheden van die generatie chips....

Een 8bitter als de Z80 heeft 64k aan adress space. Dus 64KRAM is luxe, maar dan kan ie niets anders meer adresseren. Ik zou iets doen met 0-32k is RAM, en in 32-64k heb je dan blokken van 4 of 8k ieder waar je diverse dingen in kan mappen. Stukken ROM, IO en andere fratsen. Overweeg om voor het booten ook de optie ROM-op-adres-nul te hebben. Volgens mij begint een Z80 op adres nul.

Vroeger werd een PAL of GAL gebruikt voor de adres decodering. Maar vroeger was het ook veel simpeler omdat je nooit 64k RAM + 64k ROM kon betalen.... Als ik het nu moet doen, zou ik een CPLD als "adres bus controller" nemen. Als je ver genoeg terug zoekt in de "oude exemplaren" ga je er 1 vinden die nog WEL 5V aankan... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Had de Z80 niet gescheiden I/O en RAM select lijnen? Een soort ingebakken memorymapper dus?
Als het stof weer is neergedaald (het was ook mijn eerste, ik heb de [url="wikipedia"]micro Professor[/url] nog op zolder staan) zal ik eens kijken of ik het Z80 cookbook nog kan vinden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Z80, is veel voor te vinden

modulair opgebouwd systeem, vooral de applicatieprinten zijn voor jouw toepassing interessant

http://www.arjan-swets.com/nederlands/uniface_n.html

en de micro-professor staat ook nog ergens op zolder
https://en.wikipedia.org/wiki/Micro-Professor_MPF-I

gr A

[Bericht gewijzigd door anne2 op zondag 15 januari 2017 13:05:57 (13%)

@buckfast_beekeeper, Een CTC is denk ik wel een goede toevoeging. Ik had er zelf nog niet over na gedacht maar ik denk dat dat toch wel goede toevoeging is.

@fatbeard, De Z80 heeft inderdaad 16 adres lijnen en twee REQ lijnen. De eerste is de MEMREQ welke actief wordt als hij RAM / ROM wilt benaderen. De tweede is de IOREQ welke actief wordt als je de peripherals wilt benaderen. (Met de instructies IN en OUT.) Hierdoor kan ik 64K aan memory benutten, en daarnaast ook nog eens de peripherals gebruiken.

@rew, Ik zat eerst ook te denken aan een breadboard om wat simpele dingen te testen, maar het los schieten van draadjes ben ik toch wel beu. Zeker omdat het er vrij snel vrij veel worden. Het is natuurlijk wel geschikt om kleine dingen te testen als ik iets niet zeker weet.

Ik heb hier ook nog van die GAL chippies liggen. Misschien is dat nog niet zoon stom idee om die te gebruiken. Dan kan ik later ook nog iets veranderen door de chip opnieuw te programmeren.

Mijn memory is momenteel als volgt ingedeeld:
0x0000 - 0x3FFF ROM BANK 0
0x4000 - 0x7FFF ROM BANK 0 - 7
0x8000 - 0xBFFF RAM BANK 0
0xC000 - 0xFFFF RAM BANK 0 - 7

Zoals je ziet zal adres 0x0000 - 0x3FFF altijd het eerste stuk ROM bevatten. Dit is zo gedaan omdat de processor inderdaad op 0x0000 begint. Ook staan hier de interrupt adressen. En in dit deel kan de bankswitching plaatsvinden. Op adres 0x8000 - 0xBFFF zit altijd het eerste stuk RAM, hier kan mooi de stack op zodat deze altijd benaderbaar is.

Als ik kies om geen bankswitching te doen dan kan ik de banken van de RAM en ROM gewoon op 1 zetten, waardoor de adressen gewoon doorlopen, en ik dus 32K ROM en 32K RAM heb. En dan hoef ik er niet meer naar om te kijken.

@anne2, "Z80, is veel voor te vinden" Dat is een van de redenen waarom ik voor een Z80 heb gekozen.

PE2BAS
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 januari 2017 14:06:37 schreef hardbass:
@buckfast_beekeeper, Een CTC is denk ik wel een goede toevoeging. Ik had er zelf nog niet over na gedacht maar ik denk dat dat toch wel goede toevoeging is.

@fatbeard, De Z80 heeft inderdaad 16 adres lijnen en twee REQ lijnen. De eerste is de MEMREQ welke actief wordt als hij RAM / ROM wilt benaderen. De tweede is de IOREQ welke actief wordt als je de peripherals wilt benaderen. (Met de instructies IN en OUT.) Hierdoor kan ik 64K aan memory benutten, en daarnaast ook nog eens de peripherals gebruiken.

