hoe minder die BC547 geleidt, hoe meer hoofdstroom er kan lopen in de powertor.
deze stroom wordt volledig bepaald door de Hfe van de powertor, samen met de maximale basisstroom die deze kan krijgen (5V - 0,6V Ube ) / 100ohm = 44mA basisstroom.
in het beste geval kan er 1,3A lopen in de powertor als ofwel de BC547 afgekoppeld wordt of volledig dichtgedraaid.
de stroombeperking is dus al beperkt door de 100ohm weerstand die van het 5V stuurcircuit naar de basis van de powertor gaat.
hoe meer van die basisstroom er wegvloeit via de BC547, hoe minder hoofdstroom er kan lopen
ik had al een testversie gemaakt waarbij de powertor rechtstreeks aan de potmeter stond (potmeter tussen +5V en massa) maar ik had verschrikkelijk veel temperatuursinvloed.
nu in de huidige setup veranderd de stroom quasi niks tussen 1,6 en 12V testspanning rechts.
lager dan 1,6V valt er teveel spanning weg van RL waardoor de hoofdstroom beperkt wordt.
het is een tester voor li-ion cellen en daar blijf ik zowieso tussen 3,0 en 4,25V. de 5V komt van een arduino af die de test start bij volle accu, en stopt als de spanning onder 3.0V duikt.
de rest van de discussie mag misschien hier verder gezet worden dan, kwestie van het hier niet teveel offtopic te laten gaan
https://www.circuitsonline.net/forum/view/134869