je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Beetje off topic, maar wel glaswerk.

1000W peertje, vond ik in een donkere hoek van een antiekzaak.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/v/t1.0-9/12729279_938284449581495_2957790464405512926_n.jpg?oh=0056005c24c112b70b90a1c1a354bd2b&oe=576CE248

Voor het aanzetten is het handig een zonnebril op te zetten. Ook prima in te zetten als straalkacheltje :)

High met Henk

Special Member

Dit vindt ik nou nog eens leuk glaswerk.....
Iets wat totaal onzinnig is, maar wel grappig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Staat er bij de typeopdruk nog iets dat de moeite waard is voor het philipslampencodestopic? Anders is het misschien leuk om daar een foto'tje van de opdruk te plaatsen.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/114542

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 25 februari 2016 15:48:33 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Hey ... zo'n lampje heb ik ook. Alleen met iets minder powerrrr, deze is 300W

Tidak Ada

Golden Member

Ach, lampjes....

wat is dit voor een lamp....?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 25 februari 2016 23:14:07 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

En deze;

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 25 februari 2016 23:12:01 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Mijn allerkleinste buisje.
Zouden er nog kleinere bestaan ??

@Tidak Ada De onderste lamp lijkt mij wel een enorme éénmalige flitslamp. (Nog niet afgegaan)

De bovenste is mij totaal onbekend. Zitten er in de fitting meer kontakten dan 2? Dan zou dat best een stevige elektronenbuis kunnen zijn.

[sarcasm]
Nou... Dat is niet eerlijk...
Na het raden pas de doosjes er bij zetten...
Nu kunnen anderen het zo afkijken.
[/sarcasm]

Ik zat dan bij de onderste goed. Dat zal een forse flits geven als die afgaat!
Zoiets als de zelfgemaakte flitslamp van Guust Flater?

De gefotograveerden waren in één flits mooi bruin, en het papieren contrakt was meteen ver-ast.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Tidak Ada

Golden Member

Volgens mij is een DM160 net iets kleiner, zeker in volume.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

@Neovo Geesink:
Nee, beiden hebben een normale E27 fitting.

Inderdaad de onderste is een flitslamp'je' >:)

De andere overigens ook...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 25 februari 2016 23:16:06 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
PE9SMS

Special Member

Wat is dat wat je in die flitslamp ziet zitten? Een soort folie ofzo? Magnesium?

This signature is intentionally left blank.
RAAF12

Golden Member

Op 25 februari 2016 15:05:10 schreef JulietMikeBravo:
Beetje off topic, maar wel glaswerk.

1000W peertje, vond ik in een donkere hoek van een antiekzaak.

[afbeelding]

Voor het aanzetten is het handig een zonnebril op te zetten. Ook prima in te zetten als straalkacheltje :)

Maar heb je ook de bijgehorende Goliath fitting? Ik heb er ook een, met fitting. Het is een mooie lamp om in het aanschouwend onderwijs de werking van een triac te demonstreren. Deze 1000 Watt lampen stammen uit het pre TL tijdperk en ze hingen in fabrieken.

Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad een folie. Magnesium of een magnesium-aluminiumlegering. Ik weet het niet....

De eerste lamp komt van GE-Mazda.

Die ander onbekende lamp is een Sylvania product.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 26 februari 2016 21:02:04 schreef RAAF12:
[...]

Die lamp heeft binnenin een wit keramisch steunpunt voor de ophanging van de gloeidraad. Bij de lamp van mij is dat van glas gemaakt. Geen idee of dat wat zegt over de productiedatum. Inderdaad wordt ie warm op een meter afstand zelfs nog als een kachel, ook geschikt als bouwlamp!
[bijlage][bijlage][bijlage]

Op 25 februari 2016 15:05:10 schreef JulietMikeBravo:
Beetje off topic, maar wel glaswerk.

1000W peertje, vond ik in een donkere hoek van een antiekzaak.