@rew, Ik zat eerst ook te denken aan een breadboard om wat simpele dingen te testen, maar het los schieten van draadjes ben ik toch wel beu. Zeker omdat het er vrij snel vrij veel worden. Het is natuurlijk wel geschikt om kleine dingen te testen als ik iets niet zeker weet.

Ik heb hier ook nog van die GAL chippies liggen. Misschien is dat nog niet zoon stom idee om die te gebruiken. Dan kan ik later ook nog iets veranderen door de chip opnieuw te programmeren.

Mijn memory is momenteel als volgt ingedeeld:
0x0000 - 0x3FFF ROM BANK 0
0x4000 - 0x7FFF ROM BANK 0 - 7
0x8000 - 0xBFFF RAM BANK 0
0xC000 - 0xFFFF RAM BANK 0 - 7

Zoals je ziet zal adres 0x0000 - 0x3FFF altijd het eerste stuk ROM bevatten. Dit is zo gedaan omdat de processor inderdaad op 0x0000 begint. Ook staan hier de interrupt adressen. En in dit deel kan de bankswitching plaatsvinden. Op adres 0x8000 - 0xBFFF zit altijd het eerste stuk RAM, hier kan mooi de stack op zodat deze altijd benaderbaar is.

Als ik kies om geen bankswitching te doen dan kan ik de banken van de RAM en ROM gewoon op 1 zetten, waardoor de adressen gewoon doorlopen, en ik dus 32K ROM en 32K RAM heb. En dan hoef ik er niet meer naar om te kijken.

@anne2, "Z80, is veel voor te vinden" Dat is een van de redenen waarom ik voor een Z80 heb gekozen.

Kan je hier niet even een eigen topic voor aanmaken?

Moet het af zijn om te showen? Ik ga mijn brushless motor controller proberen op te voeren.

So far: Hij draait. Het slechte nieuws is dat er ondertussen iets mis is met m'n controller bordje. Zoeken we wel weer uit....

In het midden zie je de motor. Links daarvan een tankje dat iets met de rem te maken heeft. Recht zie je een rem uit een auto. Die kan een enigszins gecontroleerde belasting vormen voor de motor. Oranje zijn de redelijk pittige elektrische kabels.......

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 18 januari 2017 17:50:51 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wasluis1971

Golden Member

De vondst van een ongebruikte TDA7000 in een van mijn rommeldozen inspireerde mij tot het bouwen van een FM-ontvanger. Het is een open deur, ik weet het, je kunt met zo'n chip immers weinig andere schakelingen bouwen.

https://www.youtube.com/watch?v=t3YHiNpL2L8

De ontvangstkwaliteit is me (ondanks de simpele draadantenne en het gebruik van de door velen zo verfoeide gaatjesprint) heel erg meegevallen.

Door het aantal windingen van het luchtspoeltje te wijzigen kan dit radiootje ook geschikt worden gemaakt voor de ontvangst van zenders die op een golflengte buiten de reguliere FM-band uitzenden.

Ik blijf het toch jammer vinden dat de TDA7000 alweer enkele jaren obsolete is...

Leve het transistortijdperk!
Lambiek

Special Member

Op 18 januari 2017 17:48:26 schreef rew:
In het midden zie je de motor. Links daarvan een tankje dat iets met de rem te maken heeft............

Wat ben je allemaal aan het fabrieken rew? :)
Of ben je een skelter aan het maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 18 januari 2017 17:48:26 schreef rew:
Moet het af zijn om te showen?

Nee, maar een iets breder shot van het geheel mag wel :P

Het is alweer even geleden, maar ook hier ben ik weer even aan de knutsel geslagen.

Een jaar of 3 geleden dit 4 digit 7 segment (common anode) display uit een defecte tv decoder gehaald, maar nooit iets mee gedaan.

Afgelopen week nog even aan het stoeien gegaan met het aansturen van het display via de arduino.
Gisteravond nog een stapje verder gegaan en een DS1307 RTC erbij op gedrukt, met als (eind) resultaat mijn eigen arduino klokje :)

Ik zou er nog voor kunnen kiezen om er een wekker van te maken (ik heb nog wat I/O over) en zou er zelfs nog voor kunnen kiezen de 7 segment aan te sluiten met een 595 en wat transistors (3904-tjes of soortgelijk) ertussen (scheelt behoorlijk wat I/O)

Groene LED displays.. zie je niet zo vaak meer. :)

Heb de laatste hand gelegd aan een vaste -12/-5/+3,3/+5/+12V voeding. Schema & wat metingen hier: Ontwikkeling - Nog geen vaste vorm...

