10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

blackdog

Golden Member

Hi René,

Goed dat je daar aan denkt! er zijn maar weing mensen die weten dat een digitale multimeter ook energie richting je te meten object injecteerd.
Vooral zinning voor de hier voorgestelde meting.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Bram, helemaal goed!
Maar ook RF instraling en standaardisatie.

Ha heer rbeckers,

Dat is altijd een probleem en zeker een punt van aandacht dit geldt altijd maar ik denk dat is een andere discussie maar nogmaals goed om op de agenda te zetten.
Ik kan met een zeer hoge resolutie meten 880 femto seconde en ik kan zien als mijn counter dezelfde als u heeft er aan hang dit komt door het lekken van de gate oscillator.
Ook de midden klasse scopes Rigol Hameg Atten Won hebben hier last van deze hebben geen analoge ingang meer maar samplen direct aan de ingang.
Dit is ook te zien aan de specificatie in het lage bereik zonder ontkoppeling is de SNR slechter.
Ze zijn ook iets minder gevoelig behalve de digitale trukendoos ;)
Ik gebruik altijd ontkoppeling heb hier diverse sheidingstrafo's 10Hz...10MHz.
Maar je kunt het net zo moeilijk maken als nodig is tijd is ongrijpbaar en glipt aan je voorbij ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Het is altijd gezellig als Henk weer met VOODOO opmerking lang komt *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Ik heb nog een half uurtje om je te plagen ;) ik bedoel voor het meten aan de frequentie standaard of referentie.
Dus valt wel mee en het is maar net waar je het voor nodig heb dit bepaald je nauwkeurigheid en hoelang je het nodig heb de stabiliteit.
Ik heb trouwens nog een Ublox T over maar dat komt later wel via de PM.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Gertjan,

Nog bedankt voor de weerstand en tantaaltjes.

Vandaag had de pakketbezorger een pakketje voor me uit Duitsland dus ben ik vandaag maar weer verder gegaan met knutselen.

De weerstand en condensatoren zitten er nu ook op.

Het frontplaatje is nu ook geboord (ai ai ai zonder kolomboormachine dus ik hoop dat hij een beetje recht is en er niet te amateuristisch uitziet)

Dus nu ga ik verder met montage steunen voor het printje maken en het plaatsen van de trafo. Lekker simpel dus. Maar ik heb hier toch een vraagje over. De ringkerntrafo kan gewoon op de bodem er is ruimte zat maar ik vond het wel een goed idee om hem verticaal tegen de achterwand te monteren. Maar is dit wel een goed idee i.v.m. met de magnetische veldlijnen of zijn die zo klein dat het niet uitmaakt?

Ik heb natuurlijk eerst zelf gezocht met google maar ik kan hier niet echt een duidelijke uitleg over vinden ik hoop dat jij of iemand anders me hier iets zinnigs over kan vertellen.

B.v.d.

Groeten,
Wim

rbeckers

Overleden

Vermoedelijk is de afstand tot de print groter bij verticaal monteren. Dat helpt. Ook de oriëntatie t.o.v. de kleine ferriet trafo's is belangrijk.
Voor het 10MHz signaal is dit geen probleem.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 7 februari 2017 18:11:36 (13%)

miedema

Golden Member

Ha Wim,

In het algemeen is het zaak om de trafovelden zo ver mogelijk bij de gevoelige delen vandaan te houden. Vandaar dat hij ook achter in de hoek zit.

Maar de print is zo ontworpen dat de schakeling zo ongevoelig mogelijk is voor instraling. Onder andere: geen (aard)lussen, en de gevoelige instelling van de OCXO zit helemaal vooraan, afgeschermd tussen frontplaat en OCXO huis.

De strooivelden van een rinkerntrafo zijn sowieso kleiner als van een bloktrafo.

Bij montage op de achterwand wel uitkijken dat de trafo niet strak naast een BNC uitgang komt. De afname van het magnetisch veld is kwadratisch met afstand....
Je kunt op de foto's op de eerste topic-pagina zien hoe ver mijn BNC uitgangen van de trafo af zitten. Ik kon daar geen verschil meten tussen die naast de trafo en de overige. (Ik heb geschipperd tussen die afstand, en de afstand tot de print).

Je ziet op dezelfde foto ook dat bij mij de kernen van de 10MHz trafo's haaks op de voedingstrafo staan. Maar bij 50Hz doen die ferrietkerntjes niet veel...

Hetzelfde antwoord als rbeckers, maar uitgebreider :-)

groet, Gertjan.

Op 7 februari 2017 18:36:11 schreef miedema:
Bij montage op de achterwand wel uitkijken dat de trafo niet strak naast een BNC uitgang komt.

Daar heb ik een mooie oplossing voor gevonden.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170207_210444.jpg

miedema

Golden Member

Ha Dratsabylgu,

Ja, als je al je uitgangen op het frontpaneel zet, dan kan de trafo prima op de achterwand :-)
Zo te zien is jouw kast sowieso een maatje groter dan de mijne, dus heb je wat meer speelruimte / is het minder kritisch.
(Volgens mij is het zo'n "standaard kast van je, waar je ooit een stel van hebt gekocht?

Technisch is "uitgangen aan de voorkant" natuurlijk een mooie oplossing. Zo hou je de gevoeliger delen voorin de kast bij elkaar, en kan het 230V deel ver weg, achterin.
Maar als je een paar meetapparaten continue van clock wilt voorzien zit je wel steeds met kabels aan de voorkant.
Afwegingen.... :-)

Edit: Ik zag net dat dit m'n 1000ste post was...
Passend dat dat in dit topic gebeurt :-)

Groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Dratsabylgu kwam gisteravond langs met zijn afgebouwde MasterClock.
Erg netjes gebouwd, in een wat grote kast. Die kast is voor hem zinnig, want hij bouwt meer meetapparatuur in identieke kasten. Mischien post hij nog foto's, daar kwam het gister niet meer van.

De amplitude afregeling was volgens het boekje, met dezelfde 120Ω//470Ω parallel voor R20//R20a als in mijn eigen Masterclock.

Maar bij de frequentie calibratie kwam een verrassing..... het regelbereik van de instelpot bleek net te klein...

Bij het dimensioneren van het frequentie instel netwerkje heb ik gekozen voor soepel & nauwkeurig instellen. De consequentie is natuurlijk een klein regelbereik, en daarmee kritischer voor toleranties in de nominale instelspanning van de OCXO. Dat was bij het ontwerpen wel een aandachtspunt, en bij de 3 OCXO's die ik hier heb, bleken de gekozen waarden redelijk in het midden van het regelbereik.

Hier zie je nu een typisch verschil tussen ontwerpen voor jezelf, of voor productie (en dus ook nabouw :-) )
Dat kleine regelbereik is ècht prettiger. Daar kwam ik laatst weer achter toen ik de TCXO's in mijn PTS'en afregelde op 10MHz. Aanraken met de trimschroevendraaier was al voldoende om de frequentie te veranderen als je naar ppb's kijkt...
Maar voor productie kan je niet anders dan met ruimere toleranties rekening houden... En had ik dus toch maar dat regelbereik wat ruimer moeten nemen.

In het geval van Dratsabylgu was het voldoende om R9 te verkleinen van 17k4 naar 15k om 10MHz weer ruim binnen het regelbereik te krijgen. Gelukkig had ik die 15k nog liggen in de zelfde 15ppm/°C lage tempco versie. Nog over van mijn originele experimenten.

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Dratsabylgu, :-)

Netjes gebouwd!
Maar een technische opmerking, ook de secundaire trafo draden twisten voor de beste onderdrukking van stoorpulsen.
In die draden lopen de grootste stromen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Mooi gebouwd, mooie behuizing ook. Wat voor voor een kast is dat?

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Hi Blackdog,

Moet ik die alle vier bij elkaar twisten?

Groeten,
Wim

blackdog

Golden Member

Hi Wim,

Ja die mag je met zijn vieren in elkaar draaien, 1 slag per duim breedte is genoeg.

http://www.bramcam.nl/Diversen/TrafoTwist.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Wim,

Zie je wel dat je het kan ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Dat ziet er goed uit!

Een grote kast heeft voordelen. Mogelijke verbetering is het plaatsen van een schot om de luchtstroom te beïnvloeden.

haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
haasje93

Golden Member

Hallo Allemaal!

Hier van mijn kant even een update over de Mietro Masterclock.
De achterkant is in de afgelopen weken ook van tekst en gaten voorzien. Nu is hij zover af dat ik alleen de trafo nog moet monteren en de bekabeling te plaatsen.

De MIETRO 10MHz Masterclock Black Edition. =)

De tekst en gaten zijn gemaakt met een cnc gestuurde freesmachine.
Je kan kleurverschillen ontdekken in de belettering, dat is een effect van het feit dat het plaatjes niet overal even recht is, daar hebben we wel even mee zitten vogelen.

Het gaat jammer genoeg nog wel even duren voordat ik hem af heb..
Ik heb namelijk een huis gekocht in Groningen en daar heb ik het eerst druk mee en dan moet ik mijn nieuwe hobbykamer nog gaan inrichten. Dus heel erg veel leuke dingen.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Christiaan,

Complimenten! Ik vindt je achterkant er èrg goed uitzien. Top!
jouw gefreesde frontjes vind ik mooier en professioneler dan mijn print + boeklon versie.

Een klein maartje..... Jouw MasterClock heeft hetzelfde serie nummer als de mijne :-).

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Yo Christiaan, ;-)

Erg mooi gedaan!
Mijn Complimenten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Dankjewel voor de complimenten Heren!

Wat betreft het serienummer.. zie het maar als een hommage aan de originele masterclock. het is ook niet voor niets de black edition. ;)

We zouden zo een professionele productielijn van masterclock`s kunnen gaan beginnen. :)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?