[afbeelding]

Voor het aanzetten is het handig een zonnebril op te zetten. Ook prima in te zetten als straalkacheltje :)

Die lamp heeft binnenin een wit keramisch steunpunt voor de ophanging van de gloeidraad. Bij de lamp van mij is dat van glas gemaakt. Geen idee of dat wat zegt over de productiedatum. Inderdaad wordt ie warm op een meter afstand zelfs nog als een kachel, ook geschikt als bouwlamp!

merktekens

Keramische Goliath fitting

Glasophanging i.p.v. keramiek

Tidak Ada

Golden Member

@Neovo Geesink;
Niemand reageerde meer en ik had daarom al geschreven dat die andere ook een flitslamp was. Niemand hoefde dus meer te raden en was ik dus vrij om de doosjes er bij te zetten ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada.

Nauurlijk ben je daar vrij in.
Ik bedoelde het ook echt niet kwaad.

Vandaar de [sarcasm] [/sarcasm] opmerkingen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Tidak Ada

Golden Member

Heb ik dit 'buisje' al eens getoond?

Een 5×7 dot matrix in nixie uitvoering.

Typenummer: ZM 1251
Fabrikant: Valvo

Er zijn vermoedelijk alleen experimentele uitvoeringen gemaakt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Leuk dingetje! Als hij een ZM-nummer had, lijkt me de kans groot dat er op zijn minst voorzien was in het in productie nemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Typenummer had een typo Het is ZM1251 (niet 11251)
Nog nooit een apparaat tegengekomen waar het inzat.
Mogelijk is het te laat op de markt gekomen en wegens LED-geweld een stille dood gestorven.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 12 februari 2017 16:05:44 (60%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Dok

Golden Member

Hier ook maar twee stukjes glas uit de lade gehaald, dit is al wat ik heb liggen..

De eerste twee foto's is het zelfde buisje.
De tweede zit een gloeidraad in, staan verder geen nummers of wat ook op.
Wat ze doen? Waar ze uitkomen, geen flauw idee.
Ik heb ze al zolang als ik me kan herinneren..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 februari 2017 16:02:57 schreef Tidak Ada:
Typenummer had een typo Het is ZM1251 (niet 11251)
Nog nooit een apparaat tegengekomen waar het inzat.
Mogelijk is het te laat op de markt gekomen en wegens LED-geweld een stille dood gestorven.

Niet helemaal een stille dood, soortgelijke displays maar dan wat groter (640x400 ofzo), zijn nog wel in laptops toegepast voordat de LCD echt populair werd. Of Philips daar ook nog in zat weet ik eigenlijk niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb niet veel glaswerk meer, bijna alles verkocht, maar dit is nog wel aardig.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Glaswerk-01

De linker is een Orginele Philips "Religie Straler" let op de impedantie aanpassing aan de onderzijde van deze straler!

De tweede is een 50KHz marconi xtal, misschien ga ik die wel samenvoegen met mijn Miedema referentie *grin*

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ah, een Marialampje! Ik vond e flikkerende neon uitvoering wel mooier. Maar als klein kind boeide het als je bij katholieke mensen zoiets in de hoek van de kamer zag branden.

Dat kristal is ook fraai, maar het fraaiste heb ik pas uit Litouwen ontvangen:

Prachtig transparant kristal een zwaar vergulde steunen (waarom toch verguld?)

Niet om Bram te overtroeven, maar omdat het mijn nieuwste aanwinst is :) (nog steeds dankbaar om de mooie buisjes, die ik ooit van hem kreeg _o_)

@Dok:
Ah een thermisch delay relais en een ijzer-waterstof weerstand, of current stabiliser.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik blijf die buizen toch echte kunstwerkjes vinden. Het is van na mijn tijd maar blijft iets fascinerend. Zal wel iets te maken hebben met dat ik in de lichtstad geboren ben ;-) Ik wil nog steeds eens een mooie, grote buis op de kop weten te tikken voor op mijn kamer als decoratie. (Hoeft zeker geen werkende te zijn als maar groot is)
@tidak Ik hou me altijd aanbevolen voor tips waar ik eentje betaalbaar zou kunnen vinden ;-)