Printje lekker ouderwets met pen potlood & papier ontworpen. Zelf geëtst met huis-tuin-en-keuken chemicaliën: schoonmaak azijn, keukenzout en oxi-poeder (! :o vlekkenverwijderaar, als H2O2 bron). Resultaat:

Geassembleerd op 2e kerstdag (foto toont onderzijde).

Heb voor de behuizing allerlei materialen hergebruikt:

  • Bodem + achterkant is 1 dik stuk alu profiel waarvan ik niet meer weet waar het uit kwam.
  • Frontpaneel gemaakt uit kap v/e oud settop boxje. Netfilter ook geript uit zoiets.
  • Deksel is een strip plaatijzer, gedremeld uit de kap v/e sloop DVD-recorder.

Is niet goed te zien op de foto, maar lucht/kruipwegen rond 230V deel zijn overal ruim >5 mm. Tussen netfilter spoel en kap v/d behuizing ruim >1 cm. Onder 230V printje heb ik nog een plastic plaatje gemonteerd om het geheel toch zo aanraakveilig mogelijk te houden voor als ik bijv. eens wil voelen hoe heet de trafo wordt terwijl 't ding aan staat.

En klaar! Moet alleen nog wat markeringen erop plakken. BxHxD is ca. 18x9x10 cm. Qua maatvoering/printontwerp is er nog ruimte voor een 80 á 100W trafo, clixon als temperatuur beveiliging, dikkere elco's (4700 ipv 3300 µF/st), of een NTC als inschakel stroombegrenzing.
Presteert ruim voldoende om bijv. een Amiga 500 te voeden. Mocht er onder de homecomputer knutselaars hier interesse zijn in een kleine serie, dan hoor ik dat graag. Als je héél goed kijkt naar de laatste foto, kun je een hint naar een v/d toepassingen ontdekken... ;)

Ik neem aan dat je dan duidt op het doosje met MSX erop....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
bprosman

Golden Member

"Afstandsbediening" voor compressor en scheidingstrafo met inschakelvertraging voor de (1600VA) scheidingstrafo. Deze kast komt op zolder te hangen naast de compressor en scheidingstrafo. Schakelaars "beneden" in het klushok.
Toch maar vor alle zekerheid de CO inschakelvertraging gemodificeerd. 10Watt weerstanden en het relais stuurt een magneetschakelaar om de weerstanden te overbruggen. CO Inschakelvertraging wordt dus eigenlijk "misbruikt" als timer.
Gaten aan de bovenkant moeten nog dichtgemaakt worden. Kastje ooit voor "wenig" op de kop getikt op de Prutberg.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 2 februari 2017 18:06:20 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 februari 2017 16:35:39 schreef RetroTechie:
Groene LED displays.. zie je niet zo vaak meer. :)

deze heb ik een paar jaar terug ergens uitgehaald (een defecte decoder van ziggo of kpn geloof ik)

Heeft een poosje op de plank gelegen in afwachting tot ik er iets mee ging doen. :)

@bprosman
Heb je ook een klixon bij de weerstanden gezet? Heb hier bijna brand gehad toen het relais niet in kwam, weerstanden werden zo warm dat de print al begon te smeulen. Nu heb ik een klixon in serie. Zeker aan te raden als het ergens hangt waar je het niet merkt.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Sine

Moderator

Jep, ik zou ze op een stukje alu schroeven met een 60 graden klixon er op.

Of NTC's gebruiken ipv vaste weerstanden.

wtt

Golden Member

@retrotechie: helemaal te gek printontwerp! Moet misschien wel met die naam;-)
Als je wat meer wilt vertellen (mogelijk met beeld) over het gehele proces waarmee deze print tot stand kwam, dan denk ik dat er vast meer zijn die dat leuk vinden om te zien. Ik in elk geval wel. Tekening, overdracht op print, etsen (recept)...

[Bericht gewijzigd door wtt op zaterdag 4 februari 2017 20:23:42 (12%)

bprosman

Golden Member

@Stynus/Sine,
Goed idee , ga ik doen... even ergens een clickson scoren.
NTC's heb ik ook , dan nog steeds een clixon ